Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2353 ggr
klampan
5/7/15, 6:21 PM

Frisk med förbön

Jag läste om en pojke som hade varit mycket sjuk. Det började redan när han var bara 6 månader gammal. Han började skrika så fort han fick mat. Han vägrade helt  äta till slut. Läkarundersökning visade att han inte hade något näringsupptag. Han kunde inte smälta maten alls Det enda som funkade var näringsdropp intravenöst. Efter ett tag ville läkarna prova med sondmatning när tarmen vilat lite men då fick han åter fruktansvärda smärtor så det var bara att fortsätta med bara dropp.

Hans muskler försvann också helt och han kunde inte gå. När han var 4 år satt han i en elrullstol.

Hans hjärta var inte heller bra, han hade hjärtflimmer och epilepsi. Dessutom hade han immunsvikt, han kunde plötsligt få 41 graders feber och bli akut sjuk utan förklaring.

I långa perioder låg han på sjukhus och när han var hemma var en sjuksköterska hos dem på natten och en läkare kom hem till dem 2 dagar i veckan. Han kunde inte gå i någon skola, en lärare kom på hembesök istället.

Familjen var kristen och bad naturligtvis för sin son i alla år men han blev inte bättre. När pojken var 12 år åkte de på en resa där de besökte en kristen konferens i Kalifornien. Där var det en talare som frågade om någon ville ha förbön. De bad om att pojken skulle få förbön och det fick han. Kort därefter sa pojken plötsligt att han ville äta. Föräldrarna blev oroliga, han får ju så ont om han äter och då måste vi in till sjukhuset igen. Men han stod på sig och fick en macka. Inget hände. De fattade inget. Han åt något annat senare och det gick också bra. Hans muskler började tillbakabildas så att han fick kraft att stiga upp ur rullstolen. Epilepsin och hjärtproblemen var plötsligt bra. När pojken var 14 år var han helt frisk som vem som helst och läkarna hade ingen förklaring.

Det kunde inte vara något annat än ett mirakel!

Men iaf så vad jag undrar nu är. Familjen hade ju bett för pojken i alla år utan att han mådde bättre, tvärtom upplevde de att han fick mer problem för varje år som gick. Och så plötsligt är det en okänd som erbjuder förbön och han blir HELT FRISK? Jag undrar varför Gud lyssnar mer på böner från helt okända som inte kände familjen, än familjens egna böner som de hållit på med så många år? Är det vissa människor bara som har "närmare" kontakt med Gud som han ger bönesvar till? Eftersom inte föräldrarnas egna böner räckte till för att hjälpa pojken.

Annons:
[peter54]
5/7/15, 6:47 PM
#1

Placeboeffekt?

klampan
5/7/15, 6:55 PM
#2

 Förklara #1

Woodland
5/7/15, 6:58 PM
#3

Varje helande är en Guds gåva och utgår från hans vilja efter hans plan. Vi förtjänar inte Guds gåvor och kan inte "arbeta oss till" ett bönesvar när det gäller fysiskt helande. Människor råder inte över det, varken om, hur eller när det skall ske. Vi har ingen formel i bön som framkallar under. Ibland svarar Gud med ett mirakel men i de flesta fall är den sjuke överlämnad till läkarkonsten precis som alla andra. Herren har sina orsaker för när och om ett helande skall ske men vi bör ändå be för folk eftersom bibeln säger att göra det. Guds kärlek till oss är detsamma oavsett om han helar oss eller ej. 

Apostlarna bad för människor och fick uppleva extraordinära under. Det finns bevisade mirakler idag och ibland ber folk och ser direkt ett under ske. Dessa kan vara helt vanliga pastorer och medlemmar. Ibland sker miraklen helt utan handpåläggning eller mänsklig intervention.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[peter54]
5/7/15, 7:01 PM
#4

Den medicinska placeboeffekten är alltid 30%, det är vederlagt och då tänker jag att om man tror mycket starkt på något annat än medicin, kan det ha samma effekt. Ungefär so det gamla ordspråket att "tron kan försätta berg".

Woodland
5/7/15, 7:04 PM
#5

# 1

Man bör har en sund skepsis när det gäller tal om mirakel där helande sker. Placeboeffekt är rätt vanligt bland de som påstår sig vara "helade" men det finns medicinskt konstaterade fall där detta och andra bortförklaringar inte kan lämpas.

Videon i inlägg #0 här.  

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

klampan
5/7/15, 7:05 PM
#6

#3 ok tack

#4 nej alltså han hade fruktansvärda smärtor när han försökte äta något tidigare, det går ju inte inbilla sig att man blir bättre från det. Och hjärtfel som försvann och epilipsi. Det är omöjligt att allt är placebo. Han var ju riktigt sjuk innan, inte bara lite småkrämpor som man kan "tänka bort"

Annons:
[peter54]
5/7/15, 7:53 PM
#7

#6 Placeboeffekt är inte samma sak som inbillning. Vore det inbillning skulle folk inte bli friskare genom den. Istället handlar det om psykologiska effekter på olika signalsubstanser som leder till att man mår bättre genom att bara tro på det.

[Juel70]
5/7/15, 8:00 PM
#8

Härligt! Nu har jag inte läst alla andras svar, tänkte att jag svarar utifrån vad jag lärt mig.  Ibland sker inte helanden meddetssamma och ibland blir man helad direkt. Vissa har inte blivit helade alls.  

Varför kan nog Gud endast veta, men han har en plan och han vill hela.  Som det står i evangeliet: Herre, om du vill, så gör mig frisk.   -JA, jag vill , svarade Jesus.  Och Jesus uppmanar oss att gå ut för att sprida budskapet om frälsning och att bota sjuka.

Gud har alltid rätt tajming för allting och helandet sker till Guds ära, så att människor ska få tro och en gåva till den helade.  Men ibland kan man av olika anledningar inte alltid ta emot helande, det kan vara av olika andliga orsaker och Gud kan skicka människor i din väg och Gud kan skicka dig till människor som ska utföra Hans vilja. 

Man kan också bli helad utan förbön från andra kristna. Dvs man kan be till Gud direkt själv och bli helad.

OlgaMaria
5/7/15, 9:39 PM
#9

#0 Det är omöjligt att svara på dina frågor, varför Gud inte helande honom tidigare som svar på föräldrarnas böner. Kanske fanns det en plan med det. Det står också i Bibeln att inte alla har gåvor att bota sjuka (1 Kor 12:30) och att vi ska låta församlingens äldste be för de sjuka (Jak 5:14), men det är hur som helst omöjligt för oss att svara på varför, det kan bara Gud svara på. Vi kan också konstatera att Gud svarade på föräldrarnas bön då pojken blev helad. De hade bett år efter år och de fick till slut sitt mirakel. Vi kan uppmuntras utifrån den här berättelsen att inte ge upp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Boxman
5/9/15, 9:41 PM
#10

#6

Var läste du om det här? Jag tror man skall förhålla sig väldigt kritisk till berättelser om pojkar som helt plötsligt och mirakulöst tillfrisknar från epilepsi.

klampan
5/9/15, 10:44 PM
#11

 #10. I Hemmets journal nr 42 oktober 2014 (jag får gamla veckotidningar av en släkting när hon läst dem)

Det var flera bilder på familjen både i nutid och på pojken under hans uppväxt, när han låg i sjukhussängen med massa slangar och dropp dygnet runt, när han satt i sin rullstol som 4 åring, och nu när han blivit helt frisk och sprang och lekte, bilder på deras hus och omgivningen osv, det stod i vilken stad de bodde , vilket sjukhus han behandlats på och mamman hade också skrivit en bok om allt de gått igenom. Det var en lång intervju med föräldrarna. Jag har svårt att tro att allt skulle vara fejk och inte ens ha hänt.

[Juel70]
5/10/15, 8:11 AM
#12

#10 Antagligen finns det dokumentation från Läkare efter helandet. Jag känner en man som blev helad från cancer och där finns före och efterdokumentation.

Boxman
5/10/15, 9:39 AM
#13

#11

Skulle du, rent generellt, vilja säga att Hemmets Journal är en trovärdig och tillförlitlig källa? Om man vill ha vederhäftiga uppgifter om cancersjukdomar och medicinska tillfrisknanden, är det till Hemmets Journal man bör vända sig till då?

#12

Intressant. Var finns den här vetenskaplig dokumentationen tillgänglig någonstans?

Annons:
klampan
5/10/15, 9:54 AM
#14

#13 jag har väl inte sagt att det är till dem man ska vända sig, jag berättade bara vad jag läst och sett bilder på. Jag tror inte att familjen hittat på allt nej det tror jag inte med tanke på alla bilder. Och ja jag tror att tidningen är seriös och inte publicerar påhittade solskenshistorier om människor.

Boxman
5/10/15, 10:02 AM
#15

#14

Jag tror inte heller att de medvetet "hittar på". Men jag tror dock att Hemmets Journal, och liknande tidskrifter, blir skrivna och lästa av människor med en väldigt, väldigt livlig fantasi. Vad tycker du till exempel själv om all astrologi och allt "andeprat" de skriver om? Är det något vi bara, naivt och okritiskt, bör svälja med hull och hår?

Woodland
5/10/15, 10:11 AM
#16

# 15 Ta gärna och titta på videon som refererats till i inlägg 5. Det finns medicinska bevis som inte kan bortförklaras. Keener har dokumenterat ett flertal av dessa mirakel i sitt verk som hittills omfattas av fyra volymer. Det finns röntgenbilder före och efter med mera. Till och med de medicinska fakulteterna börjar ta detta på allvar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

klampan
5/10/15, 10:13 AM
#17

#15. Nej jag tror inte på astrologi och spådom alls men reportage om riktiga människor tror jag på oftast. Speciellt nu när det var bilder från när pojken var liten. Jag kände ju igen mamman, att det var samma person som satt vid pojkens säng förut, och som de nu intervjuade.

Och vad menar du med att du inte tror att de medvetet hittat på? Menar du alltså att du tror att de omedvetet hittat på? Eller vad tror du om saken? Berätta!

Boxman
5/10/15, 10:28 AM
#18

#16

Vilka medicinska bevis är det som åsyftas? Kan du hänvisa till någon eller några artiklar i den vetenskapliga litteraturen?

#17

Som sagt: jag tror att det handlar om människor med väldigt, väldigt livlig fantasi som är duktiga på att övertyga sig själva om att sådant de gärna vill tro på är sant.

klampan
5/10/15, 10:37 AM
#19

#18 Men jag förstår inte vad du menar. Pojken fick extrema smärtor när han åt - redan som spädbarn. Musklerna utvecklades inte. Han fick sitta i rullstol. Är det pga hans "livliga fantasi" han haft dessa problem + epilepsin och hjärtflimret, och immunsvikten som gjorde att han  plötsligt kunde få väldigt hög feber och bli akut sjuk och i ilfart åka till sjukhuset. Nog tror jag läkarna hade kunnat genomskåda det om det bara vore livlig fantasi som gjort att han hade alla problemen.

Upp till toppen
Annons: