Annons:
Etikettbibeln
Läst 1686 ggr
[Juel70]
10/23/14, 1:06 PM

Bibelord

Någon som kan hjälpa mig att förklara detta i bibeln?

Så åt er i rättfärdighet, skörda efter kärlekens bud, bryt er ny mark. Det är tid att söka HERREN, till dess han kommer och lär er rättfärdighet.

Hosea 10:12

Det jag undrar här är "så åt er i rättfärdighet"    "Skörda efter kärlekens bud"   och "bryt er ny mark". Vad betyder det? Jag förstår men ändå inte.

Läste i mannakorn.se och kom över detta. Ska försöka läsa hela Hosea idag också.

Annons:
Woodland
10/23/14, 3:22 PM
#1

Profeten kallar förbundsfolket tillbaka till Herren och från avgudadyrkan och likgiltighet inför Herren . Israel var Guds folk men också hans brud. Profeten fick en befallning att gifta sig med en sköka. Hon lämnade honom och deras barn och han fick befallningen att köpa henne tillbaka i kapitel 3. I kapitel 4 börjar Guds anklagelser mot folket med att de "horar" med avgudar, men han ville förlåta dem så de fick befallningen att omvända sig. Befallningen uttrycktes bland annat i fraserna du har postat. Efter otaliga förmaningar från Gud genom profeterna fick de se kapitel 5 gå i uppfyllelse. Hosea predikade mot de sociala orättvisor som var i landet. Folkets hjärtan var hårda och de skulle bryta ny mark så dt kunde "så" det riktiga rena sädet, Guds ord, ibland sig och skörda dess frukt i kärlek till Gud och människor. Herren skulle lära dem rättfärdighet om de sökte honom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
10/23/14, 4:29 PM
#2

Tack så mycket för förklaringen.  Och den rätta betydelsen av rättfärdighet är ?

Hittade denna förklaring på internet. 

Vad betyder rättfärdighet? Jo, om man tittar på hur ordet används i Bibeln så ligger betydelsen nära rättvisa och helighet, men på ett praktiskt och relationsmässigt plan. Guds rättfärdighet betyder då ungefär: ”Guds trofasthet, rättvisa och helighet uttryckt i praktiken”. En människas rättfärdighet handlar istället om att stå i ett rätt förhållande till Gud och att leva heligt i förhållande till andra människor (rätt/rättfärdigt/rättvist).

Så vi är rättfärdiga i Kristus så länge vi håller oss till Honom i tro?

Tänkte då på detta bibelord: 

3 Ni är redan nu rena i kraft av det ord som jag har talat till er. 4 Förbli i mig, så förblir jag i er. Liksom grenen inte kan bära frukt av sig själv, utan endast om den förblir i vinstocken, så kan inte heller ni det, om ni inte förblir i mig. 5 Jag är vinstocken, ni är grenarna. Om någon förblir i mig och jag i honom, bär han rik frukt, ty utan mig kan ni ingenting göra. 6 Om någon inte förblir i mig, kastas han ut som en gren och torkar bort, och man samlar ihop sådana grenar och kastar dem i elden, och de bränns upp. 7 Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det. 8 Min Fader förhärligas, när ni bär rik frukt och blir mina lärjungar.

joh 15:3-7

Woodland
10/23/14, 5:18 PM
#3

# 2 Det är Fadern som deklarerar syndaren rättfärdig på grund av vad Jesus Kristus har gjort (försoningsverket). I och med att Gud inte kan misslyckas i sitt frälsningsverk i individens liv ser man att man bär frukt. Jesus berättade för de som lyssnade på honom (lärjungarna) att frukt var att vänta sig i deras liv, liksom Faderns tuktan. Så vi ser att den som inte bär frukt (har inte Guds Andes kraft) i sitt liv hör inte Herren till och "rensas" bort. Detta stämmer överens med liknelsen om de fyra jordmånerna vi har diskuterat förut. Vi håller oss till Herren och med vår vilja och olika krafter medverkar till detta. Det är den Helige Ande som verkar i oss som det står i Filipperbrevet 2:12-13 Därför, mina älskade, liksom ni alltid har varit lydiga, så arbeta med fruktan och bävan på er frälsning, inte bara som när jag var hos er, utan ännu mycket mer nu när jag inte är hos er. Ty Gud är den som verkar i er, både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske. Så här ser vi att samtidigt som Paulus förmanar så tröstar han oss att Gud verkar i oss. Som en utav Reformationens fem solas uttrycker det - sola Gloria Deo - endast Guds ära.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: