Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1337 ggr
zakkris
2015-03-20 07:31

Straff eller inte?

Jag undrar om de finns någon som kanske straffar mig. Jag har som liten varit lite mer aktiv i kyrkan. Sen jag blev vuxen tror jag inte längre på allt som bibeln står för. Vissa delar tror jag på andra inte. (Hoppas inte jag får hat över mig nu)

Jag har alltid varit en snäll tjej som gjort de andra velat före min egna skull, har aldrig gjort något för egen vinning. Vigt mitt liv åt djur och att hjälpa dem så mycket jag kan. 

Men nu känner jag att det är min tur att få något tillbaka. Jag vill ha en familj, om det så bara är ett kärt barn så är det iaf någon som kan bära vidare min snällhet till nästa generation. 

Men av någon anledning så vill det inte funka, jag vet inte vad jag gjort fel eller varför någon vill straffa mig, varför ska jag få lida utan en kär ängel när de finns dem som skaffar barn utan att förtjäna de. Hur skall jag lösa min situation, tror ni någon vill mig illa?

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Barnatro
2015-03-20 07:47
#1

Vad är det som får dig att tro att du förtjänar att straffas? Gud straffar inte människor som gör goda saker är min erfarenhet, men kanske har du gjort saker för andra och i det glömt bort dig själv? Gud säger att vi ska älska oss själva så som vi älskar Gud - givetvis inte sätta något före Gud, men om vi inte älskar oss själva, tar hand om oss och gör saker för oss själva så ger vi inte oss det vi behöver.

Så min spontana tanke är att du kanske ska börja ta hand om dig själv lite bättre, alltså före alla andra (i alla fall ibland). Min erfarenhet är i alla fall att det är till stor nytta för oss - att hitta en sund balans i vår tro och det vi gör för oss själva och för andra.

[Juel70]
2015-03-20 08:05
#2

Du kan läsa om Jona i bibeln.  Handlar om "straff" när man går fel.

white lady
2015-03-20 08:19
#3

Och vem avgör när man gör fel ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-03-20 08:43
#4

#3 Vad tror du själv White lady?

white lady
2015-03-20 09:14
#5

4 Att du är en översittare med dina bibelord.

Vore på sin plats tycker jag att du frågade zakkris om hon tror på Jesus och hans  mirakel. För det var väl det du menade med Jona?. Gud straffar INGEN. Det kan bara du själv göra.

Läs gärna vad Barnatro skrev. Joel70

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

zakkris
2015-03-20 09:28
#6

Som jag skrev där uppe, jag är inte troende på de sättet är inte kristen på de sättet. Jag tror på nått men inte exakt gud eller liknande. Har en högre makt men denne är inte namnbestämd eller liknande. Jag vill bara få det jag förtjänar… Har varit snäll och gjort allt ja kan i 23 år, kan jag inte få iaf en ängel

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
OlgaMaria
2015-03-20 09:46
#7

Ingen förtjänar ett barn. Men jag tror inte heller att Gud straffar dig. Många kan inte få barn, hur snälla och troende de än är. Däremot tycker jag du ska be om ett barn. :-) Gud vill att vi ska komma till honom med alla våra önskemål.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2015-03-20 11:50
#8

Jag menar att om man tror att man är straffad, så finns det faktiskt exempel på det i bibeln, som berättelsen om Jona. Men Gud, vår Fader tuktar oss också, så att vi ska vandra på rätt väg. En faders uppfostran. Jag sade inget om att jag tror att hon är straffad.

white lady
2015-03-20 12:01
#9

8  Gud fostrar ingen heller.  Det får du gör själv….Med Guds Ande.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Barnatro
2015-03-20 15:51
#10

#6 Vi får aldrig det vi förtjänar, vi får det vi behöver för att växa som människor. Du kan inte kräva något av Gud, eller livet själv, det du kan göra är att finna frid i att livet är som det är och att det (Gud) vill dig gott i allt som är. 

Se på naturen, den strävar alltid efter balans - den kräver inget. Den är och i det råder harmoni. Det är när vi avviker från Guds plan att även vi är skapade för att leva i harmoni med allt som är, i kärlek till det, som vi mår dåligt och tappar bort oss och meningen med våra liv.

zakkris
2015-03-20 17:28
#11

jag gissar att ingen av er som skriver är ofrivilligt barnlös… Då hade ni inte skrivit som ni gör

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

OlgaMaria
2015-03-20 18:24
#12

Vad är det du reagerar på?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-03-20 18:34
#13

Jag förstår hur du tänker när du tycker att du förtjänar ett barn och att andra inte gör det. Men jag tror inte vi ska värdera oss själva och andra på det sättet. Alla barn är välsignelser från Gud, oavsett i vilken familj de föds, och jag tror inte det är bra om vi värderar oss själva och andra efter vem som förtjänar ett barn och inte. Vi ser och förstår inte allt. 

Det finns så många fina människor som aldrig får några egna barn. De är inte sämre på något vis. Livet är orättvist många gånger och vi kan inte förstå allting. Men för min del tycker jag det blir lättare att hantera livets orättvisor om man slutar tänka på vad man förtjänar och inte, och bara tar livet som det är och gör sitt bästa med det man har och försöker vara tacksam för det man har. Jag är inte barnlös, men jag är svårt sjuk sen sju år tillbaka. Det är enormt många saker jag inte kan göra och uppleva. Ibland känner jag mig avundsjuk på andra, men jag försöker att inte vara det. Jag försöker att tänka på det som är gott i mitt liv och förvalta det. Bitterhet gör så ont och skadar oss så mycket. Så det är ren självbevarelsedrift att försöka vara tacksam istället. Tacksamhet är mitt skydd och min livlina. Är jag ledsen är det det enda som hjälper. Jag måste försöka släppa alla tankar på vad som är rättvist och inte. Det är nog inte min uppgift att värdera det. Det finns enormt många orättvisor och vi alla har våra olika liv att leva. Det enda vi kan göra är att göra det bästa med det vi har fått.

Sen är det så bra att be, både för att Gud kan svara på våra böner, men också för att han kan hjälpa oss att få frid och nya tankar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2015-03-20 19:07
#14

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Barnatro
2015-03-20 21:31
#15

#11 Oavsett vad man ser som sitt problem så fungera Gud och världen lika dant. Även om jag kan förstå att det är svårt att inte kunna få barn när man önskar det, så är en annan sak lika svår för den. Graden av smärta och sorg sätter man bara själv. Men oavsett vilket så straffar Gud dig inte, utan du får alltid det du behöver när du behöver det. Svårigheten är att vi människor (faktiskt) inte alltid själva vet vad vi behöver.

Upp till toppen
Annons: