Annons:
Etikettövrigt
Läst 3927 ggr
Barnatro
2015-02-24 21:18

Svenska kyrkan och yoga

Hej, är ny här och hittade en tråd som intresserade mig men då den var låst skapar jag en ny för att få svar på mina frågor. Det var utifrån detta att ni säger att det inte är okej att syssla med yoga och/eller mindfulness som kristen - men hur ställer ni er till att Svenska Kyrkan tycker att det är okej? Jag utgår i alla fall från att de anser det eftersom flera församlingar i vårt land har både det ena och det andra.

Är Svenska Kyrkan, och alla dess utövare då illa ute?🤔

Annons:
Woodland
2015-02-24 22:44
#1

Som en före detta statskyrka har svenska kyrkan haft en fördel med ekonomisk och politisk makt. När staten och kyrkan delade sig blev det inte slut med det. Svenska Kyrkan är inte homogen i sitt ställningstagande till olika ämnen. Det finns de i kyrkan som är väldig progressiva och liberala och andra som är mera konservativa och traditionella i sin tro. Meningsskiljaktigheterna orsakade splittring med resultatet att präster och medlemmar har agerat genom att lämna och bilda egna samfund. Andra stannar kvar och våndas och gör så gott de kan. I ljuset av det går det inte att svara rakt av om hur det förhåller sig med kyrkan i sin helhet. Men oavsett, är yoga vad den är och hör inte till kristen filosofi eller livstil. Det finns inget stöd i bibeln eller den tidiga kyrkan för en sådan utövning. Det finns inget stöd i gamla testamentet för någonting sådant. De tidiga kristna var väldig måna om att bryta med allt som kunde kännetecknas som hedniskt eller ha hedniskt ursprung.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2015-02-25 08:00
#2

#1:

De tidiga kristna var väldig måna om att bryta med allt som kunde kännetecknas som hedniskt eller ha hedniskt ursprung.

Alan Turing ses som datorns fader, han var såväl homosexuell som ateist. Så är datorer av hedniskt ursprung?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
2015-02-25 08:31
#3

Thursday, jag tror datorn är denna världens andas uppfinning, men däremot kan Gud använda sig av internet, likväl som den andvänds för onda gärningar. Datorn har ju utvecklats väldigt genom åren och det verkar inte som att den leder fram till något gott i slutändan.

Woodland
2015-02-25 10:13
#4

# 2

Datorn?     🤔

Jag skrev - är yoga vad den är och hör inte till kristen filosofi eller livstil.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
2015-02-25 10:14
#5

#4: Jag citerade dig och kommenterade det citatet. Vad förbryllar dig?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
2015-02-25 10:22
#6

Det är kopplingen du gör som  förbryllar.  Datorn är en teknisk uppfinning. Yoga är en del av Hinduism. 

Bör vi jämföra en Volvo med Högmässan?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Davbjo
2015-02-25 10:37
#7

#6: Jag gör ingen koppling mellan dessa saker (även om även Hinduismen är en mänsklig uppfinning), jag kommenterade bara vad du skrev. Notera att jag alltså inte sätter ett likhetstecken mellan datorn och yoga, ditt uttalande var generellt och därmed var min fråga relevant.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Joppo
2015-02-25 10:53
#8

Datorn har ett hedniskt ursprung eftersom den är uppfunnen av en ateistisk och homosexuell forskare>Kristna bör inte beblanda sig med saker eller riter som har hedniskt ursprung>Kristna ska alltså inte använda datorer

Jag tycker logiken som Thursday använder sig av är rätt självklar. I ett större perspektiv borde det finnas massor med saker som kristna inte kan använda sig, eftersom mycket av den moderna forskning bedrivs av ateister eller människor med andra trosinriktningar.

OlgaMaria
2015-02-25 11:01
#9

#7 Jag tycker det är en relevant koppling.

Och det har också våra kristna föregångare tyckt. Många av oss har nog hört citatet: Om Gud hade velat att vi skulle flyga hade han gett oss vingar (kritik mot flygplanen).

Datorn är inte en religiös uppfinning, men den påverkar i allra högsta grad vår livsstil och livsfilosofi.

Många tyckte det var förfärligt med de tekniska nymodigheterna, men visst har Gud använt sig av dem.

Men det är väl lite som pilates/yoga-diskussionen i den andra tråden. Pilates är i allra högsta grad influerat av yoga, och om det kommit idag hade vi kanske förfasats. Men idag ser vi på pilates som en harmlös träningsteknik som inte har någonting med religion att göra.

Det är alltså ganska lätt att förfasa sig över något främmande, och ganska lätt att acceptera något man sitter med varje dag (datorn).

För att återgå till tråden och vad jag själv tycker. Yoga i sin rena religiösa form är mycket knepigt att kombinera med kristen tro. Har aldrig varit på yoga i svenska kyrkan och vet inte hur de praktiserar det så jag tycker det är svårt att säga, men man bör alltid vara andligt vaken och fundera över innehållet i det man deltar i oavsett var man är och vilken etikett som är satt på det man gör. Om yoga i svenska kyrkan blir ett sätt att få träna kroppen på det sättet i en kristen miljö utan hinduiska förtecken så kan det ju vara positivt, men det hänger ju på den som leder och hur man tänker kring det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

sosanna
2015-02-25 12:47
#10

Jag tycker det är märkligt att yoga, pilates osv inte skulle vara ok att använda sig av som kristen. Samtidigt känner jag ett par st kristna rökare. Så det är tydligen ingen synd att använda tobak :) Men men världen är opp och ner. Jag är inte kristen så jag förstår väl inte bättre.

Woodland
2015-02-25 17:28
#11

# 10 Vi diskuterade yoga mer ingående i tråden om "mindfulness" . Jag inte skrivit något negativt om Pilates. Bibeln är klar över att hedniska religioner, där andra gudomar tillbes, är inte tillåtna. Det innebär att allt som är förknippat med dessa religioner är också någonting som en troende bör avhålla sig från. Dessutom bör de inte få agera i riter, övningar, ceremonier, eller äga skrifter eller tillbehör för att praktisera religionen. I nya testamentet står det att när Gud frälste folk så satte de själva eld på sina trollkonstböcker. "Detta fick alla i Efesus veta, både judar och greker, och fruktan kom över dem alla, och Herren Jesu namn blev prisat. Många av dem som trodde kom och bekände öppet vad de tidigare hade gjort. Åtskilliga av dem som hade bedrivit trolldom samlade ihop sina böcker och brände upp dem offentligt. Man räknade ut vad de var värda och kom fram till femtiotusen silverdrakmer." Apg. 19 När det gäller rökning däremot, finns ingenting i skriften som förbjuder det. Det var inte förrän europeer handlade med Indianerna i de Amerikanska kolonierna som de kom i kontakt med tobak mera allmänt. Runt 1800 talet började vissa predikanter, kyrkor och samfund ta ställning emot tobaken. Alla gjorde inte det. På sjuttiotalet ansågs inte rökning med blida ögon i svensk frikyrklighet i kontrast till England där det var mera allmänt accepterat.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
2015-02-26 11:55
#12

Jesus mediterade väl om någon…ja ja alla vägar leder ju till GUD.

Kyrkan är ju ganska duktiga på att skapa rädslor o skam hos människor.

Problemet är väl att man slaviskt skall följa en skrift. Som leder till att människan varken tänker eller känner själva.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Woodland
2015-02-26 13:04
#14

# 12

Nej, alla väger leder inte till bibelns  Gud.

Dina övriga påståenden mot kyrkan bemöts här.    🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
2015-02-26 13:15
#15

14  Du menar det är skillnad på min gud och bibelns gud  ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
2015-02-26 13:28
#16

# 15

Har du läst artikeln?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
2015-02-26 14:22
#17

16  Jag läste TS  därav min fråga i inlägg  12. Att du sen påstår att alla vägar inte leder til Gud/. är inget annat än att begränsa en människan.

Anser jag.

Mediterade Jesus enligt dig Woodland ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

OlgaMaria
2015-02-26 14:32
#18

Jesus sade till honom: "Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig." Joh 14:6

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-02-26 14:38
#19

# 17 Jag förstår att du drar de slutsatserna du gör. Människan är inte begränsad i sin strävan att hitta på nya " vägar". Det är källan till alla alternativa religiösa rörelser och inriktningar. Men förstår du att det är inte mig du motsäger utan Jesus Kristus? Det står ingenting uttryckligen i bibeln om att Jesus mediterade. Han bad väldigt mycket. Hans bön på jorden var ett utbyte mellan honom och hans fader som han kände tillfullo. Han behövde inte meditativa övningar i det abstrakta. Vi kristna mediterar över Guds ord. Jesus är Guds ord till människan. Han hade helt andra förutsättningar på det andliga planet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-02-26 15:12
#20

#15 av: white lady

14  Du menar det är skillnad på min gud och bibelns gud  ?

-Uppenbarligen är det skillnad eftersom du redan i din frågeställning behöver fråga det?

Annons:
white lady
2015-02-26 15:15
#21

TheresiaW

18 Var det Jesus som skrev det ?

Woodland.

19 Ursäkta men hur kan du dra någon slutsats om mig ?

Sedan motsätter jag mig verkligen inte Jesus, vad får dig att tro det ?

Nu får du förklara,, vilka andra förutsättningar hade han på det andliga planet?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

white lady
2015-02-26 16:14
#22

20  Du får nog läsa  14 för enl. Woodland så är det de.

Så det var en undran.

För mig är det ingen skillnad..

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Barnatro
2015-02-26 16:18
#23

#1 Så det du säger är att Svenska Kyrkan bryter mot den kristna tron? Det kan inte vara som så att du står för en väldigt strikt/konservativ form av kristendom? Med det inte sagt att vare sig du, eller de, har fel  - utan bara att ni lägge olika vikt vid olika saker?

Att utföra yoga, meditation, mindfulness -  är något som vad jag vet leder till att man mår bra och Gud vill väl att vi ska göra det? Var saken har sitt ursprung borde spela mindre roll. Det är som att säga att jag tittar inte på tv för att det var en muslim som uppfann den och hen hade som syfte att sprida sin muslimska tro med sin uppfinning. 🤔

OlgaMaria
2015-02-26 19:06
#24

#21 Det var Jesus som sa det :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-02-26 19:55
#25

# 21 Jag drar inga slutsatser om din person utan slutsatser om din position på grund av det du skrev. När du påstår att ALLA väger leder till Gud är det en motsägelse av det Jesus sade. Theresia visade ett bibelställe och det finns många flera ställen som demonstrerar detta. Fler förklaringar finns i artikeln jag länkade till. Jesus är så unik. Det finns ingen annan som honom. Han är Gud och människa. Han påstod att endast han var vägen till räddning för en människa. Han dog och uppstod och lever idag. Har du fler synpunkter är det bara att skriva. Det är flera medlemmar förutom mig som gärna byter tänkar med dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
2015-02-26 21:24
#26

Theresia

24  Och någon annan som tolka/skrev.

Woodland

25  Du menar mitt förhållande till Gud eller vad ?

Ja Jesus är unik på det sättet att han lät andra människor tortera/döda han.

Han var fri från rädslor.

Men nu kanske vi ska återgå till Barnatro som skapa  TS.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
2015-02-26 21:58
#27

# 23 Det finns många fina kristna som är aktiva i kyrkan men kyrkan är inte en homogen organisation. Det finns en oerhörd spännvid i den. Varje samfund och kyrka har sin egen historia. Du har rätt i att det är inte den liberala falangen i svenska kyrkan som jag identifierar mig med när det gäller bibeltolkning men det innebär inte att jag står som domare över individer. Jag anser på bibliska grunder att yoga hör inte till den kristna identiteten. Det finns olika sorter och teknik inom meditation. Psalmisten i bibeln nämner meditation men som jag har påpekat förut är den inte av samma sort som praktiseras i österns olika religioner. Ett exempel: du har troligen sett munkarna i Tibet som spinner sina bönehjul och "hummar"? De försöker att uppnå ett mentalt tillstånd där de känner en förening med sin gud. Detta är grunden till all mysticism. Men Psalmisten fokuserar på Gud i sitt sinne: aktivt, vördnadsfullt begrundande. Ja, Gud vill att vi skall må bra men inte på bekostnad av sanningen. Har du tittat på tråden om mindfulness? Den finns uppe till vänster i menyn. Du kan läsa olika synpunkter om mindfulness och yoga där, däribland mina. Personligen anser jag att det finns så mycket att be för, så många som lider och har det svårt att jag hellre sträcker mig mentalt uppåt mot Gud men det är endast min inställning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2015-02-26 22:01
#28

# 26 Inte ditt förhållande till Gud (fastän det blir en del av det hela) utan din Gudsbild. Jesus är mera än så. Det finns artiklar om honom här på JiF också.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

white lady
2015-02-26 22:34
#29

28 Nu blev konstigt.

Vadå min Gudsbild ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Woodland
2015-02-26 22:53
#30

# 29

Vadå min Gudsbild ?

Hur du uppfattar Gud/gud.  Alla religioner har var sin egen uppfattning om Gud/gud/gudar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Barnatro
2015-02-26 22:57
#31

#27 Men anser du då att Svenska Kyrkan inte är kristen? Med utgångspunkt i att Svenska Kyrkan anser att yoga är förenligt med Kristen tro (det får vi i alla fall utgå ifrån eftersom de inom flera församlingar har både det och mindfulness som du också anser vara okristligt). 🤔

"Det finns många fina kristna som är aktiva i kyrkan men kyrkan är inte en homogen organisation. " Det är ju en sak, men i Svenska kyrkans regi får vi väl ändå anta att det enbart förekommer aktiviteter som är godkända av Svenska kyrkan, en kristen kyrka. Det har ju då inget med vilka de som är aktiva i kyrkan är.

Du skriver "Personligen anser jag att det finns så mycket att be för, så många som lider och har det svårt att jag hellre sträcker mig mentalt uppåt mot Gud men det är endast min inställning." - men sa du inte att det var en kristen inställning att man inte sysslar med yoga/mindfulness odyl? Här säger du att det är din inställning. Lite skillnad…

white lady
2015-02-26 23:16
#32

30  Nu gick du lite väl långt i din alldeles egna tolkning av mig.

Min tolkning av Gud kan aldrig bli din, och din betackar jag mig från.

Trots att vi läst samma Bibel. Och dessutom är kristna båda två……

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-02-27 08:13
#33

#32  Ser att du tror på Ambres också + spiritualism? Hur får du det att gå ihop med en tro på Jesus  och bibeln? Och andlig kirurgi och tarot?

white lady
2015-02-27 09:06
#34

33   Oj där kom dina fördomar, det hade inte Jesus i alla fall.

Är det lika fel  enl.dig när jag deltar i  Via de Cristo ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
[Juel70]
2015-02-27 09:18
#35

 Om du på riktigt älskar Gud och Jesus, varför verkar du inte ha förstått det som står i bibeln? Vet du inte att Jesus varnar för irrläror?

1 Joh. 2:3 Vi vet att vi har lärt känna honom, när vi håller fast vid hans bud. 4 Den som säger: ”Jag känner honom” och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom.

Woodland
2015-02-27 09:26
#36

# 31

Jag förstår inte hur du kan komma fram till att jag bedömer Svenska Kyrkan som icke kristen.

Allt som sker i svenska kyrkans regi är inte kristet och många av hennes medlemmar håller med. Många kyrkor skulle inte släppa in yoga, det är jag säker på.

Du länkar i #0 till Västermalms församlings hemsida. Där erbjuds Hathayoga. Enligt Wikipedia har Hathayoga sin ursprung i Hinduisk tradition som anser att Shiva själv grundade denna yoga form. Det är denna form med de olika positionerna som anses som yoga idag (i väst). Om du frågar om jag anser att en kristen kyrka skall syssla med sådant svarar jag blankt - nej.  Shivas mest hängivna efterföljare i dagens Indien  förföljer kristna och dödar dem. 

Jag skrev så här: Personligen anser jag att det finns så mycket att be för, så många som lider och har det svårt att jag hellre sträcker mig mentalt uppåt mot Gud men det är endast min inställning.

Är detta yoga, mindfulness eller meditation? Vet du inte vad bön är? Jag har lagt märke till att folk som sysslar med dessa saker bli väldig defensiva när man ifrågasätter praxis. Jag åkte ambulans i Augusti förra året som en förmodad hjärtpatient. Väl i ambulansen berättade sköterskan att jag borde praktisera  "mindfulness". Jag svarade helt lugnt att jag var kristen och om jag blev orolig så ber jag. Hon blev arg. Hon började argumentera emot mig fastän jag bara sade min mening lugnt och stilla! En sådan reaktion från en vårdgivare kunde i värsta fall ha framkallat en infarkt eller dylikt  Om någon läser detta som har en medicinsk bakgrund kan de förstå hur galet det var. Hon började gräla med mig! Sedan sköt mitt blodtryck i höjden och då kom hon underfund med att hon hade inte bältat  mig på britsen. Jag  kunde ha anmält henne men det gjorde jag inte. 

Just det att folk blir arga och fortsätter på alla sätt och vis att försvara dessa saker visar att utövningarna är mer än vanliga vardagssysslor. Alla dessa saker har en andlig innebörd och kan bli som en religion i sig själv för de som utövar dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2015-02-27 09:35
#37

# 32

Nu gick du lite väl långt i din alldeles egna tolkning av mig.

Var, när och hur? 

Min tolkning av Gud kan aldrig bli din, och din betackar jag mig från.Trots att vi läst samma Bibel. Och dessutom är kristna båda två……

Är vi?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-02-27 09:43
#38

Jag undrar.. varför behöver man Yoga, mindfullness och andra "läror" när man har Jesus? Det visar ju bara på att man inte förstått buskapet ordentligt, att man inte riktigt litar på Gud och behöver nån form av "garanti" vid sidan av Jesus.

OlgaMaria
2015-02-27 09:47
#39

#36 Otroligt oproffsigt agerande från en vårdgivare!

Men jag tror ändå det säger mer om Sverige och svenskars förhållande till kristendom, än synen på mindfulness. Otroligt många svenskar blir otroligt provocerade av kristendom, och speciellt då den sätter upp några gränser för rätt och fel. Människor blir provocerade då vad som helst i deras liv blir ifrågasatt. Det kan vara mindfulness, men det kan lika gärna vara vilken mat de äter, hur mycket pengar de lägger på shopping, vad de röstar på osv. Klampan som ställde en uppriktig fråga om mindfulness verkade inte bli provocerad av att bli ifrågasatt - hon är kristen och vill följa bibeln. Men personen du pratade med tyckte antagligen att kristen tro var provocerande över huvud taget. Men du har säkert rätt i att för henne så hade mindfulness en innebörd som stod i kontrast till kristen tro. Men sen kanske det inte är så för alla.

För min del så står alkohol i kontrast till min tro, men jag inser ödmjukt att det inte är så för alla, trots att jag tycker det är svårt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

klampan
2015-02-27 10:50
#40

#38 Hej jag skulle vilja svara på det du skrev:

"Jag undrar.. varför behöver man Yoga, mindfullness och andra "läror" när man har Jesus? Det visar ju bara på att man inte förstått buskapet ordentligt, att man inte riktigt litar på Gud och behöver nån form av "garanti" vid sidan av Jesus."

Jag vet inte men i mitt fall har det inte varit tillräckligt. Trots att jag läser bibeln och ber flera gånger dagligen så har min panikångest återkommit ändå. Och det har inte hjälpt för mig att bara läsa i bibeln då.  Men när jag gjort mindfulness-övningar så har jag blivit mer rofylld (som jag skrev om i andra tråden).  Jag kan inte förklara varför det är så för jag vet inte det 😭

Woodland
2015-02-27 11:24
#41

# 39 Ja, det var ett oproffsigt agerande och hon lugnade inte ner sig förrän jag förklarade att min avsikt var inte att uppröra henne. Hon höll på med en monolog om " det kan inte vara fel". Det verkade vara en hel lista hon hade på saker som hon ville försvara. Så jag som patient fick be henne om ursäkt för att få henne att lugna ner sig! Jag hoppas bara att hennes handledare som körde ambulansen tog upp detta med henne så att ingen annan upplever något liknande.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Barnatro
2015-02-27 11:37
#42

#36 Oj! Jag ber om ursäkt det var inte meningen att trampa dig på tårna. Du hade tidigare i tråden, och i andra trådar sagt att det är okristligt att syssla med Yoga, så då borde min slutsats att Svenska Kyrkan är okristlig inte vara helt långsökt. Det framgick nämligen inte i det du skrev att det finns det undantag från regeln om när yoga är att anses som okristligt. Vilket nu tycks vara fallet. Hur ser då detta undantag ut? 🤔

För övrigt vet jag vad du skrev, jag citerade det själv. Att syssla med yoga/mindfulness och liknande anses vara ett sätt att nå Gud via sitt inre, vilket gjorde att jag drog slutsatsen att vi fortfarande höll oss till ämnet - yoga och kristendom, inte att vi hade bytt till att tala om bön. Självklart vet jag vad bön är! 

Så nästa gång kanske du kan var lite tydligare då det gäller båda dessa saker - att det finns undantag trots att du skriver som att det inte gör det, och att vi helt plötsligt byter ämne. Så slipper vi missförstånd. 🤓

white lady
2015-02-27 16:18
#43

30 Woodland.  i ditt inlägg.

Hur du uppfattar Gud/gud.  Alla religioner har var sin egen uppfattning om Gud/gud/gudar.

Jag uppfattar inte Gud utan upplever och känner Gud.

37  Woodland.

Är vi?

Vet inte om du är det Woodland, ärligt talat vet jag inte ditt personliga förhållande till varken Jesus/Gud.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

white lady
2015-02-27 16:29
#44

35  Juel70     Vad innebär irrläror för dig ??

Vad är det för budord jag brutit mot Juel70 ?

Mig veterligen har/hade inte Jesus något fördömmande.

Så vem ska kastar första stenen…..,………….Inte lär det bli du Juel70

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-02-27 16:48
#45

#44 Det är ingen som pratat om att fördöma eller kasta sten.  Men visst har du väl läst i bibeln att Jesus och apostlarna varnade för irrläror? 

Jesus var faktiskt fördömande på ett sätt.. mot det onda och mot tex fariseerna. För han såg igenom dem. Han kallade dem bland annat för huggormsyngel.

white lady
2015-02-27 16:53
#46

45 Självklart har jag det. Så vad är det då för irrläror du anser jag gjort ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Juel70]
2015-02-27 17:00
#47

#46 Gjort?  En normal kristen brukar inte hålla på med andar, tarot, andlig kirurgi, spiritualism, och kanaliseringar. Just sayin. För du säger ju att du är kristen.

white lady
2015-02-27 18:25
#48

47  AAA du tänker så.  Är jag mindre kristen eller normal i dina ögon då ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Lilla Stjärna
2015-02-27 22:39
#49

# 38

Höjdarkommentar  😍 👍!

Barnatro
2015-02-27 23:05
#50

#38 För att man gillar att göra det? För att man tycker att det är skönt i kropp och själ? Det finns annars en massa saker som vi kan strunta i att göra när vi har Gud. Varför ha vänner - när du har Jesus? 🤪

Nu sysslar jag inte med yoga själv, men jag kan ana att man gör det för att det ger en smidig och stark kropp, man landar i nuet och mår bättre - osv. Vet inte att Jesus har gett mig en värst vältränad kropp av att sitta i soffan och virka direkt. Trots att jag har bett om det. 😉

Upp till toppen
Annons: