Annons:
Etikettövrigt
Läst 954 ggr
MaxFlickan
4/21/15, 8:46 PM

Religös

Urk, ibland blir jag irriterad på sånt som jag inte borde.

Som ordet religiös.  Speciellt när någon använder ordet som synonym för kristen. Ofta då i negativ betydelse.

T.ex :

" Kom med ut och supa, sluta vara så religiös"

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
[Juel70]
4/21/15, 9:20 PM
#1

Jag förstår dig. Jag brukar säga att jag är Jesus-följare och inte religiös.

MaxFlickan
4/21/15, 9:22 PM
#2

Jesus följare. Åh, det gillar jag! :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

MaxFlickan
4/21/15, 9:25 PM
#3

För mig betyder ordet religiös att man bekänner sig  till någon religion, inte specifikt till kristendomen. Fattar inte sammanhanget mellan religiös och kristen…?  🤔

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

thessanh
4/21/15, 9:29 PM
#4

Jag kan erkänna att jag är en av dem som använt ordet religiös i tron att religiös = kristen. Det var vad jag trodde att ordet betydde helt enkelt. Men inte har jag använt ordet i negativ mening som i exemplet i #0.

MaxFlickan
4/21/15, 9:35 PM
#5

#4 Ja, inte så lätt att veta alla gånger. Och ibland är det jag som är överkänslig.  Bra om du inte använt ordet negativt iaf :)

http://www.synonymer.se/?query=religi%F6s

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

GiraffTunga
4/21/15, 9:52 PM
#6

Jag har använt ordet på mig själv ibland. Jag tar det positivt att jag är en Jesus följare som Juel sa :)

You can not judge me unless you know me.

Annons:
MaxFlickan
4/21/15, 9:55 PM
#7

Orsaken till att jag reagerar negativt är att många unga där jag bor/har bott kallar alla som är lugna, tyst och går i kyrkan, inte vill ut och supa för "relli" dvs, religiös. Kanske detta är mera vanligt i Österbotten?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

GiraffTunga
4/21/15, 9:58 PM
#8

Hmm skulle nog inte bli så glad heller. Men här så har jag inte hört  något.

You can not judge me unless you know me.

MaxFlickan
4/21/15, 10:01 PM
#9

Kan ju som sagt var vara mera specifikt för svenska Österbotten.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

OlgaMaria
4/22/15, 8:58 AM
#10

Ja. Religiös är inte ett ord jag använder om mig själv, men upplever heller inte att folk här omkring använder ordet i negativ bemärkelse.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

GemTwist
4/24/15, 3:03 PM
#11

Det är lite som troende, många brukar säga åt mig att sluta tro.

Då svara jag: Allt vetande är grundat på tro./Du tror lika mycket som jag.

Då de som är bland annat ateister alltid säger åt mig att det inte finns några bevis på att gud finns, men det finns ju inga bevis över att han inte finns.

Och de tror ju med då.

[Juel70]
4/25/15, 6:06 AM
#12

#11 Jo, .. lite som min mor.. hon tycker att det är JÄTTE- bra att jag har en tro, men jag får INTE bli fanatisk utan "hålla det på en normal nivå". Men under alla dessa år har  hon har enbart sett bara BRA förändringar genom min tro, så nu  har hon inte så mycket mer att klaga på 🙂  Och sist jag och min far bad för   hennes onda rygg så såg hon mest lättad och frågande ut. (hon fick helande)

Varför fick Abraham Guds välsignelse? …För att han hade TRO på Gud. Inte pga gärningar, utan pga TRO.  Men även pga av att Abraham lydde Guds bud. (Han var villig att  till och med offra sin son… + att det krävs TRO för att ens höra Guds röst och agera på det) 

 Han var en hederlig och lojal man.

Upp till toppen
Annons: