Annons:
Etikettövrigt
Läst 1355 ggr
RoachFord
12/10/14, 8:51 PM

New age?

Jag har läst artiklarna om New Age i detta forum, och började fundera på alla föreläsare i positivt tänkande och mental träning. Vi har på jobbet haft besök av exempelvis Olof Röhlander, som skrivit böcker som "bli en vinnarskalle" och "det blir alltid som du tänkt dig".

Är detta också en nyans av New Age och LoA? Det handlar ju mycket om att forma tankarna på ett speciellt sätt.

Annons:
Woodland
12/10/14, 10:14 PM
#1

Jag känner inte till Olof Röhlander så jag kan inte uttala mig specifikt om honom eller vad han lär ut. Kan du berätta lite om hur du uppfattade vad han "lärde ut" på föreläsningen?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
12/11/14, 8:41 AM
#2

Gud vill ju att vi ska veta vilka vi är i Honom och få styrka därigenom. Gud säger åt oss att ta avstånd från den här världens sätt att tänka. 

Det kan vara så hårfint ibland, men man kan fråga sig själv om Gud blir ärad genom det som man gör. Styrkan du får; är den världslig eller från Gud?  

Gud vill att vi ska vända oss till Honom med precis allting i vår vardag, då blir han ärad. Som ett barn som vänder sig till sin Fader för råd och styrka.

 På samma gång lär man känna Fadern (tack vare Jesus) och det blir en övning i att lära känna igen Guds röst och att ta med Honom vart man än går.

Det finns olika sätt att ta sig an en taktik (tex framgång i jobbet) Det är att lära sig världens sätt att nå framgång eller att lita på Gud att han leder dig, öppnar och stänger dörrar.

Hoppas dessa tankar hjälpte till lite.

RoachFord
12/11/14, 10:25 AM
#3

Jag var aldrig på Olofs föreläsning eftersom jag fick förhinder. Jag köpte däremot en bok av honom som jag ögnade igenom. Det handlade om att sätta upp målbilder för sig själv, hur man lyckas på jobbet, idrotten, livet. Och sen visualisera, se sig själv lyckas, bara tänka positivt. Styra sina tankar. Dessutom rekommenderade han i boken att man skulle använda mantran, affirmationer osv.

Nu vill jag inte anklaga Olof specifikt, det finns fler som åker runt och föreläser om detta. Det känns bara lite olustigt att detta smugit sig in på företagen.

Det här var ett år sen ungefär, innan Gud kallat mig. Jag reflekterade inte speciellt mycket då, men nu när jag öppnade boken igen kändes allt jättekonstigt. Numera hämtar jag all styrka från Gud. Jag litar fullt ut på att Gud hjälper mig i jobbet, så boken är totalt onödig för mig. Men det kan kanske vara på sin plats att varna andra.

Woodland
12/11/14, 11:09 AM
#4

Ja, de ockulta kännetecken lyser igenom: mantran, affirmationen (positiv bekännelse) och mest utmärkande, visualiserande. Likadan är det med "New Thought" i sina olika former eller avgreningar. All strävan för kontroll av sin omgivning genom sin egen viljas kraft utmärker all ockult utövning.  

Vad folk inte reflekterar över är att vi styr väldigt lite över våra liv. Det finns hur många osäkerhets aspekter som helst. Men vad är all magi om inte en illusion? Att påstå att saker och ting alltid blir som man har tänkt sig låter som en kliché utan mycket eftertanke- ett PR trick helt enkelt. Att utgå från att man kan styra sin framtid med mentala krafter är en halv sanning. Det brukar vara så att förr eller senare händer något och tillvaron krackelerar eller till och med raserar. Det talas inte så mycket om en sådan utveckling av hurtiga konsulter. Man säljer böcker, har TV framträdanden och kallas in på olika arbetsplatser för att föreläsa och förhoppningsvis göra arbetarna mera produktiva. Det brukar vara så att konsulterna skrattar hela vägen till banken och många åhörare lämnas med sina problem och en ännu värre känsla av misslyckande. 

Jag håller med om att det är olustigt företagen håller på med detta. Men det finns i nästan hela samhället. Det tragiska är att folk går på detta och när man kommer upp mot svårigheter är det högst osäkert detta hjälper. 

Paulus skrev om det kristet sinnelag i Filipperbrevet 4: 4 Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er. 5 Låt alla människor se hur vänliga ni är. Herren är nära. 6 Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse. 7 Då skall Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. 8 För övrigt, bröder, allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, ja, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant. 9 Vad ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det skall ni göra. Då skall fridens Gud vara med er.

Det är inte emot bibeln att ha ett glatt sinne och sträva efter frid inombords. Fokuset för det är Herren själv som du och Juel skrev. Vi skall också eftersträva att tygla och kontrollera tankevärlden för vi vet som kristna att det är själens slagfält. Efesierbrevet 6:10-18 berättar om trons sköld och frälsningens hjälm som skyddar sinnet från fiendens pilar. 

Hur utarmat vårt folk i väst har blivit på det andliga planet under bara en generation! Den urskiljning som du beskrev som en jättekonstig känsla är bevis på att Herren leder de sina genom den helige Andes kraft. Väldigt bra att du tog upp detta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

RoachFord
12/11/14, 12:55 PM
#5

#4, ja det är tragiskt att vår generation har tappat så mycket andlig kunskap. Istället dras man med i allsköns mumbojumbo, och tror att det är vägen till framgång. 

Det som jag tycker är allvarligt med att det dyker upp på arbetsplatserna är att det är i princip obligatoriskt att lyssna på dessa "lyckokonsulter". I mitt fall var det en del i en konferens som alla anställda skulle delta i.

Lilla Stjärna
12/11/14, 7:31 PM
#6

RoachFord, jag kände inte heller igen namnet Olof Röhlander  just men titlarna på böckerna fick upp ett ljus i mitt huvud. " Dessutom rekommenderade han i boken att man skulle använda mantran, affirmationer osv."   -Där har du klockrent vad hans lära handlar om och källan till den! Förgreningarna inom bl a NA är oändliga och ytterst lätt att ta till sig!

"…… det finns fler som åker runt och föreläser om detta. Det känns bara lite olustigt att detta smugit sig in på företagen."   -Ja, det är nuförtiden ett oändligt antal lycko"konsulter" -och "terapeuter" som har slagit klorna i arbetsplatserna också 😕!

" I mitt fall var det en del i en konferens som alla anställda skulle delta i."     😡😡😮

"Jag litar fullt ut på att Gud hjälper mig i jobbet, så boken är totalt onödig för mig. Men det kan kanske vara på sin plats att varna andra"    -Ja, verkligen! Och vad bra att du fick den där konstiga känslan, vet precis vad du menar, den får jag också. Kallar den" Andens vägledningssystem".

# 2  Evangelium enligt Juel!  👍 😍

# 4  Exakt! 

Vilken utmärkt lista du gjort, Woodland, tack gode Gud för den! Jag trodde att jag har " varit i"  de flesta av trossystemen men det finns de jag inte kan nåt ingående i där! Så bra för alla de som undrar och är osäkra 🙂!

Annons:
Woodland
12/11/14, 8:00 PM
#7

# 6 Det var ingen lista jag skrev med glädje. Jag känner en sorg över att människor fördjupar sig i allt detta och kan gå miste om ett liv med Jesus som leder till evigt liv. Som du skrev, jag hoppas att den är till hjälp för de som är osäkra.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
12/11/14, 8:16 PM
#8

# 7 , ja, det är med djupaste sorg som jag läser den samtidigt. Den rör upp oerhört svåra känslor från min mörka tid i livet!

Allt detta som Jesus ständigt varnade för -och fortfarande gör.

Upp till toppen
Annons: