Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2391 ggr
Barnatro
2015-03-27 21:17

Vilket är viktigast?

Jag måste få säga att jag förundras lite efter att nu ha varit här inne på JiF en liten tid. Frågan om vad som är viktigast - att förkunna Jesus budskap eller skrämma sökare för irrläror? Självklart behöver det ena inte utesluta det andra - men denna sajten skulle ju nästan kunna heta irrläror i fokus, eller det vi är rädda för då det gäller tro i fokus. Skrivet med en ironisk underton, men med tanken att väcka er lite.

Vad vill ni som driver sidan? Förkunna Jesus Kristus budskap eller skrämma sökare? Kan  man inte förkunna sin tro, lyfta Guds underbara budskap om frälsning och sprida glädjen med att tro utan att hugga andra i fötterna för att de kanske inte helt och fullt tror som jag? Alla har vi våra vägar att vandra, alla är vi sökare, vissa har kommit längre och andra kortare.

Kanske ska vi oftare ställa oss frågan "Vad skulle Jesus ha sagt nu?". En liten tankeväckare bara…

Annons:
Woodland
2015-03-27 22:27
#1

# 0 

Självklart behöver det ena inte utesluta det andra - men denna sajten skulle ju nästan kunna heta irrläror i fokus, eller det vi är rädda för då det gäller tro i fokus.

Den skulle också kunna heta Omsorg iFokus, Kyrkohistoria iFokus, Världsreligioner iFokus, Tro iFokus, Apologetik iFokus, Tröst iFokus, Förbön iFokus.

Vad vill ni som driver sidan? 

Varsågod

Förkunna Jesus Kristus budskap eller skrämma sökare? 

Här skräms inga sökare. Det kan vi se på siffrorna. Skrattar Du är relativt ny här på sajten. Det går att hitta bredden på ämnen vi har haft uppe för diskussion genom åren genom att använda sökfunktionen.

Kan  man inte förkunna sin tro, lyfta Guds underbara budskap om frälsning och sprida glädjen med att tro utan att hugga andra i fötterna för att de kanske inte helt och fullt tror som jag? 

Naturligtvis kan man sprida budskapet men det budskapet är inte till exempel Joel Osteens Law of Attraction förklädd till kristendom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
2015-03-27 22:44
#2

Jag har tittar runt en hel del, och jag har hängt här innan jag började skriva så helt så ny som du kanske tror är jag inte. Och min uppfattning är att det läggs väldigt mycket tid på att snacka irrläror istället för att sprida glädjebudet  - därav frågan.

I länken ovan står det bla "Här studerar vi vad Bibeln säger, diskuterar livsfrågor och hjälper och uppmuntrar varandra att vandra nära Gud. " - Och det vill jag gärna kommentera med att under alla mina besök här inne har jag inte sätt mycket till diskussion - det är mest en fråga om att någon (du) talar om "sanningen".

Men det är trots allt din sajt så du gör självklart som du vill, jag var bara nyfiken på hur det resoneras. Det är ju trots dessa siffror du hänvisar till inte så många som skriver här inne, och de få håller med dig eller får bassning. 😉

Frågan var ställd utifrån min nyfikenhet, inget annat.

Woodland
2015-03-28 08:01
#3

Och min uppfattning är att det läggs väldigt mycket tid på att snacka irrläror istället för att sprida glädjebudet  - därav frågan.

Det är de som skriver och ställer frågor som, för det mesta, bestämmer vad som skall avhandlas. Det går i vågor.  Jag vet inte vad glädjebudet är enligt digmen i traditionell kristen tro är de  dåliga nyheterna som måste komma först.

Jag tror det finns ett flertal som kan intyga att vi lever upp till sajtbeskrivningen.

det är mest en fråga om att någon (du) talar om "sanningen".

Onekligen. Sanningen är given det finns inte så mycket man kan ändra på med de grundläggande lärorna i den kristna tron. Jag förvaltar den. TheresiaW, LillaStjärna, Girafftunga, Juel70 med flera delar den med mig.  Du kanske hittar mer av din smak inne på Utveckling iFokus, vet ej men vi kör inte med LoA här inne i någon form.  LoA är inte evangelium.

Men det är trots allt din sajt så du gör självklart som du vill, jag var bara nyfiken på hur det resoneras. Det är ju trots dessa siffror du hänvisar till inte så många som skriver här inne, och de få håller med dig eller får bassning.

De som brukar ta mest illa upp med hur vi är (eller jag är) här inne är de som är inblandade i nyandlighet. Sanningen är inte relativ inom kristendomen. Det blir en helt annan vinkel i en diskussion när man har den enorma kunskapsbasen att ösa ur jämfört med till exempel nyandlighet. Och när  det finns så otroligt mycket kunskap runt den kristna tron jämfört med de andra andliga sajterna här på iFokus blir det en annan atmosfär i diskussionen.  

Människor ställer frågor runt bibeln och bibliska ämnen.   Personligen tror jag att de är intresserade av hur jag underbygger mitt svar på bibelordet och inte vad jag personligen tycker.  Alla som vill är så välkomna att bidra och det är fritt att kommentera det som läggs upp. Samtidigt förstår jag om flera känner sig osäkra och vill mest läsa. Vi får ofta läsare som sticker in med en fråga då och då. 

Att bedöma hur jag sköter mig får jag lämna åt andra. Jag är part i målet! 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
2015-03-28 08:53
#4

0    Jag skrev mitt första inlägg 2012   http://jesus.ifokus.se/discussions/4d9a07af88f4727f72000909-fragor-till-svenska-kyrkan?participating-3

Så det har ingen betydelse.Att bli tillplattad som Kristen  är och förblir otäckt.

Vad Jesus hade tyckt om den här sajten kan vi ju omöjligt säga idag.

Men vi själva kan ju tycka. Brist på respekt.kärlekslöst,dömande,misstänksamhet

ja listan kan bli lång. Så som jag har upplevt mitt mottagande här Och då syftar jag inte på 1 person.

Inget av varken hur man driver sajten eller skrivreglerna gäller alla.

Men som sagt det är tydligen STOR skillnad på bokstavstroende och  de Kristna som Lever.

Så med andra ord undrar jag om Gud har olika syften, eftersom det blir så här ?

Vi har ju bara en…Eller? 

Att vara part i målet är ju inte samma som sak som att vara rättvis.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
2015-03-28 10:42
#5

# 4 Jag har tittat på länken i ditt inlägg och anser att Du bemöttes riktigt trevligt i de kommentarerna som var riktat till dig. Jag behöver inte förklara för de som har följt dina inlägg. De har själva läst ditt sätt att behandla de aktiva. Dina falska anklagelser mot mig som visade sig vara utan grund har jag bortsett ifrån. Jag kan inte tänka mig en annan sajt här på iFokus som hade stått ut med dina personangrepp och det beteende du har givit prov på. Det är alltid lite sorgligt när man som Sajtvärd måste ta till åtgärder. Detta är din tredje varning. Bryter du mot skrivreglerna igen blir du avstängd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
2015-03-28 10:58
#6

5    Nu syftade jag ju inte på den tråden  Woodland…

Den ända sajten som jag fått skrivförbud i en vecka var på Skepticism i Fokus,

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Barnatro
2015-03-28 13:41
#7

#3 Jag tar på inget sätt illa vid mig, jag kan ju bara sluta att komma hit om det inte passar. Jag var som jag sa bara nyfiken på hur tankarna går. 🤓Sedan kan jag som utomstående inte alls se att dessa få som du raddar upp ser på kristendom på helt samma sätt som du, men det vore ju tråkigt om alla tyckte och tänkte samma - hur skulle vi då växa som människor.

Woodland
2015-03-28 16:21
#8

# 7

Alla som vill är så välkomna att bidra och det är fritt att kommentera det som läggs upp.  Jag kan fortsätta våra samtal här om du vill.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
2015-03-28 18:22
#9

Inte för min skull Woodland.

indra-bus
2015-03-30 17:03
#10

Ja undrar de jag med? Känns som de skulle vara jehovas  vittnen som skriver här fast med en annan tolkning. De tycker ju oxå att de har den enda sanningen. De hänvisar oxå till bibeln.  De tycker kyrkornas lära är ill lära. Vem har rätt o vem har fel?  Vad är de viktigaste budskapet?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
2015-03-30 17:29
#11

# 10

Indra - B -  att förkunna Jesus budskap (#0Jesus är det viktigaste budskapet - Jesus som han framställs i bibeln.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
2015-03-30 20:11
#12

#11 Och det finns det många olika församlingar/trossamfund som hävdar att de besitter - sanningen om Jesus budskap. Så det där säger ingenting. Du anser att du äger sanningen och det gör många andra med, utan att deras sanning är exakt som din.

[Juel70]
2015-03-30 20:18
#13

Det jag tycker är skönt med detta forum är att här finns "traditionell" biblisk kristen tro och jag tycker Woodland och Copse gör ett bra jobb med att bibehålla forumet så , 

och så kan man lita på Woodlands goda bibelkunskaper och inom biblisk historia.  Jag har lärt mig väldigt mycket här.  🌺

Annons:
Spectabile
2015-03-30 20:48
#14

Instämmer till fullo med föregående talare 🙂 alltså nr # 13

Barnatro
2015-03-31 08:51
#15

#13 Visst är det bra att det finns olika ställen för olika trosinriktningar, men ville inte Jesus att vi alla skulle samlas i hans namn? Lite trist att vi så sällan klarar det utan att börja tjafsa om rätt och fel. Men jag tror att det ingår i Guds plan det med, att texten och budskapet ska gå att tolka så att det blir så många olika inriktningar och att anledningen till att han skapade det så kanske är just att vi ska kunna enas trots att vi ser på honom och Jesus budskap på lite olika sätt. 🤔

[Juel70]
2015-03-31 09:25
#16

13Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. 14Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den.

Matt 7:14

_lars_
2015-03-31 11:10
#17

Jag tycker att JiF är väldigt bra, och att forumvärdarna gör ett utmärkt jobb. 🌺

Jag skriver inte så mycket här, men följer det mesta med stort intresse och behållning. De artiklar som finns är väldigt värdefulla och välskrivna. Sajten har betytt mycket för mig i min tro när jag varit osäker och famlat mig fram.

Angående tolkningar av bibeln, så känner jag personligen att den helige ande leder mig rätt, och hjälper mig förstå det som är rätt och fel. Är man osäker så kan man alltid vända sig till Gud, så kommer svaret så småningom. 

_Om någon av er brister i vishet skall han be till Gud, som ger åt alla utan förbehåll eller förebråelser, och han skall få vad han ber om. (Jak 1:5)
_

Min åsikt är att bibeln inte är ett smörgåsbord där man kan välja det som passar bäst, och välja bort sånt som inte smakar gott, utan det är Guds ord till oss, i sin helhet. Även om porten är trång, som Juel refererar till. Jag tycker att forumvärdarna på JiF verkligen tar hela bibeln i beaktande i artiklar och kommentarer. Tack för att ni använder Guds gåvor på ett så bra sätt. Och tack ni andra också som tar er tid att förklara och kommentera. 🌺

Barnatro
2015-03-31 11:47
#18

#16 Att kunna enas alla i Guds namn är sannerligen att ta sig genom den trånga porten!

_lars_
2015-03-31 12:56
#19

Barnatro, vad skiljer din syn på bibeln och Jesus jämfört med vad som står på JiF?

Barnatro
2015-03-31 16:14
#20

#19 Om du syftar på sajtbeskrivningen så inget alls. Men det där grundar sig många kristna trossamfund sig på - och enligt vad sajtvärden säger så är de flesta, inklusive Svenska Kyrkan, irrläror eller i alla fall så tolkar de texten fel. Som jag ser det är just detta som står här det viktiga - inte hur man uttrycker sig, eller hur man lever sin tro. Utan att vi ser Jesus som Guds enfödde son, satt på jorden för vår frälsnings skull. Att vi följer Jesus väg så gott vi kan. Behandlar andra så som vi själva vill bli behandlade, respekterar andra, förlitar oss på Gud och att han tar hand om oss och vet bäst. Att vi frågar oss själva vad Jesus skulle göra här i varje situation istället för att fråga oss vad jag vill. Att vi kan se över våra egna egon och leva i kärlek till hela Guds skapelse.

Annons:
Woodland
2015-03-31 21:43
#21

# 13, 14, 17

Det är härligt att läsa att ni har blivit berikade av det vi vidareförmedlar. Det är en sådan kraft i Guds ord för tröst och uppbyggelse. Man slutar aldrig att förundras över det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

donna128
2015-04-05 11:57
#22

18  Det tar jag med mig

Lilla Stjärna
2015-04-11 20:32
#23

Jag instämmer helt i det som Woodland m fl skriver angående JesusiFokus! Denna sajt är en ren gudagåva!

# 0;

"… men denna sajten skulle ju nästan kunna heta irrläror i fokus, eller det vi är rädda för då det gäller tro i fokus. Skrivet med en ironisk underton, men med tanken att väcka er lite."

För det första så behöver vi inte väckas!!! Det är de som har blivit inlurade i nyandligheten, Old & New Age, som behöver väckas!

Jag blev tack och lov väckt till slut och fick se med den helige Andens "ögon" vad - och vilka vi ska se upp med för att inte luras bort från Gud vår Skapare! Jesus lade ner / lägger ner mycket tid på att varna oss om alla "vargar" som dreglar efter våra själar! Han berättade även då för länge sedan hur det skulle bli här i världen innan han skulle komma åter. Detta går hand i hand med allt annat i Jesus Kristus lära!

# 18;

" Att kunna enas alla i Guds namn är sannerligen att ta sig genom den trånga porten!"

Att vi skulle enas i en mix av alla trossystem, hinduism, buddism och ockulta läror exempelvis?                    När sa Gud det???

Nej, nej! Det är Satans önskan i sin plan  -att förleda oss bort från Gud!

*****************************************************

# 21;

  " Det är en sådan kraft i Guds ord för tröst och uppbyggelse. Man slutar aldrig att förundras över det."

-Sannerligen!   🙂

Lilla Stjärna
2015-04-11 21:29
#24

# 4

" Brist på respekt.kärlekslöst,dömande,misstänksamhet

ja listan kan bli lång. Så som jag har upplevt mitt mottagande här Och då syftar jag inte på 1 person."

Att kalla folk för lögnhals och att skriva att man genomgående ljuger 😮…. är inte det  brist på respekt - kärlekslöst - dömande - misstänksamhet …..ja, då vet jag inte!

Lilla Stjärna
2015-04-26 19:25
#25

Barnatro!

… - men denna sajten skulle ju nästan kunna heta irrläror i fokus, eller det vi är rädda för då det gäller tro i fokus. Skrivet med en ironisk underton, men med tanken att väcka er lite. "

"  Förkunna Jesus Kristus budskap eller skrämma sökare? "

" Kan  man inte förkunna sin tro, lyfta Guds underbara budskap om frälsning och sprida glädjen med att tro utan att hugga andra i fötterna för att de kanske inte helt och fullt tror som jag? "

" "Vad skulle Jesus ha sagt nu?". En liten tankeväckare bara… "

" Och min uppfattning är att det läggs väldigt mycket tid på att snacka irrläror istället för att sprida glädjebudet  - därav frågan"

"  …det är mest en fråga om att någon (du) talar om "sanningen". "

Det är ju trots dessa siffror du hänvisar till inte så många som skriver här inne, och de få håller med dig eller får bassning. Skämtar"

" NördSedan kan jag som utomstående inte alls se att dessa få som du raddar upp ser på kristendom på helt samma sätt som du, "

"  Du anser att du äger sanningen och det gör många andra med, utan att deras sanning är exakt som din. "

" …. Behandlar andra så som vi själva vill bli behandlade, respekterar andra,.."

Det var massiv kritik och många synpunkter mot Woodland och hennes sajt må jag säja       -i en enda tråd!

Det tog tvärstopp den 31 mars och du har inte varit aktiv på dina övriga favoritsajter heller sedan den 13 april, förens igår, såg jag. Har du slut på kritiken angående denna sajten? Trivs du inte på de övriga sajterna där du är medlem heller? Eller? Jag har inte sett att du har läxat upp de andra sajtvärda  -ännu!

OlgaMaria
2015-04-27 09:20
#26

#25 Förstår inte vitsen med att ställa frågor till Barnatro här när hon ändå inte kan svara. Blir mest otrevligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2015-04-27 12:48
#27

# 26

Jag förstår absolut att du tycker att jag var otrevlig, OlgaMaria! Det beror kanske på att jag börjar bli gammal och gaggig? Jag missade totalt att Barnatro inte kan svara och fortsätta diskussionen. Jag lovar dig att jag aldrig hade ställt vidare frågor om jag tänkt så långt.

Nu är det alldeles för sent för mig att ta bort texten och jag kan bara säja att jag är väldigt, väldigt ledsen för min miss. Jag skäms och vill be om ursäkt!

Annons:
OlgaMaria
2015-04-27 13:08
#28

❤️

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2015-04-27 19:21
#30

Nu stänger jag tråden för att # 0s författare har skrivförbud och kan inte svara. Om någon vill diskutera vad som nämns i tråden var god och börja en ny tråd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: