Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2333 ggr
Tanjis
2014-12-02 17:12

Varför är det så svårt

Jag har det väldigt tufft med ångest och oro. Jag har inga riktiga vänner och jag kan inte släppa in någon för nära inpå. Jag har gått till kurator några gånger och kommer vid nästa besök att be om starkare ångest dämpande.

Är det därför det är så svårt för mig att lägga mitt liv helt i guds händer? 

Jag följer inte bibeln och jag känner mig inte hemma i kyrkan men jag är uppväxt i en kristen familj och har en viss tro. Nu när jag sitter och lyssnar på kristen musik (som jag alldeles för sällan gör) så känner jag ändå guds kärlek, att jag inte är bortglömd och han vet hur tufft jag har det med ångesten och så och att han längtar efter mig. Men det går bra inte, det går inte, det känns som att jag kommer sätta alldeles för mycket för spel, ex kanske att min okristna sambo lämnar mig och med det följer att jag inte längre kommer kunna ha mina älskade hundar.

Är det någon som har haft det svårt som jag att lägga sitt liv i guds händer

Annons:
[Juel70]
2014-12-02 18:20
#1

Ja jag kan känna igen mig. Jag har lidit av panikångest och gått igenom svåra saker i livet.  Men jag kan skicka PM till dig. 🌺

Woodland
2014-12-02 18:42
#2

Låt oss titta på hindren du har skrivit om: Om din icketroende sambo lämnar dig - Kan du vara säker på att ni kommer vara ihop hela livet eller ens om ett halvår? Kan det vara så att Guds plan innefattar honom också och Herren har väntat med att ingripa i ditt liv för att ni tillsammans skall tjäna Gud? Hundar är underbara och visst kan man älska dem men de är ändå hundar. Beroende på ras kommer de som högst att leva 15 år.

Om du lägger dina invändningar mot vad Gud erbjuder väger de lätt.  Jag tror fler än jag kan intyga att det verkade “svårt” och att de har genomgått samma sak men kanske gällande jobb, karriär, inriktning, boplats och så vidare. Vad har man för nytta av något/någon om man förlorar sin själ över det? Vad skall man ge i utbyte för sin själ?

När man söks av Gud kan det framkalla en krisupplevelse.  Många tror att de upplevde en kris och sedan fann Gud. Det är faktiskt tvärtom. Gud söker, Jesus söker de förlorade fåren. Guds sökande brukar framkalla en kris i våra liv. Det är inte så för alla människor men vittnesbörden är i övervägande fördel för de som har en krisupplevelse innan de kommer till full insikt. Krisen kan upplevas som en inre kamp, att man brottas i tankevärlden och eller att man når känslomässiga lågvattenmärken. Vi reagerar olika när den levande Guden söker oss. Vissa människor genomgår ett stilla omvälvande i sitt inre och kommer till en försiktig och mild insikt.  Andra upplever att de hamnar på samhällets botten och sedan vänder de sig till Gud. Har du bedjande föräldrar går de Herrens ärende och ber för dig. När Gud söker den inre människan kan han inte framgångsrikt motstås. Sorgligast är det för de han inte söker och som han låter gå vidare i livet utan att ingripa.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tanjis
2014-12-02 19:13
#3

#2 det finns väl ingen han bara struntar i?

Woodland
2014-12-02 20:10
#4

# 3 Vad menar du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
2014-12-04 22:12
#5

Jag känner mig exakt som du

You can not judge me unless you know me.

[Kathja]1
2014-12-04 22:18
#6

#3 Självklart inte! Gud finns för oss alla. ❤️ Visst kan livet kännas svårt ibland, men Gud prövar ingen mer än vad vi klarar av. Det finns en mening med det som sker, i dessa prövningar kommer du att finna Gud, du behöver bara vila i tillit till att Gud finns för dig och öppna ditt hjärta och våga tro. Det handlar inte om att "jobba" sig till tro, utan mer om att slappna av och tillåta.

Annons:
Woodland
2014-12-04 22:39
#7

Gud är inte till för oss.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-12-05 07:54
#8

Det är vad du tror Woodland, men jag håller inte med.

[Juel70]
2014-12-05 08:16
#9

Kathja,  På vilket sätt är Gud till för dig?

Visst älskar Gud oss, men människan står inte över Gud på långa vägar. Gud kan söka upp en människa om det är enligt Hans plan och vilja, men det är DU som ska bevisa att du älskar Gud genom att hålla hans bud och leva i ande och sanning.

[Juel70]
2014-12-05 08:19
#10

Du kan ingenting av egen kraft utan att det ges dig av Gud. Till om med tron är en gåva.

1 Jag är den sanna vinstocken, och min Fader är vinodlaren. 

2 Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt rensar han, för att den ska bära mer frukt. 

3 Ni är redan rena genom ordet som jag har talat till er. 

4 Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv om den inte förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det om ni inte förblir i mig. 

5 Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom bär han rikligt med frukt, för utan mig kan ni inte göra någonting. 

6 Om någon inte förblir i mig blir han som grenen som kastas bort och torkar. Sådana grenar samlas ihop och kastas i elden och bränns upp.

 7 Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill och ni ska få det. 

8 Min Fader förhärligas när ni bär rikligt med frukt och så visar att ni är mina lärjungar. joh 15

Denna kommentar har tagits bort.
[Kathja]1
2014-12-05 13:57
#12

Som svar på #9 skrev jag ett inlägg om att  jag inte ville ta det här eftersom det är OT och när jag går OT får jag alltid skit för det här inne, när jag svara utifrån min tro brukar jag även få skit för att jag inte tror rätt och därför inte får skiva det jag tror här inne.  Detta inlägg togs bort och jag fick ett PM från Copse där jag uppmanas att svara i tråden, eller skapa en ny och det känns onödigt, så kör jag nu på och utgår ifrån att det kommer att vara okej. 😃

Juel du frågade mig på vilket sätt Gud finns för mig och det gör Gud på så sätt att Gud alltid lyssnar på mig, vägleder mig, tröstar och lyfter mig. Och det samma gör Gud med alla som vänder sig till Gud.

Det handlar självklart inte om att sätta sig över Gud!

Att Gud finns för dem så efterfrågar en relation är självklart! Det har vi ju diskuterat förut. Vad vore det för Gud om Gud som valde bort att finnas för vissa? Alla som söker Gud ÄR utvalda. Gud kallar oss alla. (en länk till 😎)

Svårare än så är det inte. 👍

Woodland
2014-12-05 15:11
#13

# 12

När en Admin på en sajt på iFokus citerar skrivreglar och uppmanar någon att följa dem är det inte “skit”.  Likaså när någon bemöter ett påståenden med ett motargument är det inte “skit”. Vi har aldrig skrivit att du inte får skriva vad du tror här inne, däremot har vi sagt till dig att du måste förklara att du är New Age och inte kristen som du så ofta vill låtsas vara. Ta detta som din tredje varning och respektera sajtens inriktning,  Admin och dess reglar.

Han som skrev artikeln du länkar till har tolkat bibelordet för att passa in i hans förutfattade meningar. Bibeln ger inte stöd för en andra chans i ett kommande rike. 

Det är sant att alla som söker Gud är utvalda, men det gäller endast Gud som han beskrivs i bibeln: en personlig Gud Fader, Son och den Helige Anden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Kathja]1
2014-12-05 15:15
#14

Edit till #12 Jag glömde att skriva att jag inte är bokstavstroende som sajtvärden här inne ,utan tror på Gud och Jesus liktydigt med vad Svenska Kyrkan förespråkar. Sorry att jag glömde, jag vet ju att jag måste skiva det när jag gör ett inlägg här. 😊

(Och om jag anser att jag får skit så är det så, det är min upplevelse. Det var vad jag talade om, inte någon absolut sanning. Men nog om det. )

Tack för mig! Förhoppningsvis har jag spridit lite ljus och hopp hos TS vilket var syftet. ❤️

GiraffTunga
2014-12-05 16:06
#15

Jag tror att Gud är seriös och jag tror att alla som inte följer han straffas, men han älskar och är god och ingen kan vara godaren han.

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2014-12-05 18:53
#16

Svenska kyrkan och jag har samma Gudsbild.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-12-05 19:30
#17

Det har vi förvisso i en annan tråd konstaterat att ni inte är då svenska kyrkan inte utger sig för att vara bokstavstroende och det säger du att du är. Du har ju inte ens svenska kyrkan som din församling/kyrka - det var i alla fall vad du sa den gången vi diskuterade ämnet.

GiraffTunga
2014-12-05 19:40
#18

Tror inte alla kristna samma?

You can not judge me unless you know me.

[Kathja]1
2014-12-05 19:42
#19

Inte riktigt, för då hade det inte "behövt" finnas så oändligt många olika församlingar/samfund. 😉

Woodland
2014-12-05 19:47
#20

# 18 Alla kristna har samma Gudsbild.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
GiraffTunga
2014-12-05 20:07
#21

Varför har ni olika då? Ni säger ni båda är kristna men ändå olika uppfattningar om Gud.

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2014-12-05 20:21
#22

# 17 Min bibelsyn delar jag med många (men inte alla) präster i svenska kyrkan men oavsett bibelsynen har svenska kyrkan och jag samma Gudsbild som vi delar med den Romersk katolska kyrkan, de ortodoxa och resterande Protestanterna. Nu har du fått rumstera här fastän du struntade i copses tillsägelse att starta en ny tråd. Jag tycker du bör dra vidare nu som du avsåg i # 14.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Kathja]1
2014-12-05 20:24
#23

Copse sa "Om du inte vill ta diskussionen i tråden på grund av att ämnet är OT får du gärna skapa en ny tråd, " -  jag valde att svara i tråden.  😃

Försöker som vanligt att följa era direktiv, även om det inte alltid är så enkelt.

Knasper
2014-12-05 20:46
#24

Ja. (18) Varför tror inte alla kristna samma?

En enkel fråga som antingen kan splittra, eller ena.

copse
2014-12-05 21:05
#25

#23
Kahtja, du förvränger mina ord och är väl medveten om det.

Du ville inte svara i tråden eftersom det var OT, och hänvisade istället folk till din egen sajt för diskussion. Detta går emot JiF:s Skrivregler, och efter att jag tagit bort ditt inlägg förklarade jag för dig att om du nu inte vill svara i tråden på grund av OT (vilket är helt riktigt) bör du inte förflytta diskussionen till en ny sajt utan skapa en ny tråd för ämnet.

Och här sitter vi, i samma gamla tråd, efter det att du helt ignorerat mina instruktioner och sedan försökt få det att framstå som om Woodland och jag inte är överens om saken.

Vi har båda två haft stort tålamod med dig, men du har tre varningar på nacken och verkar inte vara värst intresserad av att slippa en fjärde. Får tyvärr meddela att det är slutskrivet på JiF för din del.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

GiraffTunga
2014-12-05 21:11
#26

Finns det mer trådar om denna konversationen? Borde inte det vara löst i det förra varför ta upp detta igen. Är lite efter känner jag.

You can not judge me unless you know me.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Knasper
2014-12-05 21:27
#29

Ska Kathja bort, ta bort mig oxo.

Copse - Visa så mycket respekt till Kathja att du åtminstone stavar hennes namn rätt!

GiraffTunga
2014-12-05 21:37
#30

Detta blev ju inte så kul men det är synd att hon har fått 3 varningar men man måste följa reglerna. Vad händer om man tar bort en? Är det så att man inte kan skriva mer inlägg automatiskt?

You can not judge me unless you know me.

copse
2014-12-05 21:52
#31

#29
Vi tvingar ingen att skriva här. Din medverkan är totalt frivillig. Du får gärna avlägsna dig själv, ifall det är det du önskar. Och om du tror att min felstavning av Kathjas namn var avsiktligt och ämnad att på något sätt förolämpa så har du fel (mitt namn stavas dessutom med ett litet "c". Bara så att du vet, för framtida syfte).

#30
Ja, det stämmer. Vi kan sätta skrivförbud på enskilda iFokusanvändare. Detta gör att de inte längre kan skapa trådar eller skriva nya inlägg på JiF.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

GiraffTunga
2014-12-05 21:57
#32

Okej men det är så att man skall följa regler och Knasper, Woodland och copse har varit ganska snälla att hålla ut med detta länge dom gör detta för sajtens bästa.

You can not judge me unless you know me.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: