Annons:
Etikettövrigt
Läst 1892 ggr
[Juel70]
5/12/15, 8:22 AM

Bevis i röda havet finns kvar

En dokumentär: 

Exodus of Israel- Hard evidence in the red sea

https://www.youtube.com/watch?v=UnMwW-GAKvA&list=WL&index=2

Annons:
Woodland
5/12/15, 12:18 PM
#1

Tack Juel!

Intressant. Här är en kort (del?) dokumentär. 17+ minuter

Och ett ännu kortare avsnitt om koralltäckta hjul. 2,54 min

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
5/12/15, 2:39 PM
#2

Tack! ska kika på dom.  Ja spännande varje gång man hittar fysiska bevis på vad som hänt genom bibelhistorien!

[kajmal"]1
5/13/15, 1:49 AM
#3

citat från min bok….

Från halvön Lisa´n fanns omkring 1810 fortfarande ett vadställe på vilket man kunde gå tvärsöver Döda Havet

Woodland
5/13/15, 7:57 AM
#4

#3

Döda Havet är inte  Röda Havet. Avståndet mellan Döda havet och Röda havet är 1289 km.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
5/13/15, 9:21 PM
#5

Det dyker med jämna mellanrum upp böcker med påståenden om fynd av exodus i röda havet, men uppgifterna publiceras aldrig i seriösa vetenskapliga tidskrifter. Ett gammalt exempel kan man läsa om här: http://www.vof.se/folkvett/ar-2004/nr-2/bibelfantasier-fran-medicinprofessor/

Trä äts upp av skeppsmask på mindre än ett år i tropiska vatten. Det finns ingen chans i världen att trähjul från bronsåldern skulle bevarats på botten. 

Hittar man en hjulformig formation av koraller bevisar det inget alls för föremålet kan lika gärna vara 10 år gammalt.

donna128
5/14/15, 7:20 AM
#6

Varför söker man bevis om detta Juel ? tvekar man på vad Moses gjorde,, då tycker jag det är mer spännande att hitta kunskapen hur man byggde  pyramiderna, likväl som vart Jesus kropp tog vägen.

Annons:
donna128
5/14/15, 7:23 AM
#7

3 Vad är  halvön Lisa´n  för något,finns det uppgifter om det ?

[Juel70]
5/14/15, 8:19 AM
#8

#6 Antagligen för att man hittat en massa bevis på andra fronter och även bibliskt t ex dinosaurieskelett, pyramiderna,  mm  Det finns många bibliska fynd som man hittat. Det handlar inte om att man inte tror eller att man tvivlar på bibeln. Däremot är det ju både roligt och spännande att kunna se historiens avtryck. 🙂

Woodland
5/14/15, 9:09 AM
#9

#6 Vart Jesu kropp tog vägen? Är inte det en redan avgjord fråga för en " diakonissa"?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
5/14/15, 11:02 AM
#10

#8 På vilket sätt menar du att dinosaurieskelett är bibliska bevis? De är väl snarare motsatsen eftersom de inte är förenliga med er skapelsesaga.

Woodland
5/14/15, 11:55 AM
#11

# 10 Vi kanske kan kontra med att påpeka att blodet och DNA:t som finns i vävnad i dinosaurieben som grävs upp är ett huvudbry för vissa vetenskapliga teorier gällande åldersbestämmande också.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
5/14/15, 11:57 AM
#12

#10 Jag sade inte att dinosaurieskelett är bibliska bevis utan jag sade: 

Man har hittat bevis på andra fronter. (Dinosaurieskelett är bevis på att dinosaurier har existerat)  Visserligen står det om dinosaurier i Job, men jag menade bara att man hittat bevis på olika fronter inom historiska händelser, inte bara bibliska.

Woodland
5/14/15, 12:35 PM
#13

Precis, Juel. Man behöver inte ta denna video som fakta. Vi har varken behov av att hitta vagnshjul eller någonting annat för att tro att detta är en sak som faktiskt har hänt. Dessa videor är intressanta att se även om det bara är på grund av hur de som gjorde dem har tänkt sig att Röda havskorsningen kunde ha skett. Dokumentärer är inte nödvändigtvis fakta utan kan ofta vara tolkningar av händelser. History Channels serie om utomjordingar lägger i ett avsnitt till exempel fram en teori om att asagudarna var utomjordingar och att det var deras avancerade teknik som fick vikingarna att tillbe dem som gudar. Att påstå att asagudarna inte var utomjordingar är inte att förneka att vikingarna faktiskt tillbad dem. Det är också troligt att folk lyssnar till Steven Hawkings teorier om utomjordingar utan att nödvändigtvis tro på det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
copse
5/14/15, 12:49 PM
#14

Flyttat från annan tråd för bättre läsnings/diskussionsflöde:

#13 av: donna128

Svarar dig här i stället woodland så blir det inte så splittrat, Som Diakon har jag min bestämda uppfattning av Jesus korsfästelse. Men efter Bibelkvällen uppkom frågor och funderingar om just detta. Maria Magdalena fick alltså inte vidröra Jesus för han inte stigit upp till Herren. att någon efter så kort tid på korset aldrig tidigare dött, och varför förstörde de aldrig Jesus ben var också en av funderingarna. vad tror du woodland ?Därefter utbilda han  sina närmaste och elever. den grekiske läkaren Lukas berättar om Jesus himmelsfärd, men vad  menade han egentligen i (Luk 24:50-52. I Apostlagärningarna står det,,,hämtat från Bibelfrågan : "Då han hade sagt detta såg de hur han lyftes upp, och ett moln tog honom ur deras åsyn. Medan de såg mot himlen dit han for upp, se, då stod två män i vita kläder hos dem. Och de sade: 'Ni män från Galileen, varför står ni och ser mot himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till himlen, han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen'" (Apg 1:9-11)    

som Diakon kan man inte avfärda varken församling eller sökares funderingar kring detta. eller hur woodland ? baserat på detta klipp.   https://www.youtube.com/watch?v=D9w-xJfSOyc

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Woodland
5/14/15, 1:57 PM
#15

# 14 Kort tid på korset? Jesus sade tidigare att han gav sitt liv och att ingen tog det ifrån honom. Han bestämde själv när han skulle dö: "Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det tillbaka. Ingen tar det ifrån mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta det tillbaka. Det budet har jag fått av min Fader." Johannesevangeliet 10:17-18 Menar du varför soldaterna inte bröt Jesus ben? Det var så att Davids profetia i Psaltaren skulle gå i uppfyllelse: "Han bevarar alla hans ben, inte ett enda av dem skall krossas." Psalm 34:21. Offerdjurens ben bröts inte i tempelritualerna och dessa djur var en symbol för Jesus Guds lamm som borttager världens synd. (Johannesevangeliet 19:31-37 ) Naturligtvis skall man inte avfärda sökares frågor men du har ett väldigt blandat synsätt på saker och ting. Det är som sig bör om man är medlem i Tro iFokus, därför att omtolkningar av bibliska sanningar är regel i det forumet. Jag uppfattar inte kajmal som sökare utan som en som anser sig redan ha hela "sanningen", och han håller säkert med mig i detta. Vad baserar du på klippet?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
5/14/15, 2:20 PM
#16

Joppo - Jo vagnshjul kan bevaras på havsbotten (Själva formen av vagnshjulet av trä) om den tas över helt av koraller, vilket som skett i det här fallet. Träet finns nog inte kvar, men korallerna har bevarat hjulets form. Sen var mittnavet utav metall.

Joppo
5/15/15, 9:33 AM
#17

#16 Jag har inte frågat eller påstått något om något vagnshjul. Du har nog blandat ihop mig med någon annan. Dock ställer jag mig ytterst tveksam till att korallerna skulle behålla hjulformen i flera tusen år. Finns det något exempel på något skepp eller annan mänsklig struktur som bevarats inbäddad i och formmässigt intakt från samma tid?

[Juel70]
5/15/15, 9:56 AM
#18

Ja ursäkta… förväxlande :) Det var till #5  Niklas..

donna128
5/15/15, 1:07 PM
#19

8 men vad bevisar ett korallhjul,,menar du ?

donna128
5/15/15, 1:09 PM
#20

14  så du tycker korsfästelsen hör ihop men korallhjul copse ?  off topic va   ,med hänsyn till  era medlemmar här på sajten la jag det där det hörde hemma. och att woodland ansåg i 9 att  frågan redan var utredd.

Annons:
donna128
5/15/15, 1:23 PM
#21

15  hur länge hängde han på korset woodland ?  när sa Jesus att han gav sitt liv ?  och vad menade han med de orden ?  ja woodland många ifrågasätter varför soldaterna inte gjorde detta på Jesus men de andra som korsfästes, så det fans nog en plan med detta från Davids  profetia.  nej woodland jag har ingen blandad  syn på varken Gud eller Jesus ,  jag förklara tidigare att jag har min bestämda uppfattning om skapelsen,,läser du inte vad jag skriver så blir det svårt att ha  en disskution.  vad du har för synpunkt om tro iFokus har ju inte med  våran disskution här om,, eller våra  Bibelmötena vi har direkt,, fel av mig att ta upp det här kanske    ..kajmal har nog inte påstått att han har hela sanningen om något, utan en Gudsupplevevelse, du får fråga hen själv.  klippet visade vad en församlingsmedlem ifrågassate, därav den kvällens fråga/ ämne.

[Juel70]
5/15/15, 3:13 PM
#22

Anledningen till att man krossade benen på de korsfäste var för att ibland påskynda döden om jag minns rätt. Det var rutin för soldaterna att göra det, ofta efter att dom hängt tillräckligt länge i publik så att dom på kvällen skulle kunna ta ner kropparna och "gå hem och sova" typ.   Men Gud såg till att Jesus ben inte krossades.

Upp till toppen
Annons: