Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 4497 ggr
undrandetjej
10/20/14, 11:45 AM

Måste man döpa sig?

Hejsan jag har lite frågor.

Om man vill bli frälst och tillhöra Jesus måste man vara döpt då?

Jag är tyvärr inte döpt. Inte som barn och inte som vuxen. Jag är lite besviken på mina föräldrar att dom inte döpte mig som barn eftersom mina syskon fick ju döpa sig som barn. Men dom har ingen bättre förklaring än att

"vi tänkte döpa dig men sen gick tiden och det blev inte av"

Är det viktigt att vara döpt för att få "vara med" eller är det valfritt?

(Jag vill att kristna ska svara i tråden, för andra tycker ju förmodligen att det kvittar)

Annons:
[JeanetteK]
10/20/14, 11:52 AM
#1

Du behöver inte döpa dig för att bli frälst - du kan bli frälst ändå. Det har att göra med att du öppnar upp för din tro. Däremot kan det ju vara så att du vill bli döpt och det behöver inte vara en stor sak. Jag har en kompis som nyligen blivit döpt och även konfirmerat sig och hon är 30 år. Själva dopet gjorde hon tillsammans med en präst och det var bara dom i kyrkan. 

Jag tror att du kommer få många bra svar från människor som kan detta bättre än jag. ❤️

undrandetjej
10/20/14, 12:07 PM
#2

#1 Hur går ett dop till? Blöter man bara någon kroppsdel eller har man badkläder på sig och måste kliva i en bassäng och doppa sig.

(Jag är badkruka som hatar att bada, äger inga badkläder och har inte badat sen jag blev tvingad att gå i simskola för att lära mig simma vilket jag inte lärde mig då jag hatar att vara i vatten)

Woodland
10/20/14, 12:13 PM
#3

# 0

Man bör döpa sig för att det är en lydnads gärning.  Går du på gudstjänst någonstans?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

KPD
10/20/14, 12:14 PM
#4

#0 Din formulering "bli frälst och tillhöra Jesus" får mig att misstänka, att du och jag tillhör helt olika inriktningar. Själv är jag som barn döpt i Svenska kyrkan, men jag har konverterat och tillhör numera den ortodoxa kyrkan, som jag finner vara den mest ursprungliga.

Jag skulle inte kunna tänka mig, att inte vara döpt och inte kunna delta i nattvarden. Det är genom dopet man blir medlem i kyrkan. I fornkyrkan fick odöpta inte ens vara med hela gudstjänsten. Innan nattvarden firades, var de tvungna att gå ut. Så är det inte idag, men som en rest från den tiden säger prästen före nattvarden "portarna, portarna", vilket var en påminnelse om att portarna skulle låsas, sedan de odöpta hade lämnat kyrkan.

Det bästa svaret får du nog om du talar med en präst eller pastor i din församling, men spontant kan jag inte tänka mig att någon skulle råda dig att inte döpa dig. Ärligt talat finner jag frågan litet märklig. Om man vill tillhöra Jesus, varför då tveka om det för alla kristna gemensamma sättet att inträda i den kristna gemenskapen?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

undrandetjej
10/20/14, 12:28 PM
#5

#3 Nej det gör jag inte, jag läser i min bibel varje dag här hemma och ber ofta.  Det räcker inte?

#4 Jag vet inte vad jag har för "inriktning", jag läser den vanliga kristna bibeln. Jag är medlem i svenska kyrkan även om jag inte är döpt som sagt. Jag har inget emot att vara döpt, jag hade gärna redan haft det gjort som barn men nu blev det ju inte så. Konfirmerad är jag i Pingstkyrkan pga att Svenska kyrkan inte tillät konfirmation för odöpta men i Pingstkyrkan var det okej.

KPD
10/20/14, 12:58 PM
#6

#5 Konfirmationen var ursprungligen en bekräftelse av dopet, inte av tron. Eftersom man döptes naken, döptes kvinnor av diakonissor. Sedan konfirmerades dopet av biskopen. I östkyrklig tradition motsvaras konfirmationen av smörjelsen, när prästen med olja tecknar kors på pannan, händerna och fötterna. Det var alltså kyrkan som bekräftade dopet, inte den döpte.

Den protestantiska konfirmationen har vänt på perspektivet, och där tycks Pingstkyrkan ha tagit ett steg till.

Också när det gäller Bibeln håller den ortodoxa kyrkan fast vid kyrkans ursprungliga syn, att det viktiga är att fira gudstjänst. Bibeln är till för att läsas och förklaras i gudstjänsten.

Jag påstår inte, att det skulle vara fel att läsa Bibeln, men kyrkans traditionella syn är att man kan tolka den på många sätt, men att endast tolkningar i linje med den kristna tron är riktiga. I vissa länder är t.o.m. många präster ganska lågutbildade. 

Man bör i vart fall vara medveten om att Bibeln inte är en lärobok i kristen tro. Som en präst så träffande uttryckte det: "Jag tror inte på Bibeln. Jag tror på Gud." Augustinus, som ofta kallas västerlandets teolog, kom till tro först sedan han hade hört Ambrosius av Milano i sina predikningar i slutet av 300-talet förklara att allt i Bibeln inte kunde tolkas bokstavligt.

Jag misstänker, att mycket av det jag skriver är sådant som kan förefalla förbryllande, som du kanske inte alls vill höra, men jag har velat berätta litet om den fornkyrkliga tradition som den ortodoxa kyrkan håller fast vid, och som jag upplever som den sanna vägen till Gud. Nu är det viktigt att du finner din väg till Gud. Mitt råd är att du besöker en eller flera kyrkor och talar med en präst eller pastor, där du skulle trivas.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
KPD
10/20/14, 1:01 PM
#7

#2 Det vanligaste är att prästen tre gånger tar vatten i handen och häller över huvudet, medan den som döps böjer sig fram, men vissa kyrkor praktiserar nedsänkningsdop, alltså att hela kroppen ska ned i vattnet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

undrandetjej
10/20/14, 1:09 PM
#8

#7 okej men då borde man alltså ha badkläder på sig eller vara naken? Om man bara döper sig genom att hälla vatten på huvudet, får man ha vanliga kläder på sig då?

[Juel70]
10/20/14, 1:13 PM
#9

Jesus gav mig en dröm om att han ville att jag skulle döpa mig, så jag gjorde det.  Blev också barndöpt, men det har inte så stor betydelse för tron om du inte blev det.  Vuxendopet är viktigare enligt mig och vad jag lärt mig av bibeln.

Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva. Apg 2:37

 Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut."

Matteus 28:18-20

Rom. 6:4 Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.5 Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse som hans. 6 Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden. 7 Ty den som är död är friad från synd.8 Har vi nu dött med Kristus, tror vi att vi också skall leva med honom. 9 Vi vet att Kristus aldrig mer dör, sedan Markus 1:4 

Johannes Döparen trädde fram i öknen och förkunnadeomvändelsens dop till syndernas förlåtelse.han blivit uppväckt från de döda. Döden har inte längre någon makt över honom.

Apg. 19:4 Paulus sade: ”Johannes döpte med omvändelsens dop och uppmanade folket att tro på den som kom efter honom, det vill säga på Jesus.”

Joh. 3:22 Därefter begav sig Jesus med sina lärjungar till Judeen, och där vistades han en tid med dem OCH DÖPTE

Ef. 4: 3 Var ivriga att bevara Andens enhet genom fridens band: 4 en kropp och en Ande, liksom ni kallades till ett hopp, det som tillhör er kallelse, 5 en Herre, en tro, ett dop**, 6 en Gud som är allas Fader, han som är över alla, genom alla och i alla.
**

Markus 16:16 Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd**
**

*1 Petrus 3:20 för dem som den gången var olydiga när Gud tåligt väntade under Noas dagar, medan arken byggdes. I den blev några få, åtta personer, frälsta genom vatten. 21 Efter denna förebild frälser dopet nu också er. Det innebär inte att kroppen renas från smuts utan är ett rent samvetes bekännelse till Gud genom Jesu Kristi uppståndelse*


Joh. 3:4 Nikodemus sade: ”Hur kan en människa födas när hon är gammal? Inte kan hon väl komma in i moderlivet och födas en gång till?” 5 Jesus svarade: ”Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike. 6 Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande.

undrandetjej
10/20/14, 1:14 PM
#10

Jag vet att det kan låta löjligt men jag har någon form av vattenfobi och får panik om jag måste doppa huvudet under vattnet. Dessutom skäms jag över min kropp och vill absolut inte visa mig i badkläder eller naken, inte ens inför en präst.

[Juel70]
10/20/14, 1:16 PM
#11

#10 Du kan ha kläder på dig och ett dop kan även utföras i badkaret hemma hos dig. Prata med nån präst/pastor om dina rädslor. Man brukar snabbt doppas helt under vattnet.

KPD
10/20/14, 1:36 PM
#12

#10 Låt nu inte din oro få dig att bekymra dig i onödan. Du är medlem i Svenska kyrkan, och svenska kyrkan praktiserar inte nedsänkningsdop. Du kan stå helt påklädd och böja dig fram över dopfunten, medan prästen tre gånger häller litet vatten över dig. Du blir inte ens lika blöt som när man tvättar håret. Gud är med dig också när du döps.

Dop i Svenska kyrkan


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

GiraffTunga
10/20/14, 1:48 PM
#13

Jag är inte döpt. Har ej kristen familj men endast mamma vet att jag är kristen. Ska döpa mig nästa år tror jag. Har ändå fått kärlek av Gud och Jesus och Gud min far gav mig massa massa ord som jag har tagit ut här i Jesus iFokus . Även som inte döpt känner jag mig som jag tillhör Jesus, oroa dig inte.

You can not judge me unless you know me.

Annons:
undrandetjej
10/20/14, 1:51 PM
#14

#13 Är du inte döpt som barn heller då?

GiraffTunga
10/20/14, 1:59 PM
#15

Nej tyvärr, önskar att jag var det men tyvärr. Jag försöker bli frälst. Jag ber, läser bibeln, visar all min tro, respekt, kärlek inför Jesus och Gud. Innan Jesus var jag i New Age och tyvärr fick jag rösten av motsatsen av Gud och hörde hans röst hela tiden. Men sen så hjälpte Juel och Woodland mig och jag började gå närmare Gud och Jesus.

You can not judge me unless you know me.

undrandetjej
10/20/14, 2:08 PM
#16

#15 Okej, New Age har jag ingen erfarenhet av alls men jag känner mig väldigt ensam i min tro. Jag har många vänner men inte en enda som tror på Gud. Därför ägnar jag mig åt min tro helt ensam när jag är hemma själv med min bibel. Alla mina vänner säger ju att det är trams så jag vill inte prata om kristendom och om tro med dem. Jag vet inte om jag direkt är frälst heller men precis som du så försöker jag bli det. Jag tror ju på att det finns en Gud och jag hoppas han hör mig.

GiraffTunga
10/20/14, 2:20 PM
#17

Markus 16:16 Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd.

Det är deras sak om dom tror eller inte. Du är absolut inte ensam. Gud hör dig. Han ser dig och älskar dig. Han vet tillomed vad du vill och vad du kommer be för.  Jag är också ensam men det är ju inom familjen. Dom är Muslimer men jag kristen. Jag har ingen bibeln. Jag använder en app och efter skolan ibland brukar jag gå till kyrkan. Vi kan ta detta i PM om du undrar något mer om dop för jag kanske kan hjälpa dig. 😉 Om du vill då. För jag vet mycket om sånt här. Om du vill kan jag berätta hela min historia och i den så kommer du se att odöpta har också chans att tillhöra Jesus.

You can not judge me unless you know me.

[Juel70]
10/20/14, 2:20 PM
#18

❤️🌺 Till Girafftunga. Vad snällt sagt av dig. ❤️ kram

Woodland
10/20/14, 4:20 PM
#19

# 6

Augustinus och bibeltolkning är Off Topic här. Vill du diskutera dessa ämnen starta gärna en ny tråd. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

KPD
10/20/14, 5:15 PM
#20

#19 Nej, jag har inget intresse av att starta en tråd om det ämnet. Däremot tyckte jag att det var relevant att som svar till TS påminna om att läsning av Bibeln i den mest traditionella riktningen inom kyrkan inte har samma betydelse som i vissa andra riktningar. Ser du inte själv sambandet med tråden?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: