Annons:
Etikettövrigt
Läst 3103 ggr
[Juel70]
10/28/14, 2:35 PM

Kalla fakta

I Kalla Fakta har teamet fått insyn i den snabbast växande religiösa rörelsen som är en karismatisk kristen gren med fokus på att sjuka ska bli helade från sina sjukdomar. Med i Nyhetsmorgon är programledare Jenny Alversjö och Samuel Varg som diskuterar programmet.

KL 21:30 kanal  TV4

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2999923

Vad tycker ni om det här?  Tro på Jesus ska väl inte enbart handla om pengar?  Här handlar det mycket om pengar och helande.  Jesus gick inte omkring och samlade in pengar när han levde. Men däremot säger Gud att vi ska ge en tionde till Guds hus, men dom pengarna ska användas under stort ansvar och fördelas till behövande under Guds ledning.

Annons:
Davbjo
10/28/14, 3:50 PM
#1

Jag känner Samuel, jag tycker han gjorde ett utmärkt jobb imorse, och jag tycker det är jättebra att bedragare avslöjas, speciellt när det handlar om så grova saker som dessa.

Detta med helbrägdagörare är ju dock inget nytt i någon kultur, dessa bedragare har alltid funnits och kommer nog alltid göra det.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Joppo
10/28/14, 3:58 PM
#2

Jag fattar inte att folk 2014 fortfarande går på sånt här. Men det går antagligen lätt att dupera sjuka och desperata människor. Jag hoppas lurendrejarna får hårda straff. Att lura sjuka människor är riktigt vidrigt.

Lilla Stjärna
10/28/14, 4:57 PM
#3

Fruktansvärt!   🤢Hu, men toppentips!

Tänk om de kunde ta upp om honom som titulerar sig John "of God" också. Han måste väl ändå vara den absolut värsta bedragaren i nutid! Har sett på TV shower från USA,  där han diskuteras och även har smygfilmats i full färd med att köra upp typ en spiselkrok i hjärnan via näsan på folk!!! Om han är "av Gud" så ska han väl för 17 inte behöva använda sig av såna redskap!

Mängder med svenskar vallfärdar dit.  Särskilda resebyråer som arrangerar  😡

[Juel70]
10/28/14, 5:28 PM
#4

TB Joshua verkar också falsk? För jag såg honom en gång driva ut en ond ande genom att använda "Heligt vatten" i en flaska med en bild på honom själv och dessa kunde man tydligen köpa.

Lilla Stjärna
10/28/14, 5:43 PM
#5

#4  Har inte hört talas om honom, men låter klockrent som en bedragare!!!

[Juel70]
10/28/14, 6:32 PM
#6

#2 Ja tyvärr, det står i bibeln att många bedragare ska komma i Jesu namn och många ska vilseledas.

Annons:
Lilla Stjärna
10/28/14, 7:21 PM
#8

#7  Tack så mycket! Det fullständigt dräller av falska profeter och jag är så tacksam för alla tips.

" "Heligt vatten" i en flaska med en bild på honom själv och dessa kunde man tydligen köpa."

Såna flaskor och spiselkrokar  -säjer sig självt att ingen behöver såna redskap för äkta helande! John "of God" då, som säljer torkad och "välsignad" Passionsblomma på burk för hundratals kronor 🤮Sak samma där!  Pengar för bedrägerier!

Blir ju mycket billigare att odla örterna själv och be en präst att välsigna dem än att betala en halv förmögenhet för att åka till honom i Brasilien 😉

Ja, jag säjer som du Joppo i  #2 . Helt otroligt! Har en bekant som absolut ska ha med mig till J"oG" -aldrig i livet! Jesus uppmanade oss gång på gång till att vara vaksamma mot sånt…..

[Juel70]
10/28/14, 10:10 PM
#9

Nu har jag sett kalla fakta. Jag kom att tänka på en profetia av norsk 90 årig kvinna  1968.   Visserligen pratar hon om början av tredje världskriget, men hon skriver också :

"Jag såg att det kommer en ljumhet utan motstycke bland kristna. Ett avfall från sann och levande kristendom. De kristna kommer inte att vara öppna för rannsakande förkunnelse tiden före Jesu återkomst. De kommer inte att lyssna om synd och nåd, lag och evangelium, bot och bättring. I stället kommer en annan slags förkunnelse, en slags lyckokristendom. Det gäller att bli framgångsrik och nå fram. Det handlar om materiella saker, på ett sätt Gud aldrig hade lovat det. Kyrkor, frikyrkor och bönehus blir mer och mer tomma. I stället för en förkunnelse om att ta sitt kors och följa Jesus, blir det underhållning, konst och kultur, där det skulle vara väckelse, nöd och omvändelsemöten. Detta kommer att ske i stor utsträckning strax innan Jesus kommer tillbaka och olyckan bryter lös över oss."

Står det något i bibeln om just detta med att det blir underhållning och och framgångstro istället för att tillbe Gud i ande och sanning?

Davbjo
10/29/14, 7:39 AM
#10

Vad man inte ska glömma när man förfäras över de miljoner dessa bedragare drar in är att Svenska Kyrkan har tillgångar på över 35 miljarder och drar in över en miljard varje år. För att göra kollekten enklare tar man ju till och med kort numera, i många kyrkor.

Kyrkan har enorma tillgångar och är en av Sveriges största markägare, sålde man av dessa tillgångar hade man kunnat göra enormt mycket med dessa pengar. "Vad hade Jesus gjort?"

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Woodland
10/29/14, 8:13 AM
#11

# 9

Det skall du veta att i de sista dagarna skall det komma svåra tider. 2 Människorna kommer att älska sig själva och vara penningkära, skrytsamma, stolta, hånfulla, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, gudlösa, 3 kärlekslösa, oförsonliga, skvalleraktiga, obehärskade, råa, fientliga mot det goda, 4 falska, egensinniga och högmodiga. De skall älska njutning i stället för Gud 5 och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem! 2 Timoteusbrevet 3

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Davbjo
10/29/14, 8:18 AM
#12

#11: Det du beskriver är väl och har väl alltid varit en ganska god beskrivning av människan över lag?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
10/29/14, 8:30 AM
#13

#11 Tack Woodland 🌺

#10 Har dom så mycket pengar? Har du nån källa på det? Deras ekonomi borde vara offentlig?

Kyrkan jag besöker går back 17 000 varje månad.

Annons:
Davbjo
10/29/14, 8:36 AM
#14

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Juel70]
10/29/14, 8:43 AM
#15

#14 Tack :)

Woodland
10/29/14, 2:42 PM
#16

# 12

Så sant, så sant men Paulus syftar på "bekännande" kristna i texten.   De skall älska njutning i stället för Gud  och ha ett sken av gudsfruktan men förneka dess kraft. Håll dig borta från dem!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lilla Stjärna
10/29/14, 9:44 PM
#17

# 16

"De skall älska njutning i stället för Gud  ………"

En ständig ström av nya tekniker, magi, ockultism  -ja, precis vad som helst för att skaffa sig den perfekta partnern, tjusigaste huset, bilen, dra till sig så mycket pengar man bara klarar.

Gud kommer allra sist på listan.

"……..men förneka dess kraft."

Var och varannan människa har väl själv-förgudat sig idag, tycker jag. Gud besitter inte ens kraften att hela längre, utan folk måste gå till en annan människa för att  bli helade ( healing)!

😕      Man höjer sig över Gud.

Lilla Stjärna
10/29/14, 9:58 PM
#18

Tänk de som får uppleva Jesus återkomst  😍😕!

[Tigerbeer55]
10/30/14, 8:19 AM
#19

Och då undrar jag; När kommer han? Nån som vet? Tycker att det är dags nu. Även om jag inte håller med er i allt och till 100% som skrivs härinne så stämmer det som beskrivs om det ni kallar de sista dagarna. Jag har också läst om den 90-åriga damen som siade (eller vad man ska kalla det) och det stämmer ju mycket som hon sagt. Vad jag önskar att det blir en förändring snart.

Woodland
10/30/14, 9:34 AM
#20

Jesus sade: Matt. 24: 42 Var därför vaksamma. Ty ni vet inte vilken dag er Herre kommer. 43 Men det förstår ni att om husets ägare visste när på natten[d] tjuven kom, då skulle han hålla sig vaken och inte tillåta att någon bröt sig in i hans hus. 44 Var därför också ni beredda! Ty i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Juel70]
10/30/14, 11:03 AM
#21

#20 Ja, det verkar som om .. men åh kortslutning.. minns bara ordet på engelska= Rapture, kommer väldigt kvickt och att det är lätt att missa.  Läst lite om det på sistone och endast de rättfärdiga och rena i hjärtat kan se Guds rike. En ska tas med och den andre lämnas kvar. 

Man behöver ju inte sitta uppe och vaka och bli sömnlös. Man ska alltså vara andligt vaken. Om Jesus t ex kommer på natten och du sover… om du är andligt vaken så tror jag att man lätt vaknar om  Herrens ängel  varnar och "väcker" dig, men det är nog stilla varning, såsom Guds röst oftast är inom en.

Candela
11/6/14, 11:58 AM
#22

Det här var väl inget nytt fenomen? Jag har genom hela min uppväxt fått följa med på såna här möten, varit på sommarläger där detta med att "förlänga ben" praktiserades flitigt.

Jag har varit på gudstjänster där exakt just detta med att man ska ge bort en summa pengar som svider i plånboken, har predikats. Där de har förberett för att dela ut checkar till folk som inte har så mycket kontanter med sig.

Det är skrämmande när man tänker på det i efterhand, men just då var det helt logiskt. Så jag vet inte riktigt varför man inriktar sig på just den här predikanten? Det kryllar av dem i USA, och finns även några svenska.

[Juel70]
11/6/14, 12:28 PM
#23

Likväl som när jag ger pengar till välgörenhet av nåt slag, så kollar jag upp organisationen, så att pengarna verkligen kommer dit det är tänkt att dom ska komma till hjälp, likadant gör jag när jag ger pengar till en församling el dyl; kollar upp så att pengarna kommer rätt. Ingen vill ju råka ut för en bedragare. 

Gud älskar en glad givare, men jag tror inte det ska behöva svida i plånboken! 10% är inte så mycket egentligen. Det gäller ju också att lyssna på Gud och vart Han vill att man ska så. 

Man ska ju inte få ångest efter man givit sitt tionde, utan just som Gud säger; man ska känna glädje när man ger och glädje efteråt också.

Woodland
11/6/14, 12:31 PM
#24

# 22

Det här var väl inget nytt fenomen? 

Nej det är det inte.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
11/6/14, 12:39 PM
#25

Hittade förresten ett bibelord: 

1Till era äldste riktar jag nu denna maning, jag som själv är en av de äldste och kan vittna om Kristi lidanden, jag som också skall få dela den härlighet som kommer att uppenbaras: 2Var herdar för den hjord som Gud har anförtrott er och vaka över den, inte av tvång utan självmant, så som Gud vill, inte av vinningslystnad utan av hängivenhet

1 petr 5:1

Woodland
11/6/14, 1:00 PM
#26

Ja, och Paulus "farvälpredikan" till de äldste i Efesus-

25 Och se, jag vet nu att ni inte mer kommer att se mitt ansikte, alla ni som jag har gått omkring hos och predikat riket för. 26 Därför betygar jag i dag för er att jag inte är skyldig till någons blod.[b] 27 Jag har inte tvekat att predika för er hela Guds vilja och plan. 28 Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över, till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod. 29 Jag vet att när jag har lämnat er, skall rovlystna vargar komma in bland er, och de skall inte skona hjorden. 30 Ja, ur er egen krets skall män träda fram och förvränga sanningen för att dra lärjungarna över på sin sida. 31 Håll er därför vakna och kom ihåg att jag ständigt i tre års tid natt och dag har varnat var och en av er under tårar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: