Annons:
Etikettövrigt
Läst 4623 ggr
Skorpion76
4/8/15, 2:57 PM

Firar Jehovas Vittnen påsk?

Den frågan ställde min mamma till mig och jag svarade att jag antar att de firar en sorts judisk påsk.  Däremot vet jag att de varken firar jul eller födelsedagar. Vem kn hjälpa mig att reda ut det här?


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
Maria
4/8/15, 2:59 PM
#1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
4/8/15, 3:01 PM
#2

Nej. Påskfirandet har ingen grund i Bibeln. Och så gillar de inte de forntida fruktbarhetsriter som påskfirandet har sitt ursprung i.

http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/varf%C3%B6r-inte-fira-p%C3%A5sk/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
4/8/15, 3:02 PM
#3

Jehovas firar inga hedniska ritualer som saknar stöd i bibeln. 

Varför tror du att Jehovas skulle fira något judiskt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

JonnaCecilia
4/8/15, 3:04 PM
#4

De har en stor minneshögtid på långfredagen, dit är alla välkomna.

[Juel70]
4/8/15, 3:06 PM
#5

#2  Jo, påsken har grund i bibeln:  (

Att fira påsk är från början en judisk tradition, till minne av israeliternas uttåg ur Egypten där de hade hållits fångna av den egyptiske faraon. I och med kristendomens utbredning började de kristna också fira påsk. Nu firar man minnet av Jesus uppståndelse och det började man med redan på 100-talet.

VildaVittra
4/8/15, 3:08 PM
#6

#5 Nej, påsken är från början en högtid från långt innan judismens inträdande. Den är som midsommar är i Sverige, en högtid som införlivats i den men som egentligen inte har sin grund i bibeln. 

Tänk dig själv vad ägget har för symbolik. Kristendomen handlar ju liksom inte om att tillbe fruktbarhet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Juel70]
4/8/15, 3:12 PM
#7

#6 Du tänker nog på de gamla hedniska festligheterna som firades för dagen för Vårblotet, annandag påsk.  Det har inget med bibeln att göra.

VildaVittra
4/8/15, 3:14 PM
#8

#7 Nej, det gör jag inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Juel70]
4/8/15, 3:17 PM
#9

Hur tänker du då, för i judiska traditioner har man ju inte tillbett fruktbarhetsgudinnor eller menar du att påskfirande inte alls har med Judarna, Jesus och bibeln att göra? (Fast nu är inte JW iblandat, utan jag frågade dig för att du sade att påsken inte har något med bibeln att göra)

Magi-cat
4/8/15, 3:35 PM
#10

De där bibliska traditionerna har mycket mycket äldre grund än så…just fruktbarhet kommer ofelbart in och det försökte man arbeta bort, så att säga, genom att ge firandet andra orsaker.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Juel70]
4/8/15, 3:42 PM
#11

#10 Det fanns säkerligen hedningar som tillbad fruktbarhetsgudinnor och andra gudar, för på den tiden hade man ju även egna husgudar (bland dom som inte tillbad Abrahams, Isaks och Jakobs Gud)  Men då tillhör det två olika traditioner och firanden som man bör skilja åt. Hedningars tradition och Judars tradition. 

Som jag skrev tidigare så firas ju påsken för uttåget ur Egypten och det var ju ingen liten sak… precis som Jesu död och uppståndelse.

Men Woodland, du kanske är bättre påläst och kan hjälpa till med lite svar.

Woodland
4/8/15, 3:54 PM
#12

Påsken (som betyder att gå förbi eller skona) instiftades kvällen innan Israel under Mose befäl leddes ut ur Egypten. Den judiska högtiden har ingenting med hedniska riter att göra. Påsklammet som slaktades av judarna pekade mot Jesus, Guds lamm som borttager världens synd. Easter är namnet som använts för Påsk på engelska. Det namnet finns inte i skriften. Easter härstammar från Easter/Ishatar, Nimrods hemska maka. Namnet har också förknippats med Germanska och Skandinaviska religioner men dess äldsta referens är i antiken. Traditionerna som varje land har runt firandet har ingen grund i skriften men är av folkliga inslag.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/8/15, 4:27 PM
#13

Påsken är den största och viktigaste högtiden för Jehovas vittnen. Men de kallar den för Åminnelsen, dvs de minns och uppmärksammar Jesu död och uppståndelse. Detta är enda tillfället då de firar nattvard (eller avstår från att fira nattvard då brödet och vinet mest bara skickas runt utan att någon deltar). Detta brukar inte inträffa samtidigt som vi andra firar påsk. Jag antar att JV i övrigt inte alls firar påsk som vi gör med påskpynt och att klä ut sig till påskkärring.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
VildaVittra
4/8/15, 4:35 PM
#14

#9 Vad jag menar är att alla religioner anammar saker från tidigare religioner och gör den till "sin egen". Sedan att bibeln påstår sig uppfunnit mycket gör det inte sant, för påskfirandet har funnits mycket tidigare än så.

När man läser "historia" i bibeln så får man hålla i minnet att de människorna som skrev den från början inte hade de möjligheter vi har idag att söka källor, vi kan ju resa land och rike runt medan de knappt lämnade hembyn. De trodde säkert att påsken uppstod i och med judendomen och tolkade guds tecken som det. 

Ta exemplet med asatron vi har här i Sverige. där finns gudarna Freja och Frej, inte sant? Vet du att de faktiskt fanns mycket tidigare än resten av gudarna i en tidigare religion?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
4/8/15, 4:38 PM
#15

#13 Nej, de klär helt säkert inte ut sig till påskkärring. 😃

De firar inte heller påsk:

"Vi tror att eftersom påskfirandet har sitt ursprung i forntida fruktbarhetsriter, är det något som Gud inte godkänner. Gud vill att vi ska ge honom ”odelad hängivenhet”, och det är kränkande mot honom om vi ägnar oss åt traditioner som han inte godkänner. (2 Moseboken 20:5; 1 Kungaboken 18:21)

Vårt beslut att inte fira påsk är fast grundat på Bibeln. Bibeln uppmuntrar oss att använda ”praktisk vishet och tankeförmåga” hellre än att bara följa olika traditioner. (Ordspråksboken 3:21; Matteus 15:3"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
4/8/15, 4:44 PM
#16

#15 För dem är det viktigt med ord, och att skilja sig från andra grupper och kristna. De firar ju givetvis påsk. För oss kristna är ju påsken att minnas Jesu död och uppståndelse. Men för dem är det viktigt att använda ordet Åminnelse och att de firar på sin egen dag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Magi-cat
4/8/15, 4:47 PM
#17

#16 I det som jag citerar framgår det att de inte firar påsk, det är t.o.m. kränkande mot Gud att fira påsk! (och liknande traditioner som inte har stöd i Bibeln)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
4/8/15, 5:03 PM
#18

Ja men det finns inget som har så mycket stöd i Bibeln som påsken. Som sagt, det är en fråga om ord. JV tycker däremot att mycket (kanske det mesta) i vårt påskfirande är obibliskt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Magi-cat
4/8/15, 5:05 PM
#19

#18 Jo, frågan var just vad JV tycker…

(Inte för jag vet någonting själv, så jag lämnar tråden nu 😉)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Juel70]
4/8/15, 5:15 PM
#20

Jag trodde att JV inte tror att Jesus är uppstånden, utan dom tror han var en profet/människa?

Annons:
OlgaMaria
4/8/15, 5:41 PM
#21

Nej de tror på uppståndelsen men inte på att Jesus är Gud. De tror att han var/är en profet/människa/ärkeängeln Mikael/andevarelse.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

VildaVittra
4/8/15, 5:44 PM
#22

#20 De tror på jesus, men de tillber honom inte. Precis som protestanten inte tillber jungfru  Maria, men tror på henne. Den katolskt troende tillber ju även Maria. 

Du kanske skulle ta och tacka já till det där erbjudandet om att träffa en person från Jehovas ändå, då får du ju höra hur de tolkar bibeln direkt ifrån källan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Juel70]
4/8/15, 5:53 PM
#23

#22 Nej, det har jag ingen lust med 🙂 Jag ska säga som min mor till dom; -Kom in och fika, men inget prat om religion, JV eller annat.

Barnatro
4/8/15, 8:26 PM
#24

#20 De tror absolut på Jesus som Guds enfödde son och som uppstånden från de döda. De tror däremot inte på treenigheten, kanske var det vad du tänkte på? 

De har väldigt mycket information på sin egen hemsida, här är vad de kallar för Åminnelse eftersom det nämndes i tråden. 😃 De firar inte påsk på något sätt, här förklarar de själva varför.

Magi-cat
4/8/15, 8:28 PM
#25

#24 Det var deras hemsida jag hänvisade till i #2. Och #15.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: