Annons:
Etikettövrigt
Läst 1150 ggr
Candela
2015-03-05 14:36

Intervju med Ulf Ekman

SVT hade häromdagen en intervju med Ulf Ekman i programmet "Min sanning", som går att titta på här

Det finns ju många åsikter om Ulf Ekman, speciellt inom kristenheten. Ungefär 30-40 minuter in i intervjun börjar de prata om helanden, människors förväntningar om helande, och att medlemmar har mått dåligt - saker som jag tycker att Ulf försöker prata bort (även om han i övrigt verkar vara en mycket mer ödmjuk person nu än för 10-20 år sen).

Även om ni inte orkar titta på intervjun så är jag nyfiken på hur åsikterna kring denna person ser ut, speciellt nu när han lämnat Livets Ord och blivit katolik.
Upplever ni att det känns som ett hån och svek mot sina tidigare medlemmar och följare, eller är det snarare storsint av honom att våga ändra inriktning?

Annons:
[Juel70]
2015-03-05 15:28
#1

Jag såg intervjun för några dagar sedan. Det jag reagerade på var att han verkar mest intresserad av den katolska kyrkohistorian. Det var inte så mycket prat om Jesus.  Och sen att han på ett ställe i intervjun säger att han ser sin tro som ett experiment.

Personligen tycker jag det är väldigt underligt att han hängett sig åt Maria, vilket som tolkas som idoldyrkan. Ska hämta ett intressant klipp ..

[Juel70]
2015-03-05 15:31
#2

En katolsk kvinna som talar om Ulf Ekmans närmande till katolicismen.

https://www.youtube.com/watch?v=r-q2SLq-Uls&index=9&list=LLhBA4oGjha6GAQ60gvYTqwQ

white lady
2015-03-05 17:37
#3

0     Jag uppfattar Ulf som otroligt ödmjuk varelse. Storsint av honom att ställa upp på en intervju. De som  anammar det han står för idag kan väl följa efter. Men följa han som person. nja då blir det sektvarning för mig.

Så tänker jag.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2015-03-06 11:30
#4

Jag har sett den nu. :) Angående det där med människor som blivit sårade. Jag tror nog att de flesta präster och pastorer i Sverige känner igen det där till viss del. Jag har mött så många kristna som blivit sårade av helt olika församlingar och direkt av olika andliga ledare. Att detta blir extra uppmärksammat med Livets ord och Ulf Ekman är inte konstigt med tanke på den ofta negativa uppmärksamhet de haft. Jag tror också att det blir "extra allt" då en församling är så hårt kritiserad, den går nog mycket in i sig själv, det blir "vi mot världen" och då är det svårt att få ihop livet innanför med livet utanför, och det blir väldigt extremt att lämna en sådan församling. Det är _nästan_ som med Jehovas vittnen - det är ett extremt steg att gå ur en sådan församling, och det påverkar livet enormt. Sår tenderar att gå djupare när något påverkar livet i en sån extrem omfattning.

Jag kan också tycka att Ulf Ekman var lite väl svävande, men jag vet inte hur det är för någon som han att prata om känsliga ämnen med andra, framför allt media. Man blir nog ganska självcensurerande när man mött så enormt mycket kritik.

Angående hans konvertering vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Det är svårt att förstå, men någonstans har det väl att göra med hans djupa längtan efter enhet som han burit på mycket länge. Jag ser det som något som inte i första hand handlar om en övertygelse om katolska kyrkans överlägsna lära, utan om hans längtan efter enhet.

Jag ser ingen anledning att döma honom eller hans val, men jag förstår att det är kämpigt för många. Sen, även om jag inte håller med katolska kyrkan i allt, så ser jag dem ändå som mina syskon i Herren, vissa mer eller mindre vilse, precis som det är i alla andra församlingar. Jag avstår från den retorik som många använder sig av då de beskriver påven som antikrist osv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-03-06 23:31
#5

Det finns stora skillnader mellan Protestanter och Katoliker. 

En annan tråd om Påveämbetet här.

Ytterligare en tråd om bön till Maria och helgon här. Se Juels # 2  klipp. Kvinnan nämner flera av böckerna Ulf Ekman hade läst som maria doktrinerna är baserade på. "True Devotion to Mary" kolla beskrivningen. The Glories of Mary.  

Flera källor till doktrinerna -   Jakobs Protoevangelium, Odes of Solomo: Ode 19   (Solomos Sångar) av Solomo, Ascension of Isaiah  (Upptagning av Jesaja) kapitel 11.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: