Annons:
Etikettövrigt
Läst 2532 ggr
[Juel70]
2015-03-16 12:39

Frågor om Jehovas vittnens tro

Tänkte starta en tråd om Jehovas vittnen och deras tro, eftersom jag själv har frågor angående deras tro.  

Mina föräldrar känner många jehovas, men dom pratar aldrig om tro, men nu är det en av hennes bekanta som gärna vill upplysa mig mera om deras tro, fastän jag har sagt att jag bara är intresserad av att veta skillnaderna i våra olika tro.  Hon har fått tag i mitt telefonnummer och hon ringde och vill bjuda mig till rikets sal osv.  Jag tackade hövligt nej tack, men hon verkar inte riktigt förstå att jag inte är intresserad, att jag redan har en tro på Jesus.  Hon vill komma hälsa på mig också och jag är inte så sugen på det.  Jag respekterar henne som människa, men hon verkar inte ha respekt för att jag sagt: Nej tack.

Så, min första fråga är:  Jag har hört att dom anser helige ande att vara en ond ande och något som dom inte tror på?

Har hört att dom tror att paradiset ska skapas på jorden.

Har hört att dom tror att dom 144 000 redan har tagits upp till himmelen och att himmelens portar nu är stängda.

Annons:
[Juel70]
2015-03-16 12:42
#1

Och vad finns det fler för skillnader?

millan21
2015-03-16 14:09
#2

Dom firar inte jul och det är väl den enda fördelen med Jehovas

[Juel70]
2015-03-16 14:10
#3

#2 Ok, varför firar dom inte jul?

millan21
2015-03-16 14:13
#4

#3 Det har jag ingen aning om men grannarna till mina föräldrar är Jehovas vittnen och där är det vanlig vardag hela julhelgen. Inget pyntande, inga julklappar eller annat firande. Och födelsedagar firar dom inte heller kom jag på.

OlgaMaria
2015-03-16 14:22
#5

De anser att julen har ett hedniskt ursprung. Samma sak med födelsedagar - de ser inget stöd för det i Bibeln och anser då att det inte är något de ska fira.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

millan21
2015-03-16 14:25
#6

När jag gick i skolan var det en kille i klassen vars föräldrar var Jehovas vittnen. Den killen fick aldrig vara med när vi skulle julpynta och göra sådant inför jul. Då fick han sitta i en annan sal och göra sina läxor istället minns jag.

Annons:
[Juel70]
2015-03-16 14:48
#7

Tack för svar :)  Det jag undrar mest över är ju hur dom ser på helige ande. Skulle kunna googla, men då måste man oftast läsa en hel massa annat innan man hittar svaret på frågan.

Woodland
2015-03-16 15:16
#8

Sekten grundades av  Charles Taze Russell (1852-1916). Han avföll från en kristen bekännelse på grund av sin enorma rädsla för helvetet och började predika vid 20 års ålder att helvetet inte fanns. Han lånade sina idéer från en J. H. Paton, Michigan.  Så småningom växte skaran som ville höra honom.  Han ärvde en draperiaffärsverksamhet men sålde den och började som pastor och började predika sina egna läror och kallade sin rörelse Millennial Dawn. Han påstod att han hade mer visdom än de flesta som hade gått före honom: Paulus, Johannes, Arius, Waldo, Wycliff och Martin Luther. Hans anhängare ansåg han var det "sjunde vittnet" och han  påstod sig vara "Ängeln" i Hesekiel 9. 

Russell var en skojare. Det finns tillräcklig dokumentation som bekräftar detta. Han ertappad med en lögn under en rättegång i Ontario Canada när han påstod att han kunde grekiska. Han fick ge sig när de räckte honom en grekisk skrift  Hans fru ansökte om skilsmässa  på grund av äktenskapsbrott med två andra kvinnor. Domaren läxade upp honom rejält  på grund av hur illa han behandlade henne och dömde en delning av bohaget. Russell skänkte omedelbart hela sin förmögenhet till "Watchtower Tract Society" för att komma undan.

När Russell dog 1916 fanns en advokat som hette Joseph Franklin Rutherford  i fängelset i Atlanta, Georgia anklagad för uppror. Han såg potentialen i rörelsen och tog över den.  Han tog titeln "Domare" men var aldrig en domare. Femton år efter Russells död ändrade "Domare" Rutherford namnet till Jehovahs Vittnen.  Han var en kraftfull person som skrev kopiöst för att hålla rörelsen igång och undervisade läror som Russell inte ens kände till.  

Källa: Rev. Dr. Rumble, M.S.C.

De tillber en helt annan Gud är de kristna. De anser de kristna som avgudadyrkare för att vi ber till Jesus. De har också för sig att vi tillber korset.

Medlemmar av sekten tror inte på en Treenig Gud. (Enligt Rutherford var det en utav Satans läror)  Fadern existerar som Jehovah för dem, Jesus var ängeln Mikael innan han blev född och en skapad varelse. Den helige Ande är enligt dem inte en person utan en kraft.

De har översatt bibeln (Nya Världen Översättning) och den har de flesta akademiker sågat. Det går inte att få namnen på deras "sakkunniga" eller vem det är som författar vad som sägs. Detta är i stor kontrast till de vanliga kristna kyrkorna och samfunden där det är författare som skriver och identifieras och kan ställas till svars.

De tror att endast 144 000 kommer till himlen och resten av deras medlemmar kommer att finnas i Paradiset (omskapad jord). 

På medeltiden sammanställdes namnet "Jehovah" av tetragrammet YHWH och Adonai. Tetragrammet är konsonanter och det blandades med vokalerna i Adonai = Jehovah. Jesus är grekiska för Yeshua.

De firar inte jul, men det gör inte alla kristna grupper heller. Det är ovanligt för oss här i Sverige men inte en avgörande punkt. De firar inte födelsedagar heller.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-03-16 15:36
#9

#8 Tack för bra info! 🙂 Tror dom på helande och sånt då i kraft av helige ande?Tror dom alltså inte på Jesus? (eftersom dom anser att vi är avgudadyrkare?)

millan21
2015-03-16 15:38
#10

Jo dom tror på Jesus. Iaf dom som ringer på hos mig och lämnar sina tidningar. Dom pratar då om jesus men jag brukar inte lyssna så noga. Jag tar bara emot tidningen och lämnar den till pappersinsamlingen.

Jag ska fråga om helande nästa gång dom kommer hit

Woodland
2015-03-16 16:12
#11

# 9 De tror att Jesus finns men inte är gudomlig utan en skapad varelse. De delar detta synsätt med flera rörelser som tror så till exempel Unitarians. De tror inte på den helige Ande som en som utför under utan anser alla visioner, helande och mirakel är från Satan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-03-16 16:30
#12

Jesus är viktig för dem men hamnar väl på en undanskymd plats. De tror att han är samma person som ärkeängeln Mikael.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-03-16 16:31
#13

Jesus är alltså inte en del av Gud för dem och Jesus får inte tillbes.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Juel70]
2015-03-16 16:48
#14

ok! Blev mycket klokare nu 🙂 Tack.  Underligt att dom missar allt väsentligt om Jesus i i bibeln 😮  som att Jesus är guds son, att han är frälsaren, att han är vägen , sanningen och livet och att ingen kommer till Fadern utom genom Jesus Kristus. 

Då vet jag lite mer vad jag ska säga om hon ringer mig igen och hoppas att hon respekterar mitt nej, för vill ju inte behöva  ryta ifrån. Vill heller inte ge mig in i någon diskussion.

OlgaMaria
2015-03-16 19:29
#15

Avböj vänligt. 

Vittnena tror också att ingen sann kärlek finns utanför deras organisation. De blir lätt förnärmade. Det viktigaste är att visa respekt. All form av hårdhet gör bara att de sluter sig mer inom sin grupp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

saradormin
2015-03-16 19:45
#16

De 144 000 är de som kommer vakna andligt som i bibeln står det de kommer sjunga en sång som ingen hört innan, de betyder inte en vanlig sång utan de kommer bli upplysta, gud väntar fortfarande på de sista som ska vakna och tiden är kommen för de.

sajtvärd  drömmar ifokus

Woodland
2015-03-16 20:02
#17

Håller med Theresia. Inte för att jag tror att Juel kommer att göra så, men det finns ingen orsak att vara otrevlig mot dem. Det är egentligen synd om dem : all denna iver för att sprida sitt budskap, tiden de lägger ner på att lära sig en förvrängd lära och efter allt detta och mer därtill så missar de ändå.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-03-16 20:10
#18

 #17 Ja jag hoppas att hon hittar Jesus. Nä jag ryter nog inte, men jag kände mig väldigt trängd när hon inte förstod mitt nej och fortsatte sedan att bjuda in mig till deras möten, och att hon vill ringa och snart besöka mig.  Jag har inte världens bästa tålamod, men jag får be över det, så att nästa samtal går bra.

Woodland
2015-03-16 20:13
#19

# 16 Du är nära sanningen där. Sången de sjunger är om lammet Jesus.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-03-16 20:22
#20

#18 De bygger sitt självvärde på hur mycket tid de lägger på evangelisering och de blir mycket nöjda med sig själva om de kan få med sig någon på sina möten. Det är hennes plikt att försöka allt nu när hon fått kontakt med dig. Men så klart de kan ta ett nej. Men de vill verkligen känna att de försökt sitt allra bästa. Förstår att du känner dig trängd, men de hetsas varje vecka till att gå ut och evangelisera. Idealet är att lägga 40 timmar i veckan på detta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
white lady
2015-03-16 21:11
#21

Och  10%  av din inkomst.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Barnatro
2015-03-16 22:02
#22

#0 Om du nu är intresserad av att veta mer om deras tro, för att få svar på dina frågor alltså, fattar jag inte varför du inte tar och träffar dem nu när du är inbjuden. Det förändrar ju inte din egen tro! Så varför detta motstånd? De är inte farliga utan tvärt om vanligtvis väldigt trevliga. 

Och det är ju bättre att fråga dem som vet svaret på dina frågor till 100% än de här inne som antagligen inte har lika bra koll med tanke på inställningen till J.V.

OlgaMaria
2015-03-16 22:10
#23

#21 Tionde är inget man lägger vikt vid inom JV. Däremot ger man pengar då det behövs till olika utgifter de har.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-16 22:49
#24

23  Är det olika hos vittnena ?

Mitt hjärta blöder när jag läser om denna 14-åriga flicka.

http://www.fritanke.se/att-vaxa-upp-i-jehovas-vittnen/

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Geru
2015-03-16 23:26
#25

Sorry Geru! Redigerat inlägg- Att använda svordomar eller annat ovårdat språk inte tillåtet på iFokus enligt skrivreglerna. Woodland

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

white lady
2015-03-17 07:28
#26

25    Ja  du Geru. flickan tycker nog att hon varit där.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-03-17 08:03
#27

#22 Nej, jag ber hellre om hjälp här och letar info på egen hand. 

Diskussionerna är nog inte särskilt givande eftersom det endast är hon som berättar om sin tro och vill övertala mig om en bättre sanning.  jag är inte intresserad av en diskussion. 

 Jo dom är jättetrevliga dom flesta, träffar ju min mammas JV-vänner ofta, men vi pratar inte ett dugg om tro då. Min mamma har känt dom i ..oj säkert över 10 år och hon sade till direkt om att: Kaffe kan du få, men inget prata om Gud! Det godtog dom om dom får lämna en "Vakttornet" varje gång, men den slänger dom sen.

Min mamma har "sin egen tysta tro". Däremot kan min mamma och jag ofta prata om tro.

Annons:
Barnatro
2015-03-17 08:30
#28

#27  Okej, du gör ju som du vill såklart - men är du genuint intresserad av att veta vad de tror och varför så rekommenderar jag dig, och alla andra, att ta emot deras samtal - det kan vara otroligt stärkande i den egna tron att testa sina egna åsikter och ståndpunkter mot det som de står för. Och i mångt och mycket är det ingen skillnad alls!

white lady
2015-03-17 08:47
#29

27   Du kanske inte sagt nej med ditt hjärta till henne  <3

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2015-03-17 09:43
#30

#24 Nej det mesta är oftast väldigt likt inom hela JV-organisationen. Var har du hört att de ger tionde? 

http://www.jw.org/sv/jehovas-vittnen/faq/ger-jehovas-vittnen-tionde/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2015-03-17 10:06
#31

# 28 Ja alltså jag är inte intresserad av deras tro, utan jag ville bara veta skillnaderna i vår tro.🙂

white lady
2015-03-17 10:24
#32

31 Varför ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-03-17 10:47
#33

#32 Det är väl bra att veta skillnaderna? Speciellt när jag träffar JV då och då.

white lady
2015-03-17 10:58
#34

 ”Låt var och en göra alldeles som han har beslutat i sitt hjärta, inte missunnsamt eller av tvång, ty Gud älskar en glad givare.”

 30  Är du ett döpt vittne  så kan det sluta med  50%. Helt beroende på vad ditt hjärta säger !!  Du kan ju studera herarkin inom församlingen.

Förövrikt har de kollekt som all andra  samfund.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
OlgaMaria
2015-03-17 11:36
#35

#34 Ja det stämmer. Jag tror de ger väldigt mycket vid vissa tillfällen då de kanske ska göra en ombyggnation eller liknande, men i övrigt tror jag inte de ger så jättemycket. De betalar däremot för sina tidningar de själv delar ut. De har ju inga avlönade tjänster utan allt predikoarbete utförs gratis. De enda som försörjs av organisationen är det absolut yttersta ledarskapet, några få personer i hela världen. Det är skillnad mot en vanlig frikyrka - där är utgifterna vanligen större.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-03-17 11:38
#36

Poängen är att visst ger dem, men de håller inte fast vid principen om tionde.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-17 11:42
#37

35  Precis  😉

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Barnatro
2015-03-18 08:26
#38

#31 Det kan jag förstå men jag förstår inte hur du tror att du ska kunna lära dig mer om dem om du inte fråga dem som vet. Att fråga människor som inte tror som Vittnen  om vad deras tro står för är som att åka till Norge och tro att du ska kunna uppleva Grekland. Men it´s up to you - självklart, jag var bara nyfiken på hur du tänker.

Själv kan jag säga att jag lärde mig ofantligt mycket om kristendomen och min egen tro under den tiden som jag hade Vitten på besök en gång i veckan. Jag lyssnade mest och när de hade gott så slog jag upp min egen bibel, dök ut på nätet och så jämförde jag med andras åsikter om stycket vi just hade avhandlat. Otroligt lärorikt! Men det är så jag tycker om att göra det.

[Juel70]
2015-03-18 08:41
#39

#38 Vi har fd JV här på forumet också.  Ja, man är ju olika som personer. Jag känner mig bekväm med att hålla mig hit  och internet. 🙂

Woodland
2015-03-18 09:55
#40

# 38 Det är ingen större hemlighet vad JV tror på. Att anse att man måste fråga dem själva för att få en rätt bild är inte nödvändigt. Den enorma kunskapsbank som finns inom de kristna kretsarna angående de grundläggande sanningarna kontra irrläror är tillräcklig. Det är bra att du klarade att jämföra Vakttornets lära med kristendomen. Det är tyvärr inte alla som har klarat det. Jag frågar dem direkt när de kommer förbi om de har kollat JVs lära med en präst eller pastor innan de anammat den och hittills i 100% av fallen är svaret "nej". Jag var själv överraskad att den stora majoriteten som jag talade med som konverterat anger skälen "De var så kärleksfulla så jag förstod att detta var den sanna tron." De gick över för att de bland annat ville tillhöra en sådan grupp med det starka sociala stöd det innebar, inte på grund av bibelläran. Den kom med efteråt. JVs gudsbild är en mycket gammal irrlära som kyrkofäderna gick emot. Dessutom finns det många som har kommit ur rörelsen och deras erfarenheter finns tillgängliga i bokform och på Internet. Om man dessutom söker i JiF diskussionsarkiv efter utbyten som vi har haft förut med JV medlemmar kan man läsa sig till att vi klarar det galant.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
2015-03-18 21:13
#41

#40 Alla har vi våra vägar att vandra och ok att bära, det är min fulla övertygelse. Och ibland behöver vi gå vilse för att hitta rätt, vilket gör att det som kan ses som fel faktiskt är rätt. 

#8 Enligt dem själva så grundades INTE JV av Russell, och de borde kanske veta… Han var däremot en av FLERA män som studerade bibeln och kom fram till det man sedan kallar för Sanningen, vilken JV vilar sin tro på. De forskar fortfarande på Bibeln och ändrar sin Sanning när de inser att de har tolkat fel. (mina ord)

#34 Jag måste säga att jag har aldrig under alla mina tillfällen hos JV varit med om att de tar upp kollekt, och jag har svårt att tro att det är olika för de olika församlingarna… 

#35 De ger givetvis vad de har råd med, precis som man väl gör inom de flesta samfunden. Har man inga pengar att bidra med så får man bidra med annat, och kan man inte det heller så är det också okej. 

De säger på sin hemsida att alla bidrag är frivilliga och att de inte tar upp kollekt - och återigen de borde veta bäst själva, och jag har då aldrig varit med om något annat. 

Så det kan som sagt vara bra att fråga dem själva, det finns om inte annat många svar inne på deras sida.

Annons:
white lady
2015-03-18 21:31
#42

41 Vad kallar du det när man skänker pengar då ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
2015-03-18 22:27
#43

# 41

 Att de påstå att Russell inte är grundare är helt emot historiska fakta och deras egna skrifter och församlings stadgar. Han agerade inte med andra bibellärare som påstås på deras hemsida. Fast han hade kontakt med William Miller. 

Ja, de ändrar sin "tro" allteftersom. De jag har talat med hade aldrig hört talas om att de tillbad Jesus! Russell, Rutherford och Knorr skrev detta tydligt. Det var inte förrän 1954 som att tillbe Jesus blev förbjudet. Det hade man kanske inte fått reda på på hemsidan eller hur? Så man kan inte lita på att vad som skrivs där är hela sanningen. 

De tror vad de bli tillsagda och får inte ifrågasätta som man gör i kristendomen. Det är bland annat därför som de anses som en sekt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
2015-03-19 07:55
#44

#43 Frågan är vad som är irrläror Woodland. Men du får se på dem som du vill, jag bara vidarebefordrar vad de själva säger. Jag föredrar att tro på dem själva än på någon/några som ser dem som förfallna och desillusionerade - med det inte sagt att jag står bakom deras tro. Men jag står bakom objektivitet när man säger sig förmedla sanningen. 

#42 Ge saker gör vi väl alla då och då? Men det är inte kollekt, eller tionde.

white lady
2015-03-19 08:52
#45

44 Kollekt är inget negativt ord för mig.Jag har full förståelse till att ett samfund måste gå runt ekonomiskt.

Till skillnad från Svenska Kyrkan har ni inte statligt stöd, vilket har  avbrutits nu efter skilsmässan från staten. Man kan så att säga gå ur S.K.

Med deras stora tillgångar är det större skam att ta kollekt. Tycker jag.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2015-03-19 09:28
#46

#45 Jag tycker inte det är skam för någon kyrka, inte heller svenska kyrkan, att ta upp kollekt. Däremot är kollekt ett aktivt insamlande av pengar, att t ex skicka runt kollekthåv. Det gör man inte inom JV. Däremot ger de. Men de betonar det frivilliga givandet, och att man kan ge på många olika sätt, inte bara pengar. I många andra kyrkor uppmuntrar man mer aktivt till givande och skickar runt kollekthåv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-19 10:43
#47

46  Med S.K och deras rikedomar så är det en skam…..tycker jag.

Att skicka runt en hov anser jag blir ett tvång eller ge människan dåligt samvete.

Det hade varit trevligare att lägga vid utgången.

Mig veterligen ansåg Jesus det som månglare.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
2015-03-19 11:35
#48

# 44

Jag avgör inte vad som är irrläror med Vakttornets organisation. Det som konstituerar irrläror om den Treeniga Guden är fastställt för länge, länge sedan långt innan jag var påtänkt. Det finns tillräckligt med välrenommerade historiker, teologer och apologetiker som kan sin sak om olika kulter som jag hänvisar till. 

Du skrev - Jag föredrar att tro på dem själva än på någon/några som ser dem som förfallna och desillusionerade - med det inte sagt att jag står bakom deras tro. Men jag står bakom objektivitet när man säger sig förmedla sanningen. 

Låt mig se om jag förstår dig rätt-

Oavsett vad som kan bevisas historiskt om organisationen tror du ändå på att det de skriver om sig själva är objektivt? (Skulle du ta vad Scientologerna skriver om sig själva som sanningsenligt? )  Jag personligen skulle inte bedöma detta på det viset.

Läran de har är irrlära, ja. Den är falsk, tar ifrån Gud den äran han har rätt till, förslavar människor i en sinneskontrollerande kult och tar bort rationellt tänkande från dem. Och detta är konstaterat av de som forskar om kulter.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
OlgaMaria
2015-03-19 12:26
#49

#47 Jag har aldrig känt mig pressad att ge då en kollekthåv har kommit i min hand. Desto jobbigare är det då det ringer folk till min telefon eller knackar på min dörr som vill att jag ska köpa ditt och datt.

Hur det än är med Svenska kyrkan så minskar deras tillgångar i rask takt, och de behöver fortfarande betala sina anställda och sköta om sina byggnader. Dessutom bedriver de mycket mission och hjälparbete, stöd till fattiga i Sverige och internationellt, m.m. De får gärna skicka runt en kollekthåv. Speciellt eftersom det frivilliga givandet blir viktigare för dem då givandet via skatten minskar. 

Men pengar är känsligt för många. Men att ge borde vara något naturligt för oss kristna, sen kan vi välja olika i hur vi vill ge och till vem. Jesus sa flera gånger till dem som lyssnade på honom att de borde ge allt de har.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-19 12:39
#50

48  Du skriver: Läran de har är irrlära, ja. Den är falsk, tar ifrån Gud den äran han har rätt till, förslavar människor i en sinneskontrollerande kult och tar bort rationellt tänkande från dem. Och detta är konstaterat av de som forskar om kulter.

Hur vet du det ?

Finns ju många som anser kristendomen gör just detta !

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

white lady
2015-03-19 12:40
#51

49  Vad det pengar han menade då ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2015-03-19 13:25
#52

Sälj allt vad du äger och ge åt de fattiga. kom och följ mig. Mark 10:21 :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-19 13:59
#53

52 Är kyrkorna fattiga ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2015-03-19 14:11
#54

#53 De hjälper ofta de fattiga. Det gjorde den första församlingen och alla kyrkor jag känner till bedriver någon form av arbete för fattiga och utsatta, eller ger till sådana ändamål. De första kristna delade allt de hade och levde av de gemensamma tillgångarna. Kyrkan har alltid varit en sammanslutning som också är ekonomisk. Jesus och lärjungarna hade en gemensam kassa som de använde till sina utgifter. 

Men vill du inte ge till Svenska kyrkan eller någon annan kyrka så gör inte det. Var och en ska ge vad han beslutat sig för i sitt hjärta. :) Givetvis ska man inte ge till något som man inte tror på eller känner är rätt för en själv att bidra till.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-19 14:24
#55

54   Det handlar inte om vad jag vill ge TheresiaW.

Jag jobbar med vilsna människor som inte hittat hem. ( Till Gud med andra ord )

helt oberoende av att tillhöra någon/något  på människans villkor.

Det är ett beslut taget från Hjärtat

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
OlgaMaria
2015-03-19 14:26
#56

#55 Och du tar betalt för dina tjänster eller?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-19 14:27
#57

56  Nej min vän.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2015-03-19 14:31
#58

Hoppas du inte leder dem på en villoväg…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-19 14:35
#59

58  Hur menar du TheresiaW ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2015-03-19 15:14
#60

#59 Ja, det hoppas väl du också?

Luk 17:2 Det hade varit bättre för honom att få en kvarnsten hängd om halsen och bli kastad i havet än att han förleder en av dessa små.
 

Jak 3:1 Mina bröder, inte många av er bör bli lärare. Ni vet ju att vi ska få en strängare dom.

Jag vet inte precis hur din tro ser ur och hur du praktiserar den, men din profilbeskrivning ger inga bra vibbar. 

5 Mos 18:10-14 Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, 11 ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. 12 Ty avskyvärd för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana vedervärdigheters skull fördriver Herren , din Gud, dem för dig. 13 Du skall vara fullkomlig inför Herren , din Gud. 14 Dessa hednafolk som du skall fördriva lyssnar till dem som utövar teckentydning och spådom, men Herren , din Gud, har inte tillåtit dig något sådant.

Vad anser du själv? Går din tro och ditt utövande ihop med Bibeln? Du kanske tolkar bort en massa av budskapen i Bibeln, men då är du utlämnad till ditt eget godtyckliga tyckande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-19 15:37
#61

60 Det var ju inte direkt svar på min fråga i inlägg 59.

Skillnaden på mig o dig ThereesiaW vet du vad den är `?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
2015-03-19 15:37
#62

# 50 Jag (vi) vet det därför att deras lära förminskar Jesus i alla avseenden. Jag vet vad de lär ut. Om någon anser att kristendomen är en kult vet de inte vad som kvalificerar en rörelse för etiketten "kult". Du får gärna precisera vilka det är som anser detta om kristendomen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
white lady
2015-03-19 15:56
#63

62   Ja nu har jag ju inte namn på alla som valt att lämna S.K.

Men över lag tror jag de anser detta om kristendomen.

Förslavar människor i en sinneskontrollerande kult och tar bort rationellt tänkande.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-03-19 17:14
#64

Bibelkunskap i kombination med DHA som ska undervisa oss om allt. Vad mer kan vi behöva?

OlgaMaria
2015-03-19 18:27
#65

#61 Nej, det vet jag inte. Vet du?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-19 18:41
#66

65  Jag hoppas inte,,  

Att hoppas är brist på tillit.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-03-20 02:50
#67

2015-03-17 08:47#29 av: white lady

27   Du kanske inte sagt nej med ditt hjärta till henne  <3

Sagt nej med mitt hjärta? Hur menar du då? Förstår inte.

white lady
2015-03-20 07:36
#68

Om du uppriktigt har en tro på Jesus redan, vad är då problemet med att träffa henne ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Barnatro
2015-03-20 07:42
#69

#48 Woodland - Självklart! Handlar inte tråden om vad JV står för? Inte vad andra anser att JV står för. Det är en hiskelig skillnad, vilket vi kan se här…

Men jag kanske har missuppfattat TS? Tråden kanske handlar om vad icke JV anser om JV? Då ber jag om ursäkt.

Annons:
[Juel70]
2015-03-20 08:04
#70

#68  Så om jag inte vill träffa henne, så har jag ingen uppriktig tro?

white lady
2015-03-20 08:16
#71

70   Så skrev jag inte Joel70. Men om du sagt nej tack och hon inte godtar det,då är det du som tvivla.

Säger man nej tack med hjärtat förstår hela din omgivning.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-03-20 08:42
#72

#71  "Säger man nej tack med hjärtat förstår hela din omgivning."

Det kanske är lite naivt att tro att det är så. Jag har sagt nej många gånger med hjärtat och ingen förstod 🙂 Det där skulle kunna missförstås.

Ja sant. jag tvivlar på JV-tro, som jag anser vara en sekt.

white lady
2015-03-20 08:48
#73

72  Nu förstår jag faktiskt ingenting. Om du anser att JV är en sekt. Vad är syftet då med dina frågor ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-03-20 08:53
#74

#73 Syftet med mina frågor är att veta mer om hur dom tror fel och misstolkar bibeln. Konstigt?

Nåt mer du vill veta? 🙂

white lady
2015-03-20 09:16
#75

74 Tänk om det är du som tolkar fel. Juel70 `?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
2015-03-20 11:01
#76

Denna tråd börjar spåra ut nu med gliringar istället för seriös diskussion. Skärpning nu annars kommer jag att stänga den.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
white lady
2015-03-20 12:13
#77

76    Nu kräver jag en förklaring av dig Woodland……

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Barnatro
2015-03-20 15:48
#78

#76 Gliringar? Jag ser bara människor som försöker att förstå varandra. 🤔

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2015-03-21 18:45
#86

  Inläggen har flyttats till en ny tråd Inga bra vibbar. Off Topic här i denna tråd. Fortsätt gärna diskussionen här om JV eller där angående kanalisering med mera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: