Annons:
Etikettjesus
Läst 1866 ggr
GiraffTunga
11/30/14, 12:11 PM

Judendomen & Jesus

Jag undrar Jesus var jude men hur kan han vara jude samtidigt finns det kristendomen? Är inte judendomens Gud annan Gud än kristendomens hur är det?

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Anders-S
11/30/14, 12:21 PM
#1

Ett  försök att säga vem Jesus var finner man i den iransk-amerikanske författaren och religionsforskaren Reza Aslans nyöversatta **Upprorsmakaren: Berättelsen om hur Jesus från Nasaret blev Jesus Kristus. 
**

Läs den!

Woodland
11/30/14, 1:29 PM
#2

Ursprungligen var de som trodde på Jesus troende judar. De ansåg att Jesus var deras Messias. Icke-Judar betraktade de Jesus-troende judarna som judar och som bäst kanske en del av judendomen. 

Den Rabbiniska judendomen och de Kristus-troende judarna särade sig. Delningen blev permanent under det judiska kriget 66-70 AD när stora delar av Jerusalem och också templet förstördes, och under Kochba-upprörelsen (132-35 AD).

Med tiden blev icke-judarna fler i kyrkan. De troende kallades först kristna i Antiokien Apostlagärningar 11:26. 

Idag består kyrkan av judar och icke-judar med icke-judar som övervägande majoritet. Det var Guds plan från början att världen skulle välsignas genom judarna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
11/30/14, 1:56 PM
#3

# 1

Jag kommer troligen inte läsa den. Jag vill inte låta övermodig men jag tror inte att en muslim har något att lära de kristna om Jesus.  Dessutom har boken fått en hel del kritik för att förenklar ett flerbottnat ämne. Det finns bättre böcker att tillgå. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Aleya
12/1/14, 8:30 PM
#4

Ts det är väl ganska enkelt om man ser på saken. Jesus föddes som jude för att sedan bli den första kristna. Han är alltså konverterad. Om man ska förklara det avskalat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

NiklasTyreso
12/2/14, 1:50 PM
#5

Judarna trodde inte Jesus som deras Messias. Messias var en person som smörjets med olja när den insattes i ämbetet som präst, profet eller kung. Jesus var inte verksam som präst i templet och han var inte kung. Profeterna och deras skolor hade upphört flera hundra år tidigare. Så, judarna trodde inte Jesus var en smord Messias. Gamla testamentet godkände inte en människas eller en Guds död som syndoffer, profeterna förutsade inte återuppståndelsen eller en andra återkomst som nya testamentet hävdar, så det blev en ny religion.

Woodland
12/2/14, 2:37 PM
#6

# 4

Jesus var inte kristen. Han är/var Kristus.  🙂 Hans efterföljare kallades kristna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
12/2/14, 2:39 PM
#7

# 5

Tecknet eller sinnebilden av den helige Ande är olja. Jesus som Messias smordes av den helige Ande i dopet.  Han var en präst efter Melkisedeks sätt (Heb. 5:6) och inte av Levi's stam. 

Alla judar vände inte Jesus ryggen. Det blev väckelse under tiden som beskrevs i Apostlagärningarna och lärjungarna vann många av sina landsmän i synagogorna. När de första missionärerna gick ut var det till judarna de predikade först och främst.

Gamla Testamentet förklarades i det Nya. Jesus profeterades om i GT och där uppståndelsen*,  återkomsten och domen**. 

* bland annat i Psalm 16 Ty du skall ej lämna min själ åt dödsriket,du skall ej låta din fromme se förgängelsen.

**ser man i tillexempel Daniel 7.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anders-S
12/2/14, 9:18 PM
#8

#3  Tycker du ska läsa den och skriva en recension med källhänvisningar där du har invändningar istället för att lita på andras påståenden.

Woodland
12/2/14, 9:51 PM
#9

Jo, det kan jag förstå att du vill men jag har så mycket att läsa av mycket tyngre akademiker. Jag uppskattar ändå ditt förslag. Det verkar som att så snart någon kommer med nya teorier så görs det en stor sak i media av det. De som är insatta blir lite avtrubbade till slut. Det görs ofta "sensation" av dessa böcker men vid närmare granskning är de inte alltid välunderbyggda och faller snart i glömska.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
12/2/14, 10:35 PM
#10

# 8

Här är tre länkar till recensioner om boken av sakkunnig. De är tyvärr på engelska men det bör inte vara något större problem. Jag tycker inte man skall återupptäcka hjulet, så jag lämnar detaljerna till akademiker som kan sin sak.

# 1 Aslan vs the Lion of Judah 

# 2 Aslan Stumbles

# 3 Aslan Gets Bulverized!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anders-S
12/4/14, 1:26 PM
#11

#8 "Mapping the universe from a Christian perspective" låter inte speciellt vetenskapligt.    Läs själv istället.

Woodland
12/4/14, 2:10 PM
#12

# 11

Vetenskaplig?  🤔

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: