Annons:
Etikettbibeln
Läst 2703 ggr
[Juel70]
11/28/14, 12:35 PM

Binda och lösa

Amen säger jag er: Allt vad ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt vad ni löser på jorden skall vara löst i himlen.

Matteus 18:18

Jag undrar vad detta egentligen betyder. 

Vad är det man ska lösa och eller binda? 

T ex om en människa är beroende av nikotin och man då vill LÖSA personen från nikotinbegär, ska man då LÖSA eller binda nikotinbegäret?  Förstår ni vad jag menar?

Eller vad menas egentligen med detta bibelord?

Annons:
Knasper
11/28/14, 2:08 PM
#1

Kan ett exempel på att "binda" vara 1. om man "försyndar sig" och inte ångrar och tänker om, och exempel 2. om man inte förlåter andra?

Om man däremot ångrar och tänker om (i 1.) och förlåter andra (2.), så "löser" man?

(Jag läste hela Matt 18 för att försöka förstå vad som menades.)

[Juel70]
11/28/14, 3:38 PM
#2

#1 Ingen aning faktiskt. Ska läsa om hela kapitlet jag med. Hoppas att woodland vet nåt.

Woodland
11/28/14, 7:57 PM
#3

Det är bra att läsa sammanhanget som versen står i. I detta kapitel ger Herren instruktioner till lärjungarna om den framtida kyrkan. De skulle inte gå till de som stod utanför kyrkan med vardagliga oförätter utan de skulle behandlas i församlingen (se 1 Kor. 6) Han ger dem stegen eller proceduren om hur en broder eller syster skulle behandlas när de har en tvist eller när synd är inblandad. Om de till slut inte vill göra upp skall de stå till svars inför församlingen. Vill de inte foga sig skall de sättas åt sidan som en hedning och publikan (v. 17) med förhoppningar om deras bättring. Herren ger löftet att stå bakom de som har ansvaret i församlingen i deras disciplinbeslut när de följer hans råd. (Binder) När de förlät (löste) skulle Herren står bi där också. Ett exempel har vi i 1 Korinthierbrevet 5 där en man begick otukt med sin fars fru. Paulus gav församlingen strikta order om hur de skulle agera. (Binda) När mannen visade sann ånger blev han förlåten och löst enligt Paulus instruktioner i 2 Korinthierbrevet 2:5-11.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Knasper
11/28/14, 8:05 PM
#4

"Kapitel 18. Jesus undervisar om ödmjukhet,  talar om faran av förförelse och om rätt beteende mot felande bröder (å även systrar, utgår Knasper ifrån.) 

Men va kul. Då förstod jag hyfsat rätt.

🙂

[Juel70]
11/28/14, 8:25 PM
#5

Tack för infot. Nu förstår jag också 🙂 Jag trodde först att det handlade om  att binda den onde eller lösa någon från den onde.

Woodland
11/28/14, 10:42 PM
#6

Att man skulle binda demoner och Satan har man ofta hört, särskilt inom karismatiska kretsar när man bad/ber för folks "befrielse". Men det finns varken befallning till eller bud för att vi troende skall binda den onde. Vi får inte tilltala honom respektlöst heller och det ser vi i Judasbrevet v 9.

Det var endast apostlarna som gavs auktoritet att binda och lösa.  Herren är den som förlåter synd men apostlarna kunde deklarera hur det låg till under den helige Andes ledning och efter hans vilja. Ett exempel finns i Apostlagärningen15 när frågan om omskärelse var aktuell. Apostlarna beslutade att den inte skulle ingå som ett krav för frälsning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
11/29/14, 10:23 AM
#7

#6 Ja fast jag tror ju att Jesus även gav kommande troende möjlighet att binda och lösa, driva ut onda andar osv osv.

Jesus sade till sina lärjungar: "Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Den som tror på mig, han skall själv göra de gärningar som jag gör; och ännu större än dessa skall han göra.

Matt 12:29
Eller hur kan någon gå in i den starkes hus och plundra honom på vad han äger utan att först ha bundit den starke? Sedan kan han plundra hans hus.

Woodland
11/29/14, 6:41 PM
#8

# 7

Ja fast jag tror ju att Jesus även gav kommande troende möjlighet att binda och lösa, driva ut onda andar osv. osv.

Andeutdrivning har praktiseras i den kristna kyrkan genom alla tider men det är ingenting som är vanligt såsom vissa vill göra gällande. Jag tror av egen erfarenhet att man bör vara väldigt restriktiv med att kalla någonting för demoniskt. Just det att det varken finns befallning till eller bud för att vi troende skall binda den onde väger tungt tycker jag. 

Den första versen från Matt. 12 fullbordades genom Apostlarna. Beviset är att under och tecken på den skalan idag inte längre finns.  

I den andra versen hänvisar Jesus till sig själv. Det är han som har bundit och plundrat. Detta bekräftas i Ef. 4: 8 Därför heter det: Han steg upp i höjden, han tog fångar och gav människorna gåvor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: