Annons:
Etikettjesus
Läst 2169 ggr
Woodland
6/18/15, 11:01 AM

I AM

Den verklige "I AM"!  Finns ingen annan!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
6/18/15, 1:52 PM
#1

Amen. ❤️

[Juel70]
6/25/15, 2:03 PM
#3

#2 Ja, fast din länk leder till "New Age I Am" .  Woodland länkar till Gud Allsmäktig video.  Ingen annan än Gud är " JAG ÄR". Det är ett av Guds namn och tillhör inte någon människa.

Woodland
6/25/15, 11:06 PM
#4

# 3

Dyer missar hela poängen i  berättelsen om Mose när han möter Herren i den brinnande busken. Dyer tror att Gud (I AM) är i alla därför att man använder uttrycket i vardagsspråket. Han ger det vardagliga uttrycket en kraft det inte har. 

Guds namn kan inte användas som magi såsom Dyer påstår. Gud är en personlig Gud och inte en kraft i allting och alla. Det är synd att Dyer förleder människor i detta. 

Och naturligtvis  dras Jesus in i det hela och citeras och förvrängs! Dyer citerar versen i Matteus 6:22 Ögat är kroppens ljus. Om ditt öga är friskt, får hela din kropp ljus. 23 Men är ditt öga sjukt, ligger hela din kropp i mörker. Om nu ljuset i dig är mörker, hur djupt är då inte mörkret!-

Tre andra gånger sade Jesus något annat om ögat! 

1. Om ditt högra öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig! Matteus 5:29.

2.  Och om ditt öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet med ett öga än att ha båda ögonen i behåll och kastas i det brinnande Gehenna. Matteus 18:9

3.   Och om ditt öga förleder dig till synd, så riv ut det! Det är bättre för dig att gå in i Guds rike med ett öga än att med båda ögonen i behåll kastas i Gehenna, Markus 9:47 

OK. Men ser vi att kristna springer runt med ett öga? Nej, eftersom detta är ett talesätt och någonting Herren sade för att folket skulle förstå allvaret med deras levande. 

I bibeln talar Jesus väldigt mycket  om ljuset. Han är ljuset.  "Jag är (grekiska ego emi) världens ljus." Han och ingen annan.  

Dyer påstår att om man "ser" rätt så finns det inga motsatser:  inget mörker eller negativt i ens värld.  Stackars människor som går på det. Verklighetsförnekande.  Det bli synd om individen när sjukdom, tragedier och döden kommer i deras väg.  

Vilket trams, ytlighet och fluff jämfört med kunskapen om bibelns Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
6/25/15, 11:46 PM
#5

Amen  Woodland.  Där kommer också stötestenen in när man misstolkar bibeln Guds ord. Fariseerna misstolkade också och förstod inte alls att den person dom hade framför sig var messias, Guds son.  Istället såg dom sig blinda på sina traditioner och religiösa påfund, men som det står i bibeln..  inte ens hans eget folk kände igen Honom. Och inte än idag heller, men Gud är god och rättvis mot dom som ärligt söker Honom. 

Men evangeliet kan bli en stötesten! Jag har ofta snubblat på evangeliet, inte förstått,  men den enda som kan uppenbara evangeliet så att du i ditt hjärta förstår, är Gud själv.

donna128
6/26/15, 8:07 AM
#6

3 Vad är skillnaden för de som följer det då  juel70. hur kan du påstå att något Gud skapat inte är delaktig. det är ju inget annat än pidestaltänkande!!!

Annons:
donna128
6/26/15, 8:12 AM
#7

4 det är nog värre för de som  tror sig vara Gud till lags och som blir både sjuka råkar ut för tragedier, för det kan ju drabba alla oavsett om man gör på ditt sätt. vad har du lärt dig om Jesus lidande egentligen woodland?skulle människan vara mer  oGudaktig varelse om den levde som om de vore I AM enligt Wayne

Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
6/26/15, 8:40 AM
#9

#6 Skillnaden är att dom som använder sig av I AM har tagit Guds namn och gjort en slags religion av det.   Orden  "I AM" är ett av Guds namn.   Gud är.  Och det tillhör enbart Gud.  Människan har i IAM-kretsar gjort det till ett magiskt ord,  och dyrkar ordet, men egentligen inte GUD själv så mycket.  Förstår du?

donna128
6/26/15, 8:58 AM
#10

9 skulle det vara fel menar du?kan inte se eller fatta hur du tänker,det är väl inte ordet i sig man dyrkar utan sig själv och Gud?

[Juel70]
6/26/15, 9:10 AM
#11

Att dyrka sig själv är fel nog enligt bibeln.  Det är ju Gud som ska ha all ära och tillbedjan.

donna128
6/26/15, 12:14 PM
#12

11 och vem är Gud? vi är väl alla en del av hen!!att inte ta syrgasmasken själv först om planet störtar kan bli förödande,gör man det så kan man sedan rädda sina barn.inte någon stans i Bibel står det att man inte ska dyrka livet.

Woodland
6/26/15, 12:49 PM
#13

Jesus sade "Den som älskar sitt liv förlorar det, och den som hatar sitt liv i den här världen , han skall bevara det och vinna evigt liv." Johannes evangeliet 12:25 Jesus svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet. Matteusevangeliet 22: 37-38

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
donna128
6/27/15, 7:32 AM
#14

13 woodland. syftar du på det yttre livet när du påvisar dina rader,det står nämligen mer om just det inre livet i Bibeln.men ge mig gärna en förklaring hur just du tolkar dessa rader som du citerar ur Bibeln,så jag vet vad du menar.det är ju svårt att frälsa en redan troende.

Woodland
6/27/15, 8:21 AM
#15

# 14

Du skrev - vem är Gud? vi är väl alla en del av hen!!

Gud är ingen hen det är han. Vi är inte en del av Gud. Gud är Gud, människa är människa.   Jesus svarade: "Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet." Matteusevangeliet 22: 37-38  

Du skrev - inte någon stans i Bibel står det att man inte ska dyrka livet.

Jesus sade 
"Den som älskar sitt liv förlorar det, och den som hatar sitt liv i den här världen, han skall bevara det och vinna evigt liv." Johannes evangeliet 12:25

"Herren din Gud skall du tillber och endast honom skall du dyrka." Lukasevangeliet 4:8.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
6/27/15, 8:28 AM
#16

#14 

"och vem är Gud? vi är väl alla en del av hen!!"

(Läs svar från Woodland att Gud är ingen hen och inte alla är en del av Gud) 

Då undrar jag: 

 Vad lär du ut till dina konfirmander? 🤔

donna128
6/28/15, 7:59 AM
#17

15 woodlan, jo jag vet vad jag skrev,,,jag syftar på det inre livet.Men du har inte skrivit något svar på inlägg 4 utan som vanligt hoppar du in och svarar utan att förklara dig,,men du är ju tydligen Sajtvärd och gör som du vill såklart. jag förstår inte, du menar då att du inte har gener från din pappa? och att han bär det fulla ansvaret för dig? så  då räcker det med att du förlitar dig på din far utan att själv bestämma vad som är rätt och fel?

donna128
6/28/15, 8:00 AM
#18

16 jag har inte hand om några konfirmander juel70 ??`? och vem påstår att Gud har ett kön ?

[Juel70]
6/28/15, 8:29 AM
#19

#18 Blandade ihop två personer, men du jobbar ju inom svenska kyrkan iallafall.

Woodland
6/28/15, 1:53 PM
#20

# 17 Mitt inlägg # 4 är en analys av Dyers påståenden i den femton minuter långa videon du länkade till. Att inlägget inte skulle förklara någonting får stå för dig. Det är endast den treenige Gud som har rätt till titeln eller namnet " I Am" oavsett vad dessa förvirrade människor påstår. Och förvirrade är de för de rycker verser ur sina samma hang och tillskriver dem en helt annan betydelse än vad som menas i stycket. Jag har inte Guds gener om det är det du syftar på. Gud är Fader och Fader till Jesus Kristus som är hans son. Därför är Gud inte hen. Han presenteras inte som hen eller hon i varken judendomen eller kristendomen. Detta med att titulera Gud som hen eller hon är en nymodighet. De som är frälsta är adopterade som Guds söner men inte avlade av den helige Ande.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
donna128
6/29/15, 7:26 AM
#21

19 jag känner en oerhört stor tacksamhet att få vara en del av SK juel70 så vad är dina funderingar över. förstår inte din förvirring,,,inte första gången precis.

donna128
6/29/15, 7:50 AM
#22

20 ditt svar i inlägg 4 var ju riktat till juel70 om jag inte såg fel,  därav mina följd frågor i inlägg 7.. varför tror du Jesus nämner just det högra ögat för?,,,,,,,alla som rycker ur verser skriver du i inlägg 20. det har jag sett och läst  väldigt ofta här på sajten !!  Nej woodland jag menar din biologiska pappa,

[Juel70]
6/29/15, 8:30 AM
#23

#22  Mina funderingar är ju angående dina bibelkunskaper eftersom du jobbar i Svenska Kyrkan.  Men det har vi ju redan tagit upp i andra trådar, så jag anser det onödligt att  ta upp nåt sånt igen för vidare diskussion.

Du ställde fråga till mig i #7?

_" det är nog värre för de som  tror sig vara Gud till lags och som blir både sjuka råkar ut för tragedier, för det kan ju drabba alla oavsett om man gör på ditt sätt. "
_

-Vi är Guds löftes barn (alla som har Jesus som Herre) och har rätt att ta till oss de löften som Gud ger oss genom hans ord; bibeln.  Självklart ska man som kristen alltid akta sig för högmod (som ju går före fall)   Men Guds löften är sanna och hos Gud finns ingen osanning.

Sjuk kan man bli av många olika anledningar både som kristen och icke kristen. Man kan bli helad  men Gud kan även använda prövningar för att leda rätt i livet.  Det kan också finnas hinder i vägen för helande ibland.  Själv har jag blivit helad många gånger av vår Käre Far.

donna128
6/29/15, 8:40 AM
#24

23  frågan var ställd till woodland, men tack för ditt svar juel70. vad som förvånar mig lite är att du lägger kraften och läkandet utanför dig.

[Juel70]
6/29/15, 9:13 AM
#25

#24  I en annan tråd säger du att jag lägger mina känslor utanför mig och nu lägger jag kraften och läkandet utanför mig? 

Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar…. Du måste ju precisera dig lite så man förstår.  Hur lägger man känslor och kraft utanför sig själv?

Woodland
6/29/15, 9:57 AM
#26

22 -

OK, jag hoppas jag täcker alla dina frågor här.

Du skrev i # 7 - det är nog värre för de som  tror sig vara Gud till lags och som blir både sjuka råkar ut för tragedier, för det kan ju drabba alla oavsett om man gör på ditt sätt.

Nej, det är inte värre. Vi vet att vi råkar ut för sorger i denna värld. Men Jesus sade: Detta har jag talat till er, för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var vid gott mod. Jag har övervunnit världen."  "mitt sätt" är inte mitt utan det kristna sättet. Jag har inte hittat på detta såsom Dryer har hittat på sin "visdom" eller "ljus".

vad har du lärt dig om Jesus lidande egentligen woodland?

Svarsrutan hade inte räckt till att svara dig på detta.

skulle människan vara mer  oGudaktig varelse om den levde som om de vore I AM enligt Wayne

Jag tror Juel skrev klart och tydligt angående det. Om en människa skulle ha en större grad av ogudaktighet kan jag inte svara på men ett är visst - denne skulle gå evigt förlorad. De finns inget sant ljus i de lögner Dryer sprider för att de är helt i motsats till vad världens Ljus, Jesus, sade. 

varför tror du Jesus nämner just det högra ögat för?

Det skrev jag i inlägget. Läs gärna det igen.

alla som rycker ur verser skriver du i inlägg 20. det har jag sett och läst  väldigt ofta här på sajten

Ja, absolut. Detta är grunden till alla irrläror och falska filosofier som vill låtsas ha stöd i bibelordet. De rycker ur verserna och de som inte vet vad det egentligen handlar om blir lurade. 

Nej woodland jag menar din biologiska pappa,

Vad har min biologiska far att göra med ämnet? Vi har inte Guds biologiska arv i oss.  Svenska kyrkan lär inte ut att vi alla är en del av Guds person.  Läs gärna # 15 och 20 igen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
6/30/15, 7:10 AM
#27

25   du har nog svar på det själv juel70, det är ju inte meningen att du ska lyssna på mig om det inte stämmer.

Annons:
donna128
6/30/15, 7:45 AM
#28

26   tala då om vad han övervunnit här i världen?  och du kunde inte sammanfatta med egna ord varför han inkarnerade här på jorden? svarsrutan blir för liten när man måste lägga ut bibeltexter jo jag förstår det. .  Evigt förlorad, hur menar du woodland? är det själen eller ? ja juel70 nämnde högmod,,viktig tanke för oss kristna !! att bara påstå att Guds barn går förlorade är väldigt tråkigt att höra av en som ska företräda vad Gud  hade för syfte och mening med Jesus  här på jorden.  nej Woodland du skrev aldrig varför det just var det högra ögat !! så du menar då att många på denna sajten far med irrläror när ni rycker ut citat,,,ingen kan tolka Guds ord fel och då menar jag att alla tolkar Gud olika,,,tro mig…lärjungarna tolkade ju Jesus ord olika!! nej men Guds ande är alla en del av,,,det står SK för.. Du menar att "du" inte har Guds arv i dig woodland…Gud är ingen person och kan därför inte få någon könstillhörighet,,men Jesus kan det.Klart din biologiska far har att gör med din skapelse ,, eller ?

[Juel70]
6/30/15, 8:04 AM
#29

#27  Jag förstår ju inte vad du menar med det, därför jag ber dig vara tydlig, för jag har aldrig hört talas om att man kan lägga något utanför sig själv. (Har aldrig hört sånt uttryck användas. )

Och nej, jag lägger inget utanför mig själv vad jag vet 🙂

[Juel70]
6/30/15, 8:07 AM
#30

#28 "lärjungarna tolkade ju Jesus ord olika!!" 

Kan du ge ett exempel på där dom tolkade olika?

_lars_
6/30/15, 9:02 AM
#31

#28, du har rätt i att många tolkar Guds ord på olika sätt. Väldigt många rycker ut ett bibelcitat och använder det på det sätt som passar den personen bäst. Man måste oftast läsa hela kapitlet för att förstå texten. Det är väldigt viktigt, men något som många missar.

Jämför med att ta en valfri skönlitteratur och välj ut några meningar. Har man då förstått vad boken handlar om?

Och alla är inte en del av Gud. Det är new age-lära att tro att Gud finns i allt och alla. Däremot har Gud gett av Den helige ande till sitt folk som ledning och hjälp.

Woodland
6/30/15, 10:55 AM
#32

# 28

Som svar på ditt inlägg rekommenderar jag artiklarna som finns på forumet. 

tala då om vad han övervunnit här i världen? 

Läs gärna - VAD ENDAST JESUS KUNDE ÅSTADKOMMA

Gud är ingen person och kan därför inte få någon könstillhörighet,,men Jesus kan det.

De kristnas Gud och Gud Uppenbarar sig själv.

du kunde inte sammanfatta med egna ord varför han inkarnerade här på jorden?  …Gud  hade för syfte och mening med Jesus  här på jorden.

Läs gärna - Sonen i GT  och  Frälsaren är född

_nej Woodland du skrev aldrig varför det just var det högra ögat !!
_

Jag skrev i # 4 - OK. Men ser vi att kristna springer runt med ett öga? Nej, eftersom detta är ett talesätt och någonting Herren sade för att folket skulle förstå allvaret med deras levande. 

nej men Guds ande är alla en del av,,,det står SK för.. 

Nej, det är inte SKs lära utan Svenska kyrkan lär ut att människan får del av Guds Ande i dopet.  

 Den Helige Ande Del 1 och 2

så du menar då att många på denna sajten far med irrläror när ni rycker ut citat,,,ingen kan tolka Guds ord fel och då menar jag att alla tolkar Gud olika

Från artikeln NEW AGE, OLD AGE, RELIGIONER:

I undantagsfall finns det de som åberopar den kristna etiketten men samtidigt förnekar en eller flera av de grundläggande sanningarna som karaktäriserar kristendomen: den Treeniga Gud, Jesus Kristus som gudomlig, den Helige Anden som en Person i Gudomen, försoningsverket (Jesus död på korset, uppståendelse, himmelsfärd, återkommande) med mera.

Det bör noteras att det inte är ett enskilt tyckande av Jesus iFokus som avgör vilka som står med på listan, utan det är fastställt av den världsvida kristna kyrkan. Alla dessa rörelser och inriktningar är oförenliga med kristen tro och är därmed inget en bekännande kristen skall ägna sig åt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
7/1/15, 8:47 AM
#33

29 gott så juel,,,om du inte lägger något utanför dig själv,,,ja då är ju det bra.

30  tror du själv att 12 personer tolkar en sak likadant ?

donna128
7/1/15, 8:49 AM
#34

31 skönlitteratur kan man ju läsa på baksidan av boken för att förstå vad den handlar om . ja jag skrev just i inlägg  28 att alla har tillgång till Guds ande.Allt Gud skapat har Guds ande.

Annons:
donna128
7/1/15, 8:56 AM
#35

32 jag uppfatta som att detta var en diskussions sajt woodland, jag har sagt förut att jag av princip inte ens läser låsta trådar. men varför sa Jesus just höger öga och inte vänster? då är du inte aktiv i SK, besökare har alla tillgång till Guds ande.  döpt som icke döpt. oförenligt med kristen tro,,,de orden skriker högmod woodland.

_lars_
7/1/15, 9:07 AM
#36

#34, visst, man kan läsa en sammanfattning på baksidan. Men det var inte min poäng, och det förstår säkert du också. Jag menade att man inte kan välja några lösryckta meningar i en bok och sen tro att man förstår vad boken handlar om.

[Juel70]
7/1/15, 9:10 AM
#37

#33 " tror du själv att 12 personer tolkar en sak likadant ?"

Det var nog så att man inte alltid förstod det Jesus sade, men Jesus förklarade ofta sina bilder för lärjungarna så att dom skulle förstå.  Till och med när Tomas tvivlaren tvivlade på Jesu återuppståndelse, så visade Jesus honom sina händer och bad honom sticka sitt finger genom de genomborrade händerna.

_lars_
7/1/15, 9:23 AM
#38

#35, jag rekommenderar de trådar som Woodland gav dig. Låsta eller ej, de är värdefulla att läsa. 

Sen tycker jag att du ska tagga ner lite innan du börjar anklaga personer här för att vara högmodiga, speciellt när personen ifråga bara försöker förklara och hjälpa till. Att dina åsikter inte stämmer överens med traditionell kristen tro har inte med högmod att göra, inte hos Woodland iallafall. 🙂

donna128
7/1/15, 9:30 AM
#39

36 vad var poängen då ? det går ju inte att avgöra hur någon uppfattar Bibeln heller.men Budorden är ju väldigt klarra.

donna128
7/2/15, 8:10 AM
#40

36 ingen kan först Bibeln heller fullt ut heller, sedan tolkar vi ju olika vad det skrivna ordet,,precis som vilken bok som helst lars. precis som juel tog upp i sitt inlägg 37.

38 tack för rekommendationen lars,  men nej tack. det var ingen personlig anklagelse. men att påsta något är oförenligt med Gud. är inget annat än en högmodig mening, inget personligt mot woodland inte.

[Juel70]
7/2/15, 8:30 AM
#41

Det är ju viktigt att vi förstår Guds ord såsom det är menat och inte bara vara nöjd med "alla tolkar vi olika".  Gud har sagt att helige ande ska hjälpa oss att förstå allt.

Annons:
donna128
7/2/15, 9:14 AM
#42

41  ja och det gör Gud med juel. oavsett vem, var eller hur människan tar emot Guds ande. jag tror alla har en personlig konversation utan pekpinnar.

Woodland
7/2/15, 10:16 AM
#43

donna128-

Ingen människa är helt fri från högmod eller andra synder och i det inkluderar jag mig själv. Men att inte hålla med Gud är högmod. Att omtolka Guds person är högmod och att vägra ta del av vad Gud förmedlar i sitt ord är högmod och uppror mot Skaparen. 

Den helige Ande är över allt och som Gud är han allestädes närvarande. Men det är inte detsamma som att vara ett tempel för honom eller att ha barnaskap.

Jag var på två barndop i samband med gudstjänster förra månaden! Jag delar inte Svenska kyrkans dopsyn men jag har helt rätt i det jag skrev. Man behöver inte vara medlem i en kyrka eller samfund för att förstå det de lär ut. 

Prästens ord ät tagna från Svenska kyrkans dopritual

 _Därför har han sänt sin Son, Jesus Kristus, för att rädda oss från det onda.
 Genom dopet föder han oss till nytt liv, för in oss i sin kyrka och ett liv i förening med honom.
 Detta gör han nu med det/de barn, som skall döpas. Gud, du som ensam räddar från allt ont, befria NN från mörkrets makt skriv hans/hennes namn i Livets bok och bevara honom/henne i ditt ljus, nu och alltid.
_

Gud, vår Fader, vi tackar dig för att du i dopets källa

 låter det vatten strömma fram som ger världen liv.  Sänd ditt ord och din Ande, så att han/hon/de som nu skall döpas i detta vatten blir renade från syndens skuld. Föd honom/henne/dem till ett nytt liv med Kristus och förena honom/henne/dem med ditt folk. För vår Herres Jesu Kristi skull.  Amen.

Och när det gäller apostlarna och bibeltolkning - Efter Pingstdagen var Jesu lärjungar eniga om bibelordet förutom vid ett tillfälle i Antiokia där en kontrovers ägde rum. Paulus berättar om kontroversen i sitt brev till Galaterna 2:11-14. Petrus ångrade sig och kontroversen var över.  Men det fanns inga delade meningar mellan dem efter det. Här är Petrus syn på Paulus: 2 Petrusbrevet 3:

14 Därför, mina älskade, eftersom ni väntar på detta, gör allt ni kan för att leva i frid, rena och oförvitliga inför honom 15 och räkna med att vår Herres tålamod tjänar till er frälsning. Så har också vår älskade broder Paulus skrivit till er enligt den vishet som han fått, 16 och så gör han i alla sina brev, när han talar om detta. I dessa brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och obefästa människor förvränger till sitt eget fördärv - något som också sker med de övriga Skrifterna.

Lägg märke till den sista frasen. Att förvränga skriften och inte gå efter det som har fastställts är inget nytt. 

Hur kan man ta del av något nytt i en bok när man inte är villig att läsa en "låst" artikel? Alla böcker är "låsta" på det sättet. Det kan vara besvärligt att läsa när man ha dyslexi men man kan läsa korta stycken av en text i omgångar och ta till sig den, eller be någon att läsa högt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
7/3/15, 8:42 AM
#44

43  Gud är ingen person,så enkelt är det.vad är det för nytt du anser jag ska lära mig woodland? Doptalen var ju ingen nyhet för mig det  har vi ofta här?dessutom är Bibeln  min enda och viktigaste bok. de låsta trådarna är väl inte disskutionsbara?

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
7/3/15, 10:50 AM
#46

# 44

 Du skrev att Gud inte är en person och sedan frågar du vad du skall lära dig. Du kan börja med att lära dig den kristna Gudsbilden! Det finns en del grundläggande läror om den i ett par artiklar. Det är detta vi har diskuterat länge, bland annat i denna tråd, så visst går det att diskutera låsta artiklar. 🙂

Du påstod i # 34 att "alla har tillgång till Guds Ande döpt som icke döpt" och att detta är Svenska kyrkans lära. Dopritualen visar att så ser kyrkan inte på det. Det är bra om biblen är viktig för dig men du bör stämma av med prästerna om vad som står däri. De hade troligen blivit bekymmrade över din tolkning av några av de saker vi diskuterar här. 

Ingen av oss är en självständig auktoritet när det gäller bibeltolkning. Jesus sade att lärjungarna skulle predika vad han hade lärt dom och dessutom det den helige Anden skulle visa dem. Vi måste ständigt stämma av vad vi håller för sant med det den kristna kyrkan fastställt utifrån bibeln. Ingen av oss ha rätt att ändra, till exempel, bibelns beskrivning av Gud. När han sade "Jag är" innebär detta uttalande personlighet. Jesus är en person som hade gemenskap med sin Fader, som är en person, och Jesus talade om Anden som en person. Tre personer, en Gud= Treenigheten

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
7/3/15, 12:25 PM
#47

46 så du menar då att inte alla har tillgång till Guds ande oavsett. det är inte min uppfattning och erfarenhet. min församlingpräst känner sig väldigt trygg med mig, det borde du med vara woodland. jag har inte ändrat skriften sliter inte ens ut höger öga på någon..tolkningsföreträde bör också  stämmas av.  Kropp, själ och Ande har alla människor.  Trevlig semester.

Woodland
7/3/15, 1:24 PM
#48

# 47 Forumen på iFokus som är ägnade åt olika nyandliga rörelser ger smakprov på människors olika uppfattningar och erfarenheter. Men det vi diskuterar är om det finns grund för dem i bibeln och den kristna tron. Jag tror inte att en kristen kan ha erfarenheter som omtolkar de kriterier som Guds Ande själv har gett uttryck för i bibeln. Bibeln säger tydligt "Den som inte har Kristi Ande hör inte honom till." Romarbrevet 8:9 Vi alla har en kropp, själ och ande. Men inte Anden. Han innebor sina barn och de är ett tempel för honom. Jag är glad att prästen du känner trivs med dig. Visa honom/henne det du skriver här och svaren du får. Jag har ingenting emot dig personligen för jag känner dig inte och vill dig bara väl. Det är dina påståenden jag (vi) bemöter.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
donna128
7/3/15, 4:04 PM
#49

Det handlar ju inte om hen trivs med mig, utan att hen litar på mig som Diakonissa. det jag skriver här är  hen fullt medveten om, och svaren är föga intressanta för hen,

[Juel70]
7/3/15, 7:04 PM
#50

#49 Tyckte dock att du skrev tidigare att diskussionerna på JIF är ett stort samtalsämne i er kyrka.

Lilla Stjärna
7/3/15, 9:12 PM
#51

# 0 Woodland

Helt underbart, så är det! Tack!

Lilla Stjärna
7/3/15, 9:16 PM
#52

# 49  Donna128;

"det jag skriver här är  hen fullt medveten om, och svaren är föga intressanta för hen, "

Jag säjer som Juel70:

"#49 Tyckte dock att du skrev tidigare att diskussionerna på JIF är ett stort samtalsämne i er kyrka."

?

donna128
7/5/15, 9:11 AM
#53

50 och 52  helt rätt,annars hade jag inte gått in och svarat idag,  bland våra underbara besökare är det samtalsämne ja. fast woodland menade nog församlingsprästen. nu ska jag ha en underbar semester med mina djur,familj och trädgård och självklart mina fiskar i dammen. ha det gott.

[Juel70]
7/5/15, 11:21 AM
#54

Har du fått egen dator nu? Ha en trevlig semester!

donna128
8/10/15, 2:51 PM
#55

54 hej juel,hoppas du haft en skön semester också. nej någon dator blev det inte men telefon,fast den är krånglig tycker jag,så jag håller mig till jobbets dator

Annons:
Upp till toppen
Annons: