Annons:
Etikettövrigt
Läst 1558 ggr
Woodland
2015-01-27 16:01

En barmhärtig nation?

Det finns en naivitet i det svenska samhället som de flesta betraktar som charmerande.  Den kanske har tillåtits överleva därför att Sverige har sluppit krig på eget territorium eller aggressiva handlingar utifrån. 

Rasmus Persson, C-kommunalråd i Örebro, har föreslagit att återvändande IS-stridande och sympatisörer bör rehabiliteras med förmåner som inte är tillgängliga för alla. Han nämner “straff” i senare uttalande (jag vet inte om Sverige har en straffsskala för halshuggning). (Fastän rycket har florerat i vissa medier är Persson inte kristen.)

Bör Sverige, som en “kristen” nation, agera barmhärtigt mot dessa som återvänder eller bör de inte ens släppas in i landet?  Banar Sverige vägen till sitt eget fördärv genom att släppa in IS terrorister?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
2015-01-27 17:55
#1

Ja, det är skrämmande att man ger förmåner till människor som medvetet åker iväg för att mass-slakta oskyldiga människor. Jag tycker inte att dom är välkomna tillbaka. Har dom inte tillräckligt med respekt för sverige som tagit emot dom med öppen famn, gett dom tak över huvudet, möjlighet till en framtid, fred, sjukvård och andra förmåner… ja då borde dom inte få komma tillbaka!

Andorr
2015-01-27 19:41
#2

#1 "Bör Sverige, som en “kristen” nation"

Att se Sverige som en demokratisk nation är nog att föredra. Detta synsätt riskerar inte heller att öka det redan spända läget mot alla muslimer.

Woodland
2015-01-27 20:14
#3

# 2 Ja, Sverige är en demokrati till regeringssättet och betraktas i övriga världen som en del av ett kristet Europa. Anser du att de kristna skall stå till svars för det eventuella "spända läget" muslimer kan uppleva? Jag tror det är mer de radikala muslimerna som bör står till svars för det. De klämmer åt sina trosfränder. Varken kristna eller judar är ansvariga för det. De flesta muslimer här har flytt muslimska länder, inte kristna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

RoachFord
2015-01-27 21:11
#4

Hur skulle Jesus ha gjort och bemött dem?

Andorr
2015-01-27 22:04
#5

#3 En demokrati kan innehålla flera religioner, vilket knappast någon religion kan.

Däremot kan det ha funnits demokratiska mål, i religioners ursprung.

Woodland
2015-01-27 22:16
#6

# 4 Vad tror du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
JonasDuregard
2015-01-30 22:43
#7

#0 Du ser på allvar Sverige som en kristen nation? 🙂 Som att de senaste hundra årens sekularisering inte har hänt.

Jag gissar att retoriken med "förmåner" och så vidare är din och inte Perssons egna ord?

Woodland
2015-01-31 17:21
#8

_ Du ser på allvar Sverige som en kristen nation? 🙂 Som att de senaste hundra årens sekularisering inte har hänt. 
_

Jag skrev i # 3 Sverige är en demokrati till regeringssättet och betraktas i övriga världen som en del av ett kristet Europa.

Min egen bild är mer nyanserad.

Jag gissar att retoriken med "förmåner" och så vidare är din och inte Perssons egna ord?

Varför? Om det ändå vare "bara" mina ord!  😕

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JonasDuregard
2015-01-31 17:24
#9

#8 Något fel på länken där.

[Juel70]
2015-01-31 17:36
#10

Jag såg en telefonintervju med en muslim som bor i Sverige och hade verkar tillhöra IS. Intervjuaren frågade honom varför han bor i ett land som är "infidels" fast koranen förbjuder, och varför han tar emot socialhjälp och annat fast koranen förbjuder det…  lyssna själv. Han säger att det är Allahs pengar….och sen på slutet handlar det lite om varför muslimer tvingas betalas jiszya men att dom inte gör det i Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=ZBVqOIEXap0&list=PLkb3qyzqPaO3VS4qq_FVIMpi1h_aW_frh&index=3

Andorr
2015-01-31 19:25
#11

Det är inte helt ovanligt att människor anpassar verkligheten i sina sinnen, så att det passar dem, och eventuell tro.

Religiösa skrifter, ej undantaget.

#10

Tyckte förresten att du var skitskön och humoristisk i annan tråd. Uppskattas!

[Juel70]
2015-01-31 20:16
#12

#11   Tack 😃 Jo kan nog kläcka ur mig lite knasiga saker ibland. Vilken tråd menar du?

Andorr
2015-01-31 20:43
#13

Oops. Ska jag komma ihåg saker å händelser oxo? Sickna krav jag har på mig.

Efter länge funderande, kom den befriande, humoristiska göteborgskan fram.

Men va läskigt. 

Ursäkta min snörvlighet.

Fick en dejavu, nu. Läskigt och konstigt.

Gilla förresten människor som kläcker ur sig saker., speciellt på göteborgska.❤️

Annons:
Andorr
2015-01-31 20:50
#14

Jahopp. Nu vet ni min svaga häl.

En god o välvillig snällis, typ! ❤️

Woodland
2015-01-31 21:22
Andorr
2015-01-31 21:25
#16

Å där försvann den påhittna romansen. :(

JonasDuregard
2015-01-31 21:30
#17

#15 Så min gissning var rätt då, snacket om särskilda "förmåner" är något du hittat på?

JonasDuregard
2015-01-31 21:34
#18

Angående frågan du ställer i #0, endera finns det bevis för att de begått krigsbrott eller andra brott eller så finns det inte. Om det finns sådana bevis ska de så klart åtalas. Finns det inte vore det ett hån mot samtliga rättsprinciper att neka dem återinträde till landet.

Eller?

[Juel70]
2015-02-01 09:22
#19

Jag tänker på Jesus och vad han sade till några människor i bibeln.

Jesus såg ju vad Judas hade i hjärtat och det var inte gott och till honom sade han : - Gå gör det du ska!  ( Förråda Jesus, för han gick satans ärende)

Kan tänka mig att Jesus skulle säga detsamma till IS-krigare - Gå gör det du ska (eftersom du låtit en sådan synd växa till sig i ditt hjärta.)

Den som inte samlar, han skingrar.

Woodland
2015-02-01 14:00
#20

# 15 Mitt påhitt?! Har du läst länkarna? Jobb och terapi är i praktiken inte 100% tillgängliga för den vanliga Svensson. Beviset för det är arbetslöshetssiffrorna och en psykiatri som går på knä och inte kan ta emot alla som behöver vård. Det sistnämnda kan man få bekräftat genom många vittnesbörd från förtvivlade föräldrar till barn med olika psykiska åkommor. Det har också talats om lägenheter i sammanhanget, och är det sant, är det bara att lägga det löftet till listan. Sedan kan man fråga sig varför någon som strider för en annan stat (Islamiska Staten) med sharia, (läs, icke demokratisk) lagstiftning bör tillåtas utnyttja ett demokratiskt välfärdsystem när landets egna medborgare begränsas på grund av brist på pengar och personal. #18 Vad tror du de gör därnere, sitter runt lägerelden och sjunger "Kumbaya"? Om de har åkt och anslutet sig till IS (som FN klassar som terroristorganisation) har de inte i praktiken begått en krigshandling? Dagens lagar täcker inte dessa omständigheter såsom de ser ut så hur skulle de straffas? * Vem skulle kunna vittna mot dem? Hur långtgående har deras handlingar mot civila sträckt sig? De kanske inte höll i kniven när en motståndare eller civil persons huvud har skilts från kroppen men har de bidragit med logistiskt stöd är de skyldiga till att bidra till terroristhandlingar. Det är inte säkert att det går att få fram bevis som en rättsinstans i Sverige skulle kunna använda för en häktning för de som kan vittna emot dem är antigen döda eller i flyktingläger. Det är därför Beatrice Ask skall se över lagstiftningen. * detta gäller också medborgare som strider i Ukraina till exempel. Medborgaren har inte bara rättigheter utan också skyldigheter. Regeringar likaså och de måste lägga landets välfärd först och därmed är jag och # 1 överens.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2015-02-01 14:08
#21

# 19 Jag tror inte man kan dra en sådan parallell mellan Jesu ord till Judas och en eventuell IS stridande. Jesus yttrade dessa ord i ett helt annat sammanhang. En som strider för IS anser sig inte begå något fel. De anser att de gör Allahs vilja. Gud kan omvända den han vill till Jesus, samtidigt talar bibeln om att ett samvete kan bli så förhärdat att det överlämnas till sitt tillstånd. Är det det du syftade på?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2015-02-01 14:43
#22

#21  Ja Jag tror det 🙂 Men om Jesus såg igenom någons hjärta, så var han inte rädd för att säga sanningen.  Självklart förlåter Gud om man ödmjukar sig och ångrar sig, men han kan vara "hård" i sina yttringar också, men ändå rättvis och sanningsenlig.  Svårt förklara 😛

Woodland
2015-02-01 17:25
#23

# 22

Självklart förlåter Gud. . .

Ja, det finns alltid hopp. Han förlät Paulus (Saul) - Apostlagärningarna 9

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: