Annons:
Läst 1316 ggr
[Juel70]
5/3/15, 8:27 AM

Exodus- Gods and kings

Jag såg Exodus - gods and kings  igår och tänkte ge min recension av filmen. 

Det var i det stora hela en bra och välgjord film med många effekter!  Men några saker som jag reagerade över var att dom framställde Gud som en liten pojke som serverar te. Visserligen kan Gud visa sig så som Han behagar, men dom har omtolkat bibeln här och gjort något eget.

Likadant är det med Moses. Enligt bibeln var han en osäker talare för att han stammade och hade sin bror Aron med sig inför Farao för att han skulle föra hans talan.   I filmen verkar Moses starkare, stammar inte och sen är som en riktig Grumpy Cat gentemot Gud, eller som ett trotsigt litet barn.  I filmen utelämnade dom många viktiga små händelser.

Och när Moses skulle ta emot stentavlorna med budorden, så fick han själv mejsla ut budorden i stentavlorna, medan Gud (pojken) stod brevid och drack te och dikterade.

När alla skulle korsa röda havet så gick det lite annorlunda till i filmen, men bra filmat.  Gud använde sig av vinden för att dela på havet, exakt hur det gick till vet vi inte, men det står i bibeln att det var väggar av vatten på båda sidor om dom.  I filmen använder sig Gud av tornados, vilket ju också är vind.

I det stora hela; en bra och välgjord film, men filmen utelämnade viktiga små händelser och har omtolkat Gud och Moses felaktigt. Det var underligt att dom ville att Gud skulle se ut som en pojke i filmen.   Men helt klart en sevärd film, men det är bra om man har läst moseböckerna innan man tittar på filmen, så att man dels kan leva sig in bättre och upptäcka feltolkningarna.

Men men filmen är gjord för Hollywood och inte för Guds ära.

Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=t-8YsulfxVI

Annons:
[Juel70]
5/3/15, 8:44 AM
#1

Egypt bans movie 'Exodus: Gods and Kings'

https://www.youtube.com/watch?v=eBiLdxnLHvA

Woodland
5/3/15, 5:55 PM
#2

# 0

Men men filmen är gjord för Hollywood och inte för Guds ära.

Sannerligen! 😂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: