Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4288 ggr
katteninutihatten
2015-04-04 16:16

Måste man gå i kyrkan om man ska vara kristen?

Ja…..som rubriken antyder….måste man gå i kyrkan som kristen? ……och finns det någon nedre gräns isåfall för hur ofta? Jag (och säkert många andra) jobbar skift och helger…..och har helt enkelt väldigt få tillfällen att gå i kyrkan. Jag känner dessutom att den närmaste kontakten med gud, får jag när jag sitter själv och ber…..vilket är dagligen. Men det kanske mest är för att jag inte har "kyrk-vana". Jag kan ibland känna att gudstjänsten känns lite som en teaterföreställning……jag känner att jag "får kontakt" (eller vad man nu ska kalla det……gemenskap med gud kanske) under bibelläsningen, nattvard och psalmerna…..medan predikan ofta inte känns som att det säger så mycket, och gemensam bön gör mig lite….obekväm…..det påminner mig om när vi högt repeterade tyska böjningar i skolan…..med vilket jag nog försöker säga att det känns opersonligt, och som att det har väldigt lite med gud att göra.. Mitt problem kanske är tudelat…..dels så har jag inte möjlighet att gå i kyrkan mer än 1 gg/månad…..och jag börjar undra om detta kan ha negativ påverkan på mitt andliga liv… Sedan när jag går i kyrkan så kan jag ofta uppleva att gudstjänsten till stora delar känns så …..falsk (!) …..Kan det vara så att jag inte funnit rätt kyrka för mig? ….eller är jag helt enkelt inte där tillräckligt? Jag kanske inte skulle känna så här om jag var där oftare? Tacksam för råd och synpunkter…..men undanbeder påhopp då jag känner det som att jag blottat mig mycket i detta inlägg, vilket jag inte brukar göra.

Annons:
[SophD]
2015-04-04 16:25
#1

Nej det tycker inte jag. Jag går i stort sett aldrig i kyrkan, även fast min pappa är präst och jag kallar mig själv för kristen. :)

Woodland
2015-04-04 17:54
#2

#0

Frälsning likväl gudsrelationen är personlig. Det är en sak mellan oss och Gud och relationen är också någonting vi delar med andra som har upplevt samma sak. Om du inte kan vara med i gudstjänster i kyrkan kan du lyssna på radion, se på Play eller tar del av gudstjänster på Webben. Det bästa är att vara med men kan man inte det är näst bäst att föredrar förre ingenting alls. Det kommer att vara till hjälp och stöd i vardagslivet. Du kan lyssna eller ser  på när det finns tillfälle. Var med på gudstjänsten så ofta du kan. Herren vet hur du har det. Drar nära Gud i bibelläsaning och bönen.

En vis pastor skrev en gång att "I Kristus har man liv och i församlingen har man uttrycket för det livet." Hebreerbrevet 10: 23-25 har också en uppmaning:  Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast.  Låt oss ge akt på varandra och uppmuntra varandra till kärlek och goda gärningar.  Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.

Du har inte skrivit vilken kyrka eller samfund du menar när du talar om gudstjänsten. På den punkten är det svårt att svara med någorlunda säkerhet. Vissa kyrkor har en mer formell liturgin och det är en lära i sig själv att förstå symboliken och ordningen i gudstjänsten vilken kan gå långt bakåt i tiden. En kyrka som tillhör samfund som Baptist, EFK, Equmenia,Metodister, Pingst och FrälsningsArmén har andra gudstjänstordningar än till exempel de Katolska, Lutherska eller Ortodoxa. De tre sistnämnda har de formella liturgierna.  Man kan lära sig innebördan av de symboler och typer på internet för det.

Det är inte alla predikningar som känns meningsfulla för en själv. Det finns en väldig bredd på hur det predikas, vad som predikas och ur vilken synpunkt predikan är formade.  

Har du några kristna vänner eller finns det någon kyrkvan granne som kan gå med dig?  Om du ber Gud om hjälp och ledning kommer han att svara. Vi kan stötta så gott det går här inne på JiF om du vill. Jag hoppas att jag täckte alla dina frågor, annars är det bara att fråga ytterligare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-04-04 17:57
#3

Nej, man behöver inte gå i kyrkan som kristen. Huvudsaken är att du har en relation med Jesus och det får du ju genom din personliga bön och samtal med Honom och läsa bibeln. 

Jag är inte med i någon kyrka.. känner kanske lite som du, att jag inte hittat rätt kyrka ännu. Så jag har besökt lite olika kyrkor då och då.  Att man känner sig obekväm med gemensam bön; det handlar nog enbart om att man inte är van vid det.  Jag kan ibland känna likadant, men man får försöka hitta några människor som man känner sig bekväm att be med i kyrkan.  Ibland behöver man ju andra kristna som kan lägga händerna på en och be.

OlgaMaria
2015-04-05 09:05
#4

Nej man måste inte gå i kyrkan men tron är dels personlig och dels något vi delar och bör dela med andra. Gud har gett oss gåvor som ska välsigna församlingen, det måste inte ske just i kyrkan men det är bra att regelbundet träffa andra kristna för att kunna växa som kristen. Mitt tips är att du försöker hitta en hemgrupp du kan vara med i. De kanske träffas en vardagskväll och det kanske blir lättare för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2015-04-05 09:15
#5

Jag tycker det är svårt att hitta en hemgrupp (verkar som man inte vill släppa in nya hur som helst)  och har funderingar på att starta en egen bönegrupp med människor i min närhet som nyligen blivit frälsta.

OlgaMaria
2015-04-05 09:43
#6

#5 Bra idé! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
donna128
2015-04-05 11:50
#7

Jag använder min trädgård för att möta Gud

Barnatro
2015-04-05 16:00
#8

#7 Visst är naturen magisk! Jag gillar att gå ut i skogen, eller sitta vid havet. Kanske krama ett träd eller sitta på stranden och sila sand mellan fingrarna. ❤️

Woodland
2015-04-05 17:01
#9

# 5 Håller med # 6 att det är ett bra förslag. Går de människor som du känner i någon kyrka på orten?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-04-05 17:59
#10

#9 Nej, jag har inte lärt känna så många kristna eftersom jag går i olika kyrkor då och då, men en granne blev frälst genom samtal 😃 , en kristen vän sen långt tillbaka och sen några som Gud skickat till mig som vill fortsätta samtala om Gud och livet.   Kan ju vara en start iallafall 🙂 Underligt nog så har alla varit ateister innan. Det känns väldigt kul att se när Gud är verksam.

OlgaMaria
2015-04-05 18:07
#11

#10 Kör på! Börja enkelt! Bjud hem dem för en fika och dela något enkelt från Bibeln, och fråga om de vill fortsätta träffas för att be och studera Bibeln. :) Så välsignat det skulle vara för er alla, tror jag!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Barnatro
2015-04-05 19:42
#12

#10 Vad härligt Juel! Gör som OlgaMaria säger, bjud in på kaffe med bibelprat, jag hade gärna kommit.

Woodland
2015-04-05 23:10
#13

# 10

 Du kanske är en Lydia? 🙂

Apostlagärningar 16: 14 En av dem som lyssnade hette Lydia. Hon handlade med purpurtyger och var från staden Tyatira, och hon hörde till dem som fruktade Gud. Och Herren öppnade hennes hjärta, så att hon tog till sig det som Paulus predikade. 15 När hon och alla i hennes familj hade blivit döpta bad hon: "Kom hem till mig och bo där, om ni anser att jag tror på Herren." Och hon övertalade oss.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2015-04-06 08:44
#14

#13 Henne har jag missat i bibeln, tack 🌺

katteninutihatten
2015-04-06 11:12
#15

Tack för alla fina inlägg och kommentarer 💜! ……Jag har tyvärr ingen kristen gemenskap, då jag blev frälst som vuxen, och fortfarande är den enda kristna personen i min familj och vänkrets……lite ensamt blir det förståss. Trevligt att ha hittat hit till Jesus iFokus eftersom jag har saknat att tala om kristendom, bön, bibeln, vår plats i världen, och hur man lever ett kristet liv i Jesu fotspår. ……i kyrkan där jag brukar gå talar de konstigt nog väldigt lite om gud……men som sagt så kanske det inte är rätt kyrka för mig…..

[Juel70]
2015-04-06 11:17
#16

#15 Hjärtligt välkommen hit 🌺

_lars_
2015-04-06 12:02
#17

#15, du får gärna skicka PM om du inte tycker att du vill skriva "offentligt" i forumet. Jag säger som Juel, välkommen! 🤗

donna128
2015-04-06 18:22
#18

8   Helt underbart  är det närmare Gud är svårt att komma. Jag undrar vad det är för skillnad på att mötas 7personer och att medetera jämfört med  bibelprat

Woodland
2015-04-06 19:20
#19

# 18

Det finns en stor skillnad mellan en gudstjänst med bibelläsning och predikan, och att meditera i ensamheten. Det finns olika meditation. Vi har diskuterat skillnader i meditationsteknik i olika tråder som här och här.  Det går bra att söka "meditation" i arkivet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
2015-04-06 21:25
#20

19  Av prinsip läser jag inga låsta trådar

Annons:
Woodland
2015-04-06 21:43
#21

# 20 Du får göra som du vill.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

MaxFlickan
2015-04-13 21:15
#22

I min familj är vi uppväxta i frikyrkliga sammanhang, Baptist och pingstvännerna, så jag har inte så stor kyrkvana, om man säger det så. För mig kan det kännas lite väl stelt i en "vanlig" kyrka. Men missförstå mig inte nu, kyrkan är bra på många sätt.

Till jul och lucia så går jag alltid till kyrkan.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

OlgaMaria
2015-04-14 07:39
#23

Baptist- och pingst- är väl lika mycket kyrka det!? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MaxFlickan
2015-04-14 10:10
#24

Visst,men jag tänkte mer på själva byggnaden och alla ritualer som hör till. Stiga upp, sätta sig ner, gör si och så. Kan kännas lite främmande för en som blivit uppväxt inom frikyrkan.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

OlgaMaria
2015-04-14 10:14
#25

#24 Jo! Det vi gör i frikyrkan kan kanske också kännas främmande för andra som inte är vana med hur vi brukar göra.

Har varit med om personer som blivit mycket provocerade av att det klappats i händerna under någon gudstjänst.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MaxFlickan
2015-04-14 10:21
#26

Naturligtvis. Och nu menar jag inte att någon form är bättre än den andra.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Upp till toppen
Annons: