Annons:
Etikettövrigt
Läst 1964 ggr
GemTwist
2/13/15, 10:01 PM

Gud har hjälpt mig

Jag har varit med om massa saker som gett mig minnesluckor. År av mitt liv är som svarta hål för jag på något sätt raderat det ur mitt minne. Jag har alltid sett mitt minne i huvudet som en korridor med lådor och mappar. Allt uppsorterat. Men jag har också några dörrar. En av dörrarna innehåller min största hemlighet. Jag vet vad som finns där inne, och jag vet vad som händer om jag öppnar den. Men samtidigt som jag stoppade undan detta minnet försvann många fler. DEt fanns fler dörrar men de kunde  jag inte kunde öppna. Jag har alltid haft lätt för allt i skolan med mera. Men allt som jag skulle lärt mig under dessa år är försvunnet vilket sänker mig i vissa ämnen extremt. Jag har bett ända sedan jag kom i kontakt med Herren om att få tillbaka dessa minnen då jag vet att jag har dem men inte kan komma ihåg dem. Jag har bett om hjälp att få dessa minnen som jag inte kan komma ihåg få ligga uppsorterade med resten av mina minnen.

En av de första gångerna när jag bad till Herren om detta fick jag höra kyrkklockorna direkt efter, jag tänkte inte så mycket på det. Men söndagen där efter när jag var i kyrkan skulle jag sätta mig på en bänk när någonting fick mig att välja bänken under träkorset istället. När jag öppnade dörren till den bänken så jag ett begravningsschema eller vad man kallar det. Först och främst borde någon tagit undan det, någon av kyrkvärdarna efter begravningen, men den syntes inte från gången i kyrkan och pappret var vänt med texten mot mig. När jag kollade på datumet såg jag att det var just samma tid som jag hört kyrkklockarna ringa. (på ett avstånd där man egentligen inte brukar höra dem) Jag öppnade och läste i en av psalmerna där det stod:

De skall minnas den grönskande jorden och de somrar som blommade där. De skall glömma det onda och svåra i en gammal värld, en svunnen tid.

Just detta kände jag passade in på hur jag kände det för mig och av någon anledning har jag behållit detta "kort". För det onda och svåra har jag inuti en dörr som jag själv kan öppna och jag valt att glömma. Men det bra kan jag inte hitta.

Men nu till det slutgiltiga:

Jag har börjat minnas. Jag känner hur minnen kommer tillbaka till mig. Smaker, känslor och lukter bara poppar upp inom mig. Alla ämnen där jag glömt bort vad vi gått igenom under dessa åren blir helt plötsligt mycket enklare och lättare då jag kommer ihåg vad jag lärt mig. Alla de minnen jag bara sett svarta hål i har fått bilder. Och när jag kollar inom mig, bland mina minnen så har dörrarna börjat försvinna

Jag vet att Herren finns här med mig. Jag känner honom hos mig och jag vet att det är han som svarat på mina böner.

Ja älskar min Gud, ända sedan jag kom till tro har han funnits vid min sida och lyssnat på mig. Under tiden som allt dåligt hände hade jag precis lämnat Herren. Då jag var med honom som liten men bestämde mig att det bara var struntprat. 

Hatade allt med kristendomen och tro. Vägrade bära något som åminde om kors eller liknande. Vägrade lyssna på vad kristna sa. Men sedan under konfirmations läsningen bad de oss att öpnna oss för honom och jag tänkte om han nu inte finns vad skulle det då skada? Anledningen till att jag tänkte detta var då någon precis sagt något och gett mig svar på mitt livs största fråga vilket fick mig mer tänkande. Och nu står jag här och är vetande.

Annons:
Lilla Stjärna
2/13/15, 10:26 PM
#1

# 0 Ja du, precis så underbart blir livet när vi vänder oss till Gud direkt och släpper allt annat! Det var en fantastisk berättelse av dig jag fick läsa, tack så mycket! 🎁

" Och nu står jag här och är vetande."

Exakt! Jag brukar säja så jag också; att jag numera är vetande! Troende på Gud / Jesus var jag sedan barnsben -men då är man ju inte bombsäker, utan just bara tror. Det är en helt annan sak.

Man måste nog få en personlig upplevelse och inbjudan för att kunna vara helt säker! Fram till dess så tror man lite hit och dit och ändrar sin tro hela tiden. Och ibland trodde jag inte alls, särskilt när jag hörde om svåra saker som hände. Då trodde jag att det var Guds fel när en människa dödade en annan t ex.

Woodland
2/14/15, 7:41 AM
#2

Helt underbart GemTwist!  🤗

Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag.  Fil 1:6

Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom? Rom. 8:32

_Frukta inte, ty jag är med dig,
    se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud.
Jag styrker dig, jag hjälper dig,
_jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand. Jes. 41:10

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2/15/15, 8:51 AM
#3

Tack för att du delade! 🙂 Glad att du hittat Herren. Minnenas dörrar.. påminner mig om hur Gud gjorde så jag skulle glömma, tills en dag då jag skulle vara stark nog att öppna dörren till det förflutna igen, för att ta itu med det. Nu är dom dörrarna avklarade och stängda 🙂

Upp till toppen
Annons: