Annons:
Etikettjesus
Läst 1593 ggr
GemTwist
2/24/15, 8:38 PM

Gud eller Jesus i bön

Hej, jag vet att man bara ska tillbe Gud.

Jag vet även att Gud och Jesus är samma person. Men varför brukar inte folk säga Gud istället för Jesus när de ber högt?

Ska man be genom Jesus, även om de är samma personer?

Annons:
Woodland
2/24/15, 10:00 PM
#1

Nej, GemTwist, Gud och Jesus är inte samma person. Du kan läsa mer i artiklarna där det finns en till att börja med "De kristnas gud". På svenska används namnet Gud för de mesta om Fadern. I annat språk är det annorlunda. På engelska till exempel nämns Fadern, sonen och Anden och alla tre anses per automatik som Gud. Och allt som har med Gud att göra skrevs med stor bokstav. Vi har vägledning i bönen Fader Vår. Vi bör be till Fadern i Jesus namn men vi kan också be till Jesus. Jesus är vår "överstepräst" inför Fadern och han ber för sitt folk.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2/25/15, 8:43 AM
#2

Jag brukar be "I jesu namn" eftersom vägen till Gud går enbart genom Jesus.  Allt vad ni ber om i mitt namn…. om två eller fler personer samlas i mitt namn, där ska jag vara mitt i bland dom…  Ja, det finns många verser om att Vägen till Gud går genom Jesus.

OlgaMaria
2/25/15, 10:44 AM
#3

Jag ber till Gud, Fader, Jesus och den helige Anden. :)

För det första tycker jag det inte är så noga. Det är ett samtal mellan mig och Gud, det präglas av förtrolighet, intimitet och kärlek. Man måste inte vara teolog för att be till Gud. Man ber från sitt hjärta.

Men sen tror jag mina formuleringar formas av de olika rollerna de har. Det är nödvändigtvis inte så genomtänkt, jag tror att Gud också formar hur vi ber. T ex om jag tillber den helige Anden fylls jag ofta av en sån enorm kärlek till Jesus och börjar tillbe Jesus. Andens uppgift är nämligen att förhärliga Jesus (Joh 16:14). Jag ber ofta - välkommen Helige Ande, kom helige Ande.

Jag lovprisar ofta både Jesus och Gud eller Fadern. Oftast när jag ber om något specifikt riktar jag mig till Gud, men ibland också till Jesus, det beror nog på lite vad det handlar om. 

Hur som helst är de alla tre Gud och vi ska endast tillbe Gud, alltså kan vi be till dem alla tre.

Jag tror också att vi som kristna behöver få lära känna hela treenigheten och jag tror det finns en vits av att bekanta sig med alla sidor av Gud. Om man alltid tillber bara Gud behöver man kanske våga ta in också Jesus och Anden i sitt liv. Jag har också en vän som berättade att hon alltid brukade tillbe Jesus och att hon kände att hon behövde ta in Gud Fadern. Hon hade en trasig fadersbild från sitt eget liv och hade svårt med den sidan av Gud, men har försonats med Gud som sin far, en perfekt sådan. Men hon gestaltar ju på ett sånt vackert sätt hur vägen till Fadern går genom Jesus. För henne var det verkligen så på ett sånt konkret sätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: