Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2369 ggr
[[Mellebelle]]
2015-07-15 16:22

Jag vill så gärna att han kommer till himlen

Jag är troende, jag vill bli kristen och jag känner att det är dags för mig att lämna de gamla livet. Jag pratar mycket om gud och himlen med min familj där alla är troende och vissa är kristna. Med mina vänner där de flesta tycker allting är ologiskt och med min sambo. Jag försöker få honom att inse att gud finns att himlen finns och att det är där han bör hamna då dagen är kommen. Jag blir så frustrerad och ledsen när han inte ens vill lyssna eller förstå. Han säger att han har bestämt sig, att det inte finns något som kan ändra honom att allting låter bara konstigt..

Han är en människa som bryr sig om alla, alltid snäll och hjälpsam. Har aldrig gjort något ont. De är de som gör mig ännu mer frustrerad, varför ska inte han få hamna i himmelen? Jag har bett för han och jag ber för han,  jag har bett om att gud tar honom i hans armar och visar honom vägen.. Jag vill verkligen inte att han hamnar i helvetet det förtjänar han inte. Och jag känner mig så maktlös…

Annons:
Hogwarts
2015-07-15 16:29
#1

Man kan inte tvinga någon till att tro på något.

72mm
2015-07-15 16:35
#2

"Han är en människa som bryr sig om alla, alltid snäll och hjälpsam. Har aldrig gjort något ont. De är de som gör mig ännu mer frustrerad, varför ska inte han få hamna i himmelen? Jag har bett för han och jag ber för han,  jag har bett om att gud tar honom i hans armar och visar honom vägen.. Jag vill verkligen inte att han hamnar i helvetet det förtjänar han inte. Och jag känner mig så maktlös…"

Du har här själv lyckats sätta fingret på varför kristendomen är en så djävlig doktrin. Om det nu vore så att din gud skulle vara rättvis och himmel & helvete skulle vara en realitet så skulle ju din sambo hamna på rätt ställe, eller hur? Bara det faktum att det enda som verkligen betyder något är huruvida man erkänner (rätt) gud borde ju få varje tänkande människa att inse hur sjukt det hela är. 

Slavmentalitet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Aleya
2015-07-15 16:39
#3

Alla är vi olika och det är något man får acceptera. Man kan inte tvinga någon att tro som #1 skrev. Detta kanske är en tröst för dig: Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
2015-07-15 16:46
#4

Om det nu finns en Gud och din sambo är så som du beskriver honom så förstår jag inte din oro att han inte kommer till himlen. Varför skulle han inte göra det? För att han inte vill erkänna den kristna tro? Det vore väl alldeles förfärligt om himlen var reserverad bara för kristna och alla snälla, omtänksamma och goda människor som inte är religiösa hamnade i helvetet. En sådan Gud vill inte jag veta av och än mindre be till.

Woodland
2015-07-15 20:48
#5

# 0

Först och främst måste du har klarhet i ditt förhållande med Gud. Det bör vara första prioritet för dig i detta fallet. Du säger att det finns kristna i din familj. Då bör du fråga dem. De har säkert bett mycket för dig. 

Det kan hända att Gud väcker din pojkvän. Men det är en senare fråga.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2015-07-15 20:48
#6

# 1

Du har helt rätt.

# 2

Skrivregel # 1: Sajten har en kristen grund och du förväntas respektera detta även om du inte delar tron. 

# 4

Om man inte är kristen blir himlen ett helvete, för det är endast på grund av Jesus godhet som en själ tål Guds rena närvaro.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Loris M
2015-07-15 21:09
#7

#6 Tycker att det är otroligt märkligt att man kan kalla sig för en god kristen och samtidigt döma alla andra som inte är kristna. Samt tycka att det är okej att en människa som är genomgod, snäll, omtänksam, hjälpsam m.m. och har levt sitt liv utan att skada andra, ändå hamnar i helvete. Om hen inte är kristen. 

Jag förstår att det här är en sajt med kristen grund och att ni på något sätt får det här resonemanget att ändå gå ihop (även om det för de flesta verkar helt galet). Så därför väljer jag att inte gå in i någon diskussion. Svarade mest för TS-skull. Så otroligt synd att ha en sambo som verkar så fin, men som TS p.g.a. sin tro kan stöta bort och skapa problem som inte finns.

Woodland
2015-07-15 21:20
#8

#7

Ja du, vi kan tycka många saker men det är vad Gud har definierat i sitt ord som gäller för den kristna tron. Så enkelt är det. Vi skapar inte reglerna, det gör han.

Det  grundläggande problemet är att ingen är god inför Gud - inte ens änglarna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
2015-07-15 21:46
#9

#8 Det är inte riktigt så enkelt eller snarare enkelspårigt som du skriver.

Det finns en stor variation om hur kristna lever och lär.

Ingen har så att säga tolkningsföreträde.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Woodland
2015-07-15 21:58
#10

# 9

Du får gärna fortsätta med ditt resonemang. . . .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
2015-07-15 22:00
#11

Fortsätt med vad då?

Att det finns en stor variation är väl knappast något som behöver förklaras.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Woodland
2015-07-15 22:03
#12

# 11

Jag skrev att bibeln är grunden. Har du en annan?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
2015-07-15 22:04
#13

Ja

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Woodland
2015-07-15 22:06
#14

Vilken grund har du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
2015-07-15 22:10
#15

Jag svarade i den här tråden för att jag ville att TS inte ska känna sådan skuld och oro utan veta att man kan vara kristen utan skam, skuld och rädsla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Joppo
2015-07-16 00:52
#16

#0 Hur skulle du själv reagera om din pojkvän försökte konvertera dig till någon annan tro eller icketro?

RoyalSnake
2015-07-19 20:40
#17

Som #1 skrev

GiraffTunga
2015-07-19 22:14
#18

Ugghh….. Blir så ledsen av att se folk ej tro.. #2 Lämna om du ej tror på Gud, du är välkommen men visa respekt för denna sajt pga här tror vi på Gud! Jag fick en vän från ateist & new age till att tro på Gud. Så enkelt är det! 🙂

#0 Tyvärr så är det så att han har valt fel väg och sen så är det så man kan ej komma i himlen utan Jesus, är han döpt? Gud älskar han oavsett vad. Fråga varför han ej tror, växte han upp med tro? Det gjorde ej jag och kolla! Jag är starkt troende! Är dock enda kristen i familjen och i smyg med. Det går helt bra. Är otroligt glad att du försöker få han att tro.

😃

You can not judge me unless you know me.

Ramiraz
2015-07-21 01:49
#19

Man kan inte tvinga någon att tro, för tron är en gåva.  Och har du fått gåvan så kommer Gud att forma dig efter sin vilja. Du kan inte på egen hand arbeta dig fram till frälsning. Du behöver inte ändra på dig bara för att du blir kristen. Det enda Gud vill ha är ditt hjärta varje dag. Jag tror säkert att det är Gud som format din sambo så snäll och hjälpsam och har Gud börjat ett verk så avslutar han det också.

72mm
2015-07-24 09:44
#20

#18 förstod du överhuvudtaget logiken i det jag skrev? Har du själv ens ifrågasatt varför just ett medvetet erkännande av guds existens är så viktigt att det är det enda reella, ovillkorliga, kravet för att en människa ska bli belönad med himmelriket? Är det kravet förenligt med en allvetande, omnipotent, god och rättvis gud? För tron på just detta är ju precis det som ligger i centrum för TS problem.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Woodland
2015-07-24 17:35
#21

# 20

Jag är inte säker på att GiraffTunga är tillgänglig just nu så jag svarar å hennes  vägnar.

Utifrån ett logiskt perspektiv är det så här - Om Gud finns och har en himmel som man kan komma till så är det logiskt att det är han som fastställer villkoren för att få komma dit. Släpper du in vem som helst i ditt hem?

Skulle vem som helst, hur som helst från en skala av "godhet" komma till en "himmel" därför att man själv tror att man förtjänar det måste man av nödvändighet utesluta någon sorts Gud överhuvudtaget. För att om den skapade ställer villkoren har auktoritet (Gud) abdikerat sin ställning.

I och med att den kristna Guden redan gjort himlen en möjlighet för människan genom Jesus Kristus död finns det absolut ingen grund för att ifrågasätta varken Guds godhet eller rättvisa. Hans egenskaper av allvetande och omnipotents har inte att göra med detta överhuvud taget. Dessa egenskaper, om ingenting annat, talar helt emot din position i diskussionen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Amstel
2015-07-24 19:48
#22

Det finns, enligt en inte alldeles för gammal teori, 100 miljarder gånger 100 miljarder gånger 30 stjärnor i universum. Såväl Gud som Jesus har med andra ord rätt gott med plats att dirigera våra själar till den dag dessa lämnar jordelivet.

Upp till toppen
Annons: