Annons:
Etikettövrigt
Läst 6737 ggr
klampan
2/18/15, 9:46 AM

mindfulness kan någon förklara?

Jag läste under artiklar i listan på vad som räknas som new age och fann till min förvåning mindfulness där. Alltså mindfulness är väl bara en typ av meditation? Man anropar ju inga andra gudar eller väsen. Varför är inte mindfulness "tillåtet" som kristen?

Jag har fått stor hjälp av att meditera och göra mindfulness-övningar när jag får min ångest och känner mig överstressad. Jag blev så överraskad när det tydligen räknas som new age.

Kan någon kunnig förklara för mig.

Annons:
Magi-cat
2/18/15, 10:02 AM
#1

Mindfulness är alldeles utmärkt.

Läs gärna "Mindfulness i hjärnan" av Åsa Nilsonne. Där kan man läsa om forskningen runt mindfulness, hjärnan och de mekanismer som ger denna  positiva verkan.

Räknar man mindfulness till "new age" tyder det på ren okunskap.

http://www.adlibris.com/se/bok/mindfulness-i-hjarnan-9789127120242?gclid=CJeX7uCQ68MCFeIGcwodGU4A5Q


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

klampan
2/18/15, 10:04 AM
#2

men det stod på listan här under artiklar på denna sidan jesus.ifokus. Kolla själv!

Magi-cat
2/18/15, 10:06 AM
#3

#2 Det är möjligt. Men om man inte vet vad mindfulness är och gör kanske man tror det är något new age.🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Juel70]
2/18/15, 11:57 AM
#4

Inte alla som svarar på den här sidan är kristna, så om du vill ha svar ut kristet perspektiv, så skriv gärna det, annars är det nog lätt att bli lite förvirrad av svaren. 

Medveten närvaro eller mindfulness är ursprungligen ett buddhistiskt begrepp som lyfts fram i västerländsk psykoterapi och stresshantering som en metod för behandling av olika tillstånd. Termen Mindfulness eller Medveten närvaro används idag för att beskriva ett mentalt tillstånd, en förmåga att vara närvarande i nuet som alla har tillgång till från födseln och som återförvärvas genom träning i riktad och avsiktlig uppmärksamhet kombinerad med reflektion över förhållningssätt. Begreppet sägs ha sitt ursprung i det arbete som Buddhas efterföljare gjorde med att utveckla förtjänstfulla karaktärsdrag utifrån olika aspekter av den åttafaldiga vägen, särskilt att fokusera på sinnelag och rätt tänkande samt utveckla meditation.

Kristna använder sig av bön och själavård, men alltid med Jesus i fokus. Gud vill inte att vi vänder oss till avgudar eller andra sätt där man försöker finna frid och lycka genom metoder som inte innefattar Guds nåd.  Gud uppmanar oss att be och att vända oss till Honom med alla våra bekymmer. Mindfulness leder bort från Gud. Närvarande i nuet kan man vara utan mindfulness, yoga och meditation. Gud vill att vi ska leva i nuet, inte se bakåt och inte gå tiden i förväg.

klampan
2/18/15, 12:06 PM
#5

#4 ok men jag ber även till gud och jesus flera gånger om dagen.

Magi-cat
2/18/15, 12:13 PM
#6

#4 Mindfulness leder varken till eller från gud. Det är just att vara närvarande i nuet.
Jag förstår inte varför ni så kategoriskt tar avstånd från det?

Men jag avstår från vidare diskussion. 👋


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Woodland
2/18/15, 1:21 PM
#7

Juel ett utmärkt inlägg där du belyser bakgrunden till "mindfulness." Klampan, jag står bakom artiklarna här på JiF. Vi som kristna bör ha en aktiv tillit till Gud. Det är bland annat där som skiljelinjen består mellan biblisk och annan meditation. En kristen bör aldrig "tömma sinnet" och i motsats till annan meditation fixerar man inte tankarna på en punkt eller rabblar ett mantra. Biblisk meditation sker i stillhet men man begrundar Guds ord (aktivt) och den är förenad med bön och tillbedjan. Jag hoppas att alla som läser kan förstå det kristna synsättet gällande meditation. Det är ett problem när olika alternativa läror och praxis bemöter den västerländska trosuppfattningen. Bara därför att en sak "fungerar" betyder inte att en troende skall beblanda sig med det. Vi får inte lov att vara så pragmatiska. Källan måste alltid undersökas för att se om läran, metoden, filosofin med mera står på biblisk grund. (Yoga tillämpas till och med i vissa kyrkor men enligt Indiska yoga lärare är varje position i utövningen tillbedjan av Hinduiska gudar och kan inte avknoppas från religionsutövningen.) Om du tar fram bibeln och läser till exempel Psaltaren står det om meditation - man begrundar Guds gärningar och person. Hoppas att detta tillsammans med Juels inlägg klargör för dig: annars är det bara att fråga vidare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2/18/15, 2:26 PM
#8

#0 Vad innebär mindfulness-övningarna för dig? Vad är det du gör och hur påverkar det dig?

Man ska helt klart vara försiktig med olika praktiker och se vart det kommer ifrån och på vilket sätt det utövas, men jag tycker inte heller att man behöver bli överdriven. Tror vi har mycket att vinna på att öva oss i att vara närvarande i nuet i dagens samhälle. Idag förknippas nästan all meditation med österländsk religion, men meditation kan lika gärna vara en del av en kristens trosutövande och har så varit i alla tider. Det beror på vad man lägger in i det och hur man gör det. Men det viktigaste är vem som är din Gud. :-)

På samma sätt kan ju inte en avgud ta patent på att böja kroppen på ett speciellt sätt, så att jag av fruktan för att vanära Gud inte vågar stretcha kroppen längre. Yogan använder sig ju av hur många ställningar som helst. Ska jag vara rädd för att råka göra likadant som dem? Nej, det viktiga är vem du tillber.

Läs 1 Kor 8

Inget yttre kan orena oss, ingen mat som är offrad till avgudar eller övningar som är tillägnade till avgudar. Frågan är vem du har i ditt hjärta och vem du tillber. Men om något får dig på fall, gör det inte.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

RoachFord
2/18/15, 3:16 PM
#9

#1, nu har jag inte läst boken, men författaren själv skriver:

"Här finns en översikt över modern neuropsykologisk forskning som kastar ett nytt ljus över mindfulness, och vår förmåga att styra vår värld genom att styra vår uppmärksamhet."

Jag tycker det känns mycket tveksamt ur ett kristet perspektiv, och som Juel skriver så är mindfulness inget som en kristen behöver. Allt finns hos Gud och i Guds ord. Personligen tycker jag det är oerhört avstressande att bara sätta sig ner och i tysthet be till Gud och att överlåta alla problem till Honom. Det är ett löfte från Honom att ta hand om alla våra problem och istället fylls vi av en underbar frid när vi överlåter allt till Gud.

Woodland
2/18/15, 3:30 PM
#10

# 8 Varför vill du bortförklara de varningar som de allra flesta bibellärare har utfärdat och vidhållet under många år? Jag tror inte 1 KOR. 8 kan tillämpas i detta sammanhang. I texten var det inte en fråga om de kristna skulle ta del av ceremonierna och tillbedjande rörelser utan om de fick äta kött som offrades till avgudarna på en annan plats (hedniskt tempel). I gamla testamentet bedrevs avgudadyrkan runt omkring templet men templet som bakgrund legitimerade inte avgudadyrkan. En religion kan inte ta patent på att böja kroppen, nej, men om samma religions utövare och lärare säger att de som utövar rörelserna efter ett fastställt mönster i praktiken tillber avgudar bör det läggas på minnet och därmed vara en varning till en kristen. För skojs skull ta och sök på ordet yoga. De som praktiserar och lär ut yoga tar inte avstånd från dess ursprung och olika variationer (Kundahlini, Tantra, Ashtanga, Hatha, Yin med flera) så varför ursäkta den?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2/18/15, 4:07 PM
#11

Jag kommer att tänka på Luk. 10: 3-4 

3 Gå nu, och kom ihåg att jag sänder ut er som lamm bland vargar.

4 Ta inte med er några pengar eller någon säck med kläder, eller ens ett extra par skor. Och ta väl vara på tiden.

Det fanns en anledning till att Jesus sade att dom inte fick ta med sig dessa saker, det var för att dom skulle se Gud som försörjaren och att Gud ska vara deras vägledare. Gud skulle alltså ordna med allt som dom saknade. Detta för att Gud vill att man ska vända sig till honom och söka honom i alla frågor.

Man kanske kan dra en liten parallell här till andra "oskyldiga" läror. Tänk om dessa lärjungar hade sagt: 

-Vi tar lite hjälp av yoga och meditation, så blir vi starkare under resan.  ..Eller om vi utövar lite LoA så kanske vår tro blir starkare.. eller, vi kanske kan stanna vid spåmannens hus och se så att vi inte råkar ut för några faror på vägen…

Skulle lärjungarna lättare höra Guds tilltal då? … tänk efter själv.

thessanh
2/18/15, 4:31 PM
#12

Jag är inte kristen. Råkade bara läsa tråden. Men jag tänker att hur ska man ens veta var man ska dra gränsen för vad som är ok. Jag menar om man får en allvarlig sjukdom så kan man ju inta bara förlita sig på gud. Är det fel att gå till läkare då också? Och att äta mediciner.

OlgaMaria
2/18/15, 4:50 PM
#13

#11 Är det så du lever? Tar du aldrig med dig pengar eller kläder eller ett par extra skor? ;-) Tror inte det, och jag tror inte heller att vi alltid ska leva så. Jesus och hans lärjungar hade pengar och olika saker med sig. Det var EN gång han skickade dem ut på detta sätt. Paulus gör en poäng av att han arbetar för sin egen försörjning för att inte belasta församlingarna. Det finns många saker man inte kan göra regler av, som att vi aldrig ska ha med oss något annat än förtröstan på Gud.

Vi kan ju dra resonemanget till något som passar tråden bättre. Ska vi aldrig ta del av mediciner eller goda levnadsråd från någon som inte är kristen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
2/18/15, 4:56 PM
#14

#10 Jag tycker inte det är skillnad. Jag menar inte att vi ska ta del av hedniska ceremonier och om mindfulness eller yoga utövas på det sättet så bör man inte delta. Men man kan gå ut i naturen och öva sig på att njuta och vara i nuet och kalla det för mindfulness om man vill. Det är inget hedniskt med det. Och man kan böja på sin kropp precis som man kanske skulle göra inom yoga för att man tycker det är skönt för kroppen. Det är inget hedniskt med det så länge man inte deltar i ett yogautövande med religiösa inslag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2/18/15, 5:28 PM
#15

#13  Det jag ville få fram var att vi ska förtrösta på Gud och inte söka oss till andra omvägar. Ingen av oss är ju perfekt och alla felar vi nångång. Man gör väl så gott man kan.

 Men om man vet att något är fel lära, så borde man ju sträva efter att ta avstånd från sådant.  Nu pratar jag inte om sjukdomar och mediciner, men man bör ju kunna lita och förtrösta på Gud även där, även om man är tvungen att äta mediciner och gå på behandlingar. Allt beror väl på hur stor tro man har.  Man får inte tappa tron, hoppet.

Ja det kan nog vara hårfint ibland, bibeln är ju till lärdom och undervisning om hur man bör leva som kristen.   Men i slutändan så är ju allt mellan Gud och den personen. Man kan ju inte fördöma någon.  Själv har jag ju hållt på med New Age. Men den vägen går jag inte in på igen.

OlgaMaria
2/18/15, 5:47 PM
#16

#15 Jag är enormt "emot" new age och tycker det är fruktansvärt obehagligt, men bara för det ska man inte kasta bort sin urskiljningsförmåga. Ibland blir vissa åsikter som att "jag skulle aldrig ha på mig en rosa tröja för det är en wicca-färg". (Hittade bara på det). Kan dock förstå att vissa personer känner att de behöver vara väldigt kategoriska, men alla kanske inte måste vara så kategoriska. Man får behålla sin ödmjukhet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[[Mån Quinna]]
2/18/15, 5:58 PM
#17

Nu förstår jag inte riktigt,får en Kristen inte finna nåt som är bra för sig blir genast min fråga ? Mindfulness är ingen religion utan handlar enbart om att vara närvarande här och nu och ingår inte i kategorin New Age tvärt om det handlar om  friskvård nåt som även vården tagit in.

Den är till för att vi inte ska fastna i gamla mönster som drar ner oss och se nuet vilket inte har det minsta med någon som helst religion att göra utan det handlar om sunt bondförnuft att finna balans så nej Klampan du gör inga fel och låt ingen få dig att tro nåt sånt är du snäll.Du mår bra av det här och det viktigaste av allt är att du mår bra oavsett vad andra säger till dig för Jesus han älskar dig av hela sitt hjärta och är det nåt han vill så är det att vi ska må bra.

En sak måste vi förstå att orden New Age är inte en religion utan ett samlingsnamn för olika former av religioner nya som gamla och det finns religioner som fanns långt före Kristus tid som idag går under orden New Age fast dom borde gå under Old Age så som Kristendom.

Det blir väldigt vilseledande när man inte förstår vad orden New Age faktiskt innebär 😃dags att rätta till den där felaktiga listan på sajten Jesus kanske 😉

Klampan mår du bra av Mindfulness så fortsätt för du är den viktigaste av allt och inte vad andra anser ock tycker och Jesus kärlek för dig är oändlig och  allt han vill är att du och vi andra ska må bra oavsett vilken tro vi tillhör ❤️

_lars_
2/18/15, 6:10 PM
#18

#17, Nej, Jesus kärlek är inte oändlig för dig om du inte är kristen.

[[Mån Quinna]]
2/18/15, 6:27 PM
#19

# 18 Okey,,,,,bara för er Kristna då men oss andra fall med djävulen 😃 tja ja det visar tydligt hur trångsinta ni är men du goa Klampan bry Dig inte i sånt här,gå bara gå vidare och må bra med ditt för dom härinne på Jesus är farliga för dig och vill Dig ont  ❤️

[Juel70]
2/18/15, 6:29 PM
#20

#19 Porten är också trång.

Annons:
[Juel70]
2/18/15, 6:32 PM
#21

#19 Klampan kom in på Jesus i fokus för att ställa sin fråga och det antar jag att hon gjorde för att hon vill veta lite svar utifrån ett kristet perspektiv.  Vet inte vad jag ska säga om din sista mening där, om det verkligen är tillåtet här inne och påstå att vi som kristna skulle vilja någon något ont 😮

[[Mån Quinna]]
2/18/15, 6:37 PM
#22

# 20 Den är verkligen trång,jättetrång tycks det som ur mänskligt perspektiv 😕vill du verkligen vara med om den dagen Juel70 ? när Jesus kallar hem och förkastar oss alla syndare som skräp ?

[Juel70]
2/18/15, 6:40 PM
#23

#22 Starta gärna en ny tråd om det så vi inte flyter ut helt här i tråden.

Denna kommentar har tagits bort.
[Juel70]
2/18/15, 6:46 PM
#25

#24 Jag är bara förutseende 🙂 Jag vet hur sajten fungerar.

Woodland
2/18/15, 6:49 PM
#26

Är nicken Mån Quinna nu ? Hmmm Skrivstil är svårt att dölja och personligheten kan lysa igenom. Du får lov än så länge att skriva här inne men inte trakassera. Ta detta som en varning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[[Mån Quinna]]
2/18/15, 7:06 PM
#27

Uch ni är verkligen otäcka  på jesus i fokus 😕

Annons:
Woodland
2/18/15, 7:09 PM
#28

# 12 Det är klart att man skall gå till Doktorn och ta mediciner! Vi har aldrig rått annat här på sajten. Mindfulness är ingetdera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2/18/15, 7:30 PM
#29

# 27 Har du ingenting mer än förolämpningar att bidraga med till diskussionen? Detta är varning # 2.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

klampan
2/18/15, 7:46 PM
#30

Ok tack till alla som svarat, jag har nog fått de svar jag behöver nu så ni kan låsa tråden om ni vill.

GiraffTunga
2/19/15, 10:25 AM
#31

Förlåt för jag klampar in nu men

#13 Jag är stor kristen och jag tar mediciner, Ber bön varje natt och dag och sen för några dagar var jag hos min behandling och sa att jag inte tar min medicin längre, mår bra. Då sa dom " Vad fick dig må bättre? " Jag svarade Gud. Ja Gud hjälpte mig, Vad sa jag i alla mina bön? Jag bad om hjälp och gav ett tack och nu äntligen är jag frisk och även mer religiös. Vi behöver inte yoga/meditation kommer alltid koppla dem till Buddism, även kanske New Age ( har varit det försökt meditera det hjälpte INGET ) På tal om New Age det förstörde min själ otroligt mycket skada jag gick mig in i mycket farliga vägar men pga Juel, Woodland o massa mer är jag här på god väg.

You can not judge me unless you know me.

GiraffTunga
2/19/15, 10:30 AM
#32

#19 Okej nu blev jag lite lite sur där på din sista mening 

" Klampan bry Dig inte i sånt här,gå bara gå vidare och må bra med ditt för dom härinne på Jesus är farliga för dig och vill Dig ont  Hjärta " Vem har sagt att vi vill ont? Vi säger sanningen och försöker hjälpa. Vi vill inget ont.

You can not judge me unless you know me.

GiraffTunga
2/19/15, 10:31 AM
#33

#27 Om vi är otäcka med att ger en varning från FÖROLÄMPNING  !!! Det är också otäckt!

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2/19/15, 11:40 AM
#34

Jag hoppas att fler som fastnat i New Age får uppleva det du har upplevt. Gud skall ha all ära!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2/19/15, 12:02 PM
#35

# 31 🙂 🤗 ❤️ Är väldigt glad över att du hittat Gud.

OlgaMaria
2/19/15, 12:14 PM
#36

Instämmer med föregående talare :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

_lars_
2/19/15, 12:23 PM
#37

#31, 🌺 Glad för din skull!

GiraffTunga
2/19/15, 4:02 PM
#38

Tack, det syns tydligt att Gud är med oss!

You can not judge me unless you know me.

Pysslan
2/19/15, 6:22 PM
#39

Strider "mindfulness" mot bibeln?

Bibelfrågan: Frågor och svar

Vad något har för ursprung spelar ingen som helst roll. Det viktiga är hur vi använder det och vilken innebörd det har för oss.

Fråga: Jag går en kurs i psykologi och vår lärare vill att vi ska göra ett arbete om mindfulness. Vi ska då också praktisera det. Jag undrar om mindfulness är något som jag som kristen ska ägna mig åt eftersom det bygger på buddism och dylikt? (U.B.)

En viss företeelse blir varken bättre eller sämre för att den har upptäckts eller utformats inom en viss kultur eller religion - eller för att den kommit att användas inom en viss religion eller rörelse.

Hypnosen var ursprungligen en religiös egyptisk företeelse. Akupunktur härrör från kinesiska trosföreställningar. Meditationens fördelar - liksom vissa meditationstekniker - upptäcktes och utformades inom hinduismen. Men om inte egyptier, kineser och hinduer hade upptäckt hypnosen, akupunkturen och meditationen så hade utan tvekan någon annan kultur eller några vetenskapsmän förr eller senare upptäckt den.

Samma sak med "mindfulness".

Nu var det buddisterna som kom på att man kan minska stress och oro genom att "fånga nuet", lära sig att ta fasta på ögonblicket och upplevelsen av det som händer i och omkring oss just nu, men om inte buddister hade gjort det för tusentals år sedan, så hade säkert några psykologer i vår tid kommit på idén, och då skulle ingen ha sett den som något buddistiskt.

Mindfulness har i sig självt inget med religion att göra - och påverkar inte vår tro på Kristus.

Kort sagt - vad något har för ursprung spelar ingen som helst roll. Det viktiga är hur vi använder det och vilken innebörd det har för oss!

Thor-Leif Strindberg

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/mindfulness.htm

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Woodland
2/19/15, 9:49 PM
#40

Detta är en utav fler saker som jag och Thor-Leif Strindberg har delade meningar om utifrån en bibliskt perspektiv! 

Det finns en hel del i hans grundinställning som jag finner mycket märkvärdigt.  Det är skillnad på biblisk meditation and österländsk till exempel. Det finns en skillnad när det gäller filosofin bakom pilates kontra yoga. Hypnos är tveksamt också för att man överlåter sig på ett sätt som är utanför ens kontroll. Och ursprunget till en teknik eller inriktning spelar stor roll.  

Det är värt att notera att fastän han har en snygg webbsida måste man granska hans synpunkter (precis som man gör mina till exempel). Han är ingen bibellärare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2/19/15, 10:04 PM
#41

#40 Jag tycker utgångspunkten för ditt resonemang är krångligt. Och pilates är till stor del inspirerat av yoga. Enligt ditt sätt att se på saken skulle man ju då absolut inte kunna hålla på med pilates?

Sen är det ju så här att väldigt mycket av österländska praktiker är religiöst influerade därför att Asien haft den kulturen väldigt länge. Medan vi i väst antagit ett vetenskapligt, neutralt och sekulariserat förhållningssätt. Men varför skulle det per automatik alltid vara säkrare och bättre? Jag tror t ex att läkemedelsbranschens tillbedjande av mammon är problematiskt. Och visst vill jag inte ta till mig av religiöst innehåll från österländska praktiker, men jag måste ju ändå kunna tro på att det finns kunskap i öst lika väl som i väst!? T ex är man i Indien duktig på att använda kryddor för att hjälpa kroppen att läka och må bra. Skalar jag bort det religiösa så kan jag ändå ha nytta av kunskapen att gurkmeja t ex är nyttigt och läkande (vilket det också finns många vetenskapliga artiklar om).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
2/19/15, 11:52 PM
#43

Jag tycker utgångspunkten för ditt resonemang är krångligt

Och jag tycker att det är beklagligt  att du feltolkar det jag skriver och blandar ihop saker här som jag inte syftade på!   

Även om Josef Pilates läste om yoga betyder inte det att han grundade sitt system på den Hinduiska religionen. Chanserna är mycket större att han höll sig till sin egen utbildningsbakgrund.

Jag har inte heller skrivit att man inte kan ta del av österländsk kunskap. Det beror helt på vad det är (jag är personligen mycket förtjust i deras arkitektur, hantverk och konst).   Jag har inte skrivit att västerländskt nödvändigtvis är säkrare eller bättre på grund av sitt geografiska läge men det finns en säkerhet i att deras traditionella läkekonst testas här.  Till exempel - Det enda sättet du kan veta om  gurkmeja från Indien är till nytta är genom att vila på västerländsk medicinsk forskning: annars vilar det på en placeboeffekt. Traditionellt bugar de inför kor och kobror och offrar till dem. . . idag år 2015.  Vi vet i västerlandet att malda elfenben eller tigerben inte är verksamma för någonting men i östern kör de vidare med det. Så ja, det behövs urskiljning på flera sätt och nivåer. 

Pengar (mammon) är inte en del av ämnet och gör varken till eller från för det finns tillräcklig med gurus som flyger jorden runt och tjänar bra på sin lära.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2/20/15, 7:38 AM
#44

#43 Men är pilates ok eller inte?

Att Josef Pilates studerade yoga och även kung fu/qigong är tydligt och det rimmar också väl med hans träningsmetod som syftar till att befrämja bättre andning och mental kontroll. Oavsett hur mycket yoga har influerat honom så är inspirationen väldigt tydlig. 

Och är det avgörande om något kan verifieras med västerländsk medicinsk forskning? För jag tycker inte det verkar som att det avgörande för dig är om något fungerar eller inte, utan vad det har för ursprung?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

klampan
2/20/15, 8:35 AM
#45

Vem är Thorleif Strindberg? Är han kristen eller New age?

Det är så förvirrande när alla säger olika🤔

Woodland
2/20/15, 9:04 AM
#46

# 45

Du kan söka upp honom på nätet klampan. Jag skrev att han är ingen bibellärare men han bekänner sig till den kristna tron.  Alla kristna tänker inte lika i alla avseende. Det är bara så! 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2/20/15, 9:07 AM
#47

Allting handlar väl i slutändan om att ära Gud i allt man gör. Man får fråga sig själv om man ärar Gud i det man företar sig.  Jag läste något bra, skrivet av en tjej med blogg.  Jag citerar: 

Jag kallar mina mål för himmelska mål. För jag gör ingenting utan Gud och jag strävar efter de mål Han har för mitt liv.
Allt jag gör på väg mot mitt mål gör jag för att ära Gud.
För att lyckas med att nå målet finns det en del principer som vi bör gå efter, när vi är kristna

Att ha så kallade Himmelska mål. (1Kor 10:31, 2Kor 5:9) innebär att allt du företar dig på vägen mot målet är till Hans ära och för Honom.
All ära till Gud

Målet ska vara motiverat av kärlek( 1Kor 16:14, 1Kor 14:1) Kärlek till Gud, kärlek till andra människor.

Gud hjälper dig. Den största hjälpen har du i självhjälpsboken dvs Bibeln.

[Juel70]
2/20/15, 9:13 AM
#48

Jag gillar att hon kallar bibeln för "självhjälpsboken", för egentligen finns allt redan där för oss. Det är bara Gud som måste låsa upp med sin nyckel så man hittar lösningen. 

Sen det här med sjukdomar, det är klart att man måste gå till läkaren om man lider av något allvarligt och ta medicin om det är bra för dig. Gud gav oss en massa läkeväxter i naturen också.  Men man bör inte förlora hoppet och tron om helande. Tro och förtröstan är ju viktigast.

1 Kor 10:31
Om ni äter eller dricker eller vad ni än gör, så gör allt till Guds ära.

Kol 3:17
Och allt vad ni gör i ord eller handling, gör det i Herren Jesu namn och tacka Gud, Fadern, genom honom.

2 Krön 31:21
Allt han företog sig när han sökte sin Gud, vare sig det gällde tjänstgöringen i Guds hus eller lagen och budorden, gjorde han av hela sitt hjärta, och han var framgångsrik.

Gud vill föra dig vidare in i fullheten av vad han har för dig, och han lämnar dig inte att försöka nå fram dit i din egen kraft.

2 Krön 16:9

Annons:
OlgaMaria
2/20/15, 9:47 AM
#49

#47 "Man får fråga sig själv om man ärar Gud i det man företar sig. "

Ja, det håller jag med om. Ibland kan man fråga om råd, men människor kommer säga olika. Och antagligen blir vi alla vilseledda i en eller annan fråga. 

Som jag sa  tidigare. Det viktiga är VEM som är din Gud och vem du tillber.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2/20/15, 9:59 AM
#50

# 44

Och är det avgörande om något kan verifieras med västerländsk medicinsk forskning?  

Jag vill inte slösa tid och pengar på verkningslösa produkter - vill du?

För jag tycker inte det verkar som att det avgörande för dig är om något fungerar eller inte, utan vad det har för ursprung?

Det kan knappast vara fel att ha bättre andning och mental kontroll.  Att koncentrera sig på en uppgift eller ett ämne är inte fel. Ett sunt sinne är en Guds gåva och vi har befallningar att kontrollera våra tankar. Det är inte fel att sträcka, töja kroppen med mera.

Ursprung och innehåll bör vara det viktigaste för oss som troende. Pragmatik kan ibland leda till stor synd och andligt skeppsbrott. Vi har varningar i bibeln mot det som liknar eller ger sken av det äkta men ändå endast är till fördärv: falska messias, falska läror, ljusets ängel, laggärningar till frälsning med mera. Alla dessa saker "funkar" men var härstammar de från?  Det är ursprungsfilosofin och inte bara utövningar som skiljer oss från New Age när det gäller olika saker med samma namn. Mindfulness och kontemplativ meditation har källor i Zen Buddism.

Vi kristna har den helige Ande och han är en profetisk ande som varnar och förmanar . Ty Jesu vittnesbörd är profetians ande. Upp 19. 

“It is the duty of each developed man to train his body to the highest degree of perfection so that it may be used to pursue spiritual purposes… the aim of all yoga practice is to achieve truth wherein the individual soul identifies itself with the supreme soul of God.”  Swami Vishnudevananda artikeln här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2/20/15, 10:13 AM
#51

#50 Så är det ok eller inte med pilates?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Juel70]
2/20/15, 10:23 AM
#52

Jag håller med Woodland i mycket. Det är nog en svår fråga. Man kan väl fråga Gud?  Men att röra på kroppen har ingen människa patent på. Det är Gud som har det patentet 🙂 Att andas har heller ingen människa patent på, utan Gud.

Det är väl snarare så att när människan försöker patentera ett upptaget patent som det blir fel. Det blir billiga kopior.

Woodland
2/20/15, 11:29 AM
#53

# 51 Det är lätt att avgöra. Har Pilates sitt ursprung i en hednisk eller ockult källa? Har Pilates ett innehåll med ett förtäckt andligt syfte?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2/20/15, 12:45 PM
#54

#53 Har Pilates sitt ursprung i en hednisk eller ockult källa?

Ja, delvis.

Har Pilates ett innehåll med ett förtäckt andligt syfte?

Nej.

Tycker det är lite drygt att du inte kan svara rakt på frågan som jag ställt ett antal gånger. Antar att du tycker det är ok med pilates? Men då tycker jag det är mycket märkligt att man inte kan syssla med medveten närvaro, avslappningsövningar m.m. Allt hänger på innehållet. Sen kan man säkert hitta en massa ockult inom "mindfulness", men det måste inte vara ockult, precis som jag tror att Josef Pilates såg fördelarna för kropp och psyke inom yoga och skalade bort det religiösa (vilket kanske inte var vad han gjorde medvetet men jag tycker det blev resultatet). Allt hänger på innehållet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2/20/15, 1:40 PM
#55

# 54

Drygt - varför så aggressiv i tonen? Jag kan inte binda ditt samvete! Jag bedömer inte att Pilates källa är ockult: influerad kanske av yoga men inte mer än så och om innehållet inte har ett andligt syfte så bör det bedömas utifrån utövarens samvete.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
OlgaMaria
2/20/15, 4:12 PM
#56

Då tar jag det som att mindfulness ska bedömas på samma sätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[[Mån Quinna]]
2/20/15, 6:40 PM
#57

Woodland låt mig får ställa en fråga med tanke på trådens ursprung i # 0 och nu menar jag inte att förolämpa någon alls men jag är en person som är rakt på sak med allt och har så alltid vart.Kanske inte den bekvämaste typen alla gånger men jag skräder inte orden heller och framför allt spelar jag inte en falsk roll med andra människor utan jag är direkt på och det är både på ont och gott men samtidigt att vara rak och säga sitt tror jag man kommer väldigt långt med om man än kan vara obekväm många gånger men rakt på sak det är den jag är bara är.

Men nu till min fråga,läser vi i TS så skriver Klampan så här :

Jag läste under artiklar i listan på vad som räknas som new age och fann till min förvåning mindfulness där. Alltså mindfulness är väl bara en typ av meditation? Man anropar ju inga andra gudar eller väsen. Varför är inte mindfulness "tillåtet" som kristen?

Jag har fått stor hjälp av att meditera och göra mindfulness-övningar när jag får min ångest och känner mig överstressad. Jag blev så överraskad när det tydligen räknas som new age.

Kan någon kunnig förklara för mig.

Så min fråga till dig och det du tror på,betyder det här att Klampan har begått en stor synd mot Gud och Jesus genom att använda sig av mindfullness ?

Visst förekommer den i sk New Age kretsar och det i syftet att kunna må bra och finna en balans och inte sväva ut utan kunna vara här och nu i det som sker utan oro för framtid eller dåtid.Mindfullness innehåller så mycket sunt tänk men min fråga är rak,är det en synd ?

# 33 .

Du skriver:Om vi är otäcka med att ger en varning från FÖROLÄMPNING  !!! Det är också otäckt!

Nej GT att få en varning eller flera via forum är inte otäck däremot synen man har på människan det är den jag reagerar starkt emot och du var också en av oss sk NA men övergav den banan för Kristendomen och jag önskar dig allt gott men döm inte oss gamla vänner du haft på forumen kära AngelcFriend för vi tycker om dig och kommer så alltid att göra kom det ihåg i dina tvivel med allt ❤️

Nu gick jag nog utanför ramarna igen är jag rädd 😕men okey den smällen får jag ta och riskera skrivförbud på sajten men innan jag går vill jag från hjärtat dela med mig av ett klipp från youtu,en kär bekant och pastor med familj som jag är uppvuxen med och som spelat en stor roll i mitt liv och syn på allt som finns omkring oss i universum.

Blanda inte ihop oss är ni snäll !men  nu går jag ur för ni dömer och förknipparmed helt fel person 

Glöm Inte Bort Att Änglarna Finns //Nils F Nygren!

Tack Nils för dina underbara visor för Änglarna dom finns dom ❤️

https://www.youtube.com/watch?v=h_fu361DkuA

[Juel70]
2/20/15, 7:39 PM
#58

#57 Vad menar du "med den människosyn" vi har?  Kan du definiera lite.

OlgaMaria
2/20/15, 7:48 PM
#59

#57 Vilket fint klipp! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2/20/15, 8:14 PM
#60

# 57 Rakt på sak gillar vi här på JiF men som Sajtvärd är jag mån om medlemmarna och att en civil ton upprätthålls. (Förresten tillåter vi inte videoklipp i inlägg utan de skall länkas istället ifall du undrar varför det är borta.) All beblandning med New Age är otillåten för en kristen. All kontakt med andra andar än Guds helige Ande är andligt äktenskapsbrott enligt bibeln. Vi varnar och förmanar utav kärlek för personen ifråga och för Herrens skull. Bibeln lämnar oss inte i ovisshet om detta faktum. Både i Gamla och Nya Testamentet är detta klart.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2/20/15, 8:28 PM
#61

Amen! 🌺

Lilla Stjärna
2/21/15, 12:09 AM
#62

# 27;

"Uch ni är verkligen otäcka  på jesus i fokus Ledsen"

Otäcka!?

Nej, nu får det vara bra med dina elakheter!!! Sånt näthat -och hot som du far runt med på Internet ska ingen behöva få rakt i ansiktet!

Dina ständiga attacker mot kristna och de som kallar sig skeptiker  ( och även vissa av dina mediala kolleger ) måste efter flera år nu få ett slut! Att skriva så kränkande ord och uttryck till folk har ingenting att göra med att man är "rakt på sak"!!! Det är förföljelse av folkgrupp bl a!

Det finns väl ett TV-program som heter "Trolljägarna". Tänk om de ringer på hos dig rätt som det är! Det hjälper inte att ideligen göra nya nick -det går bra att få tag i era IP-adress ändå!

Sen undrar jag precis som Juel70;   Vad menar du "med den människosyn" vi har?

Till den minst sagt osalige "anden" Wolf har jag bara en sak att säja:

I Jesu Kristi namn - vik hädan!

Annons:
[[Mån Quinna]]
2/21/15, 7:40 AM
#63

# 60 Tack Woodland för tydligt svar,videon var jag osäker på så därför länkade jag också men nu fick jag ett tydligt svar och känner mig nöjd med det.

# 62 Det där bemödar jag mig inte att bemöta ens och orden vik hädan är bara en standardfras som används ur egen rädsla och bär ingen som helst kraft i sig.Tomma ord med andra ord.

[Juel70]
2/21/15, 10:10 AM
#64

#63 

Håller med Lilla stjärna där om dina attacker. Varför bemödar du dig så hårt att komma hit och kritisera kristna? Jag vet att du uppvuxen i kristet hem, blev tvingad att tro och att du känner dig sviken och besviken. Uppenbarligen är det något som du fortfarande bearbetar och låter det gå ut över oss.  Är det inte bättre att hålla på sin integritet och sin tro och behärska sig lite? Du byter nick efter nästan varje inlägg; Jag vet inte om det är för att du får dåligt samvete på nåt sätt? Tycker iallafall att du ska försöka ha lite dignitet och försöka bemöta andra såsom du vill bli bemött.

[Bettanbop]
2/21/15, 1:21 PM
#65

Vill bara ge GT en stor 🤗 glad för din skull att du funnit din väg 🙂

Men det gör mig lite ledsen om du räknar in mig i dom som påverkat dig negativt 😢 det var inte meningen 😢 såg dig som en god vän inne på "vår" sida. Det var du och jag och Zamizen ganska länge, men saitvärden där har fortfarande inte hittat tillbaka så sidan ligger så gott som nere. Har saknat dig men är glad för din skull att du mår så bra 🌺 Kram Bettan

Lilla Stjärna
2/21/15, 11:24 PM
#66

# 9;

" Allt finns hos Gud och i Guds ord. Personligen tycker jag det är oerhört avstressande att bara sätta sig ner och i tysthet be till Gud och att överlåta alla problem till Honom. Det är ett löfte från Honom att ta hand om alla våra problem och istället fylls vi av en underbar frid när vi överlåter allt till Gud."

🙂Du beskriver precis så som livet blir när man överlåter sig helt och hållet till Gud! Den vilda jakten på lycka, hälsa och total frid i sinnet upphör! Slut på att ständigt jaga efter nya tekniker, alla krumbuktande övningar, andliga gurus och att punga ut med en förmögenhet för alla Indienresor och healers . 

Den friden finns inte att finna någon annanstans och allt är dessutom GRATIS ! 😍  🥳  🎂

Lilla Stjärna
2/21/15, 11:34 PM
#67

# 0! Jag har själv provat Mindfullness 3 gånger för några år sen (hos sjukgymnast!) och skillnaden i välmående var mer än himmelsvid mot den jag får hos Gud! Ja, det går inte ens att jämföra, upptäckte jag. Jag kände att denna teknik inte var bestående, utan var en lösning för stunden.

Lilla Stjärna
2/22/15, 12:24 AM
#68

# 63;

"# 62 Det där bemödar jag mig inte att bemöta ens…."

😃 och ändå gjorde du det……😃😃!!!

" …orden vik hädan är bara en standardfras som används ur egen rädsla och bär ingen som helst kraft i sig.Tomma ord med andra ord."

😃Jaså, du! Det är vad Wolf gärna vill tuta i mig ? Läs en gång till vad jag skrev:

I Jesu Kristi namn - vik hädan!

Jag förstår precis varför han försöker få mig att tro på hans snick snack! Det är ju han själv som är livrädd att jag ska bussa Jesus på honom 😛!!! Jag har omfattande erfarenheter av dessa "andar" som spelar guider, jag vet exakt hur de arbetar 😃!

Det finns inget mer kraftfullt här än Gud och Jesus! Det finns inte en endaste varelse som står över dem och eller har mer kunskaper! Och det vet Wolf! Det är deras absolut största rädsla!

Det är därför som han och övriga spyr ut sina hat-attacker över alla som inte går på trixen. Och den ständiga lilla beundrarskaran duker upp på rad!

De som inte har exakt samma tro och går på Wolfs lära de är:

lögnare!

förvirrade människor!

 har psykiska problem!

 har mörka själar!   

 dumt folk !  osv…osv

Inga otäcksheter mot folk där?        Nähädå 😕

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lilla Stjärna
2/22/15, 2:02 PM
#70

# 38

Naturligtvis är jag också överlycklig över din totala förvandling!   🎁

Ja, visst märks det att Gud är med oss! Vi är beskyddade i evigheter 🙂!

1En psalm av David.

Herren är min herde,

ingenting skall fattas mig.

2Han för mig i vall på gröna ängar,

han låter mig vila vid lugna vatten.

3Han ger mig ny kraft

och leder mig på rätta vägar,

sitt namn till ära.

4Inte ens i den mörkaste dal

fruktar jag något ont,

ty du är med mig,

din käpp och din stav gör mig trygg.

5Du dukar ett bord för mig

i mina fienders åsyn,

du smörjer mitt huvud med olja

och fyller min bägare till brädden.

6Din godhet och nåd skall följa mig

varje dag i mitt liv,

och Herrens hus skall vara mitt hem

så länge jag lever.

Psalm 23

copse
2/22/15, 2:08 PM
#71

Tråden har börjat spåra ut nu, och eftersom TS verkar ha fått sina svar så jag kommer att stänga den.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: