Annons:
Etikettövrigt
Läst 902 ggr
GemTwist
2014-11-16 17:01

Att älska

Jag började min konfirmation, meden helt annan anledning än någon annan. Att få gifta mig i kyrkan. Jag var både troende men ändå inte. Jag kunde be till gud, men bara för att han skulle bevisa att han fanns. Jag började konfirmations läsningen. Och första frågan som kom upp från prästen var; Vad är meningen med livet? Jag som sökt frågans svar så lång jag kan minnas blev fascinerad över det han berättade. Och jag har blivit troende. Detta var min tredje gudstjänst jag gått efter jag flyttade till där jag bor nu. Där jag bott förut (mamma och ett jourhem) så gik jag ofta på gudstjänster. Men nu hade jag börjat lyssna. Efter ett par gånger kom en volontär till får konfirmation. Han skulle va ledare. Jag trodde jag blivit kär, men nu skulle jag kalla det mer förälskad. Inte ens det. För när prästen berättade om att Älska och att älskas. Då tänkte jag på ett gift par. Men det känns som att gud skickade denna människan hit bara för att visa vad som menades. För jag var inte kär som man är i sin partner. Nej, jag var kär som i vänskap. Jag hade glömt bort att älska var så mycket mer. Att älska att göra något. Att älska sina vänner. Att älska är så mycket mer än vad jag någonsin kunnat tro. Men denna person som bara en dag satt där vid ett bord på konfirmationen och som jag av ren slump hamnade bredvid som jag gjorde allt för att hamna bredvid nästa gång. Utan att säga så mycket kunde få mig att tänka på vad gud egentligen menat. För jag älskade inte han som man älskar sin partner utan jag älskade han och alla andra ledare jag lärt känna som vänner. Och från att mitt liv varit helt meningslöst. Från att gråta i tystnad när andakterna varit till att förstå innebörden med ordet älska och att älskas.

Annons:
Woodland
2014-11-16 17:11
#1

Detta var underbart att läsa GemTwist! Det finns ingen slump utan Fadern förde dig fram till Jesus och öppnade dina andliga ögon och öron. 

Då ser man vad som är fördolt för de "vissa och kloka" som Jesus sade. Pris ske Gud! 😃

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
2014-11-17 07:03
#2

jag ber för dig gemtwist. vet exakt hur det känns att finna jesus och det var inte länge sen :)

You can not judge me unless you know me.

Upp till toppen
Annons: