Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2116 ggr
Woodland
2015-03-04 21:24

NDE - Näradöden-Upplevelsen

Hur bör en kristen ställa sig till dessa saker?

Flera böcker har publicerats och förmögenheter skapats genom berättelser om himlen eller livet efter detta av de som påstår att de har dött och har sett Gud/gud, änglar, döda familjemedlemmar, har flugit över och utanför universum med mera. 

Vi fascineras av allt som har att göra med det som vi inte helt känner till: dess vara eller icke-vara. Denna nyfikenhet driver människan. Medvetenhet kan vi väldigt lite om och detta lämnar fältet öppet för de som lurats att tro att det de har att berätta  är en verklig sanning som gäller alla och inte enbart en subjektiv upplevelse. Ibland luras de också. Är vad dessa upplevelser förmedlar sammantaget enhetliga? Det har inte visat sig så hittills.   

Hur bör en kristen ställa sig till dessa saker? Vi tror på en medvetenhet efter döden. Vi tror på Gud.  Är det så att dessa erfarenheter inte är någonting som vi bör vifta bort; kanske Gud försöker ge oss en liten inblick i den osynliga världen för att bekräfta eller styrka vår tro? Funderingarna är många.

Berättelserna har ibland hittats på för uppmärksamhets skull och senare tagits tillbaka, så som i fallet med Alex Malarkey i "Pojken som återvände från himlen". (Det dråpliga är att ordet malarkey betyder "struntprat" i amerikansk engelskans vardagliga talesätt).  

Det finns mycket som kan skrivas om dessa böcker och vilken riktning dessa upplevelser leder till. Jag vill lägga fram vissa bedömningskriterier som gäller alla berättelser eller uppenbarelser för den bibeltroende kristne.

1. Gudsbilden. Vilken bild av Gud förmedlas genom erfarenheten? Varken Fadern eller Anden uppenbarar sig för människan. Den andra personen i treenigheten har alltid varit den som förmedlat mellan människan och Treenigheten. Vi känner honom som Jesus. Han är Gud och människa. Vilken bild av Jesus får den som upplever dessa saker? Jesus är inte ett enda stort vitt klot. Han har en uppstånden kropp och såren är kvar efter hans lidande! Tänk på aposteln Tomas. (Johannesevangeliet 20)

2. Frälsningen. Hur framställs människans väg till Gud? Är budskapet liknande det som förkunnas i de ockulta rörelserna? Framställs det att en människas ande/själ upptas i den stora enhet som är Gud? Finns det konsekvens för synd, dom och efterräkningar eller är allt förlåtet och "man kan inte göra fel" som det står i Dr. Eben Alexanders bok "Proof of heaven"?

3. Bibeln. Förmedlas kunskap som inte stöds i bibeln eller som förvränger dess lära? Är detaljbeskrivningar av efterlivets omgivning förankrade i de få inblickar vi har i Guds bok? Det händer att den bildrikedom som finns i Uppenbarelseboken anses som bokstavlig: gator av guld, grindar av pärlor och så vidare. Som en känd pastor sade "Uppenbarelseboken berättar inte hur himlen ser ut utan vad den är lik." När Jesus porträtteras som ett lamm eller ett lejon är det bildspråk. 

4. Uppenbarelsen. Enligt vad Herren själv har sagt i sitt ord är uppenbarelsen given genom de som var ögonvittnen till den uppståndne Jesus Kristus.  Som Hank Hanegraff skrev - Med apostlarnas död kan det inte vara några nya uppenbarelser--långt mindre nya uppenbarelser som kompromissar, förvirrar och klart motsäger "den tro som en gång för alla har blivit meddelad åt de heliga" (Judas' brev 3) 

5. Frukten.  Oftast kan frukten av dessa böcker och upplevelser räknas i pengar.  Dessutom så leder dessa upplevelser ibland in folk i olika ockulta inriktningar.  Eben Alexanders* upplevelser har lett honom att förespråka djup meditation och centreringsbön för att komma i kontakt med en djupare medvetenhet. Han är ofta anlitad att tala vid olika ockulta sammankomster och förklarar att han vet mer än någon annan. Han har fått kunskap direkt från gud (OM är hans namn enligt Alexander) förmedlat genom sin guide "Orb". Detta gör honom per definition till en profet av sorts. Han är enligt honom själv införstått med  mysterierna om universum som ligger långt utanför modern vetenskap och lärdom. Han har en vetenskaplig bakgrund som hjärnkirurg och det är en bidragande orsak till att många tar extra notis av hans berättelse.  Utifrån ett kristet perspektiv kan man lätt konstatera att lärorna som anammas på grund av dessa upplevelser leder inte till bibelns Frälsare. 

*Innan sitt insjuknande och upplevelse hade Dr. Eban Alexander förlorat sin licens att operera som hjärnkirurg på vissa sjukhus. Han har erkänt att han ändrat patientinformation efter en operation. Han har också  i boken ertappats med att förfalska vissa upplevelser och att felcitera akutläkaren som behandlade honom.  

Många falska profeter skall träda fram och bedra många… Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda

Matteusevangeliet 24

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
OlgaMaria
2015-03-05 19:55
#1

Blir inget långt svar nu. :-)

Det har ju gått inflation i NDU, både pga internet och globaliseringen - att berättelser färdas bra över jordklotet, plus framför allt att sjukvården avancerat så mycket att människor räddas då döden är väldigt väldigt nära, att koma-patienter kan hållas vid liv och vakna upp osv. Jag tror vi kan förvänta oss mycket, mycket mer av den här sortens upplevelser, samt också forskning kring det. Spännande!

Men kanske får vi landa i något annat än att dessa upplevelser antingen är någon slags ultimat sanning, eller bara ett hjärnans påhitt. Allt som människor upplever på jorden är ju äkta, men det är inte lika klart hur vi ska tolka eller förhålla oss till det. Eftersom jag inte tror att alla kommer rakt in i himlen då de dör, måste det finnas väldigt många olika möjliga upplevelser på andra sidan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-05 20:34
#2

Här är en hjärnkirurg, om hur hon upplevde sin stroke.

https://www.youtube.com/watch?v=UyyjU8fzEYU&t=10

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
2015-03-05 21:32
#3

# 1 Om du inte tror att alla kommer rakt in i sina eviga slutdestinationen var tror du att de hamnar då? Jag kan vänta på ditt svar. Ingen brådska.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-03-05 22:04
#4

Jag hade en form av NDU för ett antal år sedan, men jag såg inte Jesus eller något ljus eller någon tunnel. Men jag såg nåt annat och då var det lite utav en kamp mellan ljus och mörker. Ljuset vann.  Visste inte förrens efteråt att jag hade haft någon form av NDU och då läkarna talade om att dom var väldigt nära på att förlora mig. Gud är god!

Woodland
2015-03-05 22:17
#5

# 2 Hon var mycket underhållande och målade upp vad varje narkoman försöker uppnå. Jag tror vi behöver båda sidor av hjärnan och skall använda dem. Vad tror du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
2015-03-05 22:46
#6

5   Precis.

Självklart behöver vi båda sidorna. Men det är väldigt viktigt att där är balans mellan vä. o hö..Annars kan det sluta illa.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
OlgaMaria
2015-03-06 09:46
#7

En av anledningarna till att jag gillar Eben Alexanders bok är för att ett "ställe" han beskriver har jag "besökt" själv. När jag läste om det i boken var min känsla solklart - där har jag varit. Då blev det så konkret. Det här är en verklig plats, där jag varit men också andra. Det är något som existerar.

Jag ska berätta om min upplevelse till att börja med. Jag hade under en veckas tid då jag precis blivit gravid med min andra son ett antal väldigt speciella drömmar. Vi längtade enormt efter vår lilla Knut. Vi hade pratat om honom en längre tid och bett om honom. Efter hand blev det mer och mer självklart att det var just Knut som vi längtade efter. Men jag hade min hjärtsjukdom och kände egentligen att jag inte klarade en graviditet till. Men längtan var för stor. Efter en tid av mer intensiv bön så gick vi i tro, vi gjorde barn :-). Men det var samtidigt så mycket oro och rädsla. Drömmarna jag hade den där veckan då jag kanske varit gravid två veckor uppmuntrade mig väldigt mycket. Gud gav mig mod. Jag ska berätta om en av drömmarna.

Jag gick omkring, allt var en normal dröm, men så känner jag plötsligt hur en yttre kraft börjar transportera min kropp. En helt annan känsla än i andra drömmar då jag drömt att jag flyger - då är det jag själv som flyger, men det var så konkret en annan kraft som drog i min kropp och fick mig att dras iväg. Jag hade aldrig upplevt något liknande, det var en sån skön känsla men samtidigt undrade jag - vad är det här? är det här bra? Jag bestämde mig för att titta mot det håll jag drogs för att försöka förstå mer vad det var som hände. Då såg jag som en stor tavla av Jesu ansikte. Jag får känslan - det här är bra. Sen färdas jag IGENOM tavlan, rakt igenom Jesu ansikte. En enorm känsla. Sen färdas jag upp, upp, upp. Det känns som jag åker otroligt långt uppåt och detta tar också en ganska god stund. Sen kommer jag in i ett rum och läggs på ett "operationsbord". Runt omkring mig i rummet är en massa skärmar som visar bilder från min insida, som röntgenbilder. Sen känns det som att jag inte minns nu längre exakt vad som hände. Jag hade en stark känsla av att Gud Fadern liksom var överallt och tog emot mig där och sedan opererade mig. Men jag minns inte riktigt om jag hörde hans röst. Det är en liten bit där som är alldeles suddig när jag tänker tillbaka. Men allt annat minns jag klart. Hur som helst så kände jag sen som en sån varm och helande kraft som jobbade sig igenom hela min buk, liksom livmodern men även hela vägen upp, hela kroppen utom ben, armar och huvud. Jag förstod inte riktigt vad det var som hände, men det kändes så bra och jag fick en sån trygg känsla inför min graviditet. När detta var klart kom jag ut ur rummet och där var det öppen himmel, sol och vita fluffiga moln, och väldigt, väldigt långt ner till jorden. Men jag började hoppa på molnen, och hoppade så neråt. Runt omkring mig hoppade andra vita varelser som såg ut som något mellanting mellan fåglar och änglar. De skrattade och fyllde liksom hela atmosfären med en enorm glädje. Jag skrattade också enormt. Ja, det var enormt roligt att hoppa där på molnen med dem. Kan inte låta bli att skratta när jag tänker tillbaka på det. Jag kom ju neråt och neråt och till slut var jag nere på jorden igen och jag fortsatte drömma "som vanligt".

Just detta med molnen och dessa vita varelser beskriver Eben Alexander i sin bok. Han ser det alltid från ett stort avstånd, men han ser deras glädje, hur de hoppar/flyger runt och leker med varann, och han beskriver hur det ser ut och hur varelserna ser ut. För mig var det så slående likt. Det var solklart för mig att det var samma plats. Och det öppnar ju verkligen upp perspektiven. Då blir allt så mycket mer konkret och verkligt. 

Jag har inte alls följt vad som hänt Eben Alexander senare. Har endast läst hans bok. Jag tror att alla kan göra "andliga" upplevelser på andra sidan i nära-döden-upplevelser t ex. Det betyder inte att alla dessa blir profeter eller sanningssägare eller att de automatiskt hamnar på precis rätt väg sen. Bibeln kan också förvrängas och feltolkas kapitalt, och likadant är det med såna här upplevelser. 

Detta med "man kan inte göra fel" från Alexanders bok behöver förstås i sitt sammanhang. I boken tolkar jag det absolut inte som att man inte kan göra fel, att det inte finns någon synd, utan att det finns en sådan enorm kärlek från Gud till det innersta i oss, till det som han har skapat oss till, till de vi är. Han älskar oss helt enkelt. Självklart älskar han inte synden, men han älskar oss och inget kan förändra det. Inte heller synden kan få Gud att sluta älska oss. Det finns inget vi kan göra som får Gud att sluta älska oss.

Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.
 1 Rom 5:8

Det är en ganska speciell historia som Alexander målar upp i sin bok. Budskapet om att tillhöra och att vara älskad var så viktigt för honom att förstå. Han var bortadopterad och olika försök till att återförenas med sin familj hade bara lett till besvikelse och ytterligare känsla av förkastelse, att vara oönskad och oälskad. Mötet med Gud helade honom på denna punkt. Han mötte också sin döda syster, men förstod inte att det var hon. Men senare fick han ändå kontakt med sin biologiska familj och fick se en bild på sin syster, och han kände ju igen henne från sin tid i koma. :-)

För jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller furstar, varken något som nu är eller något som ska komma, varken makter, höjd eller djup eller något annat skapat ska kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre. Rom 8:38-39

#3 "Om du inte tror att alla kommer rakt in i sina eviga slutdestinationen var tror du att de hamnar då?"

I Alexanders bok hittar jag inget som tyder på att han kom in i himlen. Han rörde sig i ett spektrum utanför detta. Han befann sig i "dödsriket" kanske, i jorden som en mask, i ett intet som också, då han var vid större medvetande, beskrevs som något helveteslikt. Jag uppfattar hans beskrivningar, och detta förklarar han inte på samma sätt, han bara förklarar vad han ser och upplever. Men jag tycker det är som att himlen är långt där uppe, och han själv befinner sig däremellan. Han är i jorden men också ovanför den. Han ser saker där ovan på avstånd, men han flyger också runt med sin syster. 

Jag vet inte alls vad Paulus och de första kristna hade för syn kring de här sakerna. Paulus hänvisar ju vid ett tillfälle att han blev uppryckt till "tredje himlen". Judarna hade väl en syn på universum som uppdelat i sju himlar. Är inte så insatt i det. Verkar som att teorierna varierar och det är nog inte så lätt för oss att förstå detta korrekt, av naturliga skäl. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

white lady
2015-03-06 10:50
#8

7   Svårt att inte bli avundsjuk på din upplevelse 🌈.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2015-03-06 10:53
#9

#8 :-) <3

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-03-06 21:52
#10

# 7

Som ett älskat Guds barn gav Herren dig precis vad du behövde i din dröm. Hans ledning var i er längtan efter Knut och han bekräftade att han skulle ta hand om dig i drömmen.

Du behöver inte snegla på eller söka bekräftelse i Alexanders erfarenhet för det finns inga likheter egentligen. Ditt utgångsläge andligt sett var/är helt olikt Alexanders. Om jag demonstrerar med en jämförelse av icke-kristnas syner av Jesus och änglar; de "ser" dem, ja. Men de är inte min Jesus (bibelns) och inte Herrens änglar. Hoppas du förstår vad jag vill komma med här. Låt oss resonera om detta.

Det är sant att det finns många NDE upplevelser därute men de är ingenting som man bör bygga sin tro på. Det finns alldeles för många som står i strid med bibeln som Eben Alexanders. Faktiskt nästan alla.

Det var Eben Alexanders syster som satt bredvid honom på en fjäril som sade - "There's nothing you have to fear; there's nothing you can do wrong."* När jag läste detta tänkte jag på Mose, Jesaja (kapitel 6), Ezekiel, Jeremia, Johannes i Uppenbarelseboken 1. Vilken skillnad. Det första man känner igen i alla de bibliska uppenbarelserna av Gud är fruktan. Skillnaden märks med förskräckelse när människor kommer nära denna heliga rena varelse. Och alla dessa jag radade upp var Guds tjänare! Liknande är reaktionen till ett änglabesök. Petrus skrev: Ty tiden är inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss vad skall då slutet bli för dem som inte lyder Guds evangelium? och om den rättfärdige med knapp nöd blir frälst, vad blir det då av den ogudaktige syndaren?

*"Det finns inget att frukta; du kan inte göra något fel."

Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.
 1 Rom 5:8

Ja det gjorde han och det är till de troende Paulus skriver. Ordet "medan" bekräftar att vi är inte längre syndare utan frälsta och rättfärdigförklarade av Gud.  Tyvärr var inte Eben Alexanders  det då och är det inte nu.  Eben Alexander mötte inte YHWH! Han mötte inte den Gud vi kristna tillber. Det är hela grejen. Han mötte någon  annan! "Satan själv gör sig lik en ljusets ängel.  Därför är det inte underligt att också hans tjänare uppträder som tjänare åt rättfärdigheten. 2 Korinthierbrevet 11:14-15 

De skrev: Jag vet inte alls vad Paulus och de första kristna hade för syn kring de här sakerna. Paulus hänvisar ju vid ett tillfälle att han blev uppryckt till "tredje himlen". 

Men vi vet vad de hade för syn.Galaterbrevet 1 "  Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse. 9 Det vi redan har sagt säger jag nu än en gång: om någon predikar evangelium för er i strid med vad ni har tagit emot, så skall han vara under förbannelse." 

Paulus upprepar sig själv här och han talar om de som vill påtvinga de judiska ritualerna inkluderande omskärelse, på de hedniska kristna. Tänk hur han hade bemött Eben Alexanders rappakalja! Han hade avfärdat Eben Alexanders påstående direkt. Eben Alexander har inte varit i himlen utan i en bedrägligt andligt tillstånd, lurad i sitt köttsliga sinne. För honom är det klart att det var Om och Orb, och fjärilar och moln och det ena och det andra. Men han återvände och med detsamma skriver en bok och slå mynt av sina erfarenheter.  Jämför Paulus i 2 Korinteherbrevet 12 - att han (Paulus) blev uppryckt till paradiset och hörde ord som ingen människa kan uttala eller får uttala.  Vilken skillnad i hur man ser på "uppenbarelsen".  

Vi vet utifrån skriften att Gud sänder ut lögnens andar för att bedra som en form av dom. 1 Kungaboken 22:19-23, Uppenbarelseboken 16:13-14  

Vad eller vem som verkligen fattas i hans erfarenheter?  JESUS, JESUS OCH JESUS! Himlens mittpunkt, världens ljus, Lejonet av Juda, Alpha och Omega, Frälsaren, Vägen, Sanningen och Livet.  Amen!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
2015-03-07 08:45
#11

10   Vad är det för Änglar icke  kristna ser då Woodland ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
2015-03-07 14:40
#12

white lady - Jag flyttade # 11 till en annan tråd där vi diskuterar änglar mera ingående. Välkommen dit.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-03-08 13:42
#13

Jag håller inte med om din uppdelade syn, att Gud endast älskar de få utvalda och att det endast är för dem Kristus dog. Jag håller inte med om att alla "andliga" upplevelser, hos personer som inte har den rätta teologin, automatiskt kommer från djävulen, dock gör vissa det.

14 Kristi kärlek driver oss , för vi är övertygade om att en har dött för alla, och därför har alla dött. 15 Och han dog för alla, för att de som lever inte längre ska leva för sig själva utan för honom som har dött och uppstått för dem. 
  16 Därför känner vi inte längre någon på ett ytligt sätt. Även om vi har känt Kristus på ett ytligt sätt, känner vi honom inte så längre.
  17 Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit. 18 Och allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. 19 Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott oss försoningens ord.
  20 Vi är alltså sändebud för Kristus, och Gud vädjar genom oss. Vi ber på Kristi uppdrag: låt försona er med Gud! 21 Han som inte visste av synd, honom gjorde Gud till synd i vårt ställe, för att vi i honom skulle bli rättfärdiga inför Gud. 2 Kor 5:14-21

Många saker skiljer Alexanders upplevelse av Gud mot många av dem vi läser om i Bibeln. Den främsta skillnaden är att Alexander inte längre visste vem eller vad han var. Han hade inget minne av sitt eget liv eller sin synd. Det enda han visste var att han inte ville vara i "helvetet", han ville komma till ljuset, till det som strålade av kärlek och frid.
 Han upplevde straffet för sin synd och konsekvensen av sitt liv utan att förstå vad han genomgick. Men Gud var där. Och Gud är försoning och kärlek, också!

Minns också:

_Fariseerna fick se det och frågade hans lärjungar: "Varför äter er mästare med tullindrivare och syndare?" 12 Jesus hörde det och sade: "Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. 13 Gå och lär er vad detta betyder: Jag vill se barmhärtighet och inte offer. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare."
 Matt 9:11-13
_

13 Ve er, skriftlärda och fariseer, era hycklare! Ni stänger himmelriket för människorna. Själva går ni inte in, och dem som vill komma in hindrar ni från att komma in. Matt 23:13

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2015-03-08 14:54
#14

Theresia, du blandar ihop saker här. Big time. Är du så du vill diskutera försoningens räckvidd med mera ställer jag gärna upp i en ny tråd. Jag förstår inte att du försvarar Alexanders upplevelse med dess tillhörande konsekvenser för den kristna läran. Det går inte ihop och med facit i hand kan vi se att han är inte ute och evangeliserar de enorma rikedomarna i Jesus försoningsverk. Nej, han är ute i den paranormala världen av medier, reinkarnationslära med mera. Det ironiska är att du som bekännande kristen försvarar detta men Dalai Lama visade pekfingret åt Alexander och sade "den som påstår sådana stora saker måste kunde bevisa dem också" . Detta var troligen en reaktion till Alexanders påståenden att han hade fått mera kunskap än alla andra genom Orb angående världen och efterlivet!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-03-08 18:21
#15

Det jag menar är att jag tycker inte att man kan diskvalificera någons upplevelse endast utifrån personens teologi och vem han umgås med. Jag tror att Gud möter människor hela tiden och ibland chockerar det oss att Gud planterat ett frö i "en sån person" som inte tänker som vi. Gud strör ut sina frön överallt. Som en närstående till mig exempelvis. Jag är övertygad om att den personen upplevde något som var inspirerat av Gud, och det har gjort den personen till en sökare istället för en ateist. Men det blir en del new age på vägen, lite av varje helt enkelt. Det betyder inte att den första upplevelsen var falsk eller mörk på något sätt. Jag hoppas personen hittar rätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-03-08 21:41
#16

Jag hoppas också att denna person hittar rätt. Jag håller med dig om att Herren söker syndare i gränder och dikesrenar och de hamnar rätt till slut fastän det kan ta tid. All äran är hans. Det är en sak. Det andra är att jag som kristen får inte gå utanför vad skriften säger om det som gäller frälsningen, evigt liv och vägen till Gud ( 1 Korinthierbrevet 4:6) Det betyder inte att jag begränsar Gud med min bedömning. Jag har lyssnat på Eben Alexanders berättelse i långt över en timme och på flera andra kortare avsnitt. Jag har också läst vad några bibellärare skrev om hans erfarenheter. Jag har också läst icke religiösa artiklar om honom (till exempel en i Esquire). Jag kan på goda grunder vidhålla att han missionerar om en annan gud, en annan frälsning och en annan andlig "verklighet" och detta bekräftas av de han umgås med. Det finns ingenting i hans berättelse som en kristen behöver ta någon notis om. Berättelsen är underhållande men ett fantasiverk. Blir den planerade filmen av och lika framgångsrik som boken har han råd att boka in sig på en rymdfärja. Vem vet han kanske träffar "Orb" igen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: