Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3065 ggr
plinglan
5/18/15, 1:34 PM

Knäppa händerna?

Jag undrar om det är viktigt att knäppa sina händer när man ber till Gud? Har det något syfte? Är det sämre att låta bli att knäppa händerna?

Jag ber ju ofta ensam och då knäpper jag händerna förstås. Men ibland när jag är med mina vänner så kanske jag ändå vill be? Bör jag även då knäppa händerna? Och bör jag uttala orden så de hörs utåt eller kan jag bara tänka orden i bönen?

Varför jag undrar är därför att ingen av mina vänner tror på någon Gud och de närmast hånar mig om de ser att jag knäpper händerna. De säger saker som "du kan ju lika gärna be till björken där borta än att be till en Gud som ändå inte finns" Så jag vill inte gärna be synligt helst.

Jag undrar också hur man gör för att få kristna vänner? Jag går ibland på gudstjänst men alla som är där ser ut att vara i gott sällskap redan. Jag känner mig väldigt utanför. Det blir ju inte att jag pratar med någon där. Man hälsar artigt men inte mer än så. Dessutom är jag blyg.

Annons:
tlover
5/18/15, 1:40 PM
#1

Man knäpper mest händerna för att ha någonstans att ha dom och för att inte distraheras av att tex pilla på saker.

Man kan även be genom att göra andra saker med händerna tex lyfta dom mot himmelen eller inte göra nått alls med dom.

När man ber bestämmer man själv om man ska be tyst eller inte, eller ska du leda andra i bön så hjälper det ju om du ber högt men annars är det upp till dig.

Har du testat att följa med på aktiviteter som din kyrka gör, om så bara kyrkkaffe?

l'm back

plinglan
5/18/15, 1:50 PM
#2

ok tack. Nej jag har inte varit med på aktiviteter eller kyrkkaffe. Det har känts så dumt eftersom jag är ensam och jag känner mig så udda. Alla andra kristna verkar umgås med andra kristna. Jag verkar var den enda som inte ens känner en kristen människa

tlover
5/18/15, 1:52 PM
#3

#2 Många kristna har ofta fötts i en kristen familj eller liknande så många har ju ett "försprång" på det sättet.

Man kan ju fika på stan ensam så du borde ju kunna fara på kyrkkaffe ändå 🙂

l'm back

[Juel70]
5/18/15, 2:06 PM
#4

Jag brukar knäppa händerna när jag ber Fader Vår, men i övrigt så samtalar jag med Gud i mitt inre under hela dagen.  Det står att Guds ande utforskar våra tankar och Gud hör oss. 

Jag har inte heller många kristna vänner IRL. Speciellt i pingstkyrkan är det svårt att för nya vänner tycker jag, för dom är så familjeorienterade.  Borde finnas en kyrka som är mer singel och ensam orienterad.. vet inte om det finns?

_lars_
5/18/15, 2:15 PM
#5

Jag tycker inte man måste knäppa händerna. Det är ett sätt att fokusera, eller hur man ska uttrycka det. Att samla tankarna. Och en del håller ju istället ihop handflatorna under bönen.

Och man måste absolut inte be högt eller ens uttala orden. Nästan alla mina böner sker i mitt inre, ett tyst samtal med Gud. Gud känner ändå dina tankar, och känner din bön.

Om du tycker det känns konstigt att inte veta hur du ska göra när du är bland kompisar som inte är kristna, prova att knyta händerna i fickan istället. Då vet du själv att du ber och kan samla tankarna.

Jag ska be för dig att du får kristna vänner, och vänner som respekterar din kristna tro utan att håna dig. 🌺

[Juel70]
5/18/15, 2:19 PM
#6

Jag har funderat på ifall det kan finnas en djupare mening med att knäppa händerna också? 

 Det står ju något om händer, att den ena handen ger och den andra tar emot, men minns inte var det står. Tänkte på att Gud brukar ofta ha en djupare mening med handlingar i olika form.  Det känns iallafall väldigt bra att knäppa händerna 🙂

Annons:
tlover
5/18/15, 2:20 PM
#7

TS hur gammal är du förresten? är du ung så finns det ofta ungdomsaktiviteter. Dom behöver inte alls vara familjeorienterade som #4 tar upp, jag själv gick tex till en helt annan kyrka när det gällde ungdomsverksamhet (jag är/var pingstvän och döpte mig tidigt så jag konfirmerade mig ändå, fast såklart i en annan kyrka, jag gick i ungdomsverksamhet i min "konfirmationskyrka").

Går du fortfarande i skolan kanske det finns en kristen grupp dessutom (det fanns både på min högstadieskola och på mitt gymnasium).

l'm back

Woodland
5/18/15, 2:53 PM
#8

# 4 Det är inte ovanligt att kyrkor på mindre orter består av släkt och medlemmar med starka familjeband. Det var någon som sade att Gud väljer familjer och jag tror att det till en viss del stämmer. Ibland är det lättare att komma in i församlingslivet genom att erbjuda sig att hjälpa till eller gå med i en bibelstudiegrupp. Jag hoppas att du finner din plats.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
5/18/15, 7:40 PM
#9

Det är jobbigt att känna sig utanför, men ge inte upp. Så klart det känns läskigt att försöka ta plats när man inte känner någon, men du kommer inte lära känna någon om du inte tar ett steg till att försöka lära känna någon. Försök delta, var med på kyrkfikat, ungdomsverksamhet osv. Säkert jättejobbigt, men jag hoppas det ska löna sig! Be till Gud att han ska ge dig kristna vänner, och försök skapa kontakter. :)

Så klart du kan be tyst och utan att knäppa händerna. Dina böner blir inte sämre för det! :)

Att knäppa händerna i bön är inget som förekommer i Bibeln, utan är nog något som uppkommit senare, och det är inte en vanlig sed inom alla kristna riktningar. Dock känns det ofta skönt att knäppa händerna, och sluta ögonen. Det blir liksom lättare att fokusera på det inre eller det andliga. Men jag gör på alla möjliga sätt när jag ber. Det spelar mindre roll. Det viktiga är att vi ber till Gud, hur vi än gör det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
5/18/15, 8:20 PM
#10

Hittade även detta från dagen.se

Varför knäpper vi egentligen händerna när vi ber? Den vanligaste förklaringen är att man med knäppta händer och slutna ögon bättre kan koncentrera sig. Somliga säger att de korsade tummarna bildar ett kors och händerna en skål, redo att ta emot det Gud vill ge. Luthers katekes från 1500-talet rekommenderar att man knäpper händerna innan man ber bordsbön, men redan på bilder från medeltiden kan man se att kristna knäppte händerna i bön.
Att gå ner på knä är ytterligare ett sätt att fokusera på det man gör. När man läser i Bibeln om böneställningar handlar det ofta om att antingen be stående eller på knä med händerna vända mot himlen eller att knäböja, medan man rör marken eller golvet med händer och ansikte.

Upp till toppen
Annons: