Annons:
Etikettjesus
Läst 1849 ggr
Woodland
2014-10-27 19:15

Att anklaga Jesus för lögn.

I en annan tråd frågade jag -

 - Kan man älska Jesus när man håller honom för lögnare?

Kan man med all välmening kalla Jesus för lögnare? Kan man vara så bedragen att man tror sig hylla honom samtidigt som man påstår att hans ord är lögner? Ja, det kan man.

Jesus gav inget utrymme för en annan väg eller en annan sanning när det gällde evigt liv. Han sade i bibeln: "Jag är vägen, sanningen och livet". För att röja allt tvivel ur vägen begränsade han fältet ännu mer när han sade att INGEN kan komma till Fadern utom genom honom.

Det är svårt att tänka sig att man som åhörare kan begränsas mer än så. Jesus kopplade vägen till Gud och evigt liv till sin egen person. Om och om igen begränsar han människan i sin undervisning och genom sina lärjungars undervisning. Hans ord fångar oss i snäva banor och vi lämnas med endast EN väg till Gud, EN sanning och EN källa till evigt liv.

Sedan 1900-talet är det många som tillskriver Jesus ord och en ny visdom som de tror förut varit gömd men nu är uppenbarad. Helt plötsligt så börjar ‘Jesus' tala till vissa utvalda personer - dagligen. Hans nya råd kan uppfattas som sådana. Vem som helst som kan sin bibel, som resonerar och läser med förstånd förstår att dessa så kallade visdomsord går stick i stäv med vad vi vet att Jesus har sagt.

Även om man är ateist går det att förstå tankekonstruktionen i de kristnas anspråk av Jesus som en exklusiv frälsare. Man kan förstå de kristnas logik även om man inte tror att Gud finns - att en felfri Gud som ger sig själv för usla syndare inte ändrar planen genom råd som går stick-i-stäv med de ursprungliga. Det är ologiskt utifrån en strategisk aspekt.

Det ende ställe vi har när det gäller Jesus Kristus är i Nya Testamentet i bibeln.  Vad han tyckte eller tänkte står där.

Hur kan det komma sig att människor ger sken av att hålla sig till bibeln och samtidigt faller för uppenbara motsägelser till dess sanning? Om bibeln har någon sanning i sig så kan inte Jesus helt plötsligt ändra eller utvidga sitt budskap. När han lämnade mänskligheten en sådan fullkomlig uppenbarelse av sin person, hur kan han börja att lägga till saker igen? Han kan inte helt plötsligt bli en i mängden av gudar, avatarer och vägar till frid och Gud. Hur går det ens att få ihop en sådan föreställning så att människor sväljer det? 

En övervägande del av de som följer dessa lögner är kvinnor. I Edens lustgård föll Eva för Satans frestelse om att bli som en gud. Den frestelsen fortgår idag: ta del och förmedla en ny esoterisk visdom, en gömd skatt som endast finns för de invigda. Frestarens mönster syns igen. Han tar vad Gud har sagt och förvränger det. Han presenterar en ny väg som är rätt så lik den gamla men ändå inte. Han vill ge sken av en uppenbarelseutveckling när det i själva verket är samma lögn som har rullats runt så länge som människor har funnits.

Invändningar är flertaliga:

Bibeln var skriven av män endast för män! Detta visar att de som påstår detta för det mesta inte har läst innehållet. Det är lätt att läsa till sig - Guds frälsning är till för både män och kvinnor och i nåden är det inga skillnad. 

De andra skrifternas visdom förkastades av kyrkans män i antiken!  Men vad innehåller dessa “andra” böcker? Jo, det är manuskript vars innehåll är i opposition till bibelns. Bibelns undervisning är klar och ett stycke tolkar det andra stycket. Bibeln är lättförståelig när det gäller grunderna. 

Bibeln har förändrats genom åren och går inte längre att lita på! Bibelforskning har visat att detta inte heller stämmer: fler och fler manuskript och fragment hittas och de överensstämmer i sak med bibeln så som vi har den idag. 

Ni kristna är bara rädda för att omfamna nya visdom. Rädd för att såra vår Herre, ja. Rädda för att kalla honom lögnare, att svika honom då han dog för oss. Jesus kallades för en stötesten i bibeln. (1 Petrusbrevet 2:8) Jesus är också i samma vers en “klippa till fall”. Han sade i Matteus och Lukasevangeliet: "Den som faller på den stenen skall krossas, och den som stenen faller på skall smulas sönder.” Vi som har fallit på stenen har blivit brutna i syndaånger och omvända. De som bör vara rädda är de som stenen kommer falla på.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Lilla Stjärna
2014-10-27 20:48
#1

#0,  Sanna dina ord!

 Under min tid som "healer" (New Age-påhitt) så såg jag Jesus endast som en särskilt vass healing-kompis och inget annat. Jag trodde att jag hade honom och även änglarna till hjälp (de goda Guds änglar pysslar inte med sånt!).  Jag hade inte den minsta aning om vem som lånade ut de otroligt häftiga krafterna, som gjorde att jag nästan drog ner folk till golvet. Ja, inte var det Jesus, för han sysslar inte heller med healing. Endast Jesus kan hela!

Ja, Satan imiterar  och sen förvrider allt från Gud för att hindra oss från frälsningen.

Nej , man kan inte både älska Jesus och samtidigt säja att han är en lögnare. "  -Nej , så här ska man tänka och göra  -istället, han har fel och ljuger för oss!"

Om man anser att Jesus är den enda vägen till Gud och tror på honom, vad ska man då med en massa andra vägar och tekniker att göra??? Ta råd av "avlidna människor" och andra varelser, "utomjordingar" som höjer våra frekvenser från sina rymdskepp, andra gudar och gudinnor osv?

Intressant; "En övervägande del av de som följer dessa lögner är kvinnor."

-Ja, när jag ser tillbaka så var det bara enstaka män som var med på aktiviteterna, stämmer idag också!

 "Den frestelsen fortgår idag: ta del och förmedla en ny esoterisk visdom, en gömd skatt som endast finns för de invigda. Frestarens mönster syns igen. Han tar vad Gud har sagt och förvränger det. Han presenterar en ny väg som är rätt så lik den gamla men ändå inte. "

Den nya vägen brukar vara oerhört lik den gamla!

Lilla Stjärna
2014-10-27 21:30
#2

"  -Kan man älska Jesus när man håller honom för lögnare?"

En riktig höjdare 👍🙂🥳!

Du skriver evangelium, Woodland  -men inget nypåhittat, bara original som håller ända in i Evigheten!

Praise the Lord!

Woodland
2014-10-27 23:42
#3

Detta är evangelium och den som Jesus gör fri är verkligen fri. Så sant, Lilla Stjärna, Gud är god och förlåter alla som vänder sig till honom!  🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-10-28 07:41
#4

Amen. Jesus är vägen, sanningen och livet.

Lilla Stjärna
2014-10-28 10:53
#5

#3  Ja, så är det! 🥳    Men direkt efter att jag fått uppenbarat för mig om den omfattande satanistiska planen, så ville jag försöka gömma mig för Gud. Önskade mig den största skämskudde som fanns. Sedan förstod jag att jag också blivit förlåten i samma ögonblick! Det kanske var Guds plan för mig; att jag resten av mitt liv skulle avslöja och varna andra? 🤔

#4,  Ja, för han har aldrig sagt t ex:

"Maya-indianerna är vägen, sanningen och livet. Gå ut i världen och berätta om deras stora vishet och kalender!"

"Neale Donald Walsch är vägen…..Håll utkik efter hans böcker i framtiden! Ha tålamod, mina kära!"

"Era döda farmödrar och era "guider" vet vägen och vad som är sanningen om evigt liv!"

******

"JAG är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom MIG!"

Det är andra bullar det!

Upp till toppen
Annons: