Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1222 ggr
Ebbi13
2015-04-22 19:05

nattvard dop och konfirmation? ?

har några frågor..

hör dessa grejer ihop? asså med det man tror på.. förlåt om jag är lite okunnig men aldrig förstått mig på det, jätte tacksam för svar! :)

Annons:
OlgaMaria
2015-04-23 08:18
#1

Förstår inte riktigt frågan. :-) Menar du om de hör ihop med varandra, eller om de sakerna hör ihop med ett kristet liv, eller undrar du vad orden betyder?

Nattvard och dop är ju något naturligt i den kristnes liv. Konfirmation är mer ett påhitt som kyrkan hittat på, men kan vara väldigt värdefullt då man kan lära sig mycket om kristen tro då man konfirmerar sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2015-04-23 08:26
#2

Konfirmationen var viktigt för mig som tonåring, för det var då jag på allvar började söka Gud. Medans många konfirmerade sig för presenternas skull så såg jag det som ett "val att fortsätta söka Gud".  Året efter tog jag emot Jesus, ensam på mitt rum 🙂

Angående dop, så finns det barndop och vuxendop/troende dop.

Woodland
2015-04-23 14:26
#3

Det är väldigt vanligt att ungdomar kommer hit in och vill ha svar på sina skoluppgifter eller konfirmationsuppdrag. Vi brukar inte ställa upp på det. Sök på Svensk kyrkans hemsida så hittar du säkert svar där.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GemTwist
2015-04-24 15:07
#4

Nattvard, dop och konfirmation räknas in i det protestantiska kyrkans tre sakrament. (sakrament=helig handling)

Konfirmation i sig är att man ska säga ja till gud och ta emot honom i sitt liv.

[Juel70]
2015-04-25 06:18
#5

Är det till skoluppgift är det nog bättre man går eftere wikipedia, för att få rätt på frågorna, för "kyrkan" i sverige har ju glidit isär väldigt

Upp till toppen
Annons: