Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2266 ggr
syndaren
2015-03-08 16:31

Kan jag bli förlåten?

Jag har ett stabilt förhållande och vi skyddar oss. Min menstruation är tio dagar sen, och jag gjorde ett negativt graviditetstest idag. Till skillnad från min partner vägrar jag abort. Att få ett barn är det finaste jag kan få i mina ögon, och om Gud ger mig det barn så är det meningen att jag ska behålla det, även om tidpunkten verkar dålig, och även fast jag kommer bli ensamstående med barnet. Min partner vill dock hemskt gärna ha barn i framtiden.

Jag bad ofta förr, 2-3 gånger om dagen. Idag känns det fel att be, som om jag inte förtjänar det. Jag kan inte be om trygghet eller hjälp med de prövningar jag står inför idag, för jag förtjänar det inte. Under mina år som sexuellt aktiv har jag blivit våldtagen tre gånger. Det har fortfarande inte skrämt mig till avhållsamhet, däremot får jag dåligt samvete och känner mig värdelös som inte kan hålla mig ifrån sex efter varje gång. (Tilläggas bör att jag endast har sex i förhållanden.)

Jag ångrar inte mina synder (att ha sex), så hur skulle jag kunna bli förlåten för det, och om jag inte blir förlåten, vad är poängen med att stanna i religionen överhuvudtaget? Hur ska jag kunna be och tro helhjärtat på Gud utan att leva efter hans vilja?

Ingen i mitt liv är kristen, jag är inte uppvuxen inom en kristen familj och min partner är det inte. Jag fann Gud som barn, är även konfirmerad. Har länge funderat på att arbeta med utsatta människor för att ge tillbaka, försöka väga upp mot mina synder - men det känns inte som att något kommer hjälpa mig att någonsin bli förlåten igen. För även om jag blir det, så har jag för stort sexuellt behov för att vänta till äktenskapet.

Annons:
mwetterstrand
2015-03-08 16:43
#1

Varför skulle gud bry sig om att du har sex? Njut av det, det är det som är meningen! Att känna skam för att man på ett ansvarsfullt sätt bejakar sin lust kan aldrig vara en synd. Varför skulle annars gud försett dig med denna lust? Som en prövning? Knappast! Tror du verkligen att en allsmäktigt gud skulle välja avhållsamhet från sex som prövning? Varför skulle gud behöva pröva din ståndaktighet mot något så underbart och välgörande?

Och att behålla ett barn är alltid ytterst en kvinnas beslut. Naturligtvis är det en fördel att vara två som delar på det beslutet, men det är ytterst alltid ditt beslut, vad det än blir.

mieeow
2015-03-08 16:46
#2

Att bli våldtagen är aldrig offrets fel, aldrig. Och om du trivs med att ha sex så tycker jag du ska ha det, utan att känna skuld. Vad är det som gör att du ser sex som en synd? Idag har ju inte äktenskapet samma betydelse som förr, kanske kan ett förhållande räknas ungefär som ett äktenskap var förr? 

Sedan tänker jag att om du inte får ut något positivt av din tro, så kanske det kan vara ett bra val att släppa det, eller att försöka hitta en variant så att din tro passar in i ditt liv. För visst ska väl tron vara något positivt i ens liv? Något som ger stöd, trygghet och vägledning i livet, inte skuld, skam och krav?

[Juel70]
2015-03-08 16:48
#3

Hej! Ofta när man känner att man inte är värdig, det är då man bör komma inför Herren och be om förlåtelse, så ska du få det om du menar det. Då kommer den ovärdiga känslan att försvinna.  Ibland är det också den onde som försöker avleda från att söka Gud och säga att man är dålig, ovärdig, hopplös…

Men Gud är god och han älskar dig.  Jag skulle vilja ge dig ett tips och det är att läsa kapitel ur bibeln som handlar om sex, förhållanden och hur Gud ser på det och VARFÖR det är fel i Guds ögon.  Det är ju bra att kunna förstå varför. Då kanske det också blir lättare att inse vari felet ligger hos en själv.

Jag är ledsen att höra att du blivit våldtagen 😕 🤗❤️  

Du kan få förlåtelse. Du är inte ovärdig eller hopplös.

OlgaMaria
2015-03-08 18:11
#4

Varför tror du att Gud vill att du ska vara avhållsam? Rent konkret så kommer ju sex emellan dig och Gud. Du vill inte ge upp den delen och vänder dig därmed bort ifrån Gud. Ibland "håller vi inte med" Gud i vad som är bäst för oss, men om Gud vill att du ska vara återhållsam så borde det vara så att det skulle vara bäst för dig. Han känner dig bättre än du känner dig själv. Han vill inte att du ska lida för hans skull, han vill att du ska följa honom därför att han vet vad som är bäst för dig. Att följa honom är att inse att han vet bäst, att hans kärlek till dig är större än något annat gott i den här världen. Kanske behöver du mer tid med Gud, till att läka, upprättas och helas. Han älskar dig och det är inte det minsta svårt för honom att förlåta dig. Han vill bara att du ska följa honom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

NiklasTyreso
2015-03-13 23:30
#5

Det står i Bibeln att en man lämnar sina föräldrar och tar en hustru och de två ska vara ett( fysiskt) men det står inga bud om att de måste genomgå en viss äktenskapsritual först. Man kan därför göra tolkningen att personer som har sex eg ääär gifta! Har man sex måste båda vara beredda att ta ansvar för konsekvenserna och för förhållandet, som om man är formellt gift.

[Juel70]
2015-03-14 08:03
#6

#5  Det betyder också att man inför Gud ska hålla sig till den personen man valt till partner.  Äktenskapet instiftas genom Guds välsignelse över paret. Bibeln pratar mycket om äktenskap, äktenskapsbrott, lössläppthet och förbud och förmaningar. 

Äktenskapet handlar ju inte enbart om sex. Det handlar om kärlek, ansvar, lojalitet gentemot sin partnet och gud.

Annons:
white lady
2015-03-14 10:26
#7

0  Till att börja med tycker iallafall jag du ska ändra ditt nick till något namn du faktiskt är . Plocka upp din känsla som du hade som barn, så  finner du Gud  igen.

Allt annat du känner skuld för  verkar vara andras tyckande.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-03-14 11:11
#8

#0 Inte alla som skriver här inne är kristna i biblisk mening.  Nu är vi inne på Jesus i fokus, men många/några som skriver här kommer från andra forum med väldigt bred tro på både Gud och andra gudar. Ville bara klargöra detta.

white lady
2015-03-14 12:04
#9

8   Ock !!!!!   Skillnade Juel70 på dig och mig är mindre än du tror.

Du är bokstavstroende.

Trodde vi var klara med det.

Jag har ingen bred tro, vad har du fått det ifrån ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2015-03-14 13:15
#10

#5 Hela grejen med äktenskapet är ju som du citerar att man ska "hålla sig till" varandra. Du lägger tonvikten på att de "ska bli ett", men det var ju bara ena delen. Den andra är "att hålla sig till" varann. Det är då det blir en ceremoni. När man lovar att hålla sig till varandra och att det inte ska upphävas. Det bör också ske inför vittnen (lämna sin far och mor) - det är något som ska manifesteras inför andra så att alla vet att nu ingås ett nytt förbund mellan dessa två. Det är inget man gör på känsla när man känner sig upphetsad. Det är något man beslutar sig för och något man är fast besluten att stå fast vid.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

saradormin
2015-03-15 11:10
#11

Förlåten för vad, sex är bara en drift.

sajtvärd  drömmar ifokus

Upp till toppen
Annons: