Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1102 ggr
GiraffTunga
2014-12-05 21:45

Kyrkan

Måste man gå till kyrkan på högtider eller gå till kyrkan alls, jag går ibland men inte på högtider eller gudstjänst..

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Woodland
2014-12-05 22:14
#1

Det är viktigt, G, att samlas med andra troende. Kristi kropp är kyrkan och alla delar behöver varandra. Du kommer att ha stor nytta av gudstjänsterna. Det finns skydd i gemenskapen och man samlas för att höra och lära Guds ord. Man sjunger Guds ära i sångerna. 

Det står så här i Hebréerbrevet 10:25  Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig,

Högtiderna är till för att vi skall minnas vad Jesus har gjort. Julens budskap är underbart.  Gör ett försök nu i Advent!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-12-06 10:06
#2

Jag undrar, ska man ha gudstjänst på lördag eller söndag. Tänkte på att katolska kyrkan ändrade ju från lördag till söndag. Judiska sabbaten börjar ju fredag kväll och slutar lördag kväll?

Vilken är rätt? Lördag eller söndag? Har hört så mycket om det där. Man vill ju inte göra fel.

Sabbaten är ju till för människan och inte människan för sabbaten.  Tänkte även på att jag har sjukpension och arbetar inte. Sabbaten är en vilodag, men i mitt fall är nästan alla dagar "vilodagar". Då blev det ännu krångligare. 

Men det handlar väl om att ära Guds vilodag och ge Gud ära den dagen?

Woodland
2014-12-06 10:49
#3

# 2 Mycket har skrivits om detta. Söndagen är första dagen och utvecklades rätt snabbt bland de troende som en ersättning för den judiska sabbaten på Lördag. Jesus besök efter uppståndelsen på första dagen spelade roll. Han är förstafrukten av den. Det var inte den katolska kyrkan i dagens bemärkelse som ändrade detta utan det blev vida spritt bland de troende i ett tidigt stadium. (Universellt är detsamma som ordet katolskt) Kyrkofäderna ger vittne till detta så tidigt som 200 talet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: