Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2555 ggr
Tanjis
3/5/15, 1:06 AM

Bara 500 kr kvar

Jag ska försöka fatta mig kort.

Jag är en kristen tjej som dock inte är tillräckligt kristen för att lägga mitt liv i guds händer. Jag har problem med ångest med mera och just nu kan jag inte sova för att jag och min sambo har jätte kris ekonomiskt, vi har bara 400 kr kvar att leva för denna månad.

Min inkomst har varit vår enda inkomst nu i nästan ett halvår. Då jag lätt drabbas av ångest så tar min opålitliga sambo hand om ekonomin, han ljuger för mig för min skull tror jag för jag vill blunda för hur illa det faktiskt är. Dock, den här månaden hade jag fått lite extra pengar då jag hade hoppat in en del och jobbat extra utöver mitt schema och även om våran hund har varit till veterinär för 2770 kr så hade vi ändå 2800 kr kvar ungefär så att min sambo sa att det var fritt fram att överföra en hundring till mitt paypal konto vilket jag precis gjorde(ska köpa lite grejer på ebay).  När jag kommer in på min internetbank så ser jag att en faktura ligger där på 2200 kr till csn, jag tycker då att det verkar konstigt att min sambo inte har betalat den, sen tyckte jag att det var väldigt märkligt att den fakturan var så hög. Jag kollade på lite historik och såg att csn fakturorna hade inte betalats för januari eller december heller så därför hade det blivit en klumpsumma. Jag svalde hårt och betalade fakturan….. nu har vi 500 kr kvar och 200 kr utav dom måste jag betala ytterligare än räkning med på linser som kom i går som jag har två veckor på mig att betala.  

Ekonomin är känsligt för min sambo med så han kommer nog bli arg när jag berättat att jag har betalat den här räkningen, förmodligen hade väl han någon plan som han inte berättat för mig om då han vet att jag får sån ångest så fort det kommer på tals om pengar, han har fått jobb nu och han kommer få in lite pengar i slutet av mars, kanske att han tänkte betala då? Jag kan inte sova, hur tusan ska det här gå!? Snälla hjälp mig med tips och bön, jag är för svag i min tro för att be själv och skäms inför gud för att jag lever som jag gör ex med sambo utan äktenskap och såvidare. Jag vet inte hur vi kommer klara oss :(

Annons:
Tanjis
3/5/15, 1:09 AM
#1

ursäkta min urdåliga räkning här men jag är helt till mig av förtvivlan så jag orkar inte få siffrorna rätt…. panik :(

[LadyK]
3/5/15, 1:14 AM
#2

Räkning på linserna hade jag skjutit upp. Ring och prata med dem och säg som det är pga ovanligt höga räkningar skulle jag behöva uppskov med betalning till i slutet på mars när lönen kommit. Det brukar aldrig vara några problem. 

I övrigt kan jag bara lida med dig, vet precis hur det är när slantarna måste vändas både en och två gånger. Hatar att vara i den situationen men kan man inte göra något så kan man inte. Har flera gånger om lånat av min mamma eller mannens. Att ha ångest och inte sova hjälper inte så försök släppa det så att du får din vila och kan göra ditt bästa på jobb mm. Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig. Styrkekram!

Tanjis
3/5/15, 1:18 AM
#3

går det kanske att be sin arbetsgivare att betala ut lite lön i förskott tro? Ska gå ut och låta hundarna kissa sen iaf lägga mig i sängen

[LadyK]
3/5/15, 1:22 AM
#4

Det kan också fungera, men börja med att skjuta upp räkningen. Har gjort så flera gånger och det fungerar. Visst känns det kasst att inte kunna betala 200 men de förstår, och bara man hör av sig brukar det lösa sig.

Tanjis
3/5/15, 1:25 AM
#5

#4 att lägga pengar på sin älskade hund måste väl nästan arbetsgivaren förstå att det kändes nödvändigt va. Och om det bara är en engångsföreteelse liksom. Usch vid såna här tillfällen skulle jag vela ha den här starka tron på gud och på att han kommer fixa allt!  usch vad jag känner mig tyngd just nu :(

[LadyK]
3/5/15, 1:26 AM
#6

Det kommer att lösa sig på något sätt. Ibland är det bara mörkt men till slut kommer ljusningen.

Annons:
Lamina
3/5/15, 1:42 AM
#7

Visst kan man ta ut lön i förskott, det gör jag oftare än vad jag vill erkänna ens för mig själv. Vet hur jobbigt det kan vara med taskig ekonomi. Sitter här själv med endast 10 000 kvar på kontot och har räkningar för betydligt mer än så som ska betalas. Nästa lön kommer om 50 dar. Inte kul… Det blir lätt så, även om man som jag har rätt hyfsad lön men djur som envisas med att bli sjuka hela tiden och gamla skulder från när man var ung och dum som måste betalas. (Vilket påminner mig om att jag måste ta katten till vet. IGEN och betala inkassobolaget även denna månad.) Suck, vet precis hur du känner dig… Men tro mig, det löser sig. Man kan som sagt var ta ut lön i förskott. Och dom flesta bolag brukat vara otroligt lätta att ha att göra med om man förklarar situationen som den är. Det är trots allt människor som sitter i andra änden av luren. Och bolagen vet att dom förlorar kunder på att vara otrevliga och osamarbetsvilliga. Så ta ett snack med dom och säg som det är, att du inte kan betala nu.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

cissi_1993
3/5/15, 1:46 AM
#8

vet hur du känner även om jag inte har behövt vända så många gånger på slantarna men har måst hålla koll på min sambos ekonomi då han aldrig har pengar trots att han har jobb (det har blivit mycket bättre nu) men han hade skulder på ca 3000 varje månad plus skullder till sin mamma och bror som han inte brätta för mej de orsakade många bråk och när han desutom har en väldigt lyxig livsstil (enligt mej) så tog pengarna slut fort.  var väldigt besviken och strässad i slutet av månaderna,

dock så har vi kunat överleva på min lön men det är jobbigt att inte kunna lita på sin partner. och tyvär är ekonomin något som är lätt att oroa sig för.

hoppas det löser sig för er men jag tycker du ska fundera på er relation om han blir så arg av att du betalt en räkning och att han faktiskt inte sagt att han inte brukar betalt den. och kanske diskutera och se så ni har samma syn på pengar och hur dom ska skötas

Tanjis
3/5/15, 2:15 AM
#9

#7 csn måste ju verkligen betalas nu när min sambo har hållt på som han gjort och dom har ju mig fast som tusan :( antar att dom där linsnissarna går att prata med iaf. Ska även prata med chefen i morgon om att få ut lite lön i förskott

Tanjis
3/5/15, 2:17 AM
#10

#8 min sambo mår rätt dåligt han med för vår ekonomi och han haterar jobbiga saker genom att bli arg och tyvärr går det ofta ut över mig. När det är bra så är det väldigt bra men det finns ju inget förhållande som bara är en dans på rosor

cissi_1993
3/5/15, 2:41 AM
#11

helt sant allt kan inte altid vara bra men trots att vi älskar våra karar är dom inte alltid bra för oss så va rädd om dej och ståinte ut med för mycket. även om jag vet att man blir knäpp när man är arbetslös (är det nu) så är det inte en ursäkt att betesig hur som hälst har måst skämmas några gånger över vad man har sagt och gjort nu när jag sitter hemma hela dagarna.

cissi_1993
3/5/15, 2:47 AM
#12

och apropå din tro kan jag bara säga att min Gud är förlåtande stöttande och vill hjälpa inte dömmande. jag har sambo men är ej gift tror inte att Gud skulle dömma mej för de så länge det är av kärlek som jag är med min man och inget annat han vill ju bara mitt bästa även om det inte alltid verkar så.

OlgaMaria
3/5/15, 7:58 AM
#13

Jag förstår att du får ångest av ekonomin, men du måste nog lära dig att engagera dig i det varje månad. Jag tror det är bättre att ni sätter er ner tillsammans regelbundet och tittar på ekonomin, betalar räkningar tillsammans, räknar på hur mycket ni har kvar och pratar om hur ni ska lägga upp månaden. Då kan ni tillsammans ta kontroll. Annars växer ångesten och det dåliga samvetet. Det hjälper inte hur mycket man försöker förtränga det.

Jag ska be för er! Våga prata med Gud! Han kanske inte tycker det är bra att ni är sambo, men han älskar dig och bryr sig om dig på alla sätt. Han vill hjälpa dig. Våga komma till honom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Juel70]
3/5/15, 8:20 AM
#14

Tanjis, Jag ska be för er och ekonomin.

Woodland
3/5/15, 11:02 AM
#15

Tanjis, du har fått många goda råd här. Du vet hur du har det andligt. Det är inte alltid så Gud räddar en när man går emot det sunda förnuftet i livet. Ibland lämnar han oss i våra problem så vi lär oss en läxa. Ibland när  vi vandrar på fel stig i livet använder han bekymmer för att få oss att vakna upp och styra oss rätt.  

Men du skrev andra saker som jag uppfattar som en varningsflagga. Kanske är det lättast att se för någon som är utanför förhållandet. Du förstår i vilket fall att  få ett förskott på lönen är ett plåster på såren och ingen bot. 

Du skrev: Ekonomin är känsligt för min sambo med så han kommer nog bli arg när jag berättat att jag har betalat den här räkningen, förmodligen hade väl han någon plan som han inte berättat för mig om då han vet att jag får sån ångest så fort det kommer på tals om pengar, han har fått jobb nu och han kommer få in lite pengar i slutet av mars, kanske att han tänkte betala då? 1

Sedan skrev du: min sambo mår rätt dåligt han med för vår ekonomi och han haterar jobbiga saker genom att bli arg och tyvärr går det ofta ut över mig. När det är bra så är det väldigt bra men det finns ju inget förhållande som bara är en dans på rosor.

Vi (jag) känner inte din sambo och kan inte bedöma ditt förhållande annars än bilden du ger oss. Han har också en sida att berätta. 

Som en gammal tant sade en gång: "Alla är snälla när man stryker dom medhårs." Det är sant att det finns inget förhållande där man glider fram  utan bekymmer men samtidigt måste man komma fram till vad man själv är beredd att finna sig i.  

Är ekonomin dålig är det inte ursprungligen ditt fel - du har jobb och får betalt. Du uppfyller din del av ansvaret. Det finns ingenting som rättfärdigar att han skall bli arg på dig, särskilt när det är dina pengar han lever på!!!! Du betalar dina skulder! (CSN)  Har han levt på dig i ett halvår hade det enda rätta varit att försöka återgälda dig för de utgifterna han har åstadkommit dig istället för att lägga ut på "sina projekt". 1Det är egentligen dina pengar han betalar med. 

Jag frågade en man jag känner som började med tomma händer och är förmögen idag och, naturligtvis, kan mycket om ekonomi och investeringar.  Jag frågade honom vad han skulle ge dig för råd. Han sade att det enda rätta för dig i detta samboförhållande är delad ekonomi. Du tar hand om din lön, sambon tar hand om sin. Han borde inte ha tillgång till din lön eller dina konton. Dela de gemensamma fasta utgifterna mellan er såsom hyran och maten . Kolla sedan över utgifterna och skär bort de onödiga. Det går att köpa saker senare när man har kontroll. 

 Lagligt sett har ett äktenskap och ett samboförhållande inte samma trygghetsreglar.  Spara alla kvitton, särskilt på det du betalar själv. Om förhållandet spricker har du papper på vad du bidrog med.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
3/5/15, 11:39 AM
#16

15.  👍

0 . Tanjis tillåt Gud ta hand om din ångest, den behöver du inte bära själv.

Du skriver Tanjis  ;

Jag är en kristen tjej som dock inte är tillräckligt kristen för att lägga mitt liv i guds händer.

Menar du att Gud har åsikter om det.?

Som jag tolkar dig så andvänder du din sambo  som någon typ av gud.

Sök stöd i familj o vänner.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Tanjis
3/5/15, 11:49 AM
#17

#15 vårt förhållande är väldigt bra. men just det här är väldigt tungt för oss båda och jag kan med bli hemskt arg vad gäller pengar, arg på mig är väl fel att säga men hans oro och ångest kommer utspela sig i ilska och då går det ut över mig.  Utöver ekonomin bråkar vi inte om något.

Tanjis
3/5/15, 11:51 AM
#18

#16 haha, ne min sambo används knappast som någon gud, det är jag som är överhuvudet i hushållet :) det är nästan alltid jag som får som jag vill och han skämmer verkligen bort mig, så ibland måste jag stanna upp och fråga honom vad han vill. Han trivs med att skämma bort mig och det gör honom lycklig :) så om någon skulle påminna om någon form av gud så är det jag. Ber om ursäkt om jag var otydlig men vårt förhållande är väldigt bra, dock är ekonomin vår aciles häl men vi kommer inte låta nått sånt sabba allt

white lady
3/5/15, 12:47 PM
#19

18 Så bra ❤️

Då har ni alltså ångest  båda två, fast på olika sätt ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

CheChe
3/6/15, 5:18 AM
#20

Ursäkta om jag inte läst all text i tråden. (Jag har reklam som ligger iväg för texten.)

"och han kommer få in lite pengar i slutet av mars, kanske att han tänkte betala då?"

Att du undrar, får mig att fundera på om ni kan vara lite öppnare mot varandra och berätta hur ni tänker, så inte någon blir osäker över det osagda.

Annons:
Tanjis
3/6/15, 7:08 AM
#21

#20 det har vi ju varit nu, vi har ju pratat igenom det :) ville ju inte väcka honom när jag upptäckte det här då han låg och sov ;) men jag fick panik liksom och var tvungen att skriva ab mig

Tanjis
3/6/15, 7:09 AM
#22

#19 ja precis, det är väldigt känsligt med pengar. Hemskt igentligen att livet ska kretsa så mycket kring pengar :(

Aleya
3/8/15, 6:45 PM
#23

Jag säger att du och din sambo måste ha hand om ekonomin ihop. Annars kommer ni bara få problem i framtiden med obetalda räkningar osv. Detta är inget du kan blunda för eller lasta på gud heller. Ni måste gemensamt bli starka och fixa denna prövningen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Jennah]
3/13/15, 9:35 PM
#24

Försök lära känna Jehova gud och läs Matteus 6:33, det kan säkert ge dig lite uppmuntran!

Tanjis
3/15/15, 9:20 PM
#25

#24 Jehovas gud som Jehovas vinstens gud? Aldrig i livet!

Barnatro
3/15/15, 9:46 PM
#26

#25 Spelar det någon roll? Stycket som Jennah tipsar om är det samma oavsett vilket. "Sök först hans rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. "  - bibeln.se

"Fortsätt därför med att först söka kungariket och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också"  -  jw.org

Vad är skillnaden? 🤔

Varför inte bara ta emot en vänlig människas tips utan att dissa dennes tro? 🤔

Tanjis
3/16/15, 7:05 AM
#27

#26 hen får tro på vad hen vill, jag har lika stor rätt att dissa hans tro.

Annons:
VildaVittra
3/16/15, 7:48 AM
#28

#27 Jennah dissade inte din tro och dessutom så ska man väl ändå vända andra sidan till om så varit fallet? 
Utöver det så vet man ju inte vilket samfund du tillhör, är sajten då inte öppen för alla trosinriktningar som tror på Jesus? Till och med jag som är ateist med en familjebakgrund i olika frikyrkoförsamlingar, "vanliga" församlingar osv hänger här ibland, jag har aldrig känt mig ovälkommen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Barnatro
3/16/15, 7:49 AM
#29

Självklart har du rätt att göra vad du vill, men eftersom du är på en kristen sida så kanske du skulle fråga dig vad Jesus skulle ha gjort. Bara ett tips i all välmening. Det du ger är det du får tillbaka.

[Juel70]
3/16/15, 8:20 AM
#30

#28 Nu tror jag du förvrider texten "vända andra kinden till".. 🤓Det betyder inte att man ska ge efter för en annan lära.  Men trevlig bör man vara och tillmötesgående.🙂

VildaVittra
3/16/15, 8:30 AM
#31

#30 Nej, jag förvrider inte texten och jag vet mycket väl vad den meningen innebär.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

white lady
3/16/15, 8:52 AM
#32

30  Gäller det alla det du skrev  Juel70.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

indra-bus
3/16/15, 9:19 AM
#33

Man kan gå till svenska kyrkan o be om hjälp vid kris. Men kan få hjälp med lite pengar. Ring en diakon som till hör en kyrka nära dig. Ja fick hjälp att betala en tandläkar  räkning,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Woodland
3/16/15, 9:47 AM
#34

Vill man diskutera "Jehovah vittnens" läror eller rörelse går det bra att öppna en ny tråd. Här inne är det Off Topic.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
3/16/15, 11:16 AM
#35

#32 javisst, det gäller mig också.

white lady
3/16/15, 12:10 PM
#36

35 ok hela texten ?

27  Tanjis Jehosua var Jesus namn översatt till Arameiska.

Så ja jehovas vitnen är oxå en gren av kunskapets träd.

Vi kan ju inte sitta på samma gren, då går den av.

Jag håller mig till Stammen 🙂

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
3/16/15, 12:25 PM
#37

#36 Jehova är Guds namn, från hebreiskan. Om det skulle uttalas Jehova eller Jahve är man dock inte överens om. Man skrev nämligen endast ner konsonanterna i skrift, dvs JHVH. Jehova/Jahve betyder ungefär "Han är". Jesus använde sig ofta av uttrycket "Jag är" om sig själv, vilket fick fariséerna att häpna och förargas.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
3/16/15, 2:08 PM
#38

Där har du skillnaden.

För Judarna heter han  Jehosua/Jesus. Du får själv översätta  հիսուս.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
3/16/15, 2:18 PM
#39

#38 Hänger inte riktigt med… varför nämner du Jehosua/Jesus? Inte samma som Jehova/Jahve…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
3/16/15, 2:49 PM
#40

#36 Vad menar du med "hela texten"?

white lady
3/16/15, 3:17 PM
#41

39  Israels  stamgud  är Jehova Gud/Herren. Men Jehouas är Jesus namn då han verkade.

Därav mitt svar  36 till Tanjis.

Alltså Jehovas vittnen är inte den ända sanningen.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Woodland
3/16/15, 3:19 PM
#42

OFF TOPIC!  Fortsätt gärna här med diskussion om Jehova, vittnen med mera!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
3/16/15, 3:21 PM
#43

40   Upplevde inte att du var särskilt tillmötesgående mot mig.

Då du öste massa fördomar över mig.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
3/16/15, 3:38 PM
#44

#43 Ja jag tar avstånd från din tro iallafall, men däremot har jag inget emot dig som person. Det är din tro jag har åsikter om.  Nu handlade den tråden om något bibliskt och jag rättar gärna när någon hamnar utan för bibelns ramar. 🙂 Sån e jag bara.

white lady
3/16/15, 4:06 PM
#45

43 Och vad är min tro?

Jag talar om här på Jesus iFokus.

Jag anser inte detta är varken  trevligt eller tillmötesgående !!!!

2015-02-27 08:13#33 av: Juel70

#32  Ser att du tror på Ambres också + spiritualism? Hur får du det att gå ihop med en tro på Jesus  och bibeln? Och andlig kirurgi och tarot?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Tanjis
3/16/15, 4:37 PM
#46

Kan ni sluta diskutera det här på min tråd? jag är inte ett dugg intresserad och det är as jobbigt att jag får nya medelanden på tråden hela tiden

white lady
3/16/15, 4:42 PM
#47

46 Självklart,,,Tanjis

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Upp till toppen
Annons: