Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2647 ggr
[postmortum91]
4/20/15, 2:16 AM

Dörrens betydelse?

Hej!
Vad säger bibeln om dörren, har dörren en symbolisk betydelse?
Om Gud visar en dörr, vad menar han då? vad är hans budskap?

Annons:
OlgaMaria
4/20/15, 7:53 AM
#1

#0 Vet inte precis hur du menar. Det funkar inte som så att olika ord/saker har en bestämd symbolisk betydelse, alltid. Men jag tänker på det här bibelordet:

Se, jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.
 Uppenbarelseboken 3:20

Sammanhanget handlar om omvändelse. Om någon omvänder sig och öppnar dörren för Jesus, så kommer han till den personen med frälsning.

All frälsning inkluderar oss, vi måste öppna dörren för Jesus. Han står på andra sidan och knackar på och vill komma in till oss. :-)

Gud kan också öppna dörrar för oss, om det finns nya vägar han vill leda oss in på. Han öppnar vissa dörrar för oss, och stänger andra som han inte vill att vi ska gå in på, men det är också upp till oss vilka vägar vi väljer att gå på, om vi vill lyssna på honom eller inte.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
4/20/15, 8:59 AM
#2

#0 Menar du att Gud har visat dig en dörr ? Om så är fallet på vilket sätt har han visat den?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[postmortum91]
4/20/15, 11:04 AM
#3

#1 Aha, tack! Ska med mig det du skrev, och fundera på det :)
#2 Det är lite komplicerat tyvärr, det är inte mig Gud har visar en dörr. Men dörren i en väns liv verkar vara väldigt centrerad idag på flera plan.

Woodland
4/20/15, 12:22 PM
#4

# 3

Det är viktigt att det som  står i # 1 inte missförstås. 

Gud skickar inte ut förebud på det sättet som man påstår i de olika grenarna inom New Age och det ockulta. De kristna håller heller inte på med drömtydning. Gud talar till sitt folk genom sitt ord.  Och så räknar vi med Guds ledning och använder sunt förnuft.

Människor kan uppleva att något präglas i tankarna men det behöver inte ha någon betydelse överhuvudtaget.  Hjärnan kan haka upp sig på en sak för olika orsaker.  Så det är väldigt svårt  för oss att ge dig ett mera konkret svar med så lite information oavsett hur mycket vi vill hjälpa dig med detta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
4/20/15, 1:03 PM
#5

0    jag vaknade 04.30 i morse och bara viste att ja så är det ju.vad det var vill jag hålla för mig själv då det var ett förtroligt samtal med Gud.så vist finns det oerhört många vägar till Gud.oavsett vilken dörr man väljer

[Juel70]
4/20/15, 2:25 PM
#6

#5 Kanhända att det finns dörrar (insikter)  för att närma sig Gud, men den sista bron går via Jesus Kristus.  Har du inte biljett över den bron, så har du närmat dig Gud förgäves. (= på fel sätt, eftersom Jesus är biljetten) 

Men då ska jag säga dem sanningen: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån!  Matt 7:23

Annons:
[Juel70]
4/20/15, 2:30 PM
#7

Jag menar, här på jorden har vi ju tid att lära känna vår Herre och vad han gjort för oss och tid att få "biljetten"  = Helige Ande och fullgöra vår livsuppgift och plan som Gud har för oss.  Det är ju väldigt viktigt.☝️

Woodland
4/20/15, 2:39 PM
#8

# 5 Ingivelser måste alltid prövas mot bibelordet och vad vi vet Gud vill förmedla oss genom det. Enligt Jesus finns endast en dörr till Gud. Johannesevangeliet 10: 7 Då sade Jesus än en gång: "Amen, amen säger jag er: Jag är dörren till fåren. 8 Alla som har kommit före mig är tjuvar och rövare, men fåren har inte lyssnat till dem. 9 Jag är dörren. Den som går in genom mig skall bli frälst, och han skall gå in och gå ut och finna bete. 10 Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, ja, liv i överflöd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[postmortum91]
4/20/15, 6:54 PM
#9

Men så här är det för mig: Jag har under senare år blivit mer och mer troende. Med det menar jag: Jag tror på Gud, sedan känns det jobbigt att jag måste välja en gren att förhålla mig till. Min tro på Gud stämmer inte riktigt överens med någon religion i sig. Mest stämmer kristendomen med min tro, men verkligen inte allt.
Exempelvis: Jag tror att Gud finns, gud är allsmäktig och vägleder människor och vissa människor kanske är mer utvalda än andra. Jag tror inte Gud är någon som sitter på en regelbok och dömer människors agerande, Gud är bättre än så. Jesus tror jag på, och jag tror att Gud i islam, judendomen, kristendomen etc etc är samma Gud men att människor har försökt tolka Gud på ett sätt som vi människor kan förstå. Dock tror inte jag vi har riktigt förmåga att förstå oss på Gud helt, och därför kan vi aldrig riktigt få rätt bild av vad Gud är eller vad gud vill.

[Juel70]
4/20/15, 6:59 PM
#10

#9 Jag tror att om du börjar läsa bibeln, så kommer du långsamt börja förstå sammanhanget mer och mer. Man ska inte lyssna för mycket på andra människor förrän man är rotad i ordet (bibeln). Du kommer också att inse till slut att Islam och kristendom inte har samma Gud.

[postmortum91]
4/20/15, 8:02 PM
#11

#10 Fast jag tror inte på allt som står i bibeln, så det lär ju inte hjälpa att läsa någonting som jag tror till stor del är fiktion. Min tro är att Gud är samma Gud i alla religioner men att man tolkat Gud olika och på sitt sätt. Vi människor förenklar Gud, och därför blir det olikheter mellan olika grupper. Det är min tro :)

Woodland
4/20/15, 8:20 PM
#12

Ja, vi håller helt med dig när du skriver att vi inte kan förstå Gud helt och hållet. Det är inte möjligt för människan. 

Och ja, Gud är god. Hans godhet nödvändiggör att orättvisor och fel kommer under hans granskande blick. Han måste döma annars är han inte god och inte Gud. Utan dom finns ingen slutgiltiga rättvisa. Det är en princip i detta livet och det nästa.

Som Juel skrev i #9 tillber vi monoteister (judar, kristna och muslimer) inte samma Gud. Jesus lämnar inget utrymme för någon annan väg till evigt liv än honom.  Har du funderingar är det bara att fråga - jag ställer gärna upp så gott det går.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
copse
4/23/15, 7:03 PM
#24

Jag har flyttat inlägg #13 till och med #23 till en ny tråd för vidare diskussion om Satan och inkarnation.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Upp till toppen
Annons: