Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2492 ggr
GemTwist
6/28/15, 6:29 PM

Att vara ihop?

Hej, jag är kristen. Men en icke kristen kille sänder rätt stora signaler att han typ gillar mig, och jag gillar honom. Men är det fel av mig (är det en synd) att vara ihop med en icke kristen? Och sedan dett här med att bi sambo? Är det också en synd? Och att ha sex innan äktenskap? Är det med sett som en synd? Jag är även hela tiden orolig att han bara håller på så för att han kan och han egentligen är helt oseriös…

Annons:
Zepp
6/28/15, 6:40 PM
#1

Är han seriös.. och du är seriös så får ni ta det därifrån!

Den stora dödssynden är att inte vara seriös!

Du är rätt ung va?

Isåfall.. ta det varligt.. gör inget förhastat, inled inget som du kommer att få ångra!

Skriv hur gammal du är.. och han!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Woodland
6/28/15, 10:01 PM
#2

Det finns inget fel i att vara vänner. Det kan ge tillfälle att vittna, men det är inte säkert att den andra parten är intresserad av djupare samtal. Man kan vara hur seriös som helst men samlivet enligt den bibliska kristna tron är förbehållet äktenskapet. Det är där som det blir svårt för en avgjord kristen och en icke-troende person att vara i en relation. En part som har dagens värderingar och en som vill lyda Herren kommer i konflikt: en part får ge sig annars tar det ofta slut.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
6/29/15, 8:33 AM
#3

0   Jesus levde ju med MariaMaghdalena utan några som helst förplikterser till någon kyrka eller religion,,utan helt utifrån sin egna känsla,,,,men va rädd om dig som Zepp säger.

[Juel70]
6/29/15, 9:15 AM
#4

#3 Jesus levde ihop med alla lärjungar. Du har väl inte gått på myten om att Jesus hade ett förhållande med Maria från Magdala??

Woodland
6/29/15, 10:18 AM
#5

#3

Juel har helt rätt! 

Menar du att Maria Magdalena var Jesus "tjej",  fru eller älskarinna? Vi har hört/läst detta förut.   Det är en gnostisk lögn som återuppväcktes och populariserades i Dan Browns "Da Vinci koden"-  vilket är ett fiktivt verk enligt författaren själv. Ett sådant påstående är befängt och helt utan grund.  

 Maria var en i en grupp av kvinnor som hjälpte till med det praktiska runt lärjungarskaran. Det fanns 120  i den övre salen på pingstdagen och dessa var kärnan i Jesus efterföljare. Det fanns flera runt omkring Jesus när han gick på jorden med olika grad av engagemang så vi vet att det var en grupp av större storlek. 

Du bör läsa på lite om vad kristendomen lär om sin grundare. Man kan inte blanda ihop olika New Age (gnostiska) tankesätt och teorier och  lägga etiketten kristet på det. Snälla du, det går inte. Man kan inte förena dessa.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
6/29/15, 1:56 PM
#6

Det är lättare att leva med någon man kan dela sin tro med och som respekterar tron. Inte kul om man blir ifrågasatt varje gång man vill gå till kyrkan. Lika barn leka bäst. Sex för människor närmare varandra, vilket är underbart med rätt person, men kan hindra så man inte lämnar fel person utan blir kvar för länge med fel person.

Annons:
GemTwist
6/30/15, 12:23 AM
#7

#6 Den här personen undrade sist om jag fortfarande gick i kyrkan och jag sa ja. Han undrade lite och sådant med men ifrågasatte inte mitt val av det. Han låter mig ha min religion och accepterar mig dör det utan att säga något speciellt vilket de flesta andra brukar göra då de också näst intill alltid måste ifrågasätta.

donna128
6/30/15, 7:05 AM
#8

5   befängt eller inte spelar ingen roll. grundaren till Kristendomen lärde inte ut något om sina lustar. visst var Maria Magdalena mer speciell kvinna för Jesus,,och dessutom var han en man. skulle det vara något fel i det woodland ?

[Juel70]
6/30/15, 8:11 AM
#9

#8  Jesus styrdes inte av lustar och begär. Om han hade gjort det, så hade han fallit för frestelserna i öknen när djävulen frestade Honom.  Jesus var utan synd.

Jesus kände nog stor kärlek för Maria på grund av hennes hjärtas inställning och hennes tro som säkerligen kom till uttryck genom stor ödmjukhet, lojalitet, och sin tjänande inställning.  Jag kan tänka mig att Maria Magdalena är stor i himmelen idag.

donna128
7/1/15, 9:32 AM
#10

9  vem har påstått att att ren kärlek tillhör lustar ?`

[Juel70]
7/1/15, 10:27 AM
#11

#10 Du skrev i inlägg #8  : Kristendomen lärde inte ut något om sina lustar. 

-Biblen lär oss att vi inte ska styras av våra lustar och begär.

GemTwist
7/1/15, 11:26 AM
#12

Förresten är jag 00 och han 95… Har inte tänkt på att ha sex eller flytta ihop med han eller så utan de vara bara spekulationsfrågor

Woodland
7/1/15, 11:42 AM
#13

Jo, jag uppfattade att du är ung och inte går i giftermålstanker eller liknande. Tycker du att du har fått svar på dina frågor?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
donna128
7/1/15, 12:17 PM
#14

11 läs mitt inlägg 8 igen juel70. Jesus är väl grundaren eller? och sin kärlek till M M Var i Bibeln står det att ren kärlek har med lustar och begär att göra juel70.

donna128
7/1/15, 12:17 PM
#15

12  Ursäkta Gem Twist.du har säkert ingen nytta av våra inlägg.hoppas du fått svar på din spekulation.

[Juel70]
7/1/15, 12:31 PM
#16

#14 Ja fast i inlägg 8 skriver du: visst var Maria Magdalena mer speciell kvinna för Jesus,,och dessutom var han en man. 

-Där låter det som att du syftar på lustar och inte ren kärlek.

donna128
7/1/15, 12:55 PM
#17

16 kan bero på att tråden handlar om kärlek till en annan människa.!!

[Juel70]
7/1/15, 1:06 PM
#18

#17 Ja men vi talade ju även om Jesus relation till Maria Magdalena, eller hur?  Väldigt förvirrande att försöka förklara nåt för dig.

NiklasTyreso
7/1/15, 3:08 PM
#19

#11 Bibeln tillåter oss att ha lustar och begär, men säger att de ska levas ut med rätt person och med livslångt ansvarstagande för konsekvenserna av begäret. Genom att gifta sig visar man att man är betredd att stötta sin partner och ev barn resten av livet.

donna128
7/2/15, 7:48 AM
#20

18  nej juel70 ,, du ville tillrättavisa mig om MM och Jesus.  vill du förklara att lust och begär är lika med djävulen om man känner kärlek,ja då har du inget att förklara för mig.

Annons:
[Juel70]
7/2/15, 7:54 AM
#21

#20 Kärlek  är inte detsamma som lustar/begär. Kärlek står i en klass för sig. Agape kärlek.

donna128
7/2/15, 9:23 AM
#22

21 läs inlägg 1  och 3  så kan vi nöja oss här, du sväva iväg i inlägg 4 det  har ju inte riktigt med GWs tråd att göra tycker jag.    finns bara en typ av kärlek till människan, när inte den räcker Älskar man. har inget med  Agape till Gud att göra.

Upp till toppen
Annons: