Annons:
Etikettjesus
Läst 2094 ggr
Skunken
11/16/14, 1:46 PM

Jesus och blodsoffer/krig och våld?

Hej
Har en sak jag undrar över och vet ju att ni här har koll på bibeln!
Var stod Jesus i frågan om blodsoffer inom kyrkan? Jag har för mig att jag läste att han blev upprörd över vad Guds kyrka användes till och att detta var en av de saker han motsatte sig?! Är jag helt ute och cyklar då? I övrigt, har ni några bra citat där han helt motsätter sig offer/våld/straff(jordiska) och liknande?
Tacksam för svar!
Mvh

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Annons:
Woodland
11/16/14, 5:05 PM
#1

Hej Skunken!

1. Jesus var inte alls emot blodsoffer i de judiska tempelriterna. De djur som offrades var en förebild av honom. Vi har inte längre behov av blodsoffer i kristendomen:  Jesus fullbordade all profetia om sig själv som Frälsaren  och tillfredsställde Guds krav på rättfärdighet när han som den ende helt syndfria människan dog i vårt ställe. Nu har vi tillträde till Gudsnärvaron genom tro på honom.

2. Incidenten du tänker på är när Jesus blev upprörd över de orättvisor som rådde i tempelgården när offerdjuren skulle köpas av de fattiga.  De som skulle köpa hade med sig romerska pengar och fick växla till tempel pengar.  Männen som sålde tjänade fett på det genom ett dålig växelkurs för de fattiga som kom.  Så istället för att templet skulle vara ett "bönehus" blev de en "rövarekull" istället. Denna incident (kanske en utav två sådana) ledde till att tempelledarnas hat mor Jesus förstärktes och slutligen smidde de planer på att röja honom ur vägen.

3. Vill du preciserar exakt vad du tänker på i din fråga om straff med mera?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Skunken
11/16/14, 5:14 PM
#2

Tack så hemskt mycket :) Ja precis så var det jag hade läst, hade bara trasslat ihop det lite :)

Jag tänkte mig kanske straff i form av våldshandlingar av brottslingar, ett öga för ett öga en tand för en tand! Piskrapp för brott och avhuggna händer för stöld och lite så. Eller ska man bara förlåta utan att ge "jordisk hämnd" och överlämna detta till Gud? Eller kan man straffa sin fiende och sedan förlåta denne och gå vidare, eller bör förlåtelsen komma före och straff utebli? Hoppas jag inte knöla till det för mycket nu, vet knappt själv hur jag tänker! :)

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Woodland
11/16/14, 5:49 PM
#3

# 2

Avhuggna händer med mera tillhör det islamiska rättvisesystemet sharia. Inom Islam är allt i livet reglerat: hur man tvättar sig, sover och så vidare.  De kristna har ingen sådana täckande lag. Jesus och Paulus erkände de överhögheter som var på plats - det vill säga Caesar. Jesus sade att hans rike inte var av denna värld.

Detta med straff har också att göra med vilken position man har i samhället. Är man domare så utmäts straff. Det finns alltid konsekvenser för vad vi gör eller inte gör: i detta livet eller det nästa.

Men när våra trosyskon ber oss att förlåta deras synder mot oss ska vi gör det 70 gånger 7 sade Jesus. Det är ett bildspråk på "alltid." Man förlåter egentligen för ens egen skull. Om man går vidare eller inte beror på omständigheter.  Men att hämnas är förbjudet enligt GT och NT.

Jag hoppas att du anser att du har fått svar. Annars är det bara att återkomma.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Iselinka
11/18/14, 5:30 AM
#4

Gamla Testamentet och Nya Testamentet predikar samma religion. Det är bara så att Gud inte har låtit uppenbara alla hemligheter fullt ut på en gång, utan kommit med mer detaljerad information över tid. 

         Men att Gud vill ha blodoffer för synd, det vet vi redan från början, som när Han  accepterar Abels blodoffer, och inte Kains frukt/växtoffer. Eva fick också en profetia i början av 1. Moseboken om att kvinnans säd (Jesus, som kom från en kvinna- och inte från en man, då Maria fick sitt barn med Den Helige Ande) skulle krossa ormens (satans) säd (synden). Sen blev hela offertjänsten mer detaljerad eftersom Lagen kom, Tabernaklet och till slut Templet i Jerusalem. Och allt detta pekade fram mot det fullkomliga Offer som är Jesus Kristus, när Han gav sitt liv på Korset som ett offer för synd. Det är detta offret som dagligen förnyas på Katolska altare runt om på hela jorden. (Inte att Kristus dör igen, utan att Han som är större än tid och rom kan komma ned på altaret, det samma offer som hängde på Korset för 2000 år sen), och offras upp till Gud för våra synder av prästerna.  Att vara präst är att utföra offer. Precis som prästerna i Gammaltestamentlig tid offrade, så fortsätter prästerna i den Nya Pakten offertjänsten, men nu är Kristus offerlammet.  Det är därför brödet som förvandlas till Jesus kallas "oblat" vilket betyder "offer". Så offertjänsten upphörde aldrig, utan fortsatte i Kyrkan. Gud understreckade  att det var så, genom att låta Templet förstöras kort tid efter Kristi uppståndelse. Tempelkulten försvann och den så kallade judendom du ser i dag har ingenting med traditionell judendom att göra. De fick ju hitta på något nytt när en religion centrerad runt den gamla offertjänsten och lagen inte längre var genomförbar..  (Kristus hade ju också uppfyllt lagen, inte avskaffat den.)

Jesus predikade heller inte pacifism. Se till exempel Luk 19: 26-27. Gud skal vi fortfarande frukta för. Korsfararne hade inte någon hippie-religion, utan gick ut i Krig för sin Tro. Du borde läsa historikern Hilaire Belloc. Minst en av hans böcker kan man läsa online.

Denna sida har också många andra ressurser:

och finns på www.adoremus.info

Allt gott! 

_[ Jag har tagit bort javascriptet i detta inlägg eftersom det störde koden på iFokus. Om några länkar har försvunnit i och med borttagandet får dessa gärna länkas igen.
_

// copse ]

Woodland
11/18/14, 9:39 AM
#5

I detta inlägg; skrev jag om den RKK synen på nattvarden som står i # 4  -   Det är detta offret som dagligen förnyas på Katolska altare runt om på hela jorden. (Inte att Kristus dör igen, utan att Han som är större än tid och rom kan komma ned på altaret, det samma offer som hängde på Korset för 2000 år sen), och offras upp till Gud för våra synder av prästerna. 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: