Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2160 ggr
GiraffTunga
3/1/15, 1:30 PM

Fasta

Hej! Fastarman 50 dagar innan påsk? Min kompis är katolik o sa det så ville bara se med er om fastning.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
tlover
3/1/15, 1:33 PM
#1

Blad protestanter brukar man inte fasta, men man kan göra det om man vill. Man kan också fasta från annat än mat tex sex, Tv eller annat man tycker tar för stor plats från ens tro, vilken det än är.

l'm back

[Juel70]
3/1/15, 5:36 PM
#2

Jag vet inget om det, men jag har faktiskt aldrig fastat på det rätta sättet (enbart vatten) för att jag så lätt får för lågt blodsocker. Som #1 säger så kan man fasta från annat än mat också,  tex datorn, mobilen, tv:n.

tlover
3/1/15, 5:50 PM
#3

#2 Fast traditionell kristen fasta var ju att man inte åt kött (förutom fisk, sniglar och bäver), ägg och sötmjölkprodukter om jag minns rätt. Dvs inte bara vatten (det är ju lång tid man fastar så man ville väl inte att alla skulle dö)

l'm back

[Juel70]
3/1/15, 5:53 PM
#4

Ok det visste jag inte, bara hört om kristna som fastat på bara vatten under ett par dagar, bönefasta. Om jag skulle fasta så skulle jag nog prova bara soppor och youghurt osv.

tlover
3/1/15, 6:19 PM
#5

#4 Ah, jag tror jag har hört om den också när du säger det. Men det #0 syftar på är vad jag förstår fastan mellan fettisdagen och påsk

l'm back

[Juel70]
3/1/15, 6:40 PM
#6

Ja, den fastan vet jag inte mkt om.  Flöt nog iväg lite.

Annons:
GemTwist
3/1/15, 7:13 PM
#7

Fastan varar mellan askonsdagen och påskdagen (40 dagar)

OlgaMaria
3/1/15, 7:29 PM
#8

#3 I Bibeln förekommer flera olika sorters fasta, med varierande längd, men det stämmer att det är så man fastat traditionellt i Sverige före påsk. Men det finns säkert en massa olika varianter.

Inom den kristendom jag känner till är det inte vanligt med före-påsk-fasta, däremot fastar man ibland på olika sätt, enskilt eller tillsammans med andra.

Biblisk fasta handlar alltid om att avstå från mat (och ibland dryck) på ett eller annat sätt, men att avstå från andra saker kan man ju också hitta mycket stöd för i Bibeln och det är också bra och givande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[greenseng]1
3/2/15, 6:00 AM
#9

  Talet 40 verkar ha en märklig, för mig okänd, symbolisk betydelse i bibeln. Därför tror jag att det kan vara farligt att se 40 som ett antal. Att leva på vatten i 40 dagar är nog inte det mest nyttiga man kan ge sig in på.

En gammal indian som jag lärde känna berättade om en ganska bra faste-teknik.

Man fastar då i 8 dagar. Och lever bara på fruktjuice och källvatten. Lite tufft kanske, men då verkar det ske en utrensning i kroppen. Och fjärde dagen så känns det som om man går på moln. Dock skall man inte gå längre än 8 dagar för då är antagligen kroppens förråd när det gäller vitaminer, mineraler och proteiner på upphällningen. Och fortsätter man då så blir effekten mörk.

I indianvärlden så användes denna fasta tillsammans med en speciell meditationsteknik. Man uppsökte då en grotta i ödemarken och var i total isolering i 8 dagar. Det var ett mycket allvarligt steg i en elevs andliga utveckling.

Att man använder just fruktjuice är för hjärncellernas skull. I meditation har man användning för dem. Och hjärnceller äter glukos vilket det finns gott om i fruktjuice.

Lägg märke till att verkligt djup bön faktiskt är en meditation.

OlgaMaria
3/2/15, 11:33 AM
#10

Att fastan är 40 dagar har ju att göra med att Jesus fastade i 40 dagar. Men man har uppmärksammat detta under denna tid och fastat delvis. Att fasta helt (med bara vatten) under 40 dagar är givetvis oerhört extremt och kan vara livshotande om man inte har hälsa och kanske nåd av Gud till att göra det. 

Talet 40 syftar på prövning eller tuktan, eller bara "en väldigt lång tid".

Vissa lägger också in betydelsen av 8 x 5 = 40, där 8=en ny början och 5=nåd från Gud.

Och 4 x 10 = 40. 4=skapelse 10=Perfektion, fullhet

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
3/2/15, 11:40 AM
#11

Vi rekommenderar ingen att fasta utan att konsultera sin läkare eller vara helt säker på sitt hälsotillstånd! Som Theresia skrev kan det vara farligt. En 40 dags fasta är extremt farlig även för en frisk människa. Vår ståndpunkt som Adim här inne, är att inte se diskussionen här som en allmän rekommendation men som enbart en intressant diskussion.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

tlover
3/2/15, 12:04 PM
#12

#8 det var fastan före påsk som jag förstod det syftades på i inlägg #0 men det finns säkert fler fastor som du säger (just det har jag bara vag kunskap om).

Enligt pastorn så kan man fasta från annat än mat, det var därför jag skrev det. Det beror väl på vad man menar med fasta (ord ändrar ju betydelse då och då).

l'm back

OlgaMaria
3/2/15, 12:31 PM
#13

#8 Jag håller med om att man kan fasta från annat än mat :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
tlover
3/2/15, 1:53 PM
#14

#13 ok missförstod

l'm back

Upp till toppen
Annons: