Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3454 ggr
donna128
2015-04-14 20:20

En man

är detta ok enligt den kristna tron

https://www.youtube.com/watch?v=39m0vFArKu8

Annons:
OlgaMaria
2015-04-14 20:27
#1

Ja så klart det är ok att gå ut och be för sjuka! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2015-04-14 20:46
#2

Ja absolut. Härligt han blev fri 👍

donna128
2015-04-15 08:01
#3

jag själv uppskattar inte detta,att be för sjuka är ju en sak men det gör vi ju i tystnad och i förbön.Vad menar du Juel att han blev av med

OlgaMaria
2015-04-15 08:15
#4

#3 Gjorde Jesus så? Nej. Han skapade uppståndelse då han helade de sjuka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-04-15 09:18
#5

#3 Du kanske har inställningen att "helande" i New Age och de kristnas bön för de sjuka är samma sak. Det är det inte. När Jesus helade var det för att bevisa att han var Israels Messias. Han nästan uteslutande helade judarna. Idag när Jesus är i himlen är den helige Ande verksam på jorden och den som utför miraklen och hans syfte är detsamma - att visa människor att Jesus är den han säger sig vara: och det finns dokumentation för mirakel idag. Hela Jesus död och uppståndelse var ett känt faktum i närområdet. Gud gör det han gör öppet. Helande bland de kristna är inte som i New Age någonting som skickas hit och dit på distans, genom en formel eller något annat. Det är inte de som ber som äger en kraft utan det är Herren som svarar på deras bön allt efter hans plan. Människor som upplever att de bli bättre men att sjukdomen återkommer är inte helade av Gud utan har genom adrenalin och suggestion upplevt en temporär förbättring. När Gud helar håller det hela vägen och det viktigaste, personen ger honom äran och följer honom helhjärtat. Guds syften med helande är människans frälsning. Det är inte i första hand att lindra smärta eller dylikt. Beviset för detta är att många av hans kära barn lider utan att se en förbättring, men de älskar och är älskade ändå.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
2015-04-15 11:55
#6

4 Jo precis,  men denna mannen har ju inte Jesus förmåga. 5 jo jag anser detta är ren new age inget annat

Annons:
OlgaMaria
2015-04-15 11:58
#7

Jag säger er sanningen: Den som tror på mig ska göra de gärningar som jag gör. Och större än så ska han göra, för jag går till Fadern. Joh 14:12

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-04-15 12:20
#8

 5 jo jag anser detta är ren new age inget annat

Varför?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
2015-04-15 12:46
#9

blev mannen botad

Woodland
2015-04-15 12:59
#10

#9

Vet ej.  Vi kan inte konstatera det med säkerhet från denna video eftersom vi inte kan bekräfta påståendet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-04-15 13:54
#11

#6  Jesus kan hela genom våra böner och handpåläggningar och vi har även fått auktoritet över onda andar genom Jesus. Det är alltid Jesus som helar, inte människan.

Det är genom TRON på Jesus, Guds son, som vi kan be i Hans namn.  Man handlar i tro.

Lilla Stjärna
2015-04-15 15:20
#12

Hörrni! Stoppa videon vid 1:23 och titta på T-shirten som han som helas har på sig! 🤔 samarbete?

# 5 Toppenbra förklarat! Just att det är den helige Anden som är verksam här numera

" Idag när Jesus är i himlen är den helige Ande verksam på jorden och den som utför miraklen och hans syfte är detsamma - att visa människor att Jesus är den han säger sig vara: och det finns dokumentation för mirakel idag.  "

# 11

" Det är genom TRON på Jesus, Guds son, som vi kan be i Hans namn.  Man handlar i tro."

Att be för andra är alltid rätt!

Just precis! Det är inte samma sak som när en människa säjer sig vara en healer och får för sig att: " -Om jag inte utför den här healingsessionen så blir inte den här personen frisk! " 

Jag tror att Gud helar utan mellanhänder ( människor, rymdgubbar eller John of God t ex)

Tycker det luktar John of God (!) om videon, falska under…, så ja, håller med TS.

OlgaMaria
2015-04-15 15:30
#13

#12 Har du något argument för dina påståenden? Bara killens t-shirt?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2015-04-15 15:35
#14

# 12 I alla de fall där det hävdas ett övernaturligt ingripande måste det underkasta sig granskning. Vi bör alla ta en försiktig inställning till de som åberopar mirakler - avvakta och se, helt enkelt. Det är av ytterst vikt att man inte tillskriver den helige Anden det som lurendrejare eller Satan står bakom. Gör man det medvetet är det en grov synd. Matteusevangeliet 7:22-23

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-04-15 15:55
#15

Det som jag tycker talar för hans trovärdighet är att han brinner för att hjälpa andra att komma igång och be för sjuka. Det är ingen cirkus kring honom själv som person. Och man ser hur det han gör knoppar av sig och blir något som inte längre bara handlar om honom. Som Peter och Camilla Ahlman som kom igång tack vare Torben och nu reser runt och tränar kristna i Sverige och lägger ut egna videos tack vare att Torben hjälpte dem att komma igång. Jag har personligen lyssnat på dem alla tre. Jag har vänner som också gjort detta och som är ute regelbundet och ber för sjuka i samma stil, och de ser resultat. För några veckor sen bad vi för en kvinna i församlingen som hade stukat sin fot ett par dagar innan och det kändes olägligt för hon skulle börja praktik nästa dag. Vi bad för hennes fot och den blev helad. Jag tror faktiskt inte att det hade hänt om det inte var pga Torben och Peter Ahlman som lärt upp oss. Det finns olika sätt att be för sjuka och vi har lärt oss att förvänta oss helande och att inte bara be en bön utan be kort och sen fråga - hände de något? Då känner personen efter och ofta kanske det inte hänt något första gången, men då ber vi igen och frågar igen. Då har det kanske hänt något. Skillnaden är att det här sättet att stämma av involverar både vår egen och den som får förbön att förvänta sig att något kan hända. Ja, det blir nog lättare för Gud att göra något då, jämfört med om man ber en oengagerad bön och sen inte pratar om det mer, inte frågar om det är någon skillnad. Det är läskigt att fråga - har det hänt något? För man vill inte utsätta sig för besvikelse att inget hänt. Men NÄR det sker ett mirakel är det så mycket tydligare att GUD gjorde det här och nu till följd av förbön. Då vet man att det inte var slump eller ett spontant tillfrisknande en tid efter bönen. Kvinnan i vår församling upplevde hur svullnaden gick ner och foten slutade göra ont. Hon haltade när hon kom och var smärtfri när hon gick. Och helandet bestod. Hon hade inte ont under sin praktik. Underbart! All ära till Jesus!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2015-04-15 16:05
#16

# 13

Jag glömde att skriva att först och främst så var det precis i början av klippet jag reagerade så kraftigt! Just  aggressiviteten under helandet får mig att direkt tänka på de smygfilmningar jag har sett av John of God , när han står där med ett långt redskap liknande en spiselkrok, som han kör upp i näsan på folk!  Och vips! De är helade! Skulle Gud behöva använda en spiselkrok?

Jag tror inte (men jag vet inte) att det gick till sådär när Jesus helade och gjorde under, jag tror att det skedde helt stilla och lugnt när folk blev friska. Jag har aldrig läst eller hört att han stod och skrek sådär.

Mina reflektioner bara!

# 14

Ja, jag säjer som du; vi vet inte om han blev bestående frisk. Inte lätt att granska fallen i en film! Kanske får vi någon gång veta?

Lilla Stjärna
2015-04-15 16:14
#17

Vill bara tillägga att jag hade stora problem att uppfatta vad som sas i filmen eftersom det är problem med datorljudet. Kollade snabbt igenom bara. Får köra den igen framöver.

Woodland
2015-04-15 16:17
#18

Nå, vad tycker donna128 som trådstartare?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-04-15 16:49
#19

Jag har sett hans senaste videos  från Australien där flera människor döps i havet på Bondi Beach och många människor blir frälsta och döpta.  I samband med dopet så blir några befriande från demoner, vilket är naturligt.  Gud tvingar ut alla orena andar och tar sin boning i den pånyttfödda människan.

Jag tror att alltför ofta stirrar vi oss blinda på hur människor ser ut och vi bedömer dom utefter hur dom ber osv. Om det är en andlig kamp i bön, så känner båda parter av det. Förebedjaren får mera "eld" (helig ande) och mottagaren kan känna av att det är jobbigt när orena anden är på väg ut.

Lilla Stjärna
2015-04-15 17:38
#20

# 19

Jo, det påminner samtidigt om att han driver ut demoner och det ingår ju i en dop-ceremoni. Men inte stod prästen och skrek och hytte med armarna sådär vid mina barns dop! Inte jag heller när jag har bett Jesus att skicka iväg demoner som har kommit och bråkat med mig och min familj.  ☝️ Det kanske är freestyle som gäller, som du påpekar, Juel70!

🤔Jag funderar på att om dessa mirakel var på riktigt med varaktiga resultat, så att säja, skulle inte detta manglas ut över hela världen då? Jag menar vi har ju Internet och allt i dessa dagar! Jag har aldrig hört talas om dessa mirakel förut….

The last reformation?

https://www.thelastreformation.com/store/c1/Featured_Products.html

Kingdom of God -vad menar han med det?

(Jag trodde att mannen i rullstolen skulle resa sig och både gå och springa som helt återställd i denna video.)

https://www.youtube.com/watch?v=VvmlDoVKFSU

Annons:
OlgaMaria
2015-04-15 17:57
#21

#16 All förbön kan inte vara tyst och stilla. Så gjorde inte Jesus, alltid. Det verkar finnas en stor variation i hur Jesus gjorde då han bad för människor. Precis som omständigheterna är väldigt olika från fall till fall. 

_Han gick då fram och lutade sig över henne och talade strängt till febern, och den släppte. Genast steg hon upp och betjänade dem.
 Luk 4:39
_

Då talade Jesus strängt till anden: "Tig! Far ut ur honom!" Anden kastade omkull mannen mitt ibland dem och for ut ur honom utan att skada honom. 36 Alla greps av bävan och sade till varandra: "Vad är det med hans ord? Med makt och myndighet befaller han de orena andarna och de far ut." Luk 4:35-36

Jesus gjorde ju också många andra märkliga saker, som att göra en deg av spott och sand och lägga på en blinds öga osv. Vi kan inte låsa in i en liten box hur saker ska gå till, även om vi så klart ska göra en bedömning om det går bra till.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-04-15 18:08
#22

#20 Det är inte så konstigt att det inte manglas ut… så är det med alla mirakler som sker. Det möts med skepsis, både från kristna och från världen. Att skriva om mirakler i en tidning är helt enkelt inget vanliga tidningar vill göra. De anser att det skulle skada deras anseende. Men de kristna tidningarna har skrivit om Torben flera gånger vill jag minnas, men hittar inget av det nu…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2015-04-15 18:18
#23

Det stämmer nog, OlgaMaria! Det var bara det att jag hoppade till direkt vid filmens början av våldsamheten. Jag tänkte också på de gånger jag sett på TV när någon slags pastor har slängt ner folk i golvet och personerna har sett ut att vara i något slags transtillstånd.

Jag har enbart erfarenheter av Svenska Kyrkan för egen del, och där har jag aldrig varit med om eller känt av sådana våldsamma händelser. Jo, förresten, jag har varit med om gudstjänster i ett nunnekloster också! Jag är väl ovan helt enkelt!

OlgaMaria
2015-04-15 18:20
#24

#20 Såg på videon nu med mannen som reste sig ur rullstolen. Jag blev verkligen berörd. Tycker det är helt fantastiskt att han klarar av att gå och stå själv i videon direkt efter helandet. Har man inte stått upp på 10 år är det väl inte så konstigt att man inte springer på en gång även om man blivit helad!? Det mest fantastiska är ju hur hela samhället och hans familj berörs så starkt av detta, som barnbarnet (?) som gråter då han inte sett honom stå upp på 10 år, och att mannen själv väljer att följa Jesus och döpa sig! 😂 Underbart!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-04-15 18:23
#25

#23 Det är inte konstigt att man känner obehag då man ser en demon drivas ut. Det är ju en kamp man tittar på och något demoniskt man får inblick i. Det är inte så trevligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-04-15 18:45
#26

#18

🤔   Ingenting?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-04-15 19:53
#27

Jesus behandlade orena andar på olika sätt. Det beror nog på vad det är för en ande. Vissa talade han strängt till, andra behövde han bara säga: -Bli hel eller Gå bort från mig. 

Och den var ju någon ande som lärjungarna inte kunde driva ut, då frågade dom Jesus varför dom inte kunde driva ut den anden och då svarade Jesus att den sortens ande kan bara drivas ut med bön.

Jesus som ju är Gud, såg ju direkt vad för slags ande det rörde sig om. För oss människor kan det nog ibland vara svårare att urskilja, men det finns ju urskillningens gåva.   Jag kan ofta se andar bakom vissa människor och hur många dom är och hur dom påverkar människan.  Sen finns orena andar som är väldigt duktiga på att gömma sig och måste "luras" ut , medans andra andar kan manifesteras i sjukdomar eller i tal och handling. 

Det viktigaste är att vi lyssnar på helige anden och vad han vill säga och visa oss. 

Maria från Magdala hade ju 7 demoner i sig. Det hade varit intressant att läsa hur Jesus helade henne, dvs hur Han behandlade dom så att hon blev fri.

Annons:
Lilla Stjärna
2015-04-15 21:31
#28

# 24 & 25

Jag har aldrig bevittnat en demon-utdrivning, så jag trodde att det bara gick till så på film. Inte trodde jag ju heller att Jesus behövde slå med händerna och vråla så för att få ut demoner. Att han talade med skarp röst till dem däremot har jag ju förstått.

Däremot har jag varit med om att bli helad från ett kroniskt sjukdomstillstånd. Det var jag själv som bad direkt till Gud i svår förtvivlan och blev ögonblickligen helt återställd. 🙂Jag blev nästan på för bra för det slog över lite åt andra hållet! Min läkare fattar ingenting och skrattar åt mig än idag (jag har inte berättat hur det gick till  😉)  Därför trodde jag att mannen skulle gå iväg direkt med kvicka steg! Det var väl en lam man som Jesus helade och sa till, att han skulle bara resa sig och gå plus att han skulle bära på sin säng dessutom?

Denna kommentar har tagits bort.
OlgaMaria
2015-04-16 08:43
#30

Texten ovan är tagen härifrån ifall någon undrar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-04-16 08:47
#31

#28 Så fantastiskt! :-) Vilken underbar erfarenhet!

Jag tror i alla fall att vi reagerar lite olika vi människor då vi blir helade. Vi är ju olika. Och helandet måste få en stund på sig att landa i vårt huvud också. Om jag inte hade stått själv på tio år hade jag nog inte vågat gå själv direkt. Men det var väldigt övertygande tyckte jag då man fick se mannen stå själv utan stöd och hålla i sin rullstol.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2015-04-16 08:56
#32

Härligt att höra om era helanden 🙂 Jag har också blivit helad direkt, utan "mellanhand" men jag också varit med om helanden med handpåläggning, både när jag ber för andra eller när någon bett för mig. 

#30 👍

Denna kommentar har tagits bort.
OlgaMaria
2015-04-16 09:08
#34

#32 Underbart!

Jag har varit med om helande några gånger, men bara för små mindre åkommor som varit tillfälliga, men det var väldigt tydligt att det var ett ögonblickligt helande. Första gången det hände blev jag verkligen chockad. OJ, så fort och så komplett, liksom! Jag hade väldigt ont i magen och min man som då var min fästman la handen på mig och bad i två sekunder. Poff var all smärta borta. :-D En annan gång hade jag väldigt ont i huvudet, antagligen spänningshuvudvärk, och jag bad min man be för mig, men det hände ingenting. Men jag kände mig så inställd på att det borde gå. Jag kom att tänka på det här bibelordet och bad utifrån det: "Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, för jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då ska ni finna ro för era själar, för mitt ok är milt och min börda är lätt."
 Matt 11:28-30 Då kände jag som en eld som landade på min panna och sen jobbade sig hela vägen över huvudet och ner över nacken. Sen var all smärta borta och huvudet kändes helt fantastiskt. 😃 En gång blev jag av med svullnad i benet efter en lång flygtur då jag fick förbön. Små saker men stora kärlekshälsningar från vår Pappa i himlen. ❤️

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2015-04-16 09:10
#35

# 30

Tack för tipset.  🙂 Inlägget lades upp utan att källan angavs och är borttaget.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2015-04-16 11:14
#36

# 31

Ja, det var det verkligen! Varje gång jag tänker på det, så svindlar det liksom i mig. Det är så ofattbart och jag vänjer mig aldrig vid Guds mirakel, så jag rycker inte på axlarna och tänker att; ja, det var det! Tänk att Gud hör allas tankar, känslor och böner 🙂!!!

Jag har fått bönesvar på mängder av andra jobbiga tillstånd både när det gäller mig själv, mina barn och andra. Jag har bett enskilt och tillsammans med många, många andra. För flera år sedan bad jag med mängder av folk i min församling för en mycket allvarligt sjuk ung människa. Det kändes som att luften stod stilla omkring oss under en tid och det kändes verkligen tungt. Jag sa samtidigt till Gud att ; -ske Din vilja!  Personen blev helt frisk 🌈!

Ganska nyligen fick jag massiv bönehjälp från så många, vänner, grannar, präster (även katolska!) angående en väldigt jobbig livssituation jag haft länge. Det var t o m en som inte ens erkänner Gud, utan tror på någon slags makt bara. Det föll väl ut. Ingenting är omöjligt för Gud! Mina tårar rinner nu, det är så rörande….

Jo, det klart att allt är individuellt, bara min ovana, som sagt! Och vaksamhet! Jag har ju stått djupt nersjunken i New Age-träsket under en period av mitt liv och blivit kanske lite väl misstänksam ibland. Det är en lärdom jag fick och Jesus upprepade / upprepar om och om igen att vi ska vara vaksamma. Jag brukar gräva så mycket jag orkar när jag fattar misstankar kring vissa människor.

Som jag säjer -Gud behöver sannerligen inte använda sig av varken utomjordingar, spiselkrokar, torkade örter eller vissa människor som anser sig "utvalda",   för att hela. Jag vill bara försöka utforska när jag får negativa vibbar kring folk -det går av gammal vana….

# 15

" Jag tror faktiskt inte att det hade hänt om det inte var pga Torben och Peter Ahlman som lärt upp oss.  "

Det tror jag!

Tillägg som kom till mig från Anden:

Jag skulle aldrig för mitt liv låta en annan människa undervisa mig i hur jag ska be. Jag tror inte att en helt vanlig människa skulle besitta några slags överkrafter och specialtekniker angående bön. De enda läromästare jag lyssnar på är Gud / Jesus / DHA. Deras undervisning räcker mer än väl för mig. För egen del har jag upptäckt att det hela hänger inte alls på hur jag ber eller pratar till Gud, utan det beror helt på vilket förhållande jag har till Gud.

OlgaMaria
2015-04-16 11:48
#37

#36 👍🌺

"Det tror jag!"

Fast det är lätt för dig att säga. Jag har varit kristen hela mitt liv och gått i kyrkan lika länge. Och jag tror helt klart att det spelar in en del HUR vi ber, och hur vi tänker kring helande. Det säger mig min erfarenhet. Sen är Gud Gud och gör som han vill och han kan inte stoppas in i en box. Ibland blir man chockerad över att ett mirakel hände fast ingen förväntade sig det i princip, och ibland blir man förvånad över att inget hände fast alla förväntade sig ett mirakel. :-D 

När det gäller den här kvinnan vi bad för så bad vi först en liten sväng för henne och kom sen in på andra spår. Och hade vi inte blivit inspirerade av Torben och Peter så hade vi lämnat det där. (Så gjorde jag och de andra tidigare, vi bad och sen lämnade vi resten till Gud). Men nu ställde jag istället frågan - har det hänt något i foten? Det hade jag aldrig gjort innan. Det hade inte hänt något i foten då så vi bad igen. Sen frågade vi igen, hur känns det nu? Då var hon lite förvånad och sa att det inte var lika svullet längre, och det gjorde inte ont längre. Vi bad en gång till. Vet inte om det förbättrades något ytterligare då men hon var glad och förvånad över hur bra det kändes. Av allt att döma så blev hon ju inte helad första gången vi bad, och min erfarenhet säger mig att vi inte hade fortsatt be om vi inte blivit upplärda hur vi ska göra. Kanske hon hade blivit helad senare ändå… men det hade inte varit lika trosstärkande om vi inte alla hade fått reda på det på en gång.

Sen menar jag inte att detta är så som man alltid ska göra och att det alltid är rätt, men tror det är hjälpsamt ofta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

donna128
2015-04-16 11:52
#38

ursäkta men jag visste inte  det så tack 30 olgamaria.såg ditt inlägg och är helt säker på att händer det inte något heland trots att man ber, ja då är det egot som styr tror nämligwen Gud vill att hans avkommor ska vara friska till både kropp och själ.

OlgaMaria
2015-04-16 11:54
#39

#38 Kopierade du texten någon annanstans ifrån? Kanske från forumet? Bra att länka i alla fall så vi hänger med. :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2015-04-16 12:05
#40

Jag tänkte på bibelordet om att gå till äldste i församlingen och så ska han be och smörja med olja för dom sjuka. Var står det? 

Och sen tänkte jag på bibelordet om att Gud lyssnar på en rättfärdig mans bön.  Nu hittade jag den:  Jak.5:16 ”Mycket förmår en rättfärdig mans bön när den beds med kraft”   men det ska finnas minst en till som säger typ:  Underskatta inte en rättfärdig mans bön.

Jag hittade också en bra länk med predikan om BÖN.

http://pingstlinkoping.se/tro/predikningar/2012/511-bon

donna128
2015-04-16 12:06
#41

39 jag fick hjälp med det men det var precis den den sidan du länkade till, teckniken är inte min starka sida,men jag ska lära mig ska få egen dator snartr

Annons:
OlgaMaria
2015-04-16 12:15
#42

#40 Det står precis före ordet du länkade 🙂

Är någon bland er sjuk, ska han kalla på församlingens äldste, och de ska be över honom och smörja honom med olja i Herrens namn. 15 Trons bön ska bota den sjuke, och Herren ska resa upp honom. Och har han begått synder, ska han få förlåtelse för dem.
 Jak 5:14-15

Bekänn därför era synder för varandra och be för varandra så att ni blir helade. Den rättfärdiges bön har stor kraft och verkan. Jak 5:16

Det är lätt att söka efter bibelord på http://www.folkbibeln.net  src="/images/empty.gif" alt="Glad" title="Glad" />

Lilla Stjärna
2015-04-16 13:07
#43

# 37;

" Fast det är lätt för dig att säga"

Hur menar du?

Troende, på att Gud och Jesus finns, har jag varit så länge jag kan minnas  men blev kristen först när jag fick uppenbarat för mig om vad jag höll på med. Då förstod jag att Jesus var min frälsare. Har nog inte hunnit med att gå i kyrkan lika många gånger som du. Tidigare var jag mest i kyrkan vid ceremonier, typ vigslar, dop.

"Sen är Gud Gud och gör som han vill och han kan inte stoppas in i en box.  "

Ja,  sannerligen, det kan jag verkligen instämma i! Ingen kan bestämma över Gud inte!

Jag kan bara inte hjälpa att jag får New Age /  Nyandliga-signaler typ " Morgondagens Gud" och Abraham / Hicks lära, LoA. från Torben.

Här kommer en människa helt plötsligt, på 2000-talet, med nya grepp och tekniker. Varför har inte Gud berättat om dessa för oss -någonsin?

Har för mig att Woodland skriver så bra om fenomenet i en artikel, ska leta.

Phu, nej jag hittade inte just nu, tyvärr. Har svårt med långa texter att plöja igenom. Jag tänkte på det här med att komma med något nytt, som varit fördolt för oss  -tills nu.

Här kanske,  http://jesus.ifokus.se/articles/540aff1c8e0e7442b90003fb-tomasevangeliet?articles-1

OlgaMaria
2015-04-16 13:21
#44

#43 Jag menar bara att du inte var med och att det inte är så lätt för någon annan att förstå vad jag menar när jag säger att jag inte tror att det skulle ha hänt, den här gången, om vi inte lärt oss att stämma av och be igen. :) Fast Torben anser inte själv att det är något nytt han kommer med, utan att han bara lever ut det han läser i Apostlagärningarna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2015-04-16 13:40
#45

#44

Jaha. Nej jag var ju inte med! Skrev bara vad jag tror.

Var och vilket i  i Apostlagärningarna använder han sig av när han lever ut detta?

[Juel70]
2015-04-16 13:44
#46

Lite bibelord: 

Luk 9:1 Jesus kallade till sig de tolv och gav dem makt över alla onda andar och kraft att bota sjukdomar. 2 Och han sände ut dem att predika Guds rike och bota sjuka. 6 De gick ut och vandrade från by till by och predikade överallt evangeliet och botade sjuka.

Luk 10:9 Bota de sjuka i den staden och säg till folket: Guds rike är nu hos er.

Matt 10:8 Bota sjuka, uppväck döda, gör spetälska rena och driv ut onda andar. Det ni har fått som gåva, ge det som gåva

Mark 16:17 Tecken skall följa dem som tror detta (evangelium). I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. 18 De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska."

Joh 14:12 Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern.

http://www.apg29.nu/index.php?artid=8936

OlgaMaria
2015-04-16 14:09
#47

#45 Att under och tecken bör kunna vara något normalt i den kristnes liv. 

Plus:

Dessa tecken ska följa dem som tror: I mitt namn ska de driva ut onda andar. De ska tala nya tungomål. 18 De ska ta ormar med händerna, och dricker de något dödligt gift ska det inte skada dem. De ska lägga händerna på sjuka, och de ska bli friska."
  19 När Herren Jesus hade talat till dem, togs han upp till himlen och satte sig på Guds högra sida. 
  20 Och de gick ut och predikade överallt, och Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det. Mark 16:17-20

Han säger inte att han har någon speciell metod, men han betonar att vi ska be enkelt (så var det alltid i vad vi kan läsa i evangelierna och apg) och tilltala det sjuka att bli friskt, t ex fot-bli frisk, smärta försvinn (så som det finns många exempel i Bibeln). Sen detta med att GÅ UT, och inte bara vara i kyrkan eller försöka få med människor dit, utan vara ute på gator och torg som Jesus och de första kristna var.

Visst leder DHA oss, men ibland behöver nån också säga till oss att göra på ett annat sätt. För någon som ber för en sjuk för första gången är det kanske normalt att fråga - hur kändes det? Men en kristen som bett 1000 gånger och väldigt sällan sett resultat behöver kanske en puff för att komma över fegheten och fråga - hände det något? Och det kan behövas en puff att gå ut och möta en människa på stan, istället för att bara hålla oss inne med samma gamla vanliga vänner. :-) Jag tror helande är ett evangelisationsverktyg för Gud - Jesus helade människor, sen när han fått deras uppmärksamhet undervisade han dem. Som WL skriver i #5 Guds syfte med helande är människors frälsning. Då är det naturligt att det händer mer när vi går ut och möter människor där tror jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2015-04-16 15:05
#48

# 46 & 47

Tack så mycket, men allt detta är jag införstådd med redan och försöker leva efter uppmaningarna så gott jag bara kan! Inget konstigt alls för mig.

" Att under och tecken bör kunna vara något normalt i den kristnes liv. "

Ja, precis så upplever jag mitt eget liv. Under och tecken får jag uppleva hela tiden, tycker jag. Ibland flera gånger om dan.

" Han säger inte att han har någon speciell metod "

Det är just det jag funderar på, för mig verkar det som om han just använder sig av speciell metod och teknik  (ny) t ex när du beskrev:

" …att inte bara be en bön utan be kort och sen fråga - hände de något? Då känner personen efter och ofta kanske det inte hänt något första gången, men då ber vi igen och frågar igen. Då har det kanske hänt något. Skillnaden är att det här sättet att stämma av involverar både vår egen och den som får förbön att förvänta sig att något kan hända.  "

Det är sånt jag hänger upp mig på! Jag har aldrig sett att det står att man ska göra så i Bibeln. Detta är nytt för mig, därav min misstänksamhet.

" Ja, det blir nog lättare för Gud att göra något då, jämfört med om man ber en oengagerad bön och sen inte pratar om det mer, inte frågar om det är någon skillnad.

Jag kan bara inte köpa att det skulle underlätta för Gud om vi hela tiden frågar och stämmer av med den vi ber för. Det är ju enbart Gud själv som utför undren om han så vill -helt oberoende av hur vi ber. Oengagerad bön gillas inte, det vet jag via Jesus, så det skippar jag.

Det liknar snarare alternativet healing, tycker jag. Jag har varit verksam som healer och då anser man gärna att man är en speciellt högt andligt utvecklad och kraftfull människa, som vet hur man gör, hur man ska vifta med händerna kring den man "healar" osv.. Jag gjorde många "under" på den tiden!

Annons:
OlgaMaria
2015-04-16 15:18
#49

#48 Jag förstår hur du tänker. För mig innebär det som jag skrivit om att jag skalar bort mina egna böner och min egen tillräcklighet och låter det bara handla om Gud. Jag upplever det som att det handlar så mycket mer om Gud när jag gör på det sättet, istället för när jag själv ber långa böner, och jag tror Gud oftare gör mirakler i situationer som ärar honom och sätter honom i centrum. När jag frågar - har det hänt något? agerar jag som om Gud helar och mirakler är möjliga. När jag inte vågar fråga agerar jag som att jag inte förväntar mig något. Jag är glad att du tycker under och tecken är något naturligt i ditt liv. Jag håller inte med Torben om allt men jag är glad för det han välsignat mig med.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-04-16 15:22
#50

Förstår också från ditt perspektiv Lilla Stjärna att det blir skrämmande när vi människor agerar som att det är vi som helar och att vi kan kontrollera Gud. Jag tänker inte så, snarare att jag kan förmedla Guds kraft eller vara en dålig kanal som inte släpper fram honom. Gud ska använda mig, inte tvärtom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2015-04-16 15:43
#51

# 49 & 50

" Jag är glad att du tycker under och tecken är något naturligt i ditt liv "

Ja, visst är det svindlande underbart 🙂!

" Gud ska använda mig, inte tvärtom. "  🌺

Stämmer. Men jag skulle känna det tvunget på nåt sätt att hela tiden fråga-be igen-fråga…… det vore som att tjata på Gud och inte lita på att Han gör det rätta  -Ske Din vilja!

"  …en dålig kanal som inte släpper fram honom. "

Jag tror inte att Gud har något eller någon som hindrar honom. Den risken finns nog inte, att en människa skulle kunna utgöra ett hinder, utan jag tror att allt är möjligt för Gud.

Ja du, det där kan man få klura på 🙂…….

OlgaMaria
2015-04-16 16:02
#52

#51 Gud har ju själv sagt åt oss att vi ska tjata (läs om änkan och domaren i Luk 18:1-8). Och det var ju precis det jag gjorde då jag blev helad från huvudvärken. Min man hade bett för mig flera gånger innan och jag också, men så fick jag det där bibelordet i huvudet och bad på ett nytt sätt, och då kom miraklet. Ja, Guds vilja ska ske, men uppenbarligen är det inte fel att tjata ibland. Och det är nog inte för Guds skull utan också för vår egen. I och med att jag inte gav upp så blev det där bibelordet om Jesu ok så levande för mig. Jag fick något mer än bara ett helande. Många gånger har jag upplevt hur mitt tjat med tiden fått mig att be på nya sätt, att förstå hur Gud vill att jag ska be och tänka. Och det där med att fråga igen - har det hänt något? Är ju för vår skull, att vi alla ska få in i våra tankar att Gud kan faktiskt göra något! Det är på riktigt! Det är värt att stämma av!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

donna128
2015-04-17 13:03
#53

Så vad denne alkoholiserade mannen behövde var,ett mirakel för att tro,vore ju bättre med annan terapi,och sedan kunna ta emot Guds ande går man i Jesus fotspår så agarar man defenitivt inte som denne torben

[Juel70]
2015-04-17 14:57
#54

Donna123, varför anser du att han inte behövde ett mirakel i sitt liv?   Terapi för alkoholism?  Oavsett vilken ordning, så hade Gud befriat honom förr eller senare ändå.

Lilla Stjärna
2015-04-17 16:14
#55

# 52;

I och med att jag inte gav upp så blev det där bibelordet om Jesu ok så levande för mig. Jag fick något mer än bara ett helande.  "

☝️  Jag tror att jag förstår hur du menar där, OlgaMaria! Om man innerst inne känner sig en aning osäker på att Gud kan åstadkomma allt, om Han tycker att det är det rätta just då, kan det nog vara smart att göra som du?

Annons:
[Juel70]
2015-04-17 17:04
#56

#52 Samma här Olga, har upplevt att det bibelordet är sant, för jag har "tjatat" och då har jag fått svar.🙂

OlgaMaria
2015-04-17 20:18
#57

#55 Ja, för mig är det ett steg i tro att säga - har det hänt något? Då går jag emot mina inre tvivel och ger utrymme för tron som säger - tänk om det hänt något, Gud kan ju faktiskt göra vad som helst. 🙂

Men över huvud taget, när vi pressar på på olika sätt i bönen och vårt sökande efter Gud, trots att vi inte får svar eller bönesvar på en gång, så ger vi Gud chans att tala till oss. Som när jag var gravid och mådde förfärligt och var sängliggande hela dagarna. Tjatade ju så klart hela tiden på Gud att han skulle hjälpa mig, att han skulle göra mig bättre. Men det hände inget. Till slut sa jag till Gud - du måste hjälpa mig innan helgen är slut. På söndagkvällen var inget förändrat. Jag tog en lång stund i bön. Började med att tjata… men sen så fick jag andra tankar, tänkte på hur alla barn är en välsignelse från Gud, att abort eller något sådant inte är något alternativ (jag tror inte ni kan förstå hur sjuk jag var… jag var rädd och djävulen sa i mitt öra hela tiden att jag skulle dö, att jag var tvungen att göra abort). Så jag bara började tala ut att jag skulle gå igenom den här graviditeten hur den än skulle se ut, om Gud inte tänkte göra mig friskare så skulle jag ändå inte göra abort, utan jag skulle gå igenom allt hur det än skulle bli. Och så bad jag Gud att ta min oro och ge mig av sin frid. Jag sa att jag omvände mig från oro och bad om förlåt för det tvivel jag känt, och bad om Guds frid. Och den kvällen kände jag mig verkligen befriad från oro, och fylld av Guds frid. Joh 14:1 var mitt bibelord under hela graviditeten - Känn ingen oro, tro på mig och tro på Gud. Somnade riktigt gott den kvällen. Men nästa morgon när jag vaknade kände jag att något var radikalt annorlunda. Jag mådde så otroligt mycket bättre. Under de kommande två veckorna mådde jag bättre för varje dag som gick. En vecka läste jag i graviditetskalendrarna "nu mår du nog som sämst", och jag kände att "nu mår jag som bäst"! :-D Har en hjärtsjukdom, och under graviditeten var mina hjärtvärden bättre än någonsin sen de började mäta dem. Ja, Gud var god. Han är god! Gud behöver säkerligen inte vårt tjat! Men vi behöver nog väldigt ofta tjata på Gud, för vår skull. Bara det faktum att vi tjatar på honom säger ju något om att vi tror att det kan löna sig, alltså att saker kan förändras för att Gud finns. Det är ju bättre än att vi inte alls skulle räkna med något från honom. 

Det jag lärt mig från den här erfarenheten och andra är just att "fortsätta". Jag vet att jag kanske inte alltid är på rätt spår med mitt tjat, men bara jag fortsätter prata med Gud och lättar på mitt hjärta och ber ut det jag känner och önskar, då kan han påverka mig och leda mig och mina böner i rätt riktning. Man ska inte ge upp så lätt alltid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-04-17 21:18
#58

# 57 Underbar vittnesbörd! Tack för att du delade med dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2015-04-17 22:13
#59

# 57!

Kära nån vilket kraftprov du hade! Jag är själv mor, så jag förstår vad du snackar om. Under en av mina graviditeter var jag själv sjuk, men inte så som du, Jag hade inte kommit dithän i min relation till Gud på den tiden, så jag kom aldrig att tänka på att be om hjälp just med sjukdomen.

Vad fantastiskt att du inte gav upp!  🏆

Tack så mycket för din underbara berättelse! Den var värdefull för mig!  🤗

[Juel70]
2015-04-17 22:22
#60

#57 Ja håller med, underbart vittnesbörd och tack för att du berättade. Det var styrkande. 🌺

OlgaMaria
2015-04-18 09:17
#61

Tack kompisar 🙂❤️

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2015-04-18 19:04
#62

Jag har svårt med långa texter så jag har bara läst fram till kapitel 1 än så länge. Jag försöker klura på hur Torben vill att jag (m fl ) ska ändra mitt förhållande till Gud och Jesus.

" Kyrka-publiken blir ofta betalande kunder och pastorn, biträdd av några kolleger, förväntas hålla "maskin" kör.  Om Kristi kropp blir en affär, har det då inte prostituerade sig? "

Samtidigt vill han själv att vi ska donera pengar 🤔.  Jag tänker på Osteen, som har diskuterats här inne….

Klickar jag på knappen "Donate", har en av mina mailadresser redan skrivits in! Klappat & klart!!!  😕

Han tror sig veta att Jesus kommer tillbaka snart (det tror jag också i och för sig), men jag trodde att det är bara Gud som vet?

" Jesus kommer tillbaka mycket snart………. "

Någon mer som har tankar kring detta?

Annons:
[Juel70]
2015-04-18 19:32
#63

#62 Jag tror ang din mejladress, så har din webläsare sparat information om din mejladress. Har hänt mig också. (cookies)

Lilla Stjärna
2015-04-18 20:33
#64

# 63

Så kan det absolut vara, det tänkte jag inte på! Men det har aldrig inträffat för mig tidigare så därför tyckte ja att det kändes obehagligt. Har för mig att det står i Bibeln att man inte ska predika för pengar.

Sen blev länken i min # 62 tokig (jag blir inte ledsen om admin tar bort den 👋) och vilseledande. Jag hade börjat läsa i boken "The Last Reformation",  hoppas denna blir bättre :

https://www.thelastreformation.com/the-last-reformation.html

OlgaMaria
2015-04-19 11:30
#65

#62 Det är inte fel för en evangelist/predikant att få lön för sitt arbete. 

_Stanna i det huset och ät och drick vad ni får, för arbetaren är värd sin lön. Luk 10:7
_

De äldste som sköter sin ledaruppgift väl ska ni anse värda dubbel heder , särskilt dem som arbetar med predikan och undervisning. 18 Skriften säger: Du ska inte binda för munnen på oxen som tröskar , och: Arbetaren är värd sin lön . 1 Tim 5:17-19

Paulus skriver någonstans att han inte legat en församling till last utan själv ansvarat för sitt uppehälle, trots att han har rätt att få understöd från dem. Kan inte hitta det nu.

Det Torben menar är att det blir skillnad i ekonomi beroende på hur vi bygger kyrka. Ofta är verksamheten centrerad kring en lokal och då är det massvis med omkostnader som kommer till det, man ska köpa ljudsystem, betala el och vatten, renovera osv. Då blir församlingen väldigt beroende av givande. Torben förespråkar mer att bygga kyrka i människors hem, att träna lärjungar som tränar andra lärjungar och att man inte bygger allt kring sig själv och en liten grupp, utan att kyrkan sprider sig överallt och att alla tar ansvar för att ha kyrka där de är, i sina hem osv.

Torben har massor med resurser som är tillgängliga gratis, inklusive bibelskola, plus att han tar sig tid för människor och reser mycket och går ut och ber med människor. Evangelister har alltid varit beroende av gåvor, ända sedan Luk 10:7. Jesus uppmanade ju sina lärjungar vid tillfälle att gå ut utan några pengar med sig. Hur tror du att de skulle klara sig? Genom andra människors omsorger så klart.

För övrigt uppskattar jag inte allt i Torbens bok. Han är en evangelist och uttrycker sig som många evangelister gör. Vissa saker är ganska svart-vita och liksom hårda, snarast fördömande. Men det är utifrån det han kommer ifrån. Jag önskar att han skulle koncentrera sig på det han gör bäst - vara ute och be för sjuka och träna lärjungar. :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2015-04-19 19:59
#66

# 56

Väldigt bra bibeltexter som jag absolut instämmer i! Nu har jag inte läst mycket alls av Torben men min tankegång blir så här av det lilla jag har sett:

Han är riktigt ilsken på kyrkobyggnader och församlingar men berättar samtidigt om sitt Jesus Hotel, som Gud har gett honom, är det bara hans byggnad som kommit från Gud?

https://www.thelastreformation.com/jesus-hotel.html

" Det Torben menar är att det blir skillnad i ekonomi beroende på hur vi bygger kyrka. Ofta är verksamheten centrerad kring en lokal och då är det massvis med omkostnader som kommer till det, man ska köpa ljudsystem, betala el och vatten, renovera osv. Då blir församlingen väldigt beroende av givande. "

Jag tycker han verkar väldigt beroende av givande, eftersom ha ber om donationer på sin personliga hemsida!

Kommer inte Jesus Hotel att kräva stora summor pengar i drift framöver? Han får in en slant på att hålla kurser där också

 https://www.thelastreformation.com/luke-10-training-school.html

https://www.thelastreformation.com/kickstartseminar.html

Jesus uppmanade ju sina lärjungar vid tillfälle att gå ut utan några pengar med sig. Hur tror du att de skulle klara sig? Genom andra människors omsorger så klart.

Jag tror att Jesus visste att Gud skulle ha omsorger för dem.

Själv har jag inte varit i min kyrka sen i höstas och jag känner ingen press om att göra det heller. Jag kanske har hittat "templet inombords"? Jag trivs annars väldigt bra där och det som drar mej allra mest dit är att få ta emot Nattvarden (som jag fått ta emot även under bar himmel, långt bort från själva kyrkan -högt i tak !).

Nej, jag har inte heller legat min församling till last heller  -ännu, för jag betalar skatt till kyrkan och sen har jag hjälpt till helt gratis där under ett par en perioder. Det hoppas jag att kunna göra snart igen! Ibland har jag mött en frusen tiggare eller en förtvivlad förälder. Då har jag gått till präst och diakon och fått gå hem till folk och ge pengar eller t ex leksaker eller köpt kläder från kyrkans plånbok.

Sen har jag också varit med på gator och torg och snackat om Jesus med okända 🙂. Jag öppnar mer än gärna mitt hem och mitt kök för andra och älskar att prata Jesus 😍.  Men jag har aldrig kommit på tanken att öppna en privat hemsida med en donate-knapp för att jag vill ha lön för "mödan". Om jag skulle bli alltför fattig så skulle jag be Gud om hjälp istället.

De där donate-knapparna känner jag igen från New Age:s grundares hemsidor vars lärjungar tigger pengar på sina hemsidor! Man kan undra vad pengarna ska användas till? T. verkar inte redovisa nåt om det heller, vad jag kan se.

Jag får väl maila honom en dag och fråga. Jag hoppas också att han fortsätter att be

Woodland
2015-04-19 20:46
#67

Det är lätt att bara se till vad en själv håller på med och kanske tycka att andras insatser ligger på ett mindre viktigt plan. Det är ett utryck av egoism. Evangelister behövs men pastorer och lärare behövs också, för att inte tala om den vanlige medlemmen som håller ruljansen igång på det praktiska planet. (Vi kommer osökt in på Paulus beskrivning av kroppen och dess olika delar.) Det är viktig att man kommer ihåg detta, särskilt om man är väldigt aktiv på en viss arena. Gör man inte det kommer man ofelbart att erfara en korrigering från Mästaren själv. Vi kan inte förneka att det finns en ordning i bibeln om hur församlingar skall vara. Hemförsamlingar var nödvändiga under NT-tider och där de kristna förföljs. Men vi bör vara tacksamma över att vi har kyrkor vi kan träffas i och tillbe Herren. Hemförsamlingar kan vara bra men det är omöjligt att kontrollera att man får sund undervisning om man inte redan har en fast grund. Vem kollar kvaliteten på "hemundervisningen" om den inte ligger under en ansvarsstruktur? Det finns också en ansvarsfaktor i det hela. Som förkunnare bör man ha någon som håller koll på en och inte vara en frifräsare. De flesta pastorer och arbetare har mentorer som de anförtro sig till och delar med sig. Mentorn hjälper denne att få distans, med mera. Historiskt sett har "restoration"-rörelser (strävan att återgå till Apostlagärningarna som en praktisk förebild) inte alltid lett till bra saker därför att Apostlatiden inte kommer igen. Kristus har byggt på den grunden i nästan 2000 år. Det bygget är värt mycket. Det är hans rike och all ära tillhör honom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
2015-04-20 07:04
#68

54   vist unnar jag denna mannen ett mirakel,efter många  års missbruk och misär,men ´torben företräder inte min Gud ändå. 57 underbart att du fick en sån insikt och upplevelse

OlgaMaria
2015-04-20 08:00
#69

#67 Jag håller med. Evangelister som Torben behövs, men också herdar och lärare. Håller också med om att det finns mycket bra med "etablerade kyrkor". Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tror olika former av "kyrka" och kristet liv kan välsigna Kristi kropp på olika sätt. Vi behöver bli bättre på att se varje dels unika värde.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Roe Deer]
2017-07-31 13:11
#70

Sent svar.. men jag har nyss upptäckt Torben Sorengaards videor och budskap. Jag har aldrig känt mig kristen och har dessutom gått ur svenska kyrkan för många år sedan (är 27 år idag). Dock har andlighet alltid intresserat mig, änglar, ljusväsen, det goda och det harmoniska. Jag har initierats i reiki för ett antal år sedan med. Men det som hände mig idag har verkligen fått hela min värld att snurra. 

I morse satt jag och kikade runt på dessa videos som Torben lagt upp på Youtube (nyfiken och öppensinnad som jag är). Där fann jag en video som gav "instant healing" via videon.. smått skeptisk som jag var så gav jag ändock det hela ett försök. Min onda fot (haft droppfot tidigare pga organsvikt och nervskada i knäet som kom efter en sängliggandes period på sjukhuset) för något år sen. Foten droppar inte men jag har haft nedsatt styrka i den och smärtor. DEn viker sig om jag försöker balansera på tå och så… men efter några sekunder av denna healing via datorskärmen provade jag alla möjliga gymnasiska övningar och hör och häpna… JAG BLEV HELAD! Så tacksam <3 Sedan så talar ju Torben om Jesus och inte om religionen  eller kyrkan i sig. Han fokuserar på Jesus ord. 

I slutändan tror jag många andliga människor talar om samma sak som kristna men med olika ord. Det negativa= egot, satan, demoner.. och det positiva=det gudomliga, helande, stärkande. GUD=KÄLLAN till allt liv. I dagens samhälle drivs många av egot.. som kanske är osynliga entiteter i form av demoner som klänger sig fast i de svaga människorna och får dem att göra dumma saker(synda). Så jag är så pass öppensinnad att jag ser bortom ordvalen och istället omfamnar grundmeningen. 

Denna man har funnit källan till sann healing.

Woodland
2017-08-01 08:44
#71

# 70

I slutändan tror jag många andliga människor talar om samma sak som kristna men med olika ord.

Direktheten i min replik är inte illa menad på något vis utan tvärt om. Bibeln påstår utan omsvep att den är Guds uppenbarelse till människan. När bibeln säger att varje människa är en syndare som måste försonas med sin Gud genom Jesus Kristus som enda vägen och att endast bibeln innehar Guds uppenbarelse till människan definierar den sig som en absolut sanning som inte erkänner någon annan. 

Man kan använda samma ord men det går inte att ändra betydelsen i ord och komma fram till samma slutsats utan att göra våld på sanningen. Det kan inte finnas två sanningar om detta. De "andliga" motsäger det de kristna tror på och enligt logikens lagar är det omöjligt för båda att vara sanna. 

 Sedan så talar ju Torben om Jesus och inte om religionen  eller kyrkan i sig. Han fokuserar på Jesus ord. 

Jesus bygger sin kyrka* och det är genom den han verkar idag som alltid tills han kommer igen till jorden i makt och härlighet. Detta har han sagt i sitt ord. Ingen som vill vara en Guds förkunnare kan förneka detta eller starta någonting "nytt" som helt distanserar sig från det verk Gud har gjort hitillsdags. Den som gör det kommer att misslyckas. *Med kyrka menar jag inte kyrkobyggnader utan den skaran av alla de som Herren har räddat.  

Denna man har funnit källan till sann healing

Det är härligt att må bra och det önskar jag dig personligen och var och en som läser här. Vi som kristna vet att helande i sig är inte en bekräftelse att man har funnit sanningen. Bibeln varnar för falska under och tecken. Det är möjligt att luras och en sann tros människa måste ta sig i akt för dessa. 

Många talar om Jesus. Jag rekommenderar artikeln Vilken Jesus? här på JiF. Jag hopppas att det bringar klarhet i skillnaderna som vi diskuterar   här. Du är välkommen att kommentera detta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: