Annons:
Etikettinspiration
Läst 1248 ggr
OlgaMaria
2015-05-16 13:04

Kristen jude

Såg just det här fina korta klippet där en jude berättar om hur han blev kristen.

Har inte hört så många liknande vittnesbörd, fast det finns ju många judar som blir kristna förstås, men kan inte mycket om hur judar tänker om kristna. Den här mannen hade synen på Nya Testamentet att det var en "handbok om hur man förföljer judar". Är det en vanlig uppfattning tro?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2015-05-16 15:27
#1

Vilken underbar vittnesbörd! När han berättar hur han kom underfund med att Gud inte kunde fångas i en kultur tänkte jag på Faderns dragningskraft till Jesus genom den helige Anden. Och när han talade om hur han upptäckte Jesaja 53 blev jag rörd. Det är en sådan glasklar bild av Jesus i gamla testamentet. (Det kapitlet finns i andra inlägg under artikeln "Vad Endast Jesus Kunde Åstadkomma." )1 Jag har personligen aldrig hört någon beskriver nya testamentet som en handbok i hur man dödar judar. Jag vet inte hur utbrett ett sådant tankesätt är bland judarna. Det kan hända att detta är ett rykte baserat på forna tiders judiska förföljelser. Jag vågar inte spekulera i det. Det är djupt tragiskt att någon (några) av judisk etnicitet inte är varse om hur judiskt Nya Testamentet verkligen är: skriven av judar, för judar (först och främst) om den största juden av alla! Hans berättelse gjorde mig väldigt glad. Tack för att du hittade det och delade med dig.

1 http://jesus.ifokus.se/articles/534f863b8e0e74246e00055e-vad-endast-jesus-kunde-astadkomma?discussions-1

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: