Annons:
Etikettbibeln
Läst 2368 ggr
[Juel70]
2014-10-24 16:34

De tolv stammarna

Jag undrar över de tolv stammarna som det står om på olika ställen i bibeln,  tex bland annat i uppenbarelseboken.

Vet man vilka stammarna är i modernt språk?  Är det olika kristna inriktningar eller är det bara stammar ur juda stam?

Annons:
Woodland
2014-10-24 17:31
#1

Vilka verser tänker du på Juel?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-10-24 18:20
#2

Vi kan t ex ta  när Gud ska ta hem 12 000 av varje stam. Undrar vad stammarna står för… är det 12 olika församlingar världen över eller ?

Woodland
2014-10-24 21:06
#3

Tolkningen beror på vilken syn på Uppenbarelseboken man har. Vi har haft detta ämne uppe förut, delvis att det huvudsakligen finns fyra tolkningar av Uppenbarelseboken. Jag listar dem kortfattigt och är du intresserad i en särskild kan vi diskutera den: Upp. 7:5-8 Preterist - de flesta preterister anser att de 144 000 är ett symboliskt nummer av de kristna judar som undkom Jerusalems förstörelse. De anknyter till Upp. 14:4 där dessa kallas "förstlingsfrukt åt Gud" eftersom kyrkan har skördat människosjälar genom tiderna efter Pingst. Om dessa 144 000 skulle vara räddade i den sista tiden borde de kallas för den sista frukten. Historistist - de ser de 144 000 som symboliskt för hela kyrkan. Fast en bibellärare/historistist som heter Matthew Henry tyckte att den preteristiska tolkningen är bäst. Futurist (framtidstolkning) - under vedermödan kommer 144 000 judar att förseglas för skydd från senare plågor. Det anses att kyrkan inte längre är kvar på jorden utan att den är upptagen till himlen. De anser att de är judar från de flesta stammar i Israel. Dan och Efram nämns inte och vissa anser att Antikrist kommer att komma från Dans stam. Att dessa judar skall frälsas anses fullbordan av Sakaraja 12:10-13 och Romarbrevet 11:26-32. Andliga - skaran på 144 000 representerar kyrkan som är den sanna andliga Israel. De anser att denna skara inte är etniskt Israel för tre orsaker: 1. Boken är symbolisk och det skulle innebär en bokstavlig tolkning. 2. Boken gör ingen skillnad någon annanstans mellan judiska och hedniska motsvarigheter. 3. Det skulle innebära att endast judiska kristna var förseglade och beskyddade. Dessutom nämns inte alla Israels stammar. Numret 144 000 är symboliskt och fås genom att multiplicera 1000 (Israels militära divisioner) med 144 (12x12) det gamla och nya Israel. I alla tider är kyrkan, fastän hon lider, undantaget Guds dom. Baserade på "Revelation Four Views" Steve Gregg

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-10-25 09:08
#4

Tack för infot Woodland. Ok så siffran är mer symbolisk. Visste inte att det fanns så många tolkningar på det.  Vad tror du själv?  Det kanske inte är så jätteviktigt att veta det egentligen, men har alltid undrat.  Jag trodde att det gällde stammar från hela världen, kristna inriktningar.

Woodland
2014-10-25 14:03
#5

Här diskuterade vi ämnet förut.

Just i detta ämne lutar jag mot "preterist"-tolkningen. Men det är inte skrivet i sten för mig. 

I övrigt dras jag till den "andliga" tolkningens grundinställning till boken: att den är en uppmuntran till de troende i alla tider. Det verkar stämma för att kristna har i alla åldrar kunnat se just sina omständigheter speglas i bokens symbolik och budskap.

Budskapet är att Jesus Kristus är den uppstånden segerherren, Alpha och Omega, och domaren av de levande och de döda.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: