Annons:
Etikettbibeln
Läst 4136 ggr
[Juel70]
2014-10-20 09:46

Hur blir man andedöpt?

Jag har fått lite frågor, så jag tänkte att man kan göra en tråd av det hela. 

Hur blir man andedöpt?  Ska andedöpta kristna lägga händerna på personen? 

Och talar alla i tungor efter att dom tagit emot helige ande?

Hur vet man att man är andedöpt?

Annons:
[Juel70]
2014-10-20 09:51
#1

Jag tog emot Jesus först och sen valde jag att troendedöpa mig i vatten och därefter fick jag genom handpåläggning och bön ta emot den helige ande.  Men jag kände HA redan när jag tog emot Jesus i mitt liv. Däremot talar jag inte så mycket i tungor, bara  när jag känner mig manad att göra det. Hur är det med er andra?

Och han frågade dem: "Tog ni emot den helige Ande när ni kom till tro?" De svarade honom: "Nej, vi har inte ens hört att den helige Ande har blivit utgjuten." (Apg 19:2.)

Den vanliga turordningen är

  1. Man tar emot Jesus och blir frälst
  2. Man döps till Kristus
  3. Man tar emot den helige Ande och börjar tala i tungor.

"Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom?" (Luk 11:13.)

  1. Du tar emot den helige Ande i tro
  2. Du öppnar din mun och börjar tala i tungor i tro

http://www.apg29.nu/index.php?artid=7475

[Juel70]
2014-10-20 09:55
#2

Det förenklade svaret är "Guds osynliga närvaro". Lite bibelord…

"och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill." (Rom 8:27)
"Bedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för förlossningens dag." (Ef 4:30)
"Men allt detta verkar en och samme Ande, som efter sin vilja fördelar sina gåvor åt var och en." (1 Kor 12:11)

"Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er. Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er." (Joh 14:16-18)

"Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er:" (Joh 16:7). 

"När pingstdagen hade kommit var de alla samlade. Då kom plötsligt från himlen ett dån, som när en våldsam storm drar fram, och det fyllde hela huset där de satt. Tungor som av eld visade sig för dem och fördelade sig och satte sig på var och en av dem. Och de uppfylldes alla av den helige Ande och började tala främmande språk, allteftersom Anden ingav dem att tala." (Apg 2:1-4)

[Juel70]
2014-10-20 09:59
#3

HA kallas också hugsvalaren  (=tröstaren) med ett gammalt svenskt ord och som i senare bibelöversättningar kallas Hjälparen.

[Juel70]
2014-10-20 10:02
#4

Hur vet man att man är andedöpt?

Den helige Ande liknas vid ett sigill i Bibeln, för det är Guds egen garanti på att vi tillhör Gud och ett bevis på Guds auktoritet. Vi blir förseglade med Andens sigill som ett tecken på att vi har fått komma nära Gud.
Genom Anden blir vi bevarade i tron.

I honom har också ni, sedan ni hört det sanna budskapet, evangeliet om er frälsning, ja, i honom har också ni, sedan ni kommit till tro, tagit emot den utlovade helige Ande som ett sigill.

Anden är en handpenning på vårt arv, att hans eget folk skall förlossas, för att hans härlighet skall prisas.  Efesierbrevet 1:13,14

Sätt mig som ett sigill på ditt hjärta, som ett sigill på din arm. Ty kärleken är stark som döden, dess svartsjuka obetvinglig som dödsriket. Dess glöd är som eldsglöd, en Herrens låga. De största vatten kan ej släcka kärleken, strömmar kan ej dränka den. Om någon ville ge alla rikedomar i sitt hus för kärleken, skulle han ändå bli försmådd. Höga Visan 8:6,7

Bedröva inte Guds helige Ande, som ni har fått som ett sigill för förlossningens dag. Efesierbrevet 4:30

Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn. Romarbrevet 8:16

Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom. Romarbrevet 8:9

Woodland
2014-10-20 12:19
#5

# 0

1. Hur blir man andedöpt?

Det svarade du i # 4 - man blir frälst. Alla Guds barn är andedöpta.

2. Ska andedöpta kristna lägga händerna på personen? 

Nej, den Helge Anden är Gud och "portioneras" inte ut. 

3. Och talar alla i tungor efter att dom tagit emot helige ande?

Tungotalet är inte ett tecken på andedopet.

4. Hur vet man att man är andedöpt?

Precis som du citerade i # 4 - Rom. 8:9 Man blir frälst.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-10-20 12:43
#6

#5  "Nej, den Helge Anden är Gud och "portioneras" inte ut. "

Ja man får ju frimodigt komma inför Guds tron som ett Guds barn. Men andens gåvor verkar delas ut allt efter Guds vilja. 

"Men allt detta verkar en och samme Ande, som efter sin vilja fördelar sina gåvor åt var och en." (1 Kor 12:11)

Står det någonstans att det är nödvändigt att bli "andedöpt" och hur går det till enlig skrifterna?  För jag vet att jag kände helige ande långt innan jag ens döpt mig i vatten och ande.

Skulle vara bra att få rätsida på det hela.🙂

Det finns kristna som tror att tungotalet är ett tecken på att man är andedöpt, men för min egen del så tycker jag väl inte det, utan mer att HA är som ett sigill i mitt bröst.

Annons:
GiraffTunga
2014-10-20 14:02
#7

Hur pratar man i tungor?

You can not judge me unless you know me.

undrandetjej
2014-10-20 14:12
#8

#7 Det undrar jag faktiskt lite också hur man gör.

Jag har bara hört det en gång och jag förstod inte mycket. Eller jag förstod inget alls om vad som sades.

[Juel70]
2014-10-20 14:22
#9

Det är bara att prata på och släppa ut orden som vill ut.  Det kan låta helknasigt, men det är uppbyggande. Ett språk som bara Gud förstår.  Den onde kan ju förstå tal och skrift, men detta språk förstår han sig icke på.

Jag kom att tänka på mig och min ena syster när vi var små. Redan då trodde jag på Gud och när vi hade det svårt så lärde Gud oss att tala i tungor.. redan då!

GiraffTunga
2014-10-20 14:26
#10

Vill också lära mig. Men förstår BARA Gud? Ingen annan? 😎

You can not judge me unless you know me.

[Juel70]
2014-10-20 14:38
#11

#10 Jag har hört berättelser om kristna som befunnit sig utomlands och känt sig manade att tala i tungor och då har tydligen någon förstått vad dom sagt, på sitt eget språk och då var det ett budskap till den personen från Gud. Det finns människor som även fått gåvan att uttyda tungotal.

GiraffTunga
2014-10-20 14:48
#12

Jag kollade youtube.. http://www.youtube.com/watch?v=5Nq7mX4AR5A Oj det lät väldigt svårt och jag förstog ingenting.. 🤐 Men vill så gärna lära mig.. Kan Gud lära mig det? Isåfall hur?

You can not judge me unless you know me.

undrandetjej
2014-10-20 14:55
#13

#12 Jag såg på ett annat youtubeklipp, det var samma man som i ditt klipp. Där sa han att vem som helst, ALLA som blivit frälsta kan när som helst börja tala i tungor.

Men eftersom jag kan inte tala i tungor så måste det ju vara så att då är jag inte frälst heller.

Annons:
GiraffTunga
2014-10-20 15:01
#14

Jag vet inte om jag är frälst.. Hur vet man det isåfall? Men hur kan jag testa? För vill kunna prata med Gud utan att någon förstår.

You can not judge me unless you know me.

undrandetjej
2014-10-20 15:04
#15

Jag vet inte. Antar att eftersom vi ställer dom frågorna så är vi inte frälsta.  Bara min tolkning av vad den mannen sa i klippet jag såg

http://www.youtube.com/watch?v=NoHHgGxlcJ8

[Juel70]
2014-10-20 15:20
#16

Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du frälst. Rom 10:9

GiraffTunga
2014-10-20 15:21
#17

Vänta… Sa han precis " Om du inte är döpt kan du ändå tala i tungor om du är andedöpt " Vad är skillnaden mellan dop och andedöpt?

You can not judge me unless you know me.

[Juel70]
2014-10-20 15:23
#18

#17 Läs i tråden "Måste man döpa sig" Där står det litegrann.

GiraffTunga
2014-10-20 15:26
#19

#16 Så om jag säger det blir jag frälst?

You can not judge me unless you know me.

undrandetjej
2014-10-20 15:34
#20

andedöpt är väl när man tar emot den helige ande och behöver väl inte vara något vatten alls inblandat.

Jag bekänner ju Jesus vara Herre men tala i tungor verkar svårt. Orden ska ju komma spontant av sig själv tolkar jag det som och inte att man bara säger något vad som helst, hittar på utan den heliga ande ska ge en orden. Rätta mig om jag har fel.

Annons:
GiraffTunga
2014-10-20 15:45
#21

Då är jag andedöpt om man tar emot Jesus som sin personliga Herre utan vatten. 😍

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2014-10-20 16:18
#22

STOPP och belägg vänner! Tungotalet är inte detsamma som andedopet. Mannen i videon har en helt fel tolkning av vad som hände på pingstdagen. Man hör ofta denna tolkning i pingst/karismatiska kretsar och den stämmer inte överens med bibeln och har inget stöd i kyrkohistoria.  

en Ande har vi alla blivit döpta för att höra till en kropp, vare sig vi är judar eller greker, slavar eller fria, och alla har vi fått en och samme Ande utgjuten över oss. 1 Kor. 12:13

ALLA som tillhör Jesus är andedöpta - annars tillhör de inte Herren. Viktigt! Romarbrevet 8:9

ALLA talade i tungor på pingstdagen men pingstdagen är en engångsföreteelse. Det var när den helige Anden kom till jorden för att påbörja sin gärning att vittna om Jesus. Varje gång där den helige Anden i Apostlagärningarna gavs genom handpåläggning var det en fullbordan av Jesus ord i Apostlagärningarna 1:7-8 "Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt. 8 Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem (Apg. 2) och i hela Judeen och Samarien (Apg. 8) och ända till jordens yttersta gräns (med början i Apg. 10).

ALLA kan inte tala i tungor. Och det sade Paulus i det införstådda svaret här: 

‹29 Inte är väl alla apostlar? Inte är väl alla profeter? Inte är väl alla lärare? Inte utför väl alla kraftgärningar? 30 Inte har väl alla gåvor att bota sjuka? Inte talar väl alla tungomål? Inte kan väl alla uttyda? 31 Men sträva efter de nådegåvor som är störst. 1 Kor. 12

Att tala ett känt språk är att föredra. Gud är en förståndets Gud och vill att vi skall veta vad vi säger och förstå det. 

Men i församlingen vill jag hellre tala fem ord med mitt förstånd för att undervisa andra, än tio tusen i tungomål. 1 Kor. 14:19

Tungotalet försvann så småningom från den tidiga kyrkan. Det fanns endast i sådana grupper som avvikit från apostolisk tro, men har inte funnits med i den största delen av kyrkans historia. I början av 1900-talet började tungotalsrörelsen att växa.  Vad som försiggick på mötena i dessa grupperingar är ingen munter läsning. Alla gåvor har inte försvunnit men tungotal, uttydning och profetians gåvor är inte längre med oss så som de var i Apostlarnas dagar.

Tungotalsupplevelsen finns i alla falska religioner på denna jord! Tungotalet i sig bevisar ingenting därför att det bl a. finns i sufisim inom Islam, i Kabbalahrörelsen inom judendomen, i olika inhemska religioner och i New Age.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

undrandetjej
2014-10-20 16:57
#23

Sånt där tycker jag är jättesvårt. När man själv är osäker och så ser man videoklipp på nätet där en "kristen" uttalar sig om saker. Det är svårt att liksom veta om det är äkta eller om han bara tolkar fel. Väldigt svårt för mig att avgöra ivarjefall.

[Juel70]
2014-10-20 16:59
#24

Woodland- Det finns olika inriktningar inom kyrkan. Jag tror inte att tungotalet har dött ut, men jag tror att alla får kanske inte den gåvan.

Lite bibelord ang. tungotalet.

I sin församling har Gud gjort några till apostlar, andra till profeter, andra till lärare; åt några har han gett gåvan att göra under, att bota sjuka, att hjälpa, att styra, att tala olika slagstungotal. 1 kor 12:28

Vid tungotal får två eller högst tre tala, en i sänder, och någon skall tolka. 1 kor 14:27

en annan får kraft att göra under. En får förmågan att tala profetiskt, en annan att skilja mellan olika andar. En kan tala olika slags tungotal, en annan kan tolka tungotal. 1 kor 12:10

Ty om jag talar tungomål när jag ber, så ber min ande, men mitt förstånd bär ingen frukt.1 Kor 14:14

Den som talar tungomål talar inte till människor utan till Gud. Ingen förstår honom, när han i sin ande talar hemligheter.1 Kor 14:2 

Men finns det ingen som uttyder, skall den som talar tungomål tiga i församlingen och endast tala för sig själv och till Gud 1 Kor 14:28 

**http://www.apg29.nu/index.php?artid=14060
**

GiraffTunga
2014-10-20 17:03
#25

Då är jag andedöpt…. Även som ej döpt? 😮❤️

You can not judge me unless you know me.

[Juel70]
2014-10-20 17:22
#26

#25 Vattendopet och andedopet är två olika slags dop.

GiraffTunga
2014-10-20 17:31
#27

Vad är skillnaden? Vad händer om man blir andedöpt eller vattendöpt

You can not judge me unless you know me.

Annons:
Woodland
2014-10-20 17:33
#28

# 25

Ja. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

GiraffTunga
2014-10-20 17:38
#29

Men fortvarande vill jag prata med Gud med speciellt sätt, oh herregud när jag skrev det fick jag en känsla och ville bara skrika ut mot alla hur mycket jag älskar honom, men hur ska jag veta vad jag säger när jag talar i tungor och vad dom betyder osv?

You can not judge me unless you know me.

Woodland
2014-10-20 17:55
#30

# 29

men hur ska jag veta vad jag säger när jag talar i tungor och vad dom betyder osv?

Precis. Varför vill du komplicera ditt umgänge med Gud? Han vet vad du skall säga innan du ens börjar be. Säg det på svenska så du förstår. Det är det som räknas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-10-20 18:12
#31

# 24

Juel, du har rätt att det fins olika inriktningar om detta. 🙂

Jag anser inte att Christer Åberg är trofast skriften därför att han rycker verserna ur sina sammanhang.

Om du tittar under rubriken "I ett stort möte" beskriver han en upplevelser där någon talade i tungor och själv uttydde. Detta är helt emot Paulus förordningar i Korinthierbrevet och detta påpekar en person i kommentarfältet.  

C.Å. tolkar utifrån sin upplevelse och sedan försöker han tvinga skriften att forma sig efter den för att bekräfta hans ståndpunkt.  Detta kallas för eisigesis.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Juel70]
2014-10-20 18:28
#32

#31 Tack Woodland. Ytterligare ett ämne jag måste fördjupa mig i och ta reda på hur det ligger till.  Men det är ju så Gud får mig att plugga bibeln.. 😃 har jag märkt.

Jag fick en profetia en gång av en man i församlingen. Han talade i tungor och så var det en annan man som ställde sig upp och sade att han hade tolkningen till tungotalet.  Och jag vet att budskapet var från Gud, för det var en bekräftelse på ett tidigare budskap, innehållande exakt samma budskap som då.

Upp till toppen
Annons: