Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1376 ggr
copse
5/17/15, 5:28 PM

Utanför den religiösa sfären

Flyttat från denna tråd.

-----

#91 av: Juel70

En bra avslöjande video ang. Joel Osteen. Alla som gillar honom borde lyssna på hela videon.

Joel Osteen "The Satanic Power of I AM" EXPOSED!!!

-----

#100 av: Joppo

#94 Jag reagerade mest på att killen på fullt allvar(?) menar att denna Joel är besatt av Djävulen och diverse demoner. Om vi bortser från den uppenbara löjligheten i att hänvisa till dessa mytologiska figurer, så är det väl ändå rätt oskönt att anklaga någon för att vara besatt av diverse oknytt? För mig som befinner mig utanför er religiösa sfär, så framför dylika anklagelser som rätt sjuka att så lättvindigt haspla ur sig. Det får mig att fundera lite på hur ni egentligen ser på de människor som inte delar er tro eller tror på samma sak som er, men på ett annorlunda sätt? Är de alla i maskopi med Satan eller besatta av demoner? Om du svarar helt ärligt, vilken typ av oknytt är det som "styr" mig? Demon kanske?

-----

#101 av: OlgaMaria

#100 Bra formulerat! 

Jag tycker den här sortens diskussioner är oerhört tragiska och så missvisande för vår Gud som älskar oss.

-----

#102 av: OlgaMaria

Läste Maria Cruz blogginlägg här för några dagar sen som jag tycker ger intressanta perspektiv kring såna här diskussioner, och om vilka människor Gud kan använda.

-----

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
Woodland
5/17/15, 5:30 PM
#1

Joppo!

Bra frågor. När man står utanför den kristna sfären, som du gör, ser man på de religiösa som en homogen grupp. "De" är si eller "de" är så. Så är inte fallet. Fastän jag är inte så förtjust i den röda skallen ner i hörnet på videon, är kärnan av vad denne man säger sant: att denne Osteen har lämnat den grundläggande sanningen om omvändelse och befrämjat ett framgångsevangelie. Bibellärare och teologer är väl bekanta med de som predikar så här och har bekämpat dem i tal och skrift i många, många år. Osteen är en arvtagare till andra före honom.

Läran om Jesus Kristus kan inte förvrängas såsom denna man gör och ändå passera genom nålsögat. Bibeln är väldigt klar över att de troende skall hålla sig till bibelns lära.  Enligt den kristna tron är allt som förminskar det sanna evangeliet av Satan: det vill säga, fiendens ersättning av den eviga sanningen. Att han dessutom använder uttrycket "I AM" som är förbehållet den Allsmäktige Gud är hädelse.

Jesus Kristus dog för syndare och vi som tror är anbefallda att kämpa en god kamp för tron. Våra syskon i forna tider har dött för dessa sanningar och blir också idag fängslade och dödade. Allt som rör vid kärnan av evangeliet och inte håller sig till det som den kristna kyrkan har definierat utifrån bibelordet, är sataniskt inspirerat. Besatthet av demoner är en annan sak.

Du frågar hur vi ser på dig och de som står utanför. Vi ser er som en potential troende och ber för er och önskar att ni skall få samma insikt som vi har fått. Vi ser på er som ett ämne av Guds kärlek och det är därför en förvrängning av sanningen i den evangeliska sfären måste bekämpas oavsett hur det uttrycker sig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
5/17/15, 5:36 PM
#2

OlgaMaria,

Jag förstår inte poängen med länken. Hon skriver längre ner - Sen tror jag också att det finns viktig lära om vem Jesus är som inte kan tummas på, och att vi behöver fundera på hur vi hjälper människor att bli efterföljare. kan även tillägga att även jag gillar att samtala om teologi, det är diskussionsklimatet jag tröttnat på.

Om det finns viktiga läror som inte kan tummas på måste de diskuteras, och desto mer ljus som lyser över ett ämne desto mer framträder mörkret.  Johannes evangeliet 3: 19 Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. 20 Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. 21 Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
5/17/15, 6:17 PM
#3

Nu som först har jag tittat på videon i #91, ursprungliga tråden. Jag fick ett varningsmärke av det större slaget från den heliga Anden direkt när jag läste rubriken i tråden.

Jag måste säja att den videon var alldeles lysande, och allt han berättar stämmer helt med det som jag har fått veta kring Satans vidriga trix och tekniker. Det här att använda människor för att lura och bedra varandra är ett av de grövsta tilltagen från Satan. Ja, jag finner inte ens de rätta orden för att uttrycka mig…..JO har gjorts till en av de största falska profeterna i nutid och jag beskyller inte honom för det. Det är inte hans fel. Jag har själv utsatts för detta vidriga bedrägeri under en tid, mitt i livet. Tack och lov hann jag aldrig bli så stor som JO! Rikt belönad för mina insatser blev jag dock…….

Jag vet exakt hur det går till och hur totalt förblindad man blir i Satans tjänst. Det är helt omöjligt att själv se vad som pågår. Jag ber för JO att Jesus ska komma till hans räddning och att han får uppleva det mirakel som jag fick!

Lilla Stjärna
5/17/15, 6:44 PM
#4

#1

Enligt den kristna tron är allt som förminskar det sanna evangeliet av Satan: det vill säga, fiendens ersättning av den eviga sanningen. Att han dessutom använder uttrycket "I AM" som är förbehållet den Allsmäktige Gud är hädelse. "

I AM-rörelsens (Satans) enda syfte är att få oss att tro att vi alla är små-gudar! Satan tar hjälp av oss människor för att nå sitt stora mål; att ta Guds plats! 😕

" Allt som rör vid kärnan av evangeliet och inte håller sig till det som den kristna kyrkan har definierat utifrån bibelordet, är sataniskt inspirerat. "

🙂

Mycket, mycket bra skrivet i övrigt också!!

Lilla Stjärna
5/17/15, 7:09 PM
#5

#100

Jag tycker precis som Woodland, att det var bra frågor du ställde!

Lilla Stjärna
5/17/15, 7:33 PM
#6

#102

Jag förstår tyvärr inte heller poängen med länken till bloggerskan när det gäller  vilka människor Gud kan använda.  Berättelsen om den samariska kvinnan tycker jag var väldigt bra, men jag förstår inte varför hon skriver:

" Jag är i ärlighetens namn väldigt trött på diskussioner om lärofrågor hit och dit.  "

Det lilla jag läste på bloggen handlade om att hon kritiserar "vanliga" församlingar och att hon är "väldigt trött på diskussioner om lärofrågor hit och dit.".

Vart vill hon komma med detta?  Lärofrågor är livsviktigt, tycker jag! Låter väldigt mycket New Age för mig.

Annons:
Woodland
5/17/15, 7:42 PM
#7

# 3-4 Gud den helige Ande har genom århundraden inte gjort en felbedömning när han avskiljt folk i sin kyrka till trons försvar. Jesu vittnesbörd är så dyrbar att man bör försvara det med den största ivern. Vi bör vara tacksamma för dessa förkunnare som har ägnat sina liv åt detta arbete, för det kostar på flera plan. De har sin plats precis som pastorer, missionärer med mera. Det finns flera aspekt till detta. Jag tror personligen att ju mer man lär känna Herren desto djupare blir engagemanget när man ser att någon försöker förleda några av dessa "små" (Matteusevangeliet 18:6). En annan aspekt är när någon är influerad av Satan för att förminska Jesu verk och lära. Som kristna måste vi alla stå emot Satans verk. Som du skrev är människor vilseledda och det är inte de vi "hatar" utan anden bakom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
5/17/15, 10:08 PM
#8

#7

" Vi bör vara tacksamma för dessa förkunnare som har ägnat sina liv åt detta arbete, för det kostar på flera plan.

Jo, verkligen! Jag tänker på alla dessa så gott som dagligen. Sedan ögonblicket när jag blev frälst, plus upplyst om vad jag sysslade med, så har jag bestämt mig för att stå upp för Jesus Kristus och försvara honom resten av mitt liv  -och med mitt liv! Och, det kostar på flera plan! Det blir man varse inte minst här på iFocus. Man får vara beredd på att bli kallad "lögnhals" och annat förnedrande…….

Var det inte en av Jesu lärjungar som blev flådd levande?

" .... ju mer man lär känna Herren desto djupare blir engagemanget när man ser att någon försöker förleda några av dessa "små" (Matteusevangeliet 18:6).

Ja, det stämmer, absolut är det så 🙂 🌈 ! Jag gör allt för att genomskåda och varna andra. Ingen kan stoppa mig!

Joppo
6/2/15, 6:15 PM
#9

#1Bra frågor. När man står utanför den kristna sfären, som du gör, ser man på de religiösa som en homogen grupp. "De" är si eller "de" är så. Så är inte fallet. Fastän jag är inte så förtjust i den röda skallen ner i hörnet på videon, är kärnan av vad denne man säger sant: att denne Osteen har lämnat den grundläggande sanningen om omvändelse och befrämjat ett framgångsevangelie. Bibellärare och teologer är väl bekanta med de som predikar så här och har bekämpat dem i tal och skrift i många, många år. Osteen är en arvtagare till andra före honom.

Jag förstår att du vänder dig mot att generaliserar och du har väl också en poäng i att det finns en stor spridning inom er tro gällande alla möjliga saker. Jag är också väl medveten om många kristna antagligen inte tycker att det är ok eller rimligt att påstå att någon är uppfylld av djävulen eller nån annan filur.

Anledningen till att jag reagerade berodde inte på er kritik av denne Joel. Ni har såklart allt rätt i världen att tycka att han pratar strunt, fel eller bara är allmänt störig. Det jag reagerade på var att frånvaron av reaktion från er sida när Juel postade den knasiga videon där nån amerikansk galning menade att denne predikant var nån slags "puppet" åt Djävulen. Det fick mig att fundera på hur "ni"(eller iaf vissa av er) ser på era medmänniskor som inte tror eller inte tror på samma saker som ni. Jag menar om det nu denne man säger är så fel att han är fjärrstyrd av er djävul, så borde väl typ 99 % av Jordens befolkning hamna i samma kategori? 

Som en ytterligare fundering i ämnet så undrar jag hur ni liksom skiljer på en människas egna tankar/idéer och tankar som är "sataniskt" inspirerade eller styrda? Om vi tar mig som ett exempel: Jag tror inte att er gud existerar eller har existerat i någon form. Detta tror jag eftersom det saknas vettiga belägg för dennes existens samtidigt som mycket som står i er bibel helt enkelt är fel i förhållande till modern vetenskap.

Skulle ni säga att det är djävulen som liksom styr mig att tänka såhär eller är det helt enkelt mina alldeles egna tankar? 😃 Observera att det är helt okej att säga att jag är styrd av Satan så länge ni har nån bra eller rolig motivering 😃 Ni har min välsignelse att anklaga mig för att innehålla alla typer av mytologiska kreatur ni kan komma på 😈

Nu ska jag dra och köpa lite kebab. Jag vet ett ställe här i närheten där kebaben är djävulskt god 😈

Woodland
6/2/15, 7:34 PM
#10

Jag menar om det nu denne man säger är så fel att han är fjärrstyrd av er djävul, så borde väl typ 99 % av Jordens befolkning hamna i samma kategori? 

Bibeln har alltid varit kristallklar i att det finns de som tillhör Gud och de som inte är hans barn. Endast Gud kan egentligen urskilja vilka som är vilka.  1 Johannes 5:19 "Vi vet att vi tillhör Gud och att hela världen är i den ondes våld." Däremot har vi fått vissa förhållningsregler och denne Joel Osten överträder dem. I och med att han predikar ett förvrängt budskap skall han varnas för. 

99% är inte alls en korrekt uppskattning. Den kristna kyrkan växer för varje dag som går och kommer en dag att bli fulltalig. Sedan kommer slutet och domen. Domen dröjer för att alla de utkorade har ännu inte bärgats… kanske inte ens fötts ännu. Tiden ligger i Guds hand.

Som en ytterligare fundering i ämnet så undrar jag hur ni liksom skiljer på en människas egna tankar/idéer och tankar som är "sataniskt" inspirerade eller styrda?

Hela skapelsen är berörd av syndens fördärv. Döden är beviset.  Bibelns inställning till människohjärtat (sinnet) står i Jeremia 17:9 "Bedrägligare än allt annat är hjärtat, det är obotligt sjukt. Vem kan förstå det? " Gud utforskar hjärtan. Även en människa som har varit ett guds barn i flera år kommer att tas igenom prövningar där han/hon får se vad som finns i sitt sinne: motiv, önskningar och tankar. Gud gör detta för att dra den personen närmare sig till totalt beroende av Gud. Det är en mycket svår sak och kallas helgelse.  Job är bland det förnämsta exemplet på detta. 

Satans synd var högmod, avund, begär för det som var Guds. Så de som styrs av Satan (i de flesta fall omedvetet) är märkta av ett sådant levnadssätt. Egot. 

Detta tror jag eftersom det saknas vettiga belägg för dennes existens samtidigt som mycket som står i er bibel helt enkelt är fel i förhållande till modern vetenskap.

Är man inte troende är den ärligaste positionen agnostiker. Ateism är obevisbar från en filosofisk ståndpunkt och, enligt flera även icke-troende filosofer, ohållbar.  Det finns alldeles för många briljanta troende vetenskapsmän för att din ursäkt skulle hålla. Ateism och Gudstro är inte vetenskap. Det är två världsbilder i var sin motpol (och ett annat trådämne).

Skulle ni säga att det är djävulen som liksom styr mig att tänka såhär eller är det helt enkelt mina alldeles egna tankar? 

Utifrån bibeln kan jag skriva att Satan inte har några tvivel på Guds existens och att hans demoner erkände och bekände Jesus när han gick här på jorden. 

Demonernas bekännelse är en utav det klaraste uttalanden i skriften när det gäller Frälsaren. "Vad har vi med dig att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att fördärva oss? Jag vet vem du är, du Guds Helige." Markusevangeliet 1:24

"Vad har vi med dig att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att fördärva oss? Jag vet vem du är, du Guds Helige." Lukasevangeliet 4:34

För att avrunda det hela står det så här i Jakobsbrevet 2:19 Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och bävar. 

Är du säker på att de egentligen är dina "alldeles egna tankar"?   

Det finns en skillnad i att vara influerad och besatt av Satan. Även en kristen måste passa sig för Satans påverkan. 1 Johannesbrevet 5: 18 "Han som är född av Gud[a] bevarar honom[b], så att den onde inte kan röra honom." 

[a] - Det vill säga Jesus.

[b]   Den troende.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
6/3/15, 11:59 AM
#11

**99% är inte alls en korrekt uppskattning. Den kristna kyrkan växer för varje dag som går och kommer en dag att bli fulltalig. Sedan kommer slutet och domen.
**
Jag syftade inte på människor som benämner sig som kristna, utan kristna som har på ett eller annat sätt avviker från den bokstavstroende varianten som ni verkar vara förtjusta i härinne. 

Är man inte troende är den ärligaste positionen agnostiker. Ateism är obevisbar från en filosofisk ståndpunkt och, enligt flera även icke-troende filosofer, ohållbar.  

Jag vet inte riktigt vad detta har med sakfrågan att göra, men jag tycker ändå att det är ett korkat resonemang. Om vi säger såhär, förhåller du dig agnostisk till alla gudar som människan hittat på? Om någon frågar dig om Zeus, Tor eller Anubis existerar, svarar du då "Jag vet inte… Det är möjligt i alla fall" eller "Nej, jag tror inte de existerar"? Visst, det kan väl vara bra i vissa fall att ha ett öppet sinne, men det blir ju helt absurt om man ska ställa sig agnostisk till alla religiösa avarter som existerat eller existerar. Baserat på de orimligheter som er religion och andra religioner är baserade på, så är det väl en helt rimlig slutsats att dra att de är baserade på fiktion?

Det är väl en fullt rimlig filosofisk ståndpunkt att inte tro på gudar? Om det helt saknas vettiga belägg  för att de existerar, så ju den logiska slutsatsen att betrakta dem som mänskliga påhitt? Dessutom, vilket jag är helt säker på att du känner till, så är ligger inte bevisbördan hos ateisterna att bevisa att det existerar några gudar. Det går som bekant inte att bevisa ickeexistens, vilket jag också är helt säker på att du känner till. 

Det finns alldeles för många briljanta troende vetenskapsmän för att din ursäkt skulle hålla.

Vad menar du med ursäkt? Dessutom har jag aldrig påstått att de inte funnits troende vetenskapsmän. Det jag sa var att er bibel innehåller mycket som är oförenligt med modern vetenskap. Det är väl ett tämligen okontroversiellt påstående?

[Juel70]
6/3/15, 12:54 PM
#12

Människans vetenskap är inte detsamma som Guds skapelseordning. Bara för att människan tror sig ha klurat ut vissa formler som fungerar betyder inte att Gud inte är skaparen.  Det djävulen vill är att förvränga Guds skapelse och göra den till sin egen, och få äran.

Woodland
6/3/15, 9:36 PM
#13

Det finns grundläggande sanningar som inte kan mixtras med om man ämnar behålla namnet "kristen", och huruvida man kan kalla sig det beror på hur de som benämner sig som kristna avviker från dessa sanningar.  Vi diskuterar olika synvinklar, läror med mera här inne på JiF men det betyder inte att vi förnekar att den som inte håller med oss om allt inte är Herrens. Det är beroende på vilket sätt vi skiljer oss åt. En rörelse som till exempel Jehovahs vittnen anses inte vara kristen fastän att de anser sig vara den sanna kyrkan. Detta beror på att de förnekar den grundläggande dogmen om Treenigheten och därmed Jesus Kristus gudomlighet. 

Agnosticism används inte när det gäller de gamla hedniska gudarna eftersom de av nästan hela världen i alla kulturer anses som icke existerande. Det är förståeligt när man förnekar existensen av den metafysiska världen i sin helhet att man drar alla "gudar" eller varelser över en kam.  Bibelns Gud är inte densamme som Zeus, Tor eller Anubis. Fastän man förnekar Guds existens är han i en annan division.   Som ett exempel ser man inga universitet som ägnar kunskapen och litteraturarvet åt Zeus. Även om man inte tror att Gud existerar kan man inte förneka den faktiska, existerade  akademiska världen som finns ägnad åt Gud.  Det finns en erkänd revolution inom filosofin idag - Gud har gjort "comeback". De talar inte om Zeus, Tor eller Anubis.  Har du läst någonting om denna position, att jämställa Gud och Zeus, på ett filosofiskt plan? Det är logiskt att dra slutsatsen att antikens gudar inte existerar men Guds existens kan argumenteras med kraft i filosofin. Så min slutsats är att din jämförelse haltar betydligt. 

Kristendomen är inte fiktion och inte som andra religioner. Om du tar en titt på denna artikel om Uppståndelsen (i 5 inlägg) kan du läsa att det är inte fiktion.  Korsfästelsen anses som den mest bevisade händelsen i antiken. På denna webbsida finns korta stycken som bemöter flertalet ateistiska påståenden utifrån den kristnes lära. Du kanske hittar något intressant där?

Bibeln är inte en vetenskaplig text. Jag skrev om tolkning av ordet "dag" förut. Min poäng var att en förnekelse av varken Gud eller bibeln är nödvändig om man ägnar sig åt ett vetenskapligt fält. Ursäkt var kanske inte det bästa ordet att använda även då vi troende kanske skulle betrakta det som en ursäkt för att förneka Gud. Jag ber om överseende - ingen förolämpning menad!  Glad

Hoppas kebaben smakade himmelskt gott ! 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
6/5/15, 1:04 PM
#14

Ett inlägg som också förklarar första stycket i # 13.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: