Annons:
Etikettövrigt
Läst 1164 ggr
[Juel70]
1/29/15, 8:45 PM

Salomo

Vet ej hur gammal artikeln är, men iallafall först gången jag stött på den. Håller på läser Konungaböckerna just nu. Tänkte att det kanske är intressant läsning.

JERUSALEM. Arkeologer tror att de kan ha hittat kung Salomos sägenomsusade gruvor. I öknen i Jordanien, där det bibliska Edom en gång låg. Forskarna har tidsbestämt gruvruinerna till cirka 1000 f Kr, alltså den tid när den sagolikt vise och rike kungen anses ha levt och verkat.

http://www.dagen.se/nya-arkeologiska-fynd-kan-bevisa-salomos-existens-1.193015

Annons:
Woodland
1/29/15, 10:16 PM
#1

Tack Juel - denna artikel är intressant.  När man läser boken överväldigas man av rikedomarna och tempelbygget men folket hade det rätt så svårt under Solomo och gjorde uppror under hans son Rehabeam. 

Det är inte säkert att tempelbygget orsakade missnöjet utan det kunde har varit alla palatser han byggde. Templet var välsignat.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
1/30/15, 8:27 AM
#2

Ja han lät ju göra enorma mängder av föremål i guld och koppar 😮 Måste varit väldigt kostsamt, sen läste jag att han tvingade människor att arbeta, gratis vad jag förstod det som. Och antalet djur dom offrade är också så man inte fattar det riktigt.  Det var synd att han syndade på äldre dagar och gjorde Gud vred.  Sammanlagt hade han 1000 fruar om jag förstod det rätt när jag läste!  Men konungaböckerna är riktigt spännande att läsa! 🙂 Lite svårt att förstå hur allt var på den tiden, men intressant att läsa.

[Juel70]
1/30/15, 8:54 AM
#3

Det här klippet är också intressant. Vet dock ej hur det förhåller sig, men familjen som filmade i saudiarabien på deras semester, hittade en del märkliga fynd!  Riktiga klippet börjar vid 02:50

https://www.youtube.com/watch?v=6cfPMKv2fBM&index=24&list=PLbBdJ7xCfiv7rs48-iGmyJ1g0BFCBGczL

GiraffTunga
1/31/15, 7:19 PM
#4

Intressant, ska läsa mer om detta. ;)

You can not judge me unless you know me.

Upp till toppen
Annons: