Annons:
Etikettbibeln
Läst 2347 ggr
_lars_
11/26/14, 10:26 AM

Örnen från öster

I Jesaja 46 (v 11) kan man läsa om örnen från öster. I Nya Levande Bibeln står det "Jag ska kalla på den snabba rovfågeln från östern, på Kores."

Vad är det för örn Jesaja menar?

Annons:
[Juel70]
11/26/14, 12:10 PM
#1

Det enda jag hittade om Kores var att han var en konung - Kores regering, 539 fKr. 

Örnen omnämns mycket i bibeln och är symbolisk för många saker i bibeln. Men annars vet jag inte så mycket mer om det. Intressant. Jag följer tråden och kanske lär mig något  🙂

[Juel70]
11/26/14, 12:15 PM
#2

Hittade några verser till med "örn" och "öster".  

31 Men de som hoppas på HERREN får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De skyndar i väg utan att mattas, de färdas framåt utan att bli trötta.
1 Var tysta inför mig, ni kustländer. Låt folken hämta ny kraft, låt dem komma fram och sedan tala. Låt oss tillsammans träda inför rätta.
2 Vem har låtit denne uppstå i öster, han som möts av rättfärdighet? Vem ger folkslag i hans våld och gör honom till härskare över kungar? Vem gör dem till stoft för hans svärd och som bortblåst halm för hans båge?

Woodland
11/26/14, 12:17 PM
#3

I versen från 1917 års version står det "jag som kallar på örnen från öster, och ifrån fjärran land på mitt rådsluts man." Det var perserkonungen  Kores som skulle fullborda Jeremias profetia över Israel. Han var Herrens tjänare. Du kan läsa om honom här. "Under den persiske kungen Kores första regeringsår uppfylldes Jeremias profetia om Israels återkomst från fångenskapen i Babylon och templets återuppbyggnad. Herren rörde vid kung Kores, som sände ut detta meddelande i hela sitt rike och även i skriftlig form: osv"

Han anses vara Esters son.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: