Annons:
Etikettövrigt
Läst 1910 ggr
[Juel70]
2015-02-28 19:03

Vem är villolärare?

 Vad är en villfarelse?

Personligen tänker jag mig inte att en ”villfarelse” är av riktigt samma kaliber som en ren villolära. En villfarelse är istället en ”missuppfattning, en oriktig uppfattning, en förvirring” kring ett ämne inom trons område. Villfarelser kan leda vilse på sikt, och kan därför vara nog så allvarliga, men de kan också vara av mindre allvarligt slag där utgången av min frälsning kanske inte är i fara pga av villfarelsen.

En allvarlig villfarelse kan fungera på ett avväpnande sätt som sänker min vaksamhet. Med tiden kanske jag då dras mer och mer in mot rena villoläror och på sikt riskerar att förlora (eller inte finna) frälsningen. 

Vad kännetecknar en villolärare?

Ordet ”vill” betyder att vara vilse, att gå fel väg. Ordet ”villoväg” syftar just på en sådan felaktig väg. Alla vägar/läror som inte bär till den sanna frälsningen hos Jesus är därmed villovägar/villoläror. Här skall vi komma ihåg det Jesus sagt, att ”den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den” (Matt 7:14). Det finns alltså bara EN väg, och den är dessutom SMAL. Alla andra vägar leder bort från den frälsningen – enligt Bibeln. Den smala vägens smalhet beror på att vi som gåva av Gud får evigt liv genom förtröstan (tro) på Jesu försoningsverk (Joh 14:6). Inget annat än ett barns enkla förtröstan på Guds fria erbjudande i Jesus Kristus får räknas; inget annat får plats på den smala vägen.

**Syna budskapet
**En villolära är således ett budskap som kan leda mottagaren vilse, bort från frälsningen hos Jesus. En villolärare är då en förkunnare som förmedlar något sådant budskap, något som pekar åt fel håll, något som för med sig risken att mottagare riskerar att hamna på villovägar, bort från möjligheten att komma till evigheten hos Gud. En villolärare är alltså en förkunnare som förvränger sanningen och därmed förleder/vilseleder redan kristna eller presumtiva kristna. Detta är inget som Gud tar med en klackspark. Jesus har själv sagt bl.a. detta om villolärarna:

Matt 18:6: ”Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes i havets djup.”

På andra ställen i Bibeln kallar Jesus villolärarna för hungriga ”vargar” som rör sig bland fåren, där fåren är en bild för Guds barn (Matt 7:15). Också Paulus varnade för vargarna:

Apg: 20:29-31: ”Jag vet att när jag har lämnat er, skall rovlystna vargar komma in bland er, och de skall inte skona hjorden. Ja, ur er egen krets skall män träda fram och förvränga sanningenför att dra lärjungarna över på sin sida. Håll er därför vakna och kom ihåg att jag ständigt i tre års tid natt och dag har varnat var och en av er under tårar.”

Så gränsdragningen för när en förkunnare är en villolärare är egentligen ganska tydlig: förmedlar en förkunnare ett budskap i någon form som leder vilse, bort från frälsningens väg, då är denne envillolärare.

Ytterligare ett bibelord från Jesus säger något om detta:

Luk 11:23: ”Den som inte är med mig är emot mig, och den som inte samlar med mig, hanskingrar.”

**Se på frukten
**Jesus har också gett oss ytterligare en möjlighet att avgöra vem som är en falsk förkunnare och vem som är sann. Han sa att vi skall se på frukten (Matt 7:15-20). Här gäller då att förstå att frukt inte blir synlig genast, eftersom frukt inte mognar på våren. Man måste vänta till sensommaren/hösten för att plocka frukt. På samma sätt är det när man skall bedöma förkunnare efter frukten, man måste då ge deras verksamhet en längre tid för att frukten skall få utveckla sig och visa om det handlar om dålig eller god frukt. På våren kan både dåliga och goda träd ha vackra blommor.

Frukt av förkunnare handlar alltså då inte om hur många som kommer på möten, hur många som räckte upp handen, hur mycket pengar som togs in i kollekten, hur många böcker som såldes, hur många efterföljare någon har, etc. Frukt är mer vad som utvecklas hos de människor som tar till sig förkunnarens budskap. Här kan ”Andens frukt” ge en fingervisning. Lever man i enlighet med Guds evangelium och ”vandrar i Anden” (ett liv efter Guds Andes ledning) skall sådan frukt bli synlig med tiden:

Gal 5:22-23: ”Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning.”

Villolärare genererar allt annat än Andens frukt i sin verksamhet. Därför är det väldigt lite av just sann kärlek och glädje, äkta frid och vänlighet, självbehärskning, osv, bland deras efterföljare. Vanligen ser man istället prestationsångest, tävlan, hårdhet, kyla, personangrepp, otrohet, depressioner, fokus på pengar och det materiella, osv där villolärorna härskar. Dålig frukt kan vi också kalla för ”köttets gärningar”. Där man vandrar efter ”Kunskapens träd” i en förtjusning över läror och falsk andlighet blir förr eller senare denna frukt uppenbar:

Gal 5:19-21: ”Köttets gärningar är uppenbara: de är otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, illvilja, fylleri, utsvävningar och annat sådant.”

Hur skall villolärare hanteras?

Det här är också en fråga som många brottas med. En del hör av sig till mig och menar att jag minsann måste ta kontakt med varje förkunnare som jag skriver om, annars agerar jag inte bibeltroget. Men jag ser inte att det är Guds önskan om hur vi skall hantera villolärare.

Som vi tidigare sett kallas villolärare för ”vargar” i Bibeln, och dessa säger Jesus att vi skall ”akta” oss för (Matt 7:15). Vargar skall vi därför vara vaksamma på och varna för så att inte fåren far illa. Vår uppgift är alltså inte att predika för vargarna utan att varna fåren för dem.

Vi ser också i Bibeln att det inte finns utrymme för dialog med den som kommer med främmande läror. Enligt Paulus uppmaning skall vi vända oss bort från sådana förkunnare.

Rom 16:17: ”Jag uppmanar er, bröder, att ge akt på dem som vållar splittring och kan bli er till fall, i strid mot den lära som ni har fått undervisning i. Vänd er bort från dem.”

Om den som förkunnar villoläror är medlem i min egen församling, DÅ gäller lite andra riktlinjer. Då gäller ”församlingstukten” och här är Paulus väldigt tydlig i sina anvisningar:

Tit 3:10-11: ”En villolärare skall du visa ifrån dig, sedan du varnat honom en första och en andra gång, eftersom du vet att en sådan är på fel väg och syndar och har dömt sig själv.”

Sedan skall vi förstå det, att stora villolärare som t.ex. Benny Hinn, har verkat i många, många år med ett antal allvarliga villoläror i bagaget, och självklart har han fått allvarliga förmaningar i många omgångar. Hur skulle det då fungera om ”väktare” i varje land hörde av sig till honom stup i kvarten? Det faller på sin egen orimlighet att kontakta varje ”varg” på denna planet. Jag tror Gud gett dessa stora villolärare chansen många gånger om. En del har dessutom inte ens varit sanna kristna någonsin – vilket vi kan se i nedanstående bibelord – och då kan man ju inte hantera dessa personer som bröder som skall tillrättavisas:

Matt 7:22-23: ”Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har ALDRIG känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!”

http://bibelfokus.se/node/366

Annons:
Woodland
2015-02-28 20:00
#1

Flera bra poänger i inlägget. Tack för det!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2015-02-28 23:01
#2

Mycket bra och tänkvärt! Tack!

Woodland
2015-03-01 13:28
#3

Det finns mer om detta i  denna artikelserie om villolärare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2015-03-14 19:52
#4

# 3

Utmärkt, sånt behöver man läsa då och då för påminnelse om vad man ska vara vaksam på!

[Juel70]
2015-04-06 14:47
#5

Vilka villolärare känner ni till? Jag har fortfarande inte genomskådat alla eftersom jag sällan lyssnar på predikan på nätet eller i någon kyrka. (Läser mest bibeln själv och lyssnar på enstaka predikan av någon svensk) Det skulle vara bra att veta lite om det.

Woodland
2015-04-06 18:12
#6

Flera stycken nämns här av Shai Linne.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2015-04-06 18:30
#7

Tack ska kika.   TB Joshua också?  Det jag tycker är konstigt där är att TB frågar ut demonerna väldigt långdraget och gör det till en show. Likadant med Bob Larson; han gör likadant och dom koncentrerar sig väldigt mycket på excorcism där demoner manifesterar sig väldigt tydligt, eller om det nu är ett skådespel + att han mjölkar människor på pengar.

Barnatro
2015-04-06 19:15
#8

#5 Det ska kanske då läggas ett flertal av prästerna inom Svenska kyrkan till listan, borde vara mer intressant att veta vilka svenskar vi ska akta oss för enligt er. 🤔

[Juel70]
2015-04-06 19:41
#9

#8 Du kanske känner till någon sådan?   Nu menar jag rent generellt världen över och via nätet, via böcker och annan media. Vargar finns det överallt tyvärr.

Barnatro
2015-04-06 21:08
#10

#9 Nej, eftersom jag inte ser Svenska Kyrkan och dess innehåll som villoläror gör jag inte det. Men vissa här inne är ju av en annan åsikt så de har säkert något att dela med sig av. 😎

NiklasTyreso
2015-04-06 21:12
#11

Med ett nytestamentligt perspektiv är en villolärare en person som predikar att man inte behöver Jesus för sin frälsning.

Med ett gammaltestamentligt perspektiv står att en falsk profet är en person som predikar avfall från Guds lagar.

Barnatro
2015-04-06 21:14
#12

#11

… vilket gör att med nytestamentligt perspektiv så minskar antalet markant! 😉

Upp till toppen
Annons: