Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2553 ggr
[Juel70]
2015-03-05 09:01

Äldsta människan hittad

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/aldsta-manniskan-funnen-i-etiopien/

En 2,8 miljoner år gammal käke förlänger mänsklighetens historia med 400.000 år och ändrar teorierna om när, var och varför släktet Homo uppkom.

Vår historia skrivs om igen, av en underkäke med fem oskadade ­tänder.

Annons:
Sindri
2015-03-05 09:19
#1

WOW! Ett av mina stora intressen. Hoppas nu på mer reportage, tv-program mm.

Woodland
2015-03-05 11:08
#2

# 0

Tack!  😎 Nu vet vi det.  Alltid bra att hålla sig uppdaterad.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Joppo
2015-03-05 12:08
#3

Hur ställer ni er egentligen till detta fynd? Det borde väl gå stick i stäv med mycket som står i Bibeln? Exempelvis så kan väl inte människosläktet vara såhär gammalt om man tolkar er skrift bokstavligt?

Sjukt häftigt fynd för övrigt :)

[Juel70]
2015-03-05 12:11
#4

Blir det inte istället lite fel i vetenskapens teori om när apan blev människa? För många av oss kristna tror ju på Guds ord om hur människan blev till.

[Juel70]
2015-03-05 12:14
#5

Jag tror inte det är 100% möjligt för människan att försöka utröna hur gammal jorden är och hur länge det funnits liv på den. Vem vet, kanske funnits liv i omgångar  i flera hundra miljarder år, bara Gud vet.

tlover
2015-03-05 12:15
#6

#4 Jaså? Alla kristna jag känner (blandannat mig själv) ser det snarare som ett symboliskt sätt att förklara hur vi kom till och att gud är väldigt smart som kom på evolutionen.

l'm back

Annons:
[Juel70]
2015-03-05 12:38
#7

#6 Jag tror på vad som bibeln säger om Adam och Eva, visst kan det vara lite symboliskt också, det vet jag inte. En dag får vi nog veta hur det ligger till. Jag tror också att Gud är fader till vetenskapen, matematiken.. ja all skaparkraft.

OlgaMaria
2015-03-05 13:30
#8

Den enda konkreta historien vi har sträcker sig endast ca 5000 år tillbaka. Resten är antaganden och olika slutsatser vi dragit av olika fynd - slutsatser som hela tiden omformuleras när nya fynd hittas. Jag känner mig ganska ödmjuk inför alla olika teorier och fördjupar mig inte allt för mycket i dem. Det spelar ändå ingen större roll för min tro. Gud är ändå skaparen oavsett hur lång vår historia är. Min uppfattning är att kristna sällan har en klar uppfattning om när vår historia började och precis hur de ska förhålla sig till skapelseberättelsen. Det är inte alls det viktigaste. Däremot tror man ju på Gud som skaparen, precis hur det gått till är sekundärt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
2015-03-05 14:04
#9

#7 Det hör däremot till ovanligheterna, i alla fall i de kretsar jag rört mig (räknar nu bland kristna, att ateister inte tror på den bibliska skapelseberättelsen är väl ganska logiskt)

l'm back

Davbjo
2015-03-05 14:08
#10

#4:

Blir det inte istället lite fel i vetenskapens teori om när apan blev människa? 

Vi är fortfarande apor (eller hominider om man så vill).

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Joppo
2015-03-05 15:25
#11

#4 Nej, det skulle jag inte säga. Mig veterligen så är nog "vetenskapen" relativt försiktig med att definiera några absoluta tidspunkter gällande människosläktets evolution. Jag tror att forskningsdatan som de har att tillgå är alltför begränsad för att kunna framlägga sådana påståenden med säkerhet.

Boxman
2015-03-05 19:21
#12

#5

"Jag tror inte det är 100% möjligt för människan att försöka utröna hur gammal jorden är och hur länge det funnits liv på den."

Absolut, 100-procenting, säkerhet är naturligtvis svår att uppnå, men vi har väldigt goda skäl att tro att jorden är väldigt gammal och att allt liv på den är tätt besläktat.

Woodland
2015-03-05 20:55
#13

# 3 Jag skrev om "old earth" tolkning i ett annat tråd. Det är en alternativ tolkning av det hebreiska ordet yôm i skapelseberättelsen. Sex dagar kreationister anser att det är bokstavligen sex 24 timmars dagar. De som håller sig till "gammal jord" tolkning anser ordet bör tolkas som sex "epoker" (se länken). Det är mycket välrenommerade bibellärare som tolkar så. En bra länk med mer information. http://godandscience.org/youngearth/old_earth_creationism.html När det gäller detta fynd bör man kanske avvakta lite. Det är inte alltid den som gör mest väsen av sig som håller för granskning. Det finns en hel del diskussioner även efter saker publiceras och läggs fram som nästa riktning i de olika områden. Jag tänker på Lawrence Krauss nothing theory som sågades av Dr. George Ellis (som anses vara en av de bästa om inte det bästa i sitt område.) Han citeras i denna blog http://blogs.scientificamerican.com/cross-check/2014/07/22/physicist-george-ellis-knocks-physicists-for-knocking-philosophy-free-will/

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2015-03-07 19:35
#14

Här är en länk med information om en "gammal jord" skapelsetolkning där jorden var bebodd och blev dömd. Den förklarar Lucifers/Satans speciella relation till jorden och den geologiska tidsberäkning som geologer ser i jordskorpan. Denna tolkning lik den jag skrev om i föregående inlägg tillskriver i allra högsta grad Gud som skapare. http://www.kjvbible.org/satan.html

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Boxman
2015-03-08 09:10
#15

#8

"Den enda konkreta historien vi har sträcker sig endast ca 5000 år tillbaka. Resten är antaganden och olika slutsatser vi dragit av olika fynd - slutsatser som hela tiden omformuleras när nya fynd hittas".

Visst händer det naturligtvis att slutsatser måste omformuleras i samband med nya fynd -- men jag menar nog ändå att det i dagsläget finns ett antal fakta som är så väletablerade att det i dagsläget är fullständigt orimligt att tvivla på dem. IAP publicerade till exempel 2006 ett statement, där man slog fast att:

"We agree that the following evidence-based facts about the origins and evolution of the Earth and of life on this planet have been established by numerous observations and independently derived experimental results from a multitude of scientific disciplines. Even if there are still many open questions about the precise details of evolutionary change, scientific evidence has never contradicted these results:

  1. In a universe that has evolved towards its present configuration for some 11 to 15 billion years, our Earth formed approximately 4.5 billion years ago.
  2. Since its formation, the Earth – its geology and its environments – has changed under the effect of numerous physical and chemical forces and continues to do so.
  3. Life appeared on Earth at least 2.5 billion years ago. The evolution, soon after, of photosynthetic organisms enabled, from at least 2 billion years ago, the slow transformation of the atmosphere to one containing substantial quantities of oxygen. In addition to the release of the oxygen that we breathe, the process of photosynthesis is the ultimate source of fixed energy and food upon which human life on the planet depends.
  4. Since its first appearance on Earth, life has taken many forms, all of which continue to evolve, in ways which palaeontology and the modern biological and biochemical sciences are describing and independently confirming with increasing precision. Commonalities in the structure of the genetic code of all organisms living today, including humans, clearly indicate their common primordial origin".

Det här dokumentet signerades sedan av av uppsjö av olika vetenskapliga organisationer. Det faktum att jorden är väldigt gammal, och att livet på den förändrats genom evolutionära processer, finns det alltså inga skäl att tvivla på.

Upp till toppen
Annons: