Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2419 ggr
RoachFord
11/16/14, 10:07 PM

slump eller mening?

Jag har funderat mycket på slumpen och Guds plan.

Finns slumpen, eller ödet, eller är allt en del av Guds stora plan för mig?

Antag att jag skulle springa på en bekant på stan och prata lite med honom. Är mötet en slump, eller är det Guds mening att jag skulle träffa på honom just då?

Hur detaljerad är Guds plan för mig?

Jag vet att det inte är en lätt fråga, och jag har inte hittat svar på detta i Bibeln. Inte mer än att Gud har en plan för oss.

Annons:
Woodland
11/16/14, 10:59 PM
#1

Egentligen så finns varken "slumpen", tur eller ödestro för en kristen.

Hur detaljerad är Guds plan för mig?

Matt. 10:29 Säljs inte två sparvar för ett kopparmynt? Och inte en enda faller till marken utan er Faders vilja. 30 På er är till och med alla hårstrån räknade. 31 Var alltså inte rädda.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

simskontot
11/16/14, 11:23 PM
#2

Jag tycker att man lite skapar sina egna vägar i livet. De val du gör, gör du väl för att du känner att du vill dit vägen bär dig? Vissa saker händer kanske av en slump eller av annan anledning, men om Gud skulle ha planerat varenda individs liv.., varför svälter då folk? Varför krigar man? .. osv. Vill Gud det?

Woodland
11/16/14, 11:30 PM
#3

# 2

Dessa frågor har du ställt i en annan tråd, så vi kan ta dem där. OK?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
11/17/14, 7:01 AM
#4

Jag vet inte vad min eller din plan är men det jag vet är att bara du hela världen kan klara den och jag kan klara min.

You can not judge me unless you know me.

[Juel70]
11/17/14, 9:29 AM
#5

Gud har kontroll. Han ser och han hör allting.  Jag har varit med om en hel massa händelser som inte är slumpen, men som man skulle kunna tro är slumpen. 

För att göra en berättelse kort, en gång för många år sedan när jag och familjen hade varit på semester, så körde min man på fel motorväg och åt fel håll när vi skulle hemåt (Hur det nu kan gå till)  

Vi behövde akut tanka och åkte av vägen till första bästa bensinstation.  Motorn ville inte starta igen - närmaste verkstad låg bakom bensinstationen - Där fanns en man som tänkte ta livet av sig med en pistol.  Vi pratade med honom. Jag bad för honom. Han blev glad att vi tog oss tid och fick vårt telefonnummer. Han tog aldrig livet av sig pga Guds ingripande genom oss. ❤️

Det är Gud som till och med planterar längtan inom dig, efter t ex  honom själv, eller att göra något. Hur han gör vet jag dock inte 🙂

[Juel70]
11/17/14, 9:35 AM
#6

Jag måste berätta en lite lustig sak som hände igår kväll när jag satt vid datorn och spelade spel och samtidigt hade jag en konversation med Gud i mina tankar och undrade över hur jag skulle kunna frigöra mig från en sak som hindrar mig i min väg med Gud.

Då fick jag plötsligt höra några ord: " Every breath you take"

Jag kände igen texten som en låt av Police, men som jag inte lyssnat särskilt mycket på, men jag kollade upp den på youtube och gissa om jag blev förvånad när jag hörde texten 😂 Det är små saker som Gud gör för att visa att han är med.

Every breath you take and every move you make
Every bond you break, every step you take
I'll be watchin' you

Every single day and every word you say
Every game you play, every night you stay
I'll be watchin' you

Oh, can't you see
You belong to me
How my poor heart aches
With every step you take

Här är låten: 

https://www.youtube.com/watch?v=OMOGaugKpzs

Annons:
Woodland
11/17/14, 11:26 AM
#7

# 5

👍

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
11/17/14, 2:51 PM
#8

Juel vad skönt och höra. Gud gav dig nog ett tecken :)))

You can not judge me unless you know me.

_lars_
11/17/14, 3:20 PM
#9

#6, Så har jag aldrig tolkat texten förut… 🙂

Speciellt textraden "every game you play…" passade ju in på dig just då. Gud har humor!

Tack, nu kommer jag att lyssna på den låten på ett helt annat sätt i fortsättningen.

Davbjo
11/17/14, 3:37 PM
#10

För mig blir hela idén om mening osv väldigt cynisk väldigt fort, men tanke på hur många som varje sekund förorsakas till synes helt utan mening. Speciellt cyniskt blir det med tanke på alla liv som förgås mer eller mindre omedelbart, när barn föds med AIDS in i extrem svält exempelvis.

Det är lätt att tänka att Gud nog vill ge oss en liten klapp på axeln genom att spela rätt låt på radio här i trygga Sverige, men jag tycker den synen blir ganska smaklös i ett bredare perspektiv.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

RoachFord
11/17/14, 3:37 PM
#11

#5

Jag håller med dig Juel, din händelse känns knappast som en slump.

Förmodligen hade mitt möte med min bekant också ett syfte, även om jag inte tyckte det då. Det var något jag reflekterade över efteråt, om vägar som korsas, personer man möter, etc. Vi pratade inte om något speciellt eller så. Bara ett vanligt alldagligt möte. Typ "hej, hur mår du?… osv…" Men min reflektion gav ju upphov till en fråga här, vilket resulterade i bra svar. Som kanske betyder mycket för någon.

RoachFord
11/24/14, 7:03 PM
#12

Tack för svaren. 

Det här med att Gud vet allt i förväg, gäller det allting man gör och säger och tänker?

[Juel70]
11/24/14, 7:50 PM
#13

#10 Alla människor måste tyvärr lida på nåt sätt här i världen, även kristna! Men i tron på Jesus har vi stöd och tröst och en förtröstan om att Han är med oss igenom allt vi genomgår. 

Det står att Gud förbarmar sig över den han vill. Sen hjälper det ju till en hel del om man verkligen söker honom och ber honom om hjälp 🙂.. vare sig man är sjuk eller frisk.

Annons:
[Juel70]
11/24/14, 7:53 PM
#14

#12 Ja jag tror Gud låter människors vägar korsas ibland om det behövs. Ibland är det för att man ska hjälpa den personen eller för att man själv behöver hjälp på något vis.  Det är iallafall min vardagliga erfarenhet med Gud.  Ofta får jag också en speciell känsla inom mig när det händer.. svårt att förklara, men det känns "speciellt" eller "lite underlig" när det sker.  Hur kände du vid ditt möte?

Jag tror Gud kan skicka "möjligheter" via andra människor och sen är det upp till en själv om man tar vara på situationen.

RoachFord
11/24/14, 8:19 PM
#15

#14

Just det här mötet kändes inget speciellt. Det var därför jag undrade.

Men absolut, jag förstår vad du menar, ibland har jag känt samma sak när något hänt. Speciellt efteråt.

Men just detta att allt är bestämt i förväg,  att inget sker av en slump, när jag tänker så, så blir allt så knepigt. Alla val jag ska göra, allt jag ska säga, är det redan bestämt…?

Och om Gud ger mig en möjlighet, och jag missar den? Vet Gud redan det?

Woodland
11/25/14, 8:05 AM
#16

# 15

Och om Gud ger mig en möjlighet, och jag missar den? Vet Gud redan det?

Svar: ja. 

Kom ihåg det som har hänt i det förgångna,
ty jag är Gud,
    och det finns ingen annan Gud,
ingen som jag.
10 Jag förkunnar från början vad som skall komma
och långt i förväg det som inte har skett.
Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan,
allt vad jag vill kommer jag att göra.
11 Jag kallar på örnen från öster,
    från fjärran land honom som verkställer mitt beslut.
Vad jag har talat, det låter jag ske,
vad jag har beslutat, det sätter jag i verket. Jes. 46

så skall det vara med ordet
    som går ut från min mun.
Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig
utan att ha verkat vad jag vill,
    och utfört det vartill jag har sänt ut det. Jes. 55

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

RoachFord
11/25/14, 11:20 AM
#17

#16

Tack, jättebra svar!

RoachFord
11/25/14, 10:03 PM
#18

Har Gud en plan för alla människor, eller bara de han utvalt?

Woodland
11/26/14, 12:03 AM
#19

# 18

Ja, för alla.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hippieelsa
12/1/14, 8:25 PM
#20

Jag tror att Gud ger oss chanser men att vi kanske inte alltid tar de. Ibland lyssnar vi inte på honom men om vi gjort det kanske det skulle varit annorlunda.

Kram Elsa<3

Cillaandersson.weebly.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: