Annons:
Etikettövrigt
Läst 1479 ggr
[Juel70]
11/26/14, 3:07 PM

Diskussion- Tomasevangeliet

Jag läste artikeln om Tomasevangeliet ännu en gång och läst lite på nätet och det som slog mig är att texterna verkar ju helt förvirrade och på många ställen omvända, så att man nästan kan tro att det är någon förvirrad "amatör" som försökt återberätta vad Jesus sade och gjorde.

HÄR är artikeln om Tomasevangeliet. Och HÄR  kan man läsa Tomasevangeliet.

Vilken Tomas tror man skrev detta? Är det Tomas Tvillingen? Tvivlaren?

Står det något mer om honom och hur det gick för honom efter att Jesus lämnade lärljungarna?  Jag tänkte på att många av Jesu lärjungar spreds ju isär.  Man undrar om nu detta är skrivet av Tomas Tvivlaren, ifall han hamnade i sådant tvivel att han blev lite psykiskt sjuk.. .därav hans snurriga texter?  Han kanske till slut snubblade på hörnstenen?

Jag bara spekulerar, men jag tycker det att intressant med allt som rör historia och bibeln.  Men när jag läser Tomasevangeliet så känner jag själv av en förvirringens ande + flera andra, så det känns ju inte bra i anden att läsa det evangeliet så att säga. Jag vet inte om fler av er känner av det? Känns nästan lite sorgligt!

Ja jag har många frågor.  Varför tycker NA:are att detta evangelium skulle vara så intressant? Är det för att dom längtar efter ett "eget" och ANNAT evangelium, något som kan bekräfta att deras väg är någorlunda rättfärdig?

Ibland kan sanningen vara så hårfin och då tänker jag på hur viktigt det är att först ha en relation med Jesus och Helige Ande som ska hjälpa oss att förstå sanningen och lära oss att urskilja rätt från fel.

Vad har ni för tankar kring detta?

Annons:
[Juel70]
11/26/14, 3:14 PM
#1

Hittade nu lite information om vem som möjligen skrivit Tomasevangliet, som inte egentligen är något "evangelium"

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/thomhist.htm

[Juel70]
11/26/14, 5:17 PM
#2

Såg ni förresten dokumentären i två delar om "jakten på bibelns ursprung"?

Här är länken dit på SVT play.

http://www.svtplay.se/jakten-pa-bibelns-ursprung

Klicka på avsnitt 1 först i vänster nedre hörn när du klickat på länken.

Woodland
11/26/14, 9:06 PM
#3

Enligt traditionen dog  lärjungen Tomas i Indien (martyr).

Detta "evangelium" är egentligen inget evangelium. Det skiljer sig, som du skrev, i stil och innehåll. Evangelierna har samma genre som de gamla Greco-Romerska biografierna βίοi.  Tomas Evangeliet är inte alls densamma i stilen. Evangelierna är var och en en berättelse om Jesus: skrivna av en person, om en person för ett folk.

Det finns flera skrifter som gör anspråk på att vara skrivna av någon Apostel, men de höll inte måttet och var för "nya" (skrivna i andra århundradet) se första inlägget här.

New Age är gnosticiskt och vill inte, som du skrev, underordna sig Guds väg. Det blir nödvändigt med något annat. 
Jag såg första delen av BBC-serien. Inget nytt där men det var lätt att märka att han som ledde programmet ville kasta tvivel och vinkla med sina kommentarer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
11/27/14, 1:43 PM
#4

#3 Det visste jag inte (att Tomas dog i Indien) Jag tänker att det även måste finnas  fler "evangelium" från tiden efter Jesus som är falska och förvrängda.

Jag menar, dom ljög och undanhöll  ju för judarna om Jesu uppståndelse och säkert fanns det måste som lyssnade till en liten del av Jesu budskap, men förvrängde det och sade sig ha "rätt" budskap från Jesus. Men det är ju tur att vi har de fyra evangelierna som sätter allt i rätt ljus. 

Ja, håller med, första delen verkar lite skeptiskt lagd, men andra delen är bättre, men det är rätt intressant ändå om man vill se lite historiska fakta, arkeologi osv.

Upp till toppen
Annons: