Annons:
Etikettövrigt
Läst 1758 ggr
Joppo
2014-10-30 11:57

Påven stöder evolutionsteorin och Big Bang

http://www.iflscience.com/brain/pope-endorses-scientific-account-origins

Den nuvarande påven  Francis har tillkännagivit att han stöder evolutionsteorin och Big Bang. Vad tycker ni om detta? Vad tror ni att det kommer att få för konsekvenser i framtiden? 

Rent spontant blir det ju lite konstigt att han indirekt underkänner delar av ramverket för hela er tro, dvs Bibeln, men samtidigt känner han kanske att det inte går att stoppa huvudet i sanden hur länge som helst eftersom evidensen för de både teorierna är väldigt stark.

Annons:
Woodland
2014-10-30 14:14
#1

Ja du, Joppo, denna fråga hade kanske varit bättre riktad till en katolik. Vi evangeliska kristna har för länge sedan blivit underkända av Påvar. 😉 Vi står rätt så långt ifrån varandra.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-10-30 16:04
#2

Jag skulle precis svara dig, #0  Joppo , när Woodlands länk dök upp . Så jag läste den först. Mycket intressant!!!

Jag hade svarat Joppo att jag har alltid fått gräsliga olustkänslor så fort jag sett t ex en bild på en påve. Jag har aldrig förstått mig på det där med att vi ska välja en påve för att han skulle vara ställföreträdare för Gud här på Jorden! Tillsatt av Gud, precis som folk trodde förr ; att kungarna var tillsatta av Gud. Kungar och drottningar har väl inte gjort annat än krigat, halshuggit och mördat andra på olika sätt plus varit otrogna och fått en massa "oäkta"  barn!

För inte så länge sedan läste jag att påven erkände och välkomnade de som kallar sig "utomjordingar" och som bl a showar för oss på himlavalvet. Det var då som jag förstod varför mina varningsklockor pinglade för fulla muggar angående påvar! De är karismatiska ledarfigurer för NA!

Jag har aldrig trott att evolutionen har skapat mig -av en slump. Jag tror istället att Gud har skapat mig och allt annat till 100 % medvetet. Evolution är väl något som pågår hela tiden, från det skapelse-ögonblicket?

" Vad tror ni att det kommer att få för konsekvenser i framtiden? "

Jag tror att enormt många följer påven och tror på alla hans uttalanden!

[Juel70]
2014-10-30 16:09
#3

Kan bara hålla med ovanstående.  Jag är inte katolik och min ställföreträdare inför Gud är Jesus.

Woodland
2014-10-30 17:49
#4

Det kan hända att detta uttalande, precis som flertalet andra tillsynes ändringar av katolska ståndpunkter i olika frågor, är en reaktion på alla skandaler. Det kan vara en avledningsmanöver, en PR kupp helt enkelt så att uppmärksamheten avleds från de stora problemen som till exempel celibatet, maktmissbruk och överdriven rikedom har orsakat och som har varit i fokus de senaste åren.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
2014-10-30 19:25
#5

# 4  Mycket, mycket möjligt, tror jag.

Iselinka
2014-11-15 11:01
#6

Han är en anti-påve. Man behöver inte vara en riktig påve bara för att man har på sig hatten.. Han är en modernist och i Vatikanen har de nu startat en ny religion som liknar mer på Bahai-kulten. Inget han lär ut är kompatibelt med Katolsk lära. 

Just när det gäller evolutionen är det enkelt att se:

Enligt Kristendomen kom döden in i världen som en konsekvens av syndafallet, alltså EFTER människornas olydnad mot Guds bud. Enligt evolutionsteorin kom döden FÖRST och sen kom människan, länge efteråt. Detta är en av de mest centrala lärorna i Kristendomen.

(www.adoremus.info)

Annons:
Davbjo
2014-11-18 14:30
#7

Att påven i viss mån ger stöd till evolutionsteorin är snarare ett hälsotecken än något annat. Evolutionsteorin är etablerad vetenskap, en av de absolut mest väldokumenterade och evidensstödda teorierna vi har i dagsläget, faktiskt. Att kyrkan åtminstone delvis kommer till insikt om detta ser jag som mycket positivt.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Upp till toppen
Annons: