Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2038 ggr
KPD
2014-10-19 20:48

Ortodox liturgi i Tammerfors

Tyvärr är denna video tillgänglig endast i två dagar till, men om någon skulle vara intresserad, finns det just nu möjlighet att se en ortodox liturgi i Helige Alexander Nevskijs och helige Nikolaos kyrka i Tammerfors. Gudstjänsten förrättas av fader Markku Toivanen. (Endast ett kortare avsnitt är på svenska.)

Ortodox liturgi i Tammerfors


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Woodland
2014-10-19 21:29
#1

Tack! Det skall jag kolla på.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2014-10-20 18:54
#2

# 2

Jag har tittat på nästan hela gudstjänsten. Jag kan inte finska så jag hoppade över predikan.

Den är inte helt olik den Romersk-katolska mässan. Sången var vacker tyckte jag. Det är en pampig kyrka med mycket guld och ikoner. Det är inte våra kyrkor i regel. Det finns en historisk och kulturell orsak till det. Prästernas skrud, rökelse, ikoner, bön till Maria och helgonen är några saker som skiljer oss åt. Min pappas begravning hölls i en ortodox kyrka nu när jag tänker på det.

Några frågor:
1.09.56 knäböjde folket och bugade sig till marken. Vad är orsaken till det?  Nattvarden intogs på en gemensam sked och sedan gick folk och drack ur små muggar på ett annat bord. Var det vinet?
1.20.00 stod prästen framför ett litet podium. Han gick runt den och ljusstakarna bakom och svingade rökelsekärlen mot det, och sedan bar de denna blomliknande sak upp till altaret. Vad symboliserar allt detta?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

KPD
2014-10-20 20:13
#3

#2 Svar på frågor:

1.09.56 Prostrationen utförs av vördnad inför Kristi kropp och blod. I västkyrklig tradition förekommer knäfall, vilket det egentligen inte gör på söndagar i östkyrklig tradition, eftersom kyrkomötet i Nicaea år 325 beslöt att man inte skulle knäfalla, när man bad på söndagar. Söndagen är uppståndelsens dag, och Jesus reser upp människan. 

Seden att buga till golvet har kommit till Finland via Ryssland. Den är inte oomstridd, men anses inte strida mot kyrkomötesbeslutet, eftersom det endast är en vördnadsbetygelse, inte en bön. I serbiska kyrkor förekommer inte denna sed. Hur det är i andra ortodoxa vet jag inte.

Nattvarden (bröd och vin) ges med sked, för att man inte ska kunna ta något med sig, vilket lär ha förekommit förr. Vinet på eftervinsbordet är inte konsekrerat. Det är inte något som måste finnas. Vem som helst skulle kunna dricka av det, men i praktiken är det bara nattvardsgästerna som dricker av det. Däremot brukar alla få en bit bröd av diakonen, innan de lämnar kyrkan.

1.20.00 På podiet ligger normalt den ikon som visar dagens firningsämne, men ibland ligger ett krucifix på detta podium. Att korset fördes upp till altaret hade nog mest praktiska skäl, eftersom prästen håller i det, när han välsignar församlingen och deltagarna sedan kysser det och prästens hand. Då krucifix och ikoner enligt ortodox tro är den de föreställer, visade prästen alltså först vördnad för Jesus genom att beröka korset. Duken ("blomman") är endast en dekorativ bakgrund.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2014-10-20 23:26
#4

En ortodox liturgi är ett slags skådespel, där mycket sker symboliskt, medan orden har tagit över i väst. 

12:55 börjar "lilla intåget". Prästen bär evangelieboken genom kyrkan, innan evangeliet läses, vilket symboliserar hur Jesus gick omkring och förkunnade.

47:35 börjar "stora intåget". Då bärs brödet och vinet genom kyrkan, vilket symboliserar Golgatavandringen.

51:55 Man hälsar på en ortodox präst genom att kyssa hans hand. När två präster hälsar, vilket också kan ske under en gudstjänst, blir det som att de kysser varandra, men med händerna emellan.

Det är inte nödvändigt att stänga dörrarna i ikonostasen en stund före nattvarden, men när det sker, symboliserar det Jesu tid i graven. Annars är dörrarna till himmelriket öppna under gudstjänsten, men efter mötet med det gudomliga får människan åter ge sig ut i samhället.

Samma tanke finns faktiskt i våra äldre kyrkor, där altarrunden är tänkt som en cirkel. Vid den osynliga delen knäfaller den himmelska härskaran vid nattvarden.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Woodland
2014-10-20 23:32
#5

# 4

medan orden har tagit över i väst.

Öst har inte haft en reformation.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

KPD
2014-10-20 23:51
#6

#5 Nej. Traditionen är det viktiga, att man håller fast vid hur det har varit. Men då bör man betänka, att reformationen kom i väst, därför att det skett förändringar sedan Rom gick sin egen väg år 1054. 

Reformationens grundtanke var att återställa kyrkan. Det var inte den ursprungliga meningen att skapa något nytt.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
KPD
2014-10-21 12:34
#7

En förklaring till korset, som jag har fått nu:

Den 21 september var avslutningen på högtidsveckan efter Korsupphöjelsen (14 september) som är en av kyrkoårets största högtider. Under högtidsveckan ligger korset ute i kyrkan, för att sedan åter bäras in i altarrummet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Woodland
2014-10-21 14:53
#8

Tack för förklaringarna angående gudstjänsten. 

Rom började avvika redan under Augustinus dagar  när biskopen ville vara förmer än de andra sätena.  Håller med om att Reformationen vill inte starta något nytt men det blev så ändå.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: