Annons:
Etikettbibeln
Läst 1061 ggr
klampan
10/23/14, 4:46 PM

Läsa utan att förstå

Om man läser bibeln utan att förstå allt gör det ändå nytta då? Eller kan man lika gärna hoppa över det man inte förstår?

Annons:
[Juel70]
10/23/14, 5:06 PM
#1

Man stöter nog ofta på saker som man inte förstår fullt ut. 

Jag har läst bibelns verser flera gånger och kanske inte alltid förstått allt, men nu försöker jag sitta nära datorn och googla på allt jag inte förstår och kolla wikipedia med olika ord  och så kan man ju få lite hjälp här på forumet.

Försök förstå hela sammanhanget  i ett kapitel först och sen kan du läsa om den och gå igenom det du inte förstår lite djupare.

klampan
10/23/14, 5:11 PM
#2

gamla testamentet känns så tungt alltihop inte bara vissa ord. Jag tappar focus.

Woodland
10/23/14, 5:38 PM
#3

Jag håller med Juel. Om du uppfattar gamla testamentet som tungt håll dig till det nya. Hebreerbrevet har många referenser till tabernaklet och tempeltjänsten i GT men annars kan du säkert läsa resten av NT som det är. Sedan när du upplever att det är dags att tackla GT kan du börja med det. Psaltaren är inte så dum att börja med. Det är väldigt bra att försöka memorera bibelverser. Det är dessa som vi har läst som den helige Ande oftast tar fram i våra minnen när han skall hjälpa oss. Som Jesus sade till lärjungarna-14:26 "Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er." Detta är något som alla Herrens barn kan vittna om, att de bli påminda. Man kan bli helt klar över ett problem eller en fundering när en bibelvers kommer för en. Med det sagt bör versen verkar vettig i sammanhanget. Det är inte så att någon skall bygga en ark, sova med lejon, med mera. (Obs! Skoj)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
10/23/14, 9:19 PM
#4

#2 Jag hade också svårt att ha fokus, men upptäckte att det blev lättare om man såg filmer från GT så att man har "filmen" framför sig när man ska läsa GT.  Det finns massor av gamla långfilmer om Moses, Daniel, Jeremia osv på Youtube.  Sök bara på Moses tex.

Upp till toppen
Annons: